Shamanisme

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Fenomeen schreef:Technoshamanism is meer iets voor mij.
Wiki schreef:Technoshamanism is a term used to describe various methods of integrating modern technology into shamanic practice. Methods of doing this include such diverse disciplines as synthetic drug use, modern psychotherapy, and raving.

Technoshamans generally embrace the view that mystical experiences are at least partially biological in nature; as such, they find the use of biological and mechanical means to influence and even induce mystical states and experiences perfectly acceptable.
Niks natuurlijke energie, gewoon farmacologie, lekker makkelijk en je hoeft er de natuur niet voor in, ik heb een hekel aan natuur, ben een stadsmens.
Als rotterdammer waarschijnlijk dan nog van de ergste soort.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
1000
Banned

Bericht door 1000 »

Fenomeen schreef:Niks natuurlijke energie, gewoon farmacologie, lekker makkelijk en je hoeft er de natuur niet voor in, ik heb een hekel aan natuur, ben een stadsmens.
Door midden van farmacologie kan het ook ja. Ik doe het liever zonder. Maakt verder niet uit.

Ik heb een hekel aan de stad, ik ben een natuurmens.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

In je primaire levensbehoeften voorzien is niet zo makkelijk!
Je hebt weinig nodig da's waar, maar om dat 'weinige' te vinden kan wel eens één of meerdere dagen van hongerlijden betekenen!
Wurmen steken (als ze er zijn), bij droogte nog wat water te bemachtigen door op bepaalde planten te kauwen (als je ze vinden kunt , haha)
Het heet daar niet voor niets 'onherbergzaam'!
Maar alle gekheid op een stokje, "Ik kan ook genieten v.d. serendipiditeit die bij dit soort 'vluchten naar kernwaarden' hoort.
In de zéér vroege ochtend wanneer de nacht moet wijken voor de dag, op het water in een bootje, genietend van het spiegladde water kijkend naar het filigrain van oeverpartijen, donker afstekend tegen de iets lichtere lucht.
De eerste parelgrijs verschijnende wolkveer, een ringslang die naar de overkant zwemt, enz. Het lijkt op meditatieve leegte in mij gevuld met die serendipiditeit die mij mijn nietigheid zo duidelijk maakt!
Maar dán, een luide knor, "Is dat mijn maag"? ( en die vrees ik, vandaar :lol: )
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

herman van der helm schreef:"Dan hebben wij verschillende gedachten bij de term energie."

energie is voor mij trilling. Je kunt het woord dus voor fysische energie alswel voor emotionele energie gebruiken. Is er eigenlijk wel verschil tussen?

groet herman
Energie an sich trilt niet. Energie is een grootheid die in de fysica gebruikt wordt als een soort algemene rekeneenheid/munteenheid om de waarde van een grootheid (arbeid) in te schatten en te vergelijken. Kortom, je vergelijking gaat niet op en je beschrijving is evenmin volledig.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

http://www.innerned.org/shamanisme.html

Het heeft in ieder geval mijn interesse wel. Maar het zgn "onzichtbare veld" is toch gewoon je ondewuste? Volgens mij zeiden ze dat ook: "In dit veld is alles met elkaar verbonden en beïnvloedt alles elkaar. Alles wat ooit bestaan heeft, bestaat of nog zal bestaan is in dit veld waarneembaar, het is een vormloze wereld die zich door middel van gevoelens, herinneringen en symbolen aan ons meedeelt."

Met het eerste deel van de zin ben ik het niet eens, de 2e wel. Het is idd een "wereld" die je zelf maakt door je gedachten en gevoelens. Alleen dat van die symbolen lijkt me bullshit. Either way wisten die shamanen volgens mij wel veel van hoe ze pyschisch konden healen alleen niet wat er nou precies gebeurde, en ja dan kan je er in de loop van de tijd vanalles bij gaan bedenken om het te verklaren..

Als het niet te duur is wil ik zo'n "genezing" wel eens uittesten. Het heeft toch wel mijn interesse gewekt alleen ben ik bang dat dat voor veel spirituele zaken geldt want ik heb toch wel die behoefte om iets te geloven of te onderzoeken. Ik ben gewoon erg nieuwschierig maar ik wil tegelijkertijd mijn ratio niet verliezen.

Hebben overigens sommige van jullie ook die behoefte?
:(
The most disturbing, heartbreaking and *disgusting thing about the idea of heaven and hell is not that so many people BELIEVE it to be the truth, but that they WANT it to be. ~ yoyo
Meid.
Geregelde verschijning

Bericht door Meid. »

Dit is in Turkije een soort stroming van rechtse mensen (ongelovig) die ultra-nationalistisch zijn en het ideaal hebben de oerTurkse cultuur/taal etc. te doen herleven.
Free will is a b*tch
Piet5
Forum fan

Bericht door Piet5 »

1000 schreef:
chromis schreef:Ik ben laatst een week op Terschelling geweest, dat was zeker de moeite waard!
Gelukkig! Eindelijk iemand die ook de Nederlandse natuur op prijs weet te stellen. Terschelling ken ik niet zo, maar het Altai Gebergte zal pure fascinatie en genot zijn.
Als geboren en getogen Terschellinger spreekt dit me aan, maar wat is shamanisme?
In Groenekan kun je opgeleid worden tot shamaan. Die leraar is streng, maar gebruikt vrijdagsavonds hashish, waardoor zijn leerlingshamanen onderling verdeeld zijn.
Wees wijs op je levensreis.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Piet5 schreef: Die leraar is streng, maar gebruikt vrijdagsavonds hashish, waardoor zijn leerlingshamanen onderling verdeeld zijn.
Misschien is hersenkrimp wel voorwaarde voor sjamanisme :) En ik haast mij te zeggen dat dit niet geldig is voor pijprokende bescheiden gebruikers.

Uitgegeven: 3 juni 2008 13:44
Laatst gewijzigd: 3 juni 2008 13:48

MELBOURNE - De hersenen krimpen door dagelijks marihuana te roken. Dit stellen onderzoekers van de Melbourne Universiteit in Australië, berichtte de Australische krant Herald Sun dinsdag.

De onderzoekers hebben twintig jaar lang vijftien mannen geobserveerd die tenminste vijf joints per dag rookten.

De hersenen van de mannen werden regelmatig gemeten en vergeleken met een controlegroep die geen marihuana rookte. Na twee decennia was een prominent onderdeel van de hersenen, de hypothalamus, van de marihuanarokers 12 procent kleiner dan bij de niet-rokers.

Daarnaast was het hersengedeelte dat emoties verwerkt 7 procent kleiner.

Giftig

Ook bij de denktest brachten de marihuanarokers het er slechter van af. "Dat laat zien dat dagelijks zware marihuanaconsumptie giftig kan zijn voor het menselijk brein", zei neuropsycholoog Murat Yücel in de Herald Sun.

De hypothalamus is belangrijk voor allerlei gedragingen zoals voortplantings- en voedingsgedrag.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Piet5
Forum fan

Bericht door Piet5 »

Het gaat niet om marihuana, maar om shamanisme in de lesgroep in Groenekan.
Om in trance te gaan als shamaan leert men het ene van die leraar en eens per week kiest hij voor een andere vlucht boven de werkelijkheid uit door marihuana.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

doctorwho schreef:Misschien is hersenkrimp wel voorwaarde voor sjamanisme :) En ik haast mij te zeggen dat dit niet geldig is voor pijprokende bescheiden gebruikers.
Dank u! ;)
Bij mij zijn toch al bepaalde hersendelen groter of juist kleiner, dat weet ik niet meer precies, iets met homo zijn.
Dat houdt elkaar mooi in evenwicht.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

doctorwho schreef:
Piet5 schreef: Die leraar is streng, maar gebruikt vrijdagsavonds hashish, waardoor zijn leerlingshamanen onderling verdeeld zijn.
Misschien is hersenkrimp wel voorwaarde voor sjamanisme :) En ik haast mij te zeggen dat dit niet geldig is voor pijprokende bescheiden gebruikers.

Uitgegeven: 3 juni 2008 13:44
Laatst gewijzigd: 3 juni 2008 13:48

MELBOURNE - De hersenen krimpen door dagelijks marihuana te roken. Dit stellen onderzoekers van de Melbourne Universiteit in Australië, berichtte de Australische krant Herald Sun dinsdag.

De onderzoekers hebben twintig jaar lang vijftien mannen geobserveerd die tenminste vijf joints per dag rookten.

De hersenen van de mannen werden regelmatig gemeten en vergeleken met een controlegroep die geen marihuana rookte. Na twee decennia was een prominent onderdeel van de hersenen, de hypothalamus, van de marihuanarokers 12 procent kleiner dan bij de niet-rokers.

Daarnaast was het hersengedeelte dat emoties verwerkt 7 procent kleiner.

Giftig

Ook bij de denktest brachten de marihuanarokers het er slechter van af. "Dat laat zien dat dagelijks zware marihuanaconsumptie giftig kan zijn voor het menselijk brein", zei neuropsycholoog Murat Yücel in de Herald Sun.

De hypothalamus is belangrijk voor allerlei gedragingen zoals voortplantings- en voedingsgedrag.
Hallo, dat was toch al uitgepraat in het daarvoor bestemde topic?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Piet5
Forum fan

Bericht door Piet5 »

Bij http://nl.wikipedia.org/wiki/Sjamanisme ontdek ik niets over marihuana.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Van een beetje drugs zijn religies niet vies schreef:Shamanisme:
Wat is dat?
Sjamanisme is een reeks traditionele geloven en praktijken waarbij uitgegaan wordt van de mogelijkheid om te diagnosticeren, te genezen en soms menselijk lijden te veroorzaken door een speciale verhouding met geesten. Deze traditie heeft in de hele wereld sinds prehistorische tijden bestaan.
Drugs?
Om in de juiste sferen te komen, nuttigen Sjamanen allerlei geestverrruimende middelen, waaronder halucinatieve paddo's en marihuana.
Sjamanisme schreef:Het woord 'sjamaan' is afkomstig uit het Tunguz, een Siberische taal, en betekent 'de extatische'. Deze religie vindt zijn wortels in Oost-Siberie en Mongolie en gaat ervan uit dat al het bestaande een eigen bezieling heeft, een eigen bewustzijn. Daarnaast maakt alles op zijn beurt deel uit van een Groot Geheel. In dit Grote Geheel spelen verschillende werkelijkheden, waarbinnen gidsen, geesten en voorouders een leidraad vormen. Het is aan de sjamaan om deze andere werkelijkheden te verkennen door middel van spirituele verplaatsingen. Sjamanisme is universeel en er vallen zieners, helers, waarzeggers, psychologen en filosofen onder die in staat zijn om te communiceren met de spirituele wereld. De sjamanen brengen zichzelf in een trance door het gebruik van hallucinogene middelen, ritmische drumgeluiden en zelfhypnose.
(...)
In Siberie geeft men de voorkeur aan Marihuana
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Piet5
Forum fan

Bericht door Piet5 »

Een sjamaan van het rendiervolk de Nenets, die ik eens sprak, gebruikte geen drugs en de sjamanen bij de Eskimo's kunnen er ook niet aan komen.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

cluny schreef:
doctorwho schreef:
Hallo, dat was toch al uitgepraat in het daarvoor bestemde topic?
Klopt maar die strenge leraar rakelde het bij mij weer op :) En niet echt uitgepraat maar tot een voorlopige conclusie gekomen dat het mits met mate enz..... het niet zo'n vaart zal lopen met de breinkrimp.

Op hoog Catharijne lopen ook veel sjamanen rond zag ik onlangs :shock:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Plaats reactie