Logica is iets wat niet echt past bij het christendom.Samante schreef:Tja, dat is precies mijn punt: Waarom zou God zich blijven drukmaken, zich blijven opwinden als hij de uiteindelijke uitkomst al weet? Lijkt me eerder logisch dat die God zich neerlegt bij de uiiteindelijke uitkomst. Toch?Kochimodo schreef: Ik twijfel aan je conclusie dat de christelijke god niet alwetend is omdat hij zich druk maakt over de uiteindelijke uitkomst. Uit Openbaringen blijkt dat God al voor de grondlegging der wereld weet wiens namen in het 'boek des levens' komen te staan en ook wie er in het 'sinterklaasboek' met welke daden komt te staan.

Ik ga verder in mijn rol als advocaat van de duivel. Mss moeten wij het zich druk maken en boos worden van God zien als een soort ziekelijk toneelspel. In zijn rol als toornige en gekwetste godheid, manouvreert Hij als het ware de gelovigen in de positie waarin ze moeten zijn. Wat ons weer bij een ander dilemma brengt. Heeft de mens dan eigenlijk nog wel een vrije wil? Immers Hij verhard (maakt ongehoorzaam) wie Hij wil en is barmhartig (past 'zachte dwang' toe) jegens wie Hij wil. Ik zou zeggen: nee. Er is geen spraken van een vrije wil.