Ahmad schreef:Dat is het verschil tussen het Christendom en de Islam. Het Christendom is een ongefundeerd geloof,de Islam is De Waarheid.
Ik heb het begin van de Koran doorgelezen. Stuitte meteen al op een berg kreten:
1. In naam van God, de Barmhartige, de Genadevolle.
Waardevoller zijn de woorden van ieder mens die in zijn
eigen naam spreekt en
zelf Barmhartig en Genadevol is. Alle afgeleide barmhartigheid en genade is een foefje om te verbergen dat men het niet uit zichzelf kan zijn.
2. Alle lof zij God, de Heer van de ´Alamin (mensheid, djinns en alles dat bestaat).
Heer van de Djinns? Zijn dat kabouters, trollen, engelen, elven of Finse rölli's?
Heer van de mensheid? Dat is eenvoudig een pertinente leugen.
3. De Barmhartige, de Genadevolle.
Dat is een stijlfout, volstrekt onnodige herhaling.
4. Meester van de Dag des Oordeels.
Dit is eenvoudig een waandenkbeeld, uitgedacht door mensen die niet met de aardse realiteit kunnen leven.
5. U alleen aanbidden wij en U alleen smeken wij om hulp.
Dit kan slechts effect hebben op iemand met het gemoed van een zielige slaaf. Een gezond mens buigt voor niemand en smeekt niemand om iets.
6. Leid ons op het rechte pad,
Mens, ontwikkel jezelf! Geef jezelf een schop onder je kont en doe eens wat aan je kromme paden en sluipweggetjes! Loop niet te jammeren tegen een ingebeelde god.
7. Het pad dergenen, aan wie Gij gunsten hebt geschonken -
Hoezo gunsten? Alweer een pertinente leugen. Een foefje om mensen te paaien dit geloof aan te nemen.
niet dat van hen, op wie toorn is neergedaald, noch dat der dwalenden.
Hoezo op wie toorn is neergedaald? Ik moet niets van de korangod hebben, en ik heb er nooit last van gehad. Alweer een pertinente leugen.
Dwalenden? Niemand is meer verdwaald dan de persoon die onder de indruk is van iemand die zogenaamd een openbaring heeft gekregen.
Hoe in vredesnaam kan een ontwikkeld modern westers mens de Koran doorworstelen wanneer het in de eerste 7 verzen al finaal door de mand valt? In vers 1 en 3 hebben we 'barmhartig' en 'genadevol', in vers 4 en 7 opeens dag des oordeels en goddelijke toorn. Een gespletenheid van tong die allebei de opvattingen doorstrepen. Wie barmhartig wil zijn moet ophouden met zijn toorn; wie wil vergeven moet ophouden met zijn dag des oordeels. Wie oordelen wil, moet ophouden met woorden als barmhartig en genadevol in zijn mond te nemen. Wie ze allbei wil doen is schizofreen of gewoon oneerlijk.
Ik heb het vaak geprobeerd, maar ben nooit op het eind aangekomen. Op elke bladzijde vind ik het saai, word ik boos en moet ik lachen.