Dit weerspiegelt mijn levensvisie. Volgens hun definitie ben ik dus een vrijdenker.Devious schreef:Wat is een vrijdenker? http://www.freethinker.nl/vrijdenker.htm
Lijkt me trouwens een interessante club voor mij.
Voor mij verhelderend en verklarend waarom "god" zo veel wordt benoemd.Devious schreef:Eerste bedoeling van dit forum was om radicale gelovigen uit te nodigen om met ons in discussie te gaan.
Mee eens. Dat geldt trouwens ook andersom wil je je eigen visie zuiver en up to date houden moet je het altijd toesten aan tegengestelde visies. Maar ik vindt een religieuze visie niet de juiste toetsingsreferentie. Omdat ik niet in god geloof hoef ik dat ook niet als tegengesteld aan mijn visie te zien. Ik gebruik immers ook, daar heb je ze weer, kabouters niet als toetsingsreferentie voor mijn visie. Ik vindt de metafysica een stap terug.Devious schreef:Wil je deze mensen laten nadenken, dan zul je met hen in gesprek moeten gaan.
Maar mocht mijn visie falcificeerbaar zijn dan ben ik uiteraard bereid om mijn fout te erkennen.
Als ze met steekhoudende, zinnige en waardevolle argumenten komen ja natuurlijk dan is iedereen welkom en biedt een nieuw perspectief. Maar als in elke discussie hun onverifieerbare illusie boven komt valt het discussie thema dood.Devious schreef:Het is nooit de bedoeling geweest om een exclusief vrijdenkersclubje te creeeren (een soort theekransje voor atheisten, agnosten en humanisten). Iedereen is hier welkom om haar/zijn levensbeschouwelijke inbreng te geven; atheisten, agnosten, jehova's getuigen, satanisten, moslims, islamofascisten, new agers, gereformeerden, UFO freaks, extreemrechtse fascisten, etc..
Als je hier invulling in kunt geven ben ik meer dan tevreden.Devious schreef:.waarbij we wellicht nog wat strenger mogen optreden, een leerpunt.
Ja misschien heb je wel gelijk en was ik inderdaad iets verdwaald door te denken dat dit een atheistisch forum zou zijn. Mijn fout, en eerlijk gezegd begin ik in te zien dat het ook maar beter is dat het niet zo is. Maar dat ondergraaft mijn topic geenszins. Niet elk topic mag verzanden in een welles/nietes discussie over het geloof. Een discussie waar je nooit uitkomt. Toch.....Devious schreef:Mensen die een forum zoeken om gezellig te keuvelen met gelijkgestemden zijn hier wel een beetje verdwaald denk ik.
Een loffelijk streven waar ik volledig achter sta.Devious schreef:Samengevat: dit forum is een poging het vrije denken te verbreiden en een uitdaging in de richting van fundamentalistische stromingen die het vrije denken willen beteugelen.