De grote levensvraag

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

De zekerheid die kwam dat reïncarnatie bestaat had niets met paranormaliteit te maken, maar was zo werkelijk als ik hier en nu achter mijn toetsenbord zit.
Dat zijn mijn dromen ook, heel erg werkelijk, tot ik ontwaak.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Rereformed schreef:
Er geschiedt helemaal niets tegen de wil van een almachtige God/Allah
Ik zou het onderschrift dat jij hebt zo zeggen:
Er is in ons bestaan helemaal niets wat ons ertoe zou moeten aanzetten in een God te gaan geloven of in een hiernamaals, maar er is alles voor te zeggen dat de mens hetzelfde lot ondergaat als het guppie in ons aquarium: niemand heeft er ooit naar omgekeken en niemand denkt er ooit meer aan.
Deze invalshoek is de ware, maar O zo ontluisterende waarheid voor het egoistische instinct dat de mens beheerst en het bewustzijn onderdrukt. :lol:
fbs33
Bevlogen

Re: De grote levensvraag.

Bericht door fbs33 »

Trees schreef:Hallo Herman van der Helm,

In tegenstelling tot wat collegavanerik en Rereformed schrijven ben ik er van overtuigd dat er wel degelijk leven na de dood is, ons leven eeuwig is en dat reïncarnatie aan de basis daarvan ligt.
Deze persoonlijk voor mij vaststaande feiten zijn niet wetenschappelijk bewezen. Uitsluitend die bewijzen worden op dit Forum aanvaard: de grote levensvraag en al je andere vragen zullen hier derhalve niet beantwoord worden.

Vriendelijke groeten,

Trees.
Ben je blind?......dat je de antwoorden niet kunt lezen?
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Marinus schreef:Ik ben niet bang voor de dood. Ik ben wel bang voor het sterven. Het idee dat ik ooit zal ophouden met bestaan bekijk ik met gemengde gevoelens. Het idee om eeuwig te moeten leven vind ik overigens een stuk enger dan de dood. Daar had ik als klein kind al last van. Ik stelde me de hemel toen voor als een kerkdienst zonder einde.
Besef Marinus,.......dat je als 'levende' dat 'ophouden' ervan beredeneert! Gestorven zijnde is dat probleem opgelost omdat noch de beschouwer als óók de beschouwde er nog zijn Er resten (voor een tijdje) slechts as of botten!
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Marinus schreef:Mijn kat heeft net schandelijkheid met zijn moeder bedreven. Ik heb hem daarom in de buitenste duisternis geworpen (in dit geval de tuin). Ik zou wel een goede abrahamitische god zijn. :lol:
Laat hem castreren!
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

fbs33 schreef:
Marinus schreef:Ik ben niet bang voor de dood. Ik ben wel bang voor het sterven. Het idee dat ik ooit zal ophouden met bestaan bekijk ik met gemengde gevoelens. Het idee om eeuwig te moeten leven vind ik overigens een stuk enger dan de dood. Daar had ik als klein kind al last van. Ik stelde me de hemel toen voor als een kerkdienst zonder einde.
Besef Marinus,.......dat je als 'levende' dat 'ophouden' ervan beredeneert! Gestorven zijnde is dat probleem opgelost omdat noch de beschouwer als óók de beschouwde er nog zijn Er resten (voor een tijdje) slechts as of botten!
ge spreekt wederom in raadsels
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Aan Marinus@ Het is toch zó eenvoudig, haha
Je zegt, "Het idee dat ik zal ophouden te bestaan etc., is een idee dat je als levende 'beschouwer'(van jezelf) beschouwt.
De 'beschouwde' ben je óók zelf (degene die het 'idee' koestert.
Beiden (beschouwer en beschouwde gaan tegelijk dood en lossen het probleem gezamelijk op in hun niet (meer) zijn! As (of botten) is alles wat rest! (genoteerd door iemand, die op zijn tijd ook de hoek om gaat! Een archeoloog zal er over 20.000 jaar misschien nog iets belangrijks uit afleiden? :lol:
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

haha

ik dacht al zoiets
ik ben niet bang om dood te zijn maar het eindigen zelf lijkt me nogal rottig. Dat is alles. Maar goed het is veel beter dan met henoch, paulus (niet de boskabouter) en god op een wolk zitten gok ik.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

maar was zo werkelijk als ik hier en nu achter mijn toetsenbord zit.

Vriendelijke groeten,

Trees.
Kan ik inkomen.
Voor mij is reincarnatie ook een feit en niet op geloof gestoeld.
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Jessy schreef: Voor mij is reincarnatie ook een feit en niet op geloof gestoeld.
dat geloof je maar 8)
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

collegavanerik schreef:
Jessy schreef: Voor mij is reincarnatie ook een feit en niet op geloof gestoeld.
dat geloof je maar 8)
Geloven doe je maar in de kerk.

Reincarnatie is voor mij een feit reeds vanuit mijn prilste jeugd.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Aan Marinus@Pijn, of op andere wijze hondsberoerd voelen is inderdaada geen lolletje en ook het enige dat ik vrees! Maar vaak ontleen je kracht aan het idee dat je weer opknapt na die (veronderstelde) griep oid. of kom je in een stemming dat alles je geen lor meer interesseert. Ik schuif e.e.a. voor me uit tot m'n 130ste (om het dan opnieuw te bekijken)
Maar het is een feit dat je e.e.a. moet bekijken, en ermee afrekenen, tijdens je leven!
Maar dan wel broodnuchter op rationele wijze als een algebra-som waarin je factoren tegen elkaar weg moet strepen! 'Factoren' als levensdrang, egoisme, etc. etc. die het bestaan in stand willen houden......versus......de zekerheid van het sterven dat jouw 'Ratio' je voorhoudt
Gelovigen zijn geestelijke lafaards die hun, van god gegeven!!.....ratio op nul zetten en voornoemde 'factoren' willen blijven koesteren in het hiernamaals!
PS...eigenlijk was het de duivel die de ratio (in de vorm van het appeltje) aanreikte, maar om nou op alle slakken zout te gaan leggen?
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Jessy schreef:
collegavanerik schreef:
dat geloof je maar 8)
Geloven doe je maar in de kerk.

Reincarnatie is voor mij een feit reeds vanuit mijn prilste jeugd.
Als reïncarnatie nu zo'n feit is, en zo natuurlijk. Waarom hebben dan maar zo weinig mensen dit door? Waarom heb ik totaal niet het gevoel dat ik gereïncarneerd ben en jij wel? Als het voor ieder mens gewoon heel natuurlijk zou zijn dat hij reïncarneert, zou het dan niet veel logischer zijn dat dit ook gewoon door ieder als waarheid gevoeld zou worden? Dus wat voor bijzonders heeft jouw gevoel dan boven dat van een ander als het resultaat voor alle mensen gelijk is?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

Als reïncarnatie nu zo'n feit is, en zo natuurlijk. Waarom hebben dan maar zo weinig mensen dit door? Waarom heb ik totaal niet het gevoel dat ik gereïncarneerd ben en jij wel? Als het voor ieder mens gewoon heel natuurlijk zou zijn dat hij reïncarneert, zou het dan niet veel logischer zijn dat dit ook gewoon door ieder als waarheid gevoeld zou worden? Dus wat voor bijzonders heeft jouw gevoel dan boven dat van een ander als het resultaat voor alle mensen gelijk is

Zou niet weten hoe het voelt Kitty .
Het is geen gevoel dat ik geïncarneerd zou zijn. Mijn gevoel heeft dus niets bijzonders.
Natuurlijk zou het logisch zijn als ieder mens wist dat hij evalueerde leven na leven dat ieder leven hem een kans geeft te groeien in bewustzijn. Dit is echter niet het geval.
Ieder mens heeft door eigen ervaringen opgedaan in vorige levens en een bepaald punt in de evolutie bereikt.

Reeds heel vroeg in mijn leven wist ik dat alle mensen reïncarneren.
Mijn moeder vertelde mij dat ik reeds in het tweede jaar van mijn leven vertelde dat ik al meerdere keren had geleefd op deze aarde, dat ik in mijn vorig leven een man was geweest , haar kende maar dat zij niet mijn moeder was. Verder ga ik niet in detail. Schrik natuurlijk voor mijn moeder.

Ik zelf vond het de gewoonste zaak van de wereld en dacht dat ieder mens dit wist.
In mijn omgeving echter geloofde er niemand in.
Moest ik hetgeen ik wist daarom verloochenen. Nee en zal ik ook nooit doen.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Tot ik twee was, was ik niet bang voor onweer. Op een dag kreeg ik een oppas die wel bang was voor onweer. Ze ging onder een tafel zitten met mij toen mijn ouders er niet waren met deken over de tafel tijdens een flinke onweersbui. Zo heeft die oppas de angst voor onweer in heel korte tijd erin gepraat zonder dat mijn ouders dat wisten. Pas maanden later, toen het opnieuw onweerde, kwamen mijn ouders erchter dat ik bang was. Het heeft ze toen jaren gekost om die angst weer af te leren.
Waarom vertel ik dit? Omdat bepaalde kinderlijke ervaringen zonder kennis van de ouders en zonder invloed van de ouders toch heel makkelijk kunnen zijn ingeslopen in het denkpatroon van kinderen zonder dat ze het zichzelf bewust zijn. Zonder problemen kan het bij jou op vergelijkbare wijze zijn gegaan. Wat ik zou doen, is heel kritisch naar je eigen denkbeelden kijken en niet omdat je dat als klein kind al beweerde. Dat heeft nl. geen enkele toegevoegde waarde. Tis niet voor niets dat het credo op dit forum luidt:
"Sit down before fact as a little child, be prepared to give up every preconceived notion, follow humbly wherever and to whatever abyss nature leads, or you shall learn nothing. "
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Plaats reactie