De ware vrijdenkende politicus
Moderator: Moderators
Verbreken diplomatieke banden met het Vaticaan
Even het hele circus rond D66 daargelaten. Ze hadden de kans Balkenende II te laten vallen en hebben schromelijk verzuimd. Maar daar gaat het me nu even niet om.
De partij valt door de mand maar ik hoorde gisteren Loesewies van de Laan (trouwens ook voorstander op het congres, minpunt voor haar.) in de discussie met Paul Witteman Zij heeft gepleit (toen ze nog in de Europese commissie zat) voor het verbreken van de diplomatieke banden met het Vaticaan om de politieke macht ervan te breken. Het is een ongelijkheid ten opzichte van andere religies en atheïsten en agnosten dat zij een diplomatieke vertegenwoordiging hebben in diverse landen en bij de VN. Zij zou ook op dit standpunt blijven als er, ik weet het is heel hypothetisch, een zeer progressieve Paus zou komen.
Heeft ze wat mij betreft haar persoonlijke minpuntje weer weggepoets.
De partij valt door de mand maar ik hoorde gisteren Loesewies van de Laan (trouwens ook voorstander op het congres, minpunt voor haar.) in de discussie met Paul Witteman Zij heeft gepleit (toen ze nog in de Europese commissie zat) voor het verbreken van de diplomatieke banden met het Vaticaan om de politieke macht ervan te breken. Het is een ongelijkheid ten opzichte van andere religies en atheïsten en agnosten dat zij een diplomatieke vertegenwoordiging hebben in diverse landen en bij de VN. Zij zou ook op dit standpunt blijven als er, ik weet het is heel hypothetisch, een zeer progressieve Paus zou komen.
Heeft ze wat mij betreft haar persoonlijke minpuntje weer weggepoets.
Laatst gewijzigd door Gerard op 03 apr 2005 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
Over het vrijdenkerig gehalte van K van V is mij niets bekend, ik heb op d'r gestemd omdat het mij een 'niet lullen maar doen type' leek.SP schreef:Zeehondenjager zit SP-Kamerlid achterna met mes
02-04-2005 • Een zeehondenjager heeft op het ijs bij het Canadese Charlottetown zaterdag SP-Tweede Kamerlid Krista van Velzen met een mes bedreigd. “Hij zat met een mes achter me aan. Zijn handen zaten vol met bloed. Het was doodeng,” zei Van Velzen, die hard moest rennen om aan haar belager te ontkomen.
De jager die Van Velzen achterna zat, verhinderde haar en haar gezelschap vervolgens om met hun helikopter te vertrekken, door zijn houweel met mes tussen de rotorbladen te houden. Toen de opgetrommelde politie arriveerde, mocht de jager na een minuut weer vertrekken. De groep van Van Velzen werd echter ruim een uur opgehouden, terwijl er tot hun verbijstering een aanklacht tegen hen werd opgesteld.
Fotootje:

Ik zag haar van de week bij Barend en van Dorp. Wat de zeehonden jacht betreft vind ik het heel goed dat ze zelf het initiatief neemt om het eens in de praktijk te ervaren. Politici moeten feeling houden met depraktijk. Een pluspuntje voor deze politica wat dit punt betreft. Maar het thema is hier het vrijdenkende gehalte zoals je zelf al aangaf.Fenomeen schreef:Over het vrijdenkerig gehalte van K van V is mij niets bekend, ik heb op d'r gestemd omdat het mij een 'niet lullen maar doen type' leek.
Fotootje:
(overigens is Krista nou niet bepaald mijn type, beetje kenau, een beetje manwijf, met vreemde gelaatstrekjes maar daar gaat het in de politiek gelukkig niet om. Bij mij bepaald dat niet mijn stemgedrag, wees gerust)
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
Een vrijdenker blijft een vrijdenker. Hij /zij laat zich dus niet in een hokje duwen. Ik als atheïst heb mezelf wel in een hokje geplaatst omdat ik er van overtuigd ben dat god een door mensen bedacht idee is. Maar ik kijk nog wel om me heen in andere hokjes. Ga wel eens over de rand van mijn hokje op visite in een ander hokje maar kom altijd weer thuis bij het openhaardvuur van mijn eigen hokje.distiple schreef:Hmm, ik zat zo eens te denken; Is een vrijdenkend persoon die zich vrijdenker noemt niet tegenstrijdig??
Het voelt behaaglijk omdat ik door shoppen zelf tot deze conclusie ben gekomen.
Vrijdenken in mijn geval betekend dus bevrijdt van dogma's tot eigen standpunten komen. Je moet echter oppasssen dat dat standpunt niet een nieuw dogma wordt.
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
De vet gedrukte passage is een contradictio in terminus. Als je vrijdenkt wil je je juist ook in een andere manier van denken verplaatsen.distiple schreef:Als een vrijdenker, vrij WIL blijven denken (zich dus naast vrijdenken in geen andere manier van denken verplaatsen wil), is hij dus niet VRIJ in het denken.
Of ben ik nou gek?
Je kunt die dan afwijzen of deels aannemen tot dat het tegendeel bewezen is. Alleen op die manier kun je je eigen vrije mening, vrij van elke dogma (tenzij je zezelf een nieuw dogma oplegt), vormen.
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
Ben ik het niet mee eens. Het is een interessante discussie maar ik denk dat deze een beetje OFF TOPIC is. Het is al eens elders besproken.distiple schreef:Dus eigenlijk kan een "vrijdenker" alleen een gegeven titel zijn, op het moment dat men zichzelf "vrijdenker" noemt is men het niet meer?
Hmmm, Ongebondene is misschien beter.
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
Ik wil Maria van de Hoeven (CDA) voordragen als MINST vrijdenkende politica.
CDA wordt geacht redelijk denkende politici te zijn met een lichte geestelijke afwiijking van christelijke signatuur wat overigens de redelijkheid van hun denken behoorlijk aantast. Maar de heilige maagd Maria is door het hele ID creationisme debat toch wel heel erg van haar stoel gevallen waardoor haar ware aard naar boven kwam.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... c&start=25
Haar geestelijke afwijking blijkt even groot als die van van de Vlies en de rest van de SGP's. Maar het grote verschil is dat zij lid is van de regering, dat zij minister is, dat zij dus macht heeft. En we hadden nog zo gehoopt dat de SGP nooit in de regering zou komen.
CDA wordt geacht redelijk denkende politici te zijn met een lichte geestelijke afwiijking van christelijke signatuur wat overigens de redelijkheid van hun denken behoorlijk aantast. Maar de heilige maagd Maria is door het hele ID creationisme debat toch wel heel erg van haar stoel gevallen waardoor haar ware aard naar boven kwam.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... c&start=25
Haar geestelijke afwijking blijkt even groot als die van van de Vlies en de rest van de SGP's. Maar het grote verschil is dat zij lid is van de regering, dat zij minister is, dat zij dus macht heeft. En we hadden nog zo gehoopt dat de SGP nooit in de regering zou komen.
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
Het debat om Intelligent Design was weer een mooie graadmeter voor dit Topic.
Bij deze wil ik dan ook de volgende politici voordragen.
Mevrouw Azough (GroenLinks)
Bert Bakker (D66)
Mevrouw Vergeer (SP)
Ik heb het debat niet gevolgt maar bazeer dit op het optreden van Bert Bakker gisteren in Rondom 10 en de quotes van de andere 2 hier op het forum.
Bert Bakker (D66)
Mevrouw Vergeer (SP)
Ik heb het debat niet gevolgt maar bazeer dit op het optreden van Bert Bakker gisteren in Rondom 10 en de quotes van de andere 2 hier op het forum.
Laatst gewijzigd door Gerard op 28 mei 2005 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
- collegavanerik
- Superposter
hier is het integraalGH schreef:Het debat om Intelligent Design was weer een mooie graatmeter voor dit Topic.
Bert Bakker (D66)
Mevrouw Vergeer (SP)
stenografisch verslag van het kamerdebat van dinsdag 24 mei 2005 over ID:
http://www.tweedekamer.nl/images/stenog ... -79192.doc
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
CvE bedankt. Een hele lap tekst die ik maar eens op m'n gemak moet gaan lezn als ik wat meer tijd heb. Misschien kom ik nog meer vrijdenkende en/of seculier denkende politici tegen.collegavanerik schreef:hier is het integraal
stenografisch verslag van het kamerdebat van dinsdag 24 mei 2005 over ID:
http://www.tweedekamer.nl/images/stenog ... -79192.doc
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
In de lijst van meest seculiere politici hoort Bert Bakker zeker thuis.
Eerst al na zijn felle reactie op het ID debat, nu op zijn nieuwste voorstel om het scheppingsverhaal uit de biologie les te halen. Wat vreselijk middeleeuws trouwens dat een dergelijk sprookje nog in de biologie les is vertegenwoordigd.
10 punten erbij voor Bert Bakker.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 2609#12609
Eerst al na zijn felle reactie op het ID debat, nu op zijn nieuwste voorstel om het scheppingsverhaal uit de biologie les te halen. Wat vreselijk middeleeuws trouwens dat een dergelijk sprookje nog in de biologie les is vertegenwoordigd.
10 punten erbij voor Bert Bakker.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 2609#12609
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche