Atli schreef:Plons schreef: In principe is iedereen een klootzak todat ze het tegendeel bewijzen?

Moderator: Moderators
Ja, dat bedoel ik ook zo en voor mij gaat dat nog steeds op. Ook in het dagelijks leven.Kitty schreef:Alleen gaat dat in het dagelijks leven niet op, want het wordt dus wel zo opgevat dat als je zegt alle moslims zijn slecht, moslims dus ook altijd slecht zijn.
Klopt. Ik trek een hele duidelijke scheidingslijn in wat een mens doet en in hoe haatdragend zijn levensovertuiging spreekt voor hem of haar.Kitty schreef:Daar zou je altijd een scheiding moeten maken tussen de religie en de mens zelf en ook nog hoe hij zijn religie beleeft.
Ik denk dat het crusiale verschil in de opvatting van je laatste zin zit. In die laatste regel koppel je het begrip mens en moslim gelijk. Ik zie dat toch twee losse zaken en dat is geen denkfout van mij. Indien vaststaat dat het moslim geloof haatdragend is, zijn moslims fout. Dat een moslim daar niet aan meedoet is een verhaal apart.Kitty schreef:een aanhanger van die religie die Islam heet, heet moslim, dus moslims zijn slecht. En hier maak je dus toch een denkfout. Want nu vind je niet meer alleen dat de Islam slecht is, maar ook de aanhangers van deze slechte religie. En het aanhangen van een bepaalde religie, maakt je niet per se tot een slecht mens dus ook niet per se tot een slechte moslim.
Ha ja, leuk gevonden Atli. Maar om te bepalen of het iid een klootzak is, zal je hem/haar toch moeten leren kennen.Atli schreef:
In principe is iedereen een klootzak todat ze het tegendeel bewijzen?
Dat hoeft ook niet, vanuit religie worden toetsbare uitspraken genoeg gedaan over god en/of het nut van geloven. Die kan je toetsen en daar conclusies aan verbinden. Tot dusver is het nog niet gelukt een bovennatuurlijke entiteit aan te tonen.Marcel schreef:Weten wat de danspasjes zijn wil nog niet weten dat je het gevoel kent dat dansen geeft. Zo gaat het ook met religie. In mijn beleving is een vooroordeel toch nog echt ergens over oordelen wat men niet begrijpt. Weten doet nog niet begrijpen!
tsjaMarcel schreef:Ik zie het abstracte begrip mystiek ("god") als een vorm van levensinzicht.
Ik neem aan dat die vraag voor mij is.Sararje schreef:Maar wat doet die god dan in concreto?
doet er niet toe, het gaat over de koppeling van een gelovig mens ( moslim ) en een ongelovig mens (mens) en in deze is dat duidelijk de mens.Een moslim is een gelovig mens, de koppeling in deze is 'mens'.
Generaliseren= Mensen over één kamscheren.>Edwin< schreef:Dat mag je me even uitleggen.Marcel schreef:Ja, misschien. Maar dan zonder al dat gezweef enzo.MOODY BLUE schreef:Marcel, jouw uitleg ligt heel dicht tegen de gnostiek/new-age aan.