Nescio schreef:Pointer schreef:Ten derde draait dat universunm tot nu toe lekker en wat de aarde betreft, blijft dat nog 5 1/2 miljard jaar zo, tot de zon gaat doven. Waarom zou je daar dan nu iets aan doen met zo'n knutselwerkje als die computer?
Volgens mij heeft het universum ons niet nodig.
Het gaat ook niet erom of het nut heeft. Stel de mens heeft inderdaad nog 5.5 miljard te gaan. Dan moeten ze toch iets doen om zich mee bezig te houden! 8)
Overigens denk ik niet dat bewustzijn een fatale weeffout was: wel een met veel negatieve side effects (zoals de bijgeloof en religie meme).
Over de aarde hoeft niemand zich ongerust te maken, want duidelijk is dat de menselijke invloed daarop - door de geëxpandeerde neo-cortex - het nog 5,5 miljard voortbestaan van de mens niet verdraagt. De mens sterft dus uit en na nog eens een miljard jaar zou er dan nieuwe intelligentie kunnen ontstaan, want evolutie leert niet van eerder gemaakte fouten. Dan wordt Olie B. Bommel werkelijkheid of Donald Duck, wie weet?
Een weeffout in de evolutie is een fout waardoor de soort uitsterft
Dat is al ontelbare keren voorgekomen.
De mens is dermate eigenwijs geworden dat hij van zijn natuurlijke staat is vervreemd. Als de mens daardoor niet in harmonie met de natuur kan leven en die natuur op de hele aarde vernielt, zoals thans gaande is, dan sterft de mens uit en herstelt de natuur zich weer. Voor de aarde is er dan niks aan de hand. Het leven gaat verder.
Helaas zal ik dat niet meemaken.
Nut kun je alleen interpreteren in de context van de menselijke samenleving, want daar verleen je een menselijke bedoeling aan die in de natuur ontbreekt. Zingeving is een menselijke uitvinding en wat mij betreft, heeft het leven slechts zin, voorzover ik er zin in heb en er zin aan geef, door ook voor medemensen zinvol te functioneren. Dat is best leuk, maar ik betwijfel of dat over 1000 jaar nog mogelijk zal zijn. De natuur is veel sterker dan wij. Wij maken haar ziek, ze kucht even en wij zijn weg. Dan wordt de natuur weer beter en wij komen niet meer terug.
Weet je dat een kip zonder schade op te lopen 20 keer zoveel radioactiviteit kan doorstaan als een mens? Heus, er zijn dieren die ons zullen overleven.
Ga maar ens kijken rond Tsjernobil.
maak hier een link van: w-w-w-.kiddofspeed.com/default.htm