Gaan we weer op die toer Atli?Atli schreef:Draaien en kronkelen doet daar niets aan af.
Taboe: zwarten dommer dan blanken
Moderator: Moderators
-
Theoloog
Beste Theoloog, wat jouw motieven ook zijn voor dit topic ik kan twee dingen stellen;
a) Theoloog heeft zich niet goed bedacht qua titel en openingtopic
b)Theoloog probeert er verwoed een andere kronkel aan te geven.
Gezien laatste posting richting mij, omdat ik je in deze tegensprak denk ik dat ik voor b kies!
Gezien laatste posting richting mij, omdat ik je in deze tegensprak denk ik dat ik voor b kies!
Even een opmerking: een IQ test kan wel beter worden afgelegd naarmate iemand een hogere opleiding heeft gevolgd. Er wordt namelijk ook vaak getest op verbale intelligentie wat voor iemand met geen opleiding lastiger zal zijn. Daarom vind ik een IQ test ook bewerkelijk. De testen verschillen onderling nogal en de onderdelen hebben niet altijd te maken met de verstandelijke vermogens maar des te meer met algemene ontwikkeling. In sommige testen wordt ook het geheugen getest, wat naar mijn idee sowieso niets met intelligentie te maken heeft.
Niets is zeker en misschien zelfs dat niet.
-
Theoloog
Wat insinueer je precies, Atli? Zeg het maar gewoon hardop.Atli schreef:Beste Theoloog, wat jouw motieven ook zijn voor dit topic ik kan twee dingen stellen;
En daar ging het topic om. Een zogenaamd "taboe" rond een stelling die:Theoloog schreef:
Aan de andere kant is er het aspect van de taboehandhaving. Zodra iemand waagt te zeggen dat blanken in het algemeen een hoger IQ hebben dan zwarten, rijst er een koor op om hem/haar het zwijgen op te leggen. Dat vind ik een verkeerde gang van zaken.
Waarom laat een nobelprijswinnaar zich op die manier uit ?ongefundeerde, grove en lang achterhaalde stelling, reageren collega's op de uitspraken van Watson.
Naar mijn mening is er geen taboe, maar vind ik het nogal logisch dat er zo gereageerdt word op een -vergeten na te denken- stelling !!
Fuck met alles.
Waarom denk jij dat ik iets insinueer, ik bemerk alleen dat jij een hoofdonderwerp eenzijdig gaat categoriseren als sub onderwerp en enig kritiek daarop tot nu toe niet beter kan weerleggen als "Gaan we weer op die toer" en "Wat insinueer je Atli"......Theoloog schreef:Wat insinueer je precies, Atli? Zeg het maar gewoon hardop.Atli schreef:Beste Theoloog, wat jouw motieven ook zijn voor dit topic ik kan twee dingen stellen;
- windsurfer
- Diehard
Re: Taboe: zwarten dommer dan blanken
Watson schrijft, aldus de link van hierboven:Theoloog schreef:In Engeland is er een schandaal uitgebroken rond Nobelprijswinnaar James Watson, die in een interview met Sunday Times had gezegd dat het beleid van het Westen ten opzichte van Afrika verkeerd is gebaseerd op de veronderstelling dat zwarten even slim zijn als blanken, terwijl testen dit tegenspreken.
Commentatoren roepen nu om zijn hoofd.
Lees hier het artikel
Of Watson nu gelijk heeft of niet (en of de gevolgtrekking die hij maakt t.a.v. ontwikkelingsbeleid nu juist is of niet); hij heeft het recht dit te vinden, en te zeggen. Lang leve de vrijheid van meningsuiting, nietwaar?
De gevolgtrekking dat er geen reden is aan te nemen dat intellectuele capaciteiten hetzelfd geevolueerd zijn klopt, sec, natuurlijk. Maar je kunt het ook omdraaien: is er reden om aan te nemen dat er wel verschillen zouden zijn geevolueerd?watson schreef:In zijn boek, dat volgende week gepubliceerd wordt, luidt het zo:
'Er is geen gegronde reden om te anticiperen dat de intellectuele capaciteiten, die tijdens hun evolutie geografisch van elkaar gescheiden waren, bewezen zullen worden, identiek te zijn geëvolueerd. Ons verlangen om een gelijk denkvermogen als een universele erfenis van de mensheid in stand te houden, volstaat niet om het zo te maken.'
De toevoeging dat 'ons verlangen om...' klopt op logische grond, maar wordt hier als pseudo-verklaring toegevoegd om de gedachte van een gelijk denkvermogen te ondermijnen, een vals argument en stemmingmakerij als je het mij vraagt.
Over IQtesten loopt zoals gezegd al een topic. De gedachte dat eventueel gevonden verschillen op IQ testen gelijk te trekken zijn met het bestaan van verschillen in intelligentie is een verkeerde veronderstelling. Als dit de onderbouwing van Watson is, deugt die wetenschappelijk pertinent niet.
edit: taalverbetering, toetsenbord is aan vervanging toe
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
- The Black Mathematician
- Ervaren pen
Volgens mij is de enige manier om te tesen of zwarten dommer dan wel slimmer zijn dan blanken is door van elk "ras" (voorzover je daarover kan spreken) x aantal pasgeboren baby's te nemen die niet te vroeg geboren zijn, geen van de moeders rookt of ze roken juist allemaal evenveel en ook heeft geen van de moeders voedselgebrek gehad zodat factoren van voor de geboorte geen rol spelen. De kinderen dienen geisoleerd precies hetzelfde opgevoed te worden zodat culturele factoren geen rol spelen. En dan maar kijken welk "ras" de slimste kinderen voortbrengt.
Maar ja, dit is wel een erg onethisch experiment, dus zal het wel nooit uitgevoerd worden. En zolang dit niet wordt uitgevoerd heb ik het idee dat uitspraken over dit onderwerp totaal waardeloos zijn.
Overigens als een goed uitgevoerd experiment een verschil in intelligentie uitwijst, dan is het natuurlijk verkeerd om het experiment te verwerpen alleen omdat de uitkomst moreel onwenselijk is.
Maar ja, dit is wel een erg onethisch experiment, dus zal het wel nooit uitgevoerd worden. En zolang dit niet wordt uitgevoerd heb ik het idee dat uitspraken over dit onderwerp totaal waardeloos zijn.
Overigens als een goed uitgevoerd experiment een verschil in intelligentie uitwijst, dan is het natuurlijk verkeerd om het experiment te verwerpen alleen omdat de uitkomst moreel onwenselijk is.
Zoals ik hier kan lezen voelen velen zich aangevallen wanneer hardop gezegd wordt dat het negroide ras minder intelligent, agressiever, enz ... blijkt te zijn in wetenschappelijke onderzoeken.
Ik woon op Curacao. Voor ik hier woonde was ik er ook van overtuigd dat iedereen gelijk was, no matter the color. Toen ik hier pas woonde vertelden mensen mij dat ik er over een tijdje wel anders over zou denken. Dat wou ik toen niet aannemen.
Na meer dan twee jaar in een grotendeels zwarte maatschappij gewoond te hebben kan ik je zeggen dat de volgende beweringen - die wetenschappelijk ondersteund zouden zijn - voor 95 procent van de zwarte bevolking van toepassing is!
De neger is geschapen voor de jacht en heeft daardoor een bepaalde athletisch lichaamsbouw en een geeigende psyche:
- orientatie op geweld leidende tot crimineel gedrag
- moordlustig en gewetenloos.
- lage morele waarden.
- niet gericht op landbouw (daardoor mislukte landbouwprojecten)
- overvloed aan testosteron leidende tot
-- buitensporige geslachtsdrift
-- grote genitalien
Deze twee laatste eigenschappen komen hem in het volgende goed van pas.
2. Gezinsvorming
- door overvloedige geslachtsdrift polygaam en promiscueus
- neemt het niet zo nauw met de huwelijkstrouw
- verwaarloost zijn kinderen
- de natuur compenseert de bevolkingsaanwas met een hoge kindersterfte.
3.Gemakkelijk leven.
Doordat voedsel voorziening ruim is ontstaat:
- gebrek aan werklust en dus lage arbeidsmoraal
- gebrek aan intelligentie resulterend in een laag IQ
- wanneer hij voldoende voedsel (geld) heeft verzameld geeft hij zich over aan lapzwansen,klooien en zijn favoriete tijdsverdrijf : neuken.
- is gelukkig met armoede.(ontw. hulp heeft dus geen zin)
Geloof je me niet, ga dan eens een jaartje of 3 in een overwegend zwart land wonen.
Ik ben helemaaaal niet racistisch. Hele goeie vrienden van mij zijn 'zwart'. Maar ik zie hier gewoon te veel dingen die in dat plaatje passen.
Ik woon op Curacao. Voor ik hier woonde was ik er ook van overtuigd dat iedereen gelijk was, no matter the color. Toen ik hier pas woonde vertelden mensen mij dat ik er over een tijdje wel anders over zou denken. Dat wou ik toen niet aannemen.
Na meer dan twee jaar in een grotendeels zwarte maatschappij gewoond te hebben kan ik je zeggen dat de volgende beweringen - die wetenschappelijk ondersteund zouden zijn - voor 95 procent van de zwarte bevolking van toepassing is!
De neger is geschapen voor de jacht en heeft daardoor een bepaalde athletisch lichaamsbouw en een geeigende psyche:
- orientatie op geweld leidende tot crimineel gedrag
- moordlustig en gewetenloos.
- lage morele waarden.
- niet gericht op landbouw (daardoor mislukte landbouwprojecten)
- overvloed aan testosteron leidende tot
-- buitensporige geslachtsdrift
-- grote genitalien
Deze twee laatste eigenschappen komen hem in het volgende goed van pas.
2. Gezinsvorming
- door overvloedige geslachtsdrift polygaam en promiscueus
- neemt het niet zo nauw met de huwelijkstrouw
- verwaarloost zijn kinderen
- de natuur compenseert de bevolkingsaanwas met een hoge kindersterfte.
3.Gemakkelijk leven.
Doordat voedsel voorziening ruim is ontstaat:
- gebrek aan werklust en dus lage arbeidsmoraal
- gebrek aan intelligentie resulterend in een laag IQ
- wanneer hij voldoende voedsel (geld) heeft verzameld geeft hij zich over aan lapzwansen,klooien en zijn favoriete tijdsverdrijf : neuken.
- is gelukkig met armoede.(ontw. hulp heeft dus geen zin)
Geloof je me niet, ga dan eens een jaartje of 3 in een overwegend zwart land wonen.
Ik ben helemaaaal niet racistisch. Hele goeie vrienden van mij zijn 'zwart'. Maar ik zie hier gewoon te veel dingen die in dat plaatje passen.
Alleen de juiste omgeving creëeren is niet voldoende aangezien intelligentie ook nog een erfelijke factor in zich draagt. Intelligente ouders krijgen doorgaans intellligente kinderen. Niet zo intelligente ouders krijgen doorgaans ook niet zo intelligente kinderen.
De ontwikkeling van de intelligentie, dus eigenlijk wat de mogelijkheden zijn om iets te doen met die intelligentie heeft weer te maken met omgeving. Iemand die door wat voor omstandigheden ook, niet in staat is geweest hoger onderwijs te volgen, terwijl hij of zij daar wel intelligent genoeg voor is, is dus niet minder intelligent dan iemand die wel in de gelegenheid is geweest zijn intelligentie in te zetten voor het vergaren van kennis.
Opleiding zegt dus niet altijd alles over de aanwezige intelligentie.
Je kunt wel stellen dat indien je niet in staat bent vanwege te laag intellect, om verder te komen dan VMBO en dit de enige factor is waarom je niet verder komt, dat je intellect lager ligt dan de gemiddelde HBO-er of Universiteitsstudent.
Er kan dus ook heel goed een situatie bestaan dat een IQ-test uitwijst dat je qua intelligentie op HBO of Universiteitsniveau zit, terwijl je door persoonlijke omstandigheden toch niet in de gelegenheid bent geweest kennis op dit niveau op te doen. Een hogere opleiding biedt namelijk niet meer intellect, dat intellect had je namelijk al voordat je aan een studie begon, maar vooral meer kennis. Vaak wordt verworven kennis verwart met intellect maar dit zijn twee verschillende zaken.
De ontwikkeling van de intelligentie, dus eigenlijk wat de mogelijkheden zijn om iets te doen met die intelligentie heeft weer te maken met omgeving. Iemand die door wat voor omstandigheden ook, niet in staat is geweest hoger onderwijs te volgen, terwijl hij of zij daar wel intelligent genoeg voor is, is dus niet minder intelligent dan iemand die wel in de gelegenheid is geweest zijn intelligentie in te zetten voor het vergaren van kennis.
Opleiding zegt dus niet altijd alles over de aanwezige intelligentie.
Je kunt wel stellen dat indien je niet in staat bent vanwege te laag intellect, om verder te komen dan VMBO en dit de enige factor is waarom je niet verder komt, dat je intellect lager ligt dan de gemiddelde HBO-er of Universiteitsstudent.
Er kan dus ook heel goed een situatie bestaan dat een IQ-test uitwijst dat je qua intelligentie op HBO of Universiteitsniveau zit, terwijl je door persoonlijke omstandigheden toch niet in de gelegenheid bent geweest kennis op dit niveau op te doen. Een hogere opleiding biedt namelijk niet meer intellect, dat intellect had je namelijk al voordat je aan een studie begon, maar vooral meer kennis. Vaak wordt verworven kennis verwart met intellect maar dit zijn twee verschillende zaken.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Nog even een opmerking: Curacao is voor meer dan 95 procent zwart, maar de mensen hebben hier dezelfde scholingsmogelijkheden als in Nederland. Ze hebben dus alle mogelijkheden om zichzelf te ontwikkelen maar toch is hier een schrijnend tekort aan voldoende geschoolde mensen.
Of het nu een kwestie is van niet willen of niet kunnen, daar kan ik niet over oordelen. Maar dat eerste zou ik nog veel erger vinden dan gewoon de capaciteiten niet hebben.
Of het nu een kwestie is van niet willen of niet kunnen, daar kan ik niet over oordelen. Maar dat eerste zou ik nog veel erger vinden dan gewoon de capaciteiten niet hebben.
Maar Theoloog. Hier is dit onderwerp in ieder geval niet taboe. Alleen zijn de mensen hier wel erg skeptisch over deze ideeën. Het heeft nogal wat implicaties als het één en ander waar zou blijken te zijn. Dat mag geen reden zijn om er een taboe van te maken, maar is wél een reden om niet bij de eerste de beste persoon, ook al is het een nobelprijswinnaar, meteen te zeggen 'ja, je hebt gelijk'.Theoloog schreef:Nee. Je leest niet met welk woord dit topic wordt ingeleid: "Taboe: .."
Ikzelf ben nog helemaal niet overtuigd van de waarheid van die theorieën. Ik vind de bewijsvoering nog erg zwak, en dan druk ik met nog erg zacht uit, en er wordt geen, of te weinig rekening gehouden met andere verklaringen voor de verschillen in welvaart, beschaving en intelligentie.
En sorry, mijn achterdocht wordt gewekt omdat de betreffende 'onderzoeker' (Rushton) politieke doelen nastreeft, en in mijn ogen een beetje té graag wil bewijzen dat zwarten dommer zijn. Ik zie het nut van dergelijke onderzoeken trouwen ook niet, behalve dan voor bepaalde politieke doeleinden.
Grtz..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
- collegavanerik
- Superposter
Het onderwerp is al uitgebreid in 1997 bediscussieerd naar aanleiding van het controversiele boek The Bell Curve, over intelligentie van de Amerikaanse Negers. Het bleek dat de IQ- test kennis mat en niet intelligentie.
http://www.slate.com/id/2416/
http://www.slate.com/id/2416/
...
But by now the statistics have been gone over by professionals, who have come up with different results. The key points of their critique of The Bell Curve are as follows:
What Herrnstein and Murray used to measure IQ is actually a measure of education as well as intelligence. All the people tracked in the National Longitudinal Study of Youth took the Armed Forces Qualifying Test, which Herrnstein and Murray treat as a good measure of intelligence. Because the material covered in the test includes subjects like trigonometry, many academic critics of The Bell Curve have objected to its use as a measure only of IQ and not at all of academic achievement. Herrnstein and Murray concede in the footnotes that scores tend to rise with the subjects' education--but they seriously underestimate the magnitude of this rise, as Case Study Three shows. And they resist the obvious inference that the test scores are measuring something other than intelligence
...
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
- The Black Mathematician
- Ervaren pen
Zijn het nog wel je vrienden als je tegen hen jouw verhaal ophaalt hoe zwarten zijn? Overigens vind ik het excuss "ik heb zwarte vrienden" geen vrijbrief om rascistische opmerkingen te kunnen maken.Katrien schreef:[...]Ik ben helemaaaal niet racistisch. Hele goeie vrienden van mij zijn 'zwart'.[...]
Ik weet helemaal niet of het juist is wat wordt beweerd, maar het zou in principe toch kunnen dat sommige rassen een ietwat hoger intelligentie hebben dan de andere.
Bij honden is dit verschijnsel (verschil in intelligentie, agressiviteit, trouwheid, gehoorzaamheid etc.) toch ook duidelijk te merken.
Bij honden is dit verschijnsel (verschil in intelligentie, agressiviteit, trouwheid, gehoorzaamheid etc.) toch ook duidelijk te merken.
Life is but a momentary glimpse of the wonder of the astonishing universe, and it is sad to see so many dreaming it away on spiritual fantasy.
- Carl Sagan -
- Carl Sagan -