Ik moest wel lachen om mezelf nav jouw antwoord. Volgens mij gebruik ik het woord 'maar' best vaak.
Verder hebben we volgens mij een miscommunicatie dus ik wil het nog een keer proberen. I hope you don't mind.
En wat betreft dat waar je op zegt: "Waar je dát vandaan haalt is mij een volstrekt raadsel." Volgens mij heb ik iemand anders' uitspraken verward als zijnde het jouwe... of wellicht heb ik meer gelezen dan er stond. Mijn excuses.
Hier haal ik dus uit dat jullie vinden dat mensen die hun goedkeuring uitspreken over deze daad het land uit moeten. Toch is het zo dat deze mensen alleen een mening ergens over weergeven. De nederlanders mogen dus wel een mening hebben, ook al is dat soms extreem (want persoonlijk vind ik echt dat Hans Theeuwen vaak over een bepaalde grens gaat van humor tot ronduit beledigend/grof), maar je mag niet een mening uitdragen over moord. Ik denk dan dat ze een groot deel van onze politiek van een paar jaar terug ook het land uit hadden kunnen zetten. Ik ben er van overtuigd dat daar een hoop mensen zeer blij waren met de moord op Pim Fortuin. Een aantal hadden het wellicht gehoopt. Dat denk ik echt.FonsV schreef:Voor 100% mee eens. Nog liever: oprotten!!!Fenomeen schreef:Ik heb helemaal geen respect voor lui die dergelijke aanslagen plegen, ook niet voor lui die hierachter staan en hun verderfelijke gedachtegoed. Waarom zou ik? Gewoon opzouten.
Nu zal er gezegd worden dat zij dit niet openbaar uitspraken, maar (komt ie weer) ik denk dat het moeilijk tot onmogelijk is om een grens te stellen. Iemand vermoorden of niet, dat is duidelijk. Iemand aanzetten tot moord middels woorden en/of een boek.... dat is al heeeeeeel wat moeilijker tot onmogelijk. En ga zo maar verder.
M.i.: je kunt wel vinden dat mensen die dit soort uitspraken doen hier niet thuishoren, maar je kunt dit nooit hard maken.
Hiermee was mijn bedoeling bovenstaand geheel uit te leggen. Jullie zeiden dat mensen die een moord toejuichen verwijderd moeten worden, men kon immers opmaken uit de woorden van sommige politici dat Fortuin een zeeeeer gevaarlijk man zou zijn, hij werd in het rijtje van Hitler en andere extremen geplaatst. En in ons wetboek (mits ik Theo v. Gogh mag geloven, of wellicht heb ik iets verkeerd begrepen/niet goed onthouden) is het gerechtvaardigd om zo iemand te vermoorden. Men zou immers iemand huldigen als hij/zij toendertijd Hitler had vermoord, om als voorbeeld te geven.FonsV schreef:Fons schreef:Hetzelfde geldt voor de keuze tussen: iemand die aanzet tot schelden en iemand die aanzet tot keel doorsnijden. De laatste vind het meest 'ontaard'.Waar hébben we het nu over?Ruby schreef:Dus mag ik hieruit opmaken dat jij wel wat ziet in de uitspraak van Theo van Gogh dat de advocaat van Folkert v.d. G. naar de politici (van toen) moet wijzen, omdat zij door hun uitspraken een aanzet hebben gegeven tot moord?
Als we allemaal wat normaler op elkaar zouden reageren zou er helemaal geen wetboek nodig zijn. Helaas blijkt een wetboek nodig te zijn en helaas blijkt dat we de meest basale dingen op papier te moeten zetten. En helaas begrijpen een aantal onder ons niet dat het in de fik steken van moskeeen en islamitische basisscholen dat dit niet helpt tot een betere/socialere samenleving.FonsV schreef:Alsof je daar een wetboek voor nodig hebt!!!Ruby schreef:Omdat moord al in ons wetboek voor komt. Daar hoeven we niet meer over te discussieren, het is al duidelijk dat Nederland ervoor kiest dat dat NIET mag.
En dan nog.... moord is fout maar euthanasie niet. Schijnbaar is zelfs moord een moeilijk te omschrijven begrip.
Hier ben ik het absoluut mee eens. Ik vind het dan ook jammer dat mensen soms al bang zijn voor mensen in hun directe omgeving. Weet je wel hoeveel ouders niet meer hun kinderen durven te bestraffen/regels te geven? Bang dat ze van huis weg lopen of weet ik veel wat. Er zijn ouders die de afwas doen, omdat hun kind dit niet wil doen. Uit angst voor de eventuele gevolgen. Als docent kan je al bang worden voor sommige ouders en kinderen. Dit vind ik echt heel triest. Op het moment wordt er geroepen dat de politie harder moet optreden. Ik hoop maar dat de ouders, leraren, iedereen hier leering uit trekt. Niet bang zijn maar DOEN. En hiermee doel ik niet op geweld! Dat moge duidelijk zijn.Lanier schreef:Kort samengevat: De maatschappij moet mensen wijzen op wat fatsoenlijk is en wat niet en wat de gedragsnormen zijn. De politiek moet mensen erop wijzen wat de wetten en regels zijn van dit land en dat je elkaar moet respecteren. Je moet voor jezelf uitmaken wat goed is en wat niet, desnoods met behulp van je directe omgeving.