Geloof in een overheid een religie?

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

mg1 schreef: Daarnaast is post-Katrina New Orleans ook wel een beetje twijfelachtig voorbeeld. Is het wel representatief? En is de situatie van post-Katrina New Orleans niet juist een argument tegen een overheidsmonopolie?
In het geval van KAtrina heeft de VS overheid haar job niet ter harte genomen en de slachtoffers grotendels in de steek gelaten.
Kijken we dan naar CHina en hoe de overheid daar de ramp aanpakt dan denk ik toch dat overheden niet overbodig zijn.

en over dat geweldsmonopolie. ook hier heb je 2 strekkingen
1) gewedlsmonopolie ligt bij de burger zoals in de VS (iedereen heeft het recht zich te verdedigen)
2) geweldsmonopolie ligt tbij de overheid.

nu kun je er theoretisch over doordrammen maar ik heb mijn keuze gemaakt als ik naar de misdaadscijfers in de VS kijk. en die tekst op rockwell klopt voor geen meter
- where children go to school, and how they will be educated
- the interest rate citizens can borrow at
- the value of currency
- how employees can be hired and fired
punt 1 is fout. je kunt je kinderen naar privescholen sturen. je kunt ze, als je wil, zelf onderwijzen.
Punt 2 is eveneens fout.
Punt 3 ook. 2 en 3 is economie en daar heb ik geen kaas van gegeten (beurs, bankwezen etc)
Punt 4 is ook fout. deze ontslag en aanwervingsprocedures zijn ontstaan in overleg tussen werknemers, werkgevers en de overheid.
mg1

Bericht door mg1 »

Hallo dodo,

Bedankt voor je zeer informatieve reactie. Ik heb je samenvatting gelezen van 'Universally Preferable Behaviour - A rational proof of secular ethics'. En van wat ik uit je samenvatting heb gelezen lijkt het mij een interessant boek. Ik heb de gratis audioboek versie gedownload en daar ga ik binnenkort naar luisteren.

Om terug te komen op de moraliteit van een geweldsmonopolie. Je schrijft:
dodo schreef:Geweldsmonopolie betekent concreet dat een aantal individuen dwang mag gebruiken tegenover mensen, die dat zelf niet mogen.
Dit betekend dus dat bepaalde personen recht hebben op iets waar je zelf, als individu, geen recht op hebt. Correct? Maar dan komt bij mij de vraag op hoe die mensen dan aan dat recht op geweld zijn gekomen? Want als je als individu niet dat recht hebt lijkt het mij dat je dit dan ook niet kan 'uitbesteden' aan een ander. Of zie ik hier iets over het hoofd?

Zelf schrijf je het volgende hierover:
dodo schreef:Als het voor sommigen moreel is dwang te gebruiken, dan is dat voor alle mensen moreel. Dus als overheidsdienaren geweld/dwang horen te gebruiken voor orde, en het zijn mensen, dan horen alle mensen geweld/dwang te gebruiken voor orde.
Wat je dus schrijft is dat als iets moreel is en dus goed is voor jouw, dat dit dan ook goed is en dus moreel is voor mij. Dat klinkt logisch en eenvoudig.

Een geweldsmonopolie kan dus niet moreel zijn, want als een geweldsmonopolie moreel is, dan zou dit betekenen dat het voor iedereen goed of moreel moet zijn om een geweldsmonopolie te hebben. Maar als het goed is voor iedereen om een geweldsmonopolie te hebben dan is er helemaal geen monopolie meer. Zie ik dit goed, of zie ik hier iets over het hoofd?

Ik vind dit in ieder geval een interessante wijze om naar deze vraag te kijken en zal er zeker verder onderzoek naar doen. Zou je overigens wat voorbeelden kunnen geven hoe "Universally Preferable Behaviour" van toepassing zou zijn op de overheid. Lijkt me interessant om die te zien.

Graag hoor ik terug van je.
Check your premises
mg1

Bericht door mg1 »

Hallo wahlers,

Mijn eerste post was niet geheel duidelijk over wat mijn vraag was. Een overheid is er, dat staat buiten kijk. Waarover ik vragen heb is over de morele en praktische fundamenten voor het bestaan van een overheid. Daarover zou ik graag meer willen weten.

Je schrijft dat moraal niets te maken heeft met welk oud stoffig boek dan ook. En dat standpunt begrijp ik. Maar waar heeft moraal dan wel mee te maken? En betekent dit dan ook dat de Nederlandse grondwet niets met moraal heeft te maken (of is die nog niet stoffig genoeg, just kidding)? Want is moraliteit niet juist hetgeen waarop de grondwet is gebaseerd?

Hallo appelfflap,

Je schrijft dat de overheid in de VS haar slachtoffers grotendeels in de steek heeft gelaten, maar als er gekeken wordt naar China dat de overheid daar de ramp wel goed aanpakt. Denk je dat het mogelijk is dat rampen kunnen worden aangepakt zonder de aanwezigheid van een overheid? En waarom wel\niet?
appelfflap schreef:en over dat geweldsmonopolie. ook hier heb je 2 strekkingen
1) gewedlsmonopolie ligt bij de burger zoals in de VS (iedereen heeft het recht zich te verdedigen)
2) geweldsmonopolie ligt tbij de overheid.

nu kun je er theoretisch over doordrammen maar ik heb mijn keuze gemaakt als ik naar de misdaadscijfers in de VS kijk.
Ik snap niet goed wat je hier bedoelt. Heb je het hier over wapenbezit/recht op zelfverdediging? Of over een geweldsmonopolie?
dodo schreef:Geweldsmonopolie betekent concreet dat een aantal individuen dwang mag gebruiken tegenover mensen, die dat zelf niet mogen.
Graag hoor ik jullie reacties hierop.
Check your premises
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

mg1

Moraal staat niet beschreven in een wetboek. In een wetboek staat de rechtspraak.

Maar wat versta jij precies onder moraal?
Voor mij is het gewoon één van de aspecten van het zijn van een intelligente diersoort.
Andere intelligente diersoorten hebben noch een boek noch een overheid en desondanks een moraal besef.

Voor de oorsprong van moreel besef zie:
http://video.google.com/videoplay?docid ... 5568693212

MvG, Wim Ahlers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Kochimodo schreef:Ik geloof niet in een overheid. De overheid is er gewoon en ik accepteer dat ze er is. Daarnaast is ze waarneembaar, merkbaar, aantoonbaar en objectief definieerbaar. Iets wat van een god(in) niet gezegd kan worden.
Een god en een overheid zijn wel beiden door de mens verzonnen autoriteiten met als doel gehoorzaamheid afdwingen. Dat is mogelijk door die monopolie op geweld, ook een eigenschap die zowel god en de overheid claimt.

Overheden en goden bestaan niet in "de echte wereld". Alleen hun gevolgen bestaan in de realiteit.

Het verschil is wel dat mensen deel uit kunnen maken van de overheid, en niet van god. Maar je kan wel weer een volgeling zijn van god. Het verschil zit 'm in de details :?:
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Joe Hn schreef:
Kochimodo schreef:Ik geloof niet in een overheid. De overheid is er gewoon en ik accepteer dat ze er is. Daarnaast is ze waarneembaar, merkbaar, aantoonbaar en objectief definieerbaar. Iets wat van een god(in) niet gezegd kan worden.
Een god en een overheid zijn wel beiden door de mens verzonnen autoriteiten met als doel gehoorzaamheid afdwingen. Dat is mogelijk door die monopolie op geweld, ook een eigenschap die zowel god en de overheid claimt.

Overheden en goden bestaan niet in "de echte wereld". Alleen hun gevolgen bestaan in de realiteit.

Het verschil is wel dat mensen deel uit kunnen maken van de overheid, en niet van god. Maar je kan wel weer een volgeling zijn van god. Het verschil zit 'm in de details :?:
"De Mens" bestaat ook niet in de reële wereld.
Dit is slechts een concept die we hebben ingevoerd om een denkbeeldige groep aan te duiden.

MvG, Wim Ahlers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Mijn excuus,
ik bedoel natuurlijk de mensen ipv de mens.
Soms zie je door het bos de bomen even niet meer ...

Die details toch he!
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
bipolair
Forum fan

Re: Geloof in een overheid een religie?

Bericht door bipolair »

De overheid heeft zich niet geopenbaard aan mensen maar is ontstaan door mensen....

(Vanuit gelovig perspectief bekeken dan.....)
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

dodo schreef:De overheid? Nouja, het bestaat uit gebouwen, individuen, papieren, symbolen etc., nietwaar?

Je kunt ook in bossen, bedrijven en universiteiten 'geloven'. Ik denk dat je daarbij het concept gewoon moet onderscheiden van de individuen en dingen die eronder vallen. Uiteraard wordt het wel lastig als je een concept een zelfstandigheid geeft.

Misschien is dat het probleem. Bij een groot aantal filosofen worden de 'staat' als een zelfstandige, zedelijke entiteit opgevat, dat de 'belichaming' is van alle willen, of de gemeenschappelijke wil of iets dergelijks dat richting metafysische gevallen neigt. Het is namelijk erg lastig de macht van de staat te rechtvaardigen. Dan kom je uit op contracttheorien e.d., hoewel geen van ons, en het volk als geheel nooit in het verleden een contract ondertekend heeft.

Het algemene argument gaat ook min of meer, dat als de overheid geen alleenrecht op geweld had (dat we allemaal individueel afgestaan hebben), we elkaar zouden beroven, verkrachten, vermoorden, brandstichten etc. Dus overheden zullen altijd minder slachtoffers opleveren, dan de afwezigheid van overheden. Of deze theorie waar is.... tja, kwestie van geloof?
Ervaringspraktijk heeft de vrijheden van het individu beknot tot de grenzen van het andere (beknotte) individu.
De absolute en eerste noodzaak van het individu werd bepaald door de wens tot overleven en dat dát alleen in gezamelijkheid kon, en die gezamelijkheid tot eerste prioriteit maakte!
En die 'gezamelijkheid' eiste leiding en 'leiding' vereiste gezag!
Er was alleen (in eerste instantie) fysieke kracht om gezag te hebben om de leiding te nemen, maar dat verouderde of stierf, werd overgenomen, werd al dan niet ondersteund met slimheid.
Was labiel door verschillende graden van fysieke kracht en/of slimheid v.d. leider(s) die gunstig dan wel ongunstige resultaten voor de groep.
Dat veranderde ten gunste v.d. stabiliteit toen eeuwigheidswaarde van wetten en regels werd gegarandeerd met de introductie v. god(en) en een clerus om er gezag aan te geven met een gesanctioneerde leider.
Die zich op zijn beurt weer kon ontworstelen aan de macht v.d. clerus etc. etc. en overerving in zwang kwam.
Inmiddels ook op zijn retour als verwerpelijke antiquiteit en vervangen door een tijdelijk staatshoofd in veel landen.
Of zich nog steeds in de macht v.d. clerus bevinden (vele Islamitische landen)
E.e.a. laten afhangen v.d. individuen in de groep levert rotzooi op door de diversiteit der individuen waardoor ze weer rollebollend over de straat gaan zoals (tamelijk recent) in het zgn. wilde westen (waar de beste schutter het een tijdje langer kon volhouden!)
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

wahlers schreef:mg1

Moraal staat niet beschreven in een wetboek. In een wetboek staat de rechtspraak.

MvG, Wim Ahlers.
Nee, de jurisprudentie omvat de rechtspraak, en de jurisprudentie gaat uit van het wetboek én van het morele en 'wijze' oordeel van de rechter zelf ....

Ik wil het niet speciaal moeilijk maken, gewoon de puntjes op de ï .
dodo
Geregelde verschijning

Bericht door dodo »

mg1 schreef: Dit betekend dus dat bepaalde personen recht hebben op iets waar je zelf, als individu, geen recht op hebt. Correct? Maar dan komt bij mij de vraag op hoe die mensen dan aan dat recht op geweld zijn gekomen? Want als je als individu niet dat recht hebt lijkt het mij dat je dit dan ook niet kan 'uitbesteden' aan een ander. Of zie ik hier iets over het hoofd?
Je ziet het correct. Alleen dat mensen niet echt zo’n ‘recht’ hebben. Mensen hebben ledematen, en ze kunnen zeggen dat ze een voorrecht hebben om iets te doen, maar dat betekent niet dat er zoiets als dat voorrecht echt bestaat. Je hebt anderen nodig die geloven dat je dat voorrecht hebt, zodat iedereen kan doen alsof het echt bestaat. (idem met ‘zonden’, e.d. hebben)
Wat je dus schrijft is dat als iets moreel is en dus goed is voor jouw, dat dit dan ook goed is en dus moreel is voor mij. Dat klinkt logisch en eenvoudig.

Een geweldsmonopolie kan dus niet moreel zijn, want als een geweldsmonopolie moreel is, dan zou dit betekenen dat het voor iedereen goed of moreel moet zijn om een geweldsmonopolie te hebben. Maar als het goed is voor iedereen om een geweldsmonopolie te hebben dan is er helemaal geen monopolie meer. Zie ik dit goed, of zie ik hier iets over het hoofd?
Dat zie je ook correct, dat is het gevolg van logisch toegepaste universele (morele) regels.
Ik vind dit in ieder geval een interessante wijze om naar deze vraag te kijken en zal er zeker verder onderzoek naar doen. Zou je overigens wat voorbeelden kunnen geven hoe "Universally Preferable Behaviour" van toepassing zou zijn op de overheid. Lijkt me interessant om die te zien.
Op het gebied van filosofische ethiek, of onderzoek naar grondslagen en voorwaarden van een geldig moraal, is het m.i. zeker een nieuwe doorbraak. Het mooie is dat je het als simpele en formele regel steeds toe kan passen.

Een paar voorbeelden wat overheid betreft.

Ik haal direct wat stukjes van http://www.overheid.nl/home/zowerktdeov ... eoverheid/
De overheid bestaat uit drie lagen: de centrale of rijksoverheid, de provincies en de gemeenten. Andere delen van de overheid zijn in eerste instantie op grond van hun functie ingedeeld.
De overheid mag dus bijv. de macht over verschillende delen van een geografisch terrein verdelen. Kortom, bepaalde mensen een bepaalde macht in handen geven (niet direct verkozen), of een systeem in stand houden die mensen vooraf bepaalde machtsposities toekent (middels verkiezing).

Als ik landelijk een eigen clubje op zou zetten en we in verschillende provincies machtsposities zouden verdelen, dan zouden we eerder een maffiabende dan een overheid genoemd worden. En huidige overheidsdienaren zouden ons opsluiten. Maar als we sterk genoeg waren zouden we ook hen gaan opsluiten. Maar natuurlijk zouden we nooit de tijd krijgen om zo machtig te worden, daar zorgt het geweldsmonopolie wel voor.

Nog wat voorbeelden:
De Eerste en de Tweede Kamer vormen samen het parlement , de volksvertegenwoordiging en zijn medewetgever.
( http://www.overheid.nl/home/zowerktdeov ... eoverheid/ )

Er zijn mensen die een groep andere mensen mogen ‘vertegenwoordigen’ (wat dat ook moge betekenen), maar ik mag geen groepje samenstellen dat dezelfde groep mensen (of misschien een andere groep) vertegenwoordigt, om vervolgens die groep mensen regels op te leggen m.b.v. geweld of dreiging van geweld (wetgevende en uitvoerende macht).

En zo meer. Geld stelen, regels opleggen, meer geld stelen of gevangen zetten, taken opdragen, en soms zelfs doden, en bepalen op wat voor manier mensen bij het clubje mogen, zijn dingen die mensen van een geweldsmonopolieclubje mogen doen, maar mensen buiten de club niet (hoewel ze kunnen proberen mee te doen). Je kunt op de site een uitgebreide takenvermelding vinden. Je hoeft bij elke taak of regel alleen te vragen: mogen alle mensen dit, en zou het als een universele regel kunnen gelden als iedereen het op zou volgen? Indien niet, dan is het geen morele regel. Indien er geweld nodig is om het uitvoerbaar te maken voor een groepje mensen, dan is het simpelweg immoreel.

Geweld is altijd een moreel kwaad, nooit een moreel goed.

Over het concept democratie valt ook nog iets kleins te zeggen.
De manier waarop het bestuur over de Nederlandse staat is geregeld, heet democratie. In een democratie heeft het volk de macht. Het begrip democratie is afgeleid van twee Griekse woorden, demos betekent volk, kratos staat voor macht. Maar wat is het volk? In ons land wonen meer dan zestien miljoen mensen die allemaal hun eigen opvattingen hebben over wat er zou moeten gebeuren. Zo maar een keer met z'n allen bij elkaar gaan zitten om daar over te praten en besluiten te nemen is onmogelijk.
Note: wat is een staat? Wat is een Nederlandse staat? Dat is conventioneel, waar je als machtsclubje ooit de lijnen hebt getrokken tegenover andere machtsclubjes. En soms steel je het een en ander van elkaar. Tsja. Wordt dan de staat aangetast? Er is geen staat. Er is ook geen universele kerk van christus. Er bestaan slechts individuen en dingen, algemene concepten hebben alleen een bestaan in iemands hoofd.

Kan democratie werken?

Democratie veronderstelt dat de mensen die het gewelddadig bijeenhoudt in een ‘staat’: -wijs, moreel en geïnformeerd genoeg te zijn om te kiezen wat goed is voor iedereen/de meerderheid (of welke mensen goed zijn om te kiezen wat goed is voor iedereen/de meerderheid).

-dat deze groep wijze, morele en geïnformeerde mensen zo stom, immoreel en ongeïnformeerd zijn dat ze een centraal machtsorgaan nodig hebben dat van alles over hen beslist (vooral wat goed en slecht is, toegestaan, verboden en verplicht).

Of de meerderheid van mensen is slecht, of is dat niet. Als de meerderheid slecht is en goed bestuur nodig heeft, dan is het zeker dat de slechte meerderheid een slecht bestuur zal uitkiezen, dat de goede minderheid kwaadaardige regels oplegt.

Maar als de meerderheid van mensen goed is, waarvoor heeft het dan nog een gewelddadig machtsorgaan nodig? Dan zullen juist slechte, gewelddadige mensen zich aangetrokken voelen tot de positie van macht, en kwaadaardig over de goede meerderheid heersen (die geen verlangen hebben hun eigen voorkeuren gewelddadig aan anderen op te leggen).

In beide gevallen kan democratie dus niet gerechtvaardigd worden. Er is geen rationele of morele rechtvaardiging van het machtsorgaan. Macht is iets blinds dat van generatie op generatie is overgegeven, als een gewoonte, een onbespreekbare kern van het menselijke samenleven: iemand moet heersen, en iemand moet zich onderwerpen. Het kan niet anders. (wat natuurlijk een sprookje is, je kunt prima met elkaar omgaan zonder gewelddadige en manipulatieve meester-slaaf spelletjes te spelen)
wahlers schreef: Moraal staat niet beschreven in een wetboek. In een wetboek staat de rechtspraak.

Maar wat versta jij precies onder moraal?
Voor mij is het gewoon één van de aspecten van het zijn van een intelligente diersoort.
Andere intelligente diersoorten hebben noch een boek noch een overheid en desondanks een moraal besef.

Voor de oorsprong van moreel besef zie:
http://video.google.com/videoplay?docid ... 5568693212

MvG, Wim Ahlers.
Biologische observatie bevestigt dus mijn laatste opmerking boven :D Zelfs sommige dieren kunnen doen aan reciprook altruïsme, en dat lijkt veel beter te werken vanuit een biologisch perspectief, dan parasitisme (tenminste, in het geval van sommige meer intelligente, interactieve groepsdieren). Ik zou een bepaald voordelig gedragspatroon echter nog niet moraal noemen zoals zelfbewuste mensen dat verstaan: regels die voorschrijven wat je moet doen en nalaten, als je moreel wilt zijn. Die zijn rationeel gecommuniceerd, logisch evalueerbaar en consistent toepasbaar.

Het filmpje trekt overigens een lelijke vergelijking aan het begin tussen de zakenwereld en gevechten in paringstijd: de zakenwereld heeft in zichzelf geen feitelijk geweld nodig om te functioneren, terwijl zowel gedrag rondom paring als functioneren van de overheid gebruik maken van expliciet geweld, dreiging, bluf en groots eerbiedeisend vertoon.

fbs33 schreef: Ervaringspraktijk heeft de vrijheden van het individu beknot tot de grenzen van het andere (beknotte) individu.
Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt?

Voor de rest voel ik een sterke instemming met je dissertatie. Priester en krachtpatser zijn de grondleggers van onze huidige machtsverhoudingen op aarde, overal hetzelfde liedje. Beide zijn irrationeel op hun eigen manier.
Willem_B schreef: Nee, de jurisprudentie omvat de rechtspraak, en de jurisprudentie gaat uit van het wetboek én van het morele en 'wijze' oordeel van de rechter zelf ....

Ik wil het niet speciaal moeilijk maken, gewoon de puntjes op de ï .
Een rechter is uiteraard geen moreel gezind persoon, als hij oordelen velt die gewelddadig kracht bijgezet worden. Tenzij hij natuurlijk niet weet van de eenzijdige, ‘‘moreel’’ geordende machtsverhouding. Maar ik ga ervan uit dat rechters doorgaans helder genoeg zijn om hun positie te beseffen, en dat ze zich dus niet bepaald lofwaardig, laat staan moreel gedragen. (als het moreel was, dan mocht/moest ik het ook, maar het blijkbaar alleen moreel voor de rechter, dus helemaal niet moreel, maar amoreel of immoreel… omdat het geweld betreft: immoreel).

Excuses voor de lange post! Hopelijk heeft iedereen hier wat aan. Ik hoop erg dat mg1 hier nog terug komt kijken.

Voor een nadere analyse van de principes achter staatsmacht, en waarom het nooit kan werken, raad ik het filosofisch-politieke boek ‘Practical Anarchy’ van dezelfde schrijver aan. Het boek bevat tevens de principes van geweldloze, reciproke en vrijwillige samenwerking, dat resulteert in een veel betere dienstverlening dan de overheid ooit kan leveren.

Het betreft onderwerpen als:

-oorlog
-dispuut resolutie
-contractuele overeenkomsten en naleving
-gewelddadige criminaliteit
- voorkomen van nieuwe geweldsmonopolien
-wegenbouw
-gezondheidszorg
- detentie van gevaarlijke individuen
- geld (valuta)
- kindermisbruik (voorkomen)
- gezinsvorming/abortie
- persoonlijke en zakelijke relaties
- morele levenswandel

Ik raad het boek aan vanwege de beknopte stijl, de waterdichte bewijsvoering, het inlevingsvermogen in allerlei scenario’s, de illustratieve, levendige en soms humoristische beschrijvingen, en de praktische toepasbaarheid in je eigen leven. Als er een reden is om geweldloze conflictoplossing te onderzoeken, dan is het wel omdat je zelf graag een goed persoon wilt zijn en in vrede, samenwerking en geluk met je medemensen wilt leven. Dit boek is een must voor ieder die geïnteresseerd is in moraal, maatschappij, macht en politiek.

Er is zowel een PDF als audioboek beschikbaar: http://www.freedomainradio.com/books.html

Laat me weten wat je ervan vindt, al was het maar een eerste indruk van de index.
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

dodo schreef:Alleen dat mensen niet echt zo’n ‘recht’ hebben. Mensen hebben ledematen, en ze kunnen zeggen dat ze een voorrecht hebben om iets te doen, maar dat betekent niet dat er zoiets als dat voorrecht echt bestaat. Je hebt anderen nodig die geloven dat je dat voorrecht hebt, zodat iedereen kan doen alsof het echt bestaat.
Inderdaad zijn rechten geen entiteiten, maar collectieve mentale constructies. Vergelijk het met de pikorde zoals je die bij kippen tegenkomt: op grond van een soort 'recht van de sterkste' wordt beslist welke hen het eerst bij het voer mag.
Dat zie je ook correct, dat is het gevolg van logisch toegepaste universele (morele) regels.
Die benadering is me te deontologisch.
De overheid mag dus bijv. de macht over verschillende delen van een geografisch terrein verdelen. Kortom, bepaalde mensen een bepaalde macht in handen geven (niet direct verkozen), of een systeem in stand houden die mensen vooraf bepaalde machtsposities toekent (middels verkiezing).
Deze overheid wordt op haar beurt ook weer gekozen, namelijk door degenen over wie macht wordt uitgeoefend door de mensen die zij aanstelt. Zijn die kiezers ontevreden over het beleit, dan heeft dat consequenties voor de machthebbers.
Als ik landelijk een eigen clubje op zou zetten en we in verschillende provincies machtsposities zouden verdelen, dan zouden we eerder een maffiabende dan een overheid genoemd worden.
Uiteraard. Bij het spelletje om de macht zijn er (democratische) spelregels, waar de meerderheid van de bevolking achter staat.
En huidige overheidsdienaren zouden ons opsluiten.
Zou je liever afgemaakt worden door de lokale bevolking?
Maar als we sterk genoeg waren zouden we ook hen gaan opsluiten.
En zo loopt iedereen elkaar een beetje op te sluiten.. De meerderheid van de bevolking vind de wijze waarop een machtswisseling zich in een democratie voltrekt een stuk aangenamer.
Maar natuurlijk zouden we nooit de tijd krijgen om zo machtig te worden, daar zorgt het geweldsmonopolie wel voor.
Volgens mij verwar je nu dictatoriale agressie jegens oppositie met centraal aangestuurde wetshandhaving..
Geld stelen, regels opleggen, meer geld stelen of gevangen zetten, taken opdragen, en soms zelfs doden, en bepalen op wat voor manier mensen bij het clubje mogen, zijn dingen die mensen van een geweldsmonopolieclubje mogen doen
In een ideale democratie heeft de overheid precies zoveel bevoegdheden als de meerderheid van de bevolking wenselijk vind. Ik schrijf 'ideale democratie' omdat er wel een buffer is ingebouwd: niet alles wat de meerderheid van de bevolking wil, gebeurt ook. En dat is een goed ding, denk ik. Want de kennis en kunde die vereist is bij het nemen van zwaarwegende politieke beslissingen is bij de gemiddelde burger nog verder te zoeken dan bij de gemiddelde politicus. Wat mij betreft zou het bestuur van overheidsorganen in de handen van experts moeten liggen.
Je hoeft bij elke taak of regel alleen te vragen: mogen alle mensen dit, en zou het als een universele regel kunnen gelden als iedereen het op zou volgen? Indien niet, dan is het geen morele regel. Indien er geweld nodig is om het uitvoerbaar te maken voor een groepje mensen, dan is het simpelweg immoreel.
Alweer die categorische imperatief. Je argument faalt op meerdere punten, waarvan de belangrijkste geillustreert kan worden door je procedure toe te passen op bijvoorbeeld de taken die een chirurg uitvoert: hij snijdt mensen open. Andere mensen opensnijden is een morele daad. Vraag jezelf af: zou je willen dat alle mensen elkaar zouden mogen opensnijden? Nee? Wel, dan mogen chirurgen het ook niet.
Geweld is altijd een moreel kwaad, nooit een moreel goed.
Ja, en 17e-eeuwse kunstuitingen zijn altijd lelijk, nooit mooi. Beide stellingen winnen niet aan waarheidsgehalte als ze vet gedrukt worden. Een moraal beschouw ik als het geheel aan waarderingen voor sociale gedragingen, en aangezien niet iedereen elk gedrag op dezelfde wijze waardeert, kun je geen universele uitspraken doen over de objectieve morele waarde van gedragingen. Voeg daar nog bij, dat sommige gedragingen in de ene context wel als moreel aanvaardbaar worden beschouwd en in een andere situatie juist weer helemaal niet, en het wordt duidelijk dat een objectieve beoordeling van een gedraging onmogelijk is. Wat wel mogelijk is, is onderzoeken welke waarden een rol spelen in de beoordeling van een gedraging. Slechts voor zover men dezelfde waarden nastreeft, kan er overeenstemming in de moraal bestaan.
Democratie veronderstelt dat de mensen die het gewelddadig bijeenhoudt in een ‘staat’:
Voel jij je geweldadig bijeengehouden in een staat? Hoor je het ijzeren gordijn al rammelen?
wijs, moreel en geïnformeerd genoeg te zijn om te kiezen wat goed is voor iedereen/de meerderheid (of welke mensen goed zijn om te kiezen wat goed is voor iedereen/de meerderheid).
Inderdaad, dat is de zwakste kant eraan.
dat deze groep wijze, morele en geïnformeerde mensen zo stom, immoreel en ongeïnformeerd zijn dat ze een centraal machtsorgaan nodig hebben dat van alles over hen beslist (vooral wat goed en slecht is, toegestaan, verboden en verplicht).
Daar ben ik het niet mee eens, in een ideale democratie beslist de bevolking wie er deze beslissingen mag maken en worden daar vervolgens ook op afgerekend. Waarom zo indirect? Omdat je niet 16 miljoen mensen fulltime politiek kunt laten bedrijven. Daarom wordt het uitbesteed aan politici.
Of de meerderheid van mensen is slecht, of is dat niet. Als de meerderheid slecht is en goed bestuur nodig heeft, dan is het zeker dat de slechte meerderheid een slecht bestuur zal uitkiezen, dat de goede minderheid kwaadaardige regels oplegt.

Inderdaad. Daarom bestaat er ook geen ideale democratie. Overigens is je indeling van mensen in 'goed' en 'slecht' veel te kort door de bocht. 'Goede' mensen die het aan kennis en kunde ontbreekt, kunnen 'slechte' beslissingen nemen.
Maar als de meerderheid van mensen goed is, waarvoor heeft het dan nog een gewelddadig machtsorgaan nodig?
Wel, om de behandeling van wetsovertreders aan uit te besteden bijvoorbeeld. Deze redenering steunt veel te sterk op je gesimplificeerde onderscheid tussen 'goede mensen' en 'slechte mensen'.
Dan zullen juist slechte, gewelddadige mensen zich aangetrokken voelen tot de positie van macht, en kwaadaardig over de goede meerderheid heersen (die geen verlangen hebben hun eigen voorkeuren gewelddadig aan anderen op te leggen).
Maar mensen die hun voorkeuren aan anderen op willen leggen, zullen dat sowieso proberen. Maar vreemd genoeg zie ik in de tweede kamer helemaal geen Mussolini's, alleen maar padvindertjes en suffe ambtenaren. Blijkbaar is de politieke werkelijkheid van compromissen zoeken en de kiezer tevreden houden toch niet zo aantrekkelijk voor 'slechte mensen'? Kom eens kijken in het management van een (private!) multinational en zie waar de dominante mensen werkelijk zitten.
Macht is iets blinds dat van generatie op generatie is overgegeven, als een gewoonte, een onbespreekbare kern van het menselijke samenleven: iemand moet heersen, en iemand moet zich onderwerpen. Het kan niet anders. (wat natuurlijk een sprookje is, je kunt prima met elkaar omgaan zonder gewelddadige en manipulatieve meester-slaaf spelletjes te spelen)
Zolang er passieve mensen zijn die, zodra ze thuis komen van hun 9 tot 5 baantje, gehypnoticeerd voor de rest van de dag naar 'American Gladiators' zitten te kijken, en gedreven mensen die steeds opzoek zijn naar nieuwe kansen, niches, en mogelijkheden, zal er altijd onderscheid blijven tussen de mensen die de beslissingen nemen en de mensen die toekijken.
de zakenwereld heeft in zichzelf geen feitelijk geweld nodig om te functioneren, terwijl zowel gedrag rondom paring als functioneren van de overheid gebruik maken van expliciet geweld, dreiging, bluf en groots eerbiedeisend vertoon.
Je moest eens weten wat voor vuil spel er soms gespeeld wordt tussen concurrerende bedrijven.. Wat dat betreft is het niet verkeerd dat er een gecentraliseerde instantie is die toezicht houdt op het functioneren van bedrijven. Een minister-president kan zich overigens ook niet al te veel veroorloven. Als Balkenende een uitspraak doet als 'zonder geloof kun je niet functioneren' is het land al te klein..
Een rechter is uiteraard geen moreel gezind persoon, als hij oordelen velt die gewelddadig kracht bijgezet worden.
Procedurele rechtvaardigheid. Als de wetten overeenstemmen met de 'collectieve moraal' dan zijn de meeste mensen tevreden.
‘Practical Anarchy’
Zal er binnenkort eens een blik in werpen. Ik heb trouwens je samenvatting van 'Universally Preferable Behaviour' eens vluchtig doorgenomen en volgens mij gaan een paar van je hoofdargumenten hierop terug, klopt dat? Een kritiek daarop kun je dan ook nog van me verwachten.
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

dodo schreef:.......
Een geweldsmonopolie kan dus niet moreel zijn, want als een geweldsmonopolie moreel is, dan zou dit betekenen dat het voor iedereen goed of moreel moet zijn om een geweldsmonopolie te hebben. .............ETC.

Als ik landelijk een eigen clubje op zou zetten en we in verschillende provincies machtsposities zouden verdelen, dan zouden we eerder een maffiabende dan een overheid genoemd worden. .......... ETC.

Er zijn mensen die een groep andere mensen mogen ‘vertegenwoordigen’ (wat dat ook moge betekenen), maar ik mag geen groepje samenstellen dat dezelfde groep mensen (of misschien een andere groep) vertegenwoordigt, om vervolgens die groep mensen regels op te leggen m.b.v. geweld of dreiging van geweld (wetgevende en uitvoerende macht).

Over het concept democratie valt ook nog iets kleins te zeggen.

Kan democratie werken?

Of de meerderheid van mensen is slecht, of is dat niet. Als de meerderheid slecht is en goed bestuur nodig heeft, dan is het zeker dat de slechte meerderheid een slecht bestuur zal uitkiezen, dat de goede minderheid kwaadaardige ........... ETC.

In beide gevallen kan democratie dus niet gerechtvaardigd worden. Er is geen rationele of morele rechtvaardiging van het machtsorgaan. ........... ETC.

Een rechter is uiteraard geen moreel gezind persoon, als hij oordelen velt die gewelddadig kracht bijgezet worden. ............ ETC.

Voor een nadere analyse van de principes achter staatsmacht, ...... ETC.

Laat me weten wat je ervan vindt, al was het maar een eerste indruk van de index.
Dit quoten heeft maar één bedoeling:
Een zekere draad in je betoog uitfilteren.

Ik heb nu géén tijd om in de diepte hierop te antwoorden.
Ik volsta ermee te zeggen:
1/ dat ik deze discussiedraad ontzettend interessant vind (eindelijk weer eens een aanzet tot oorspronkelijke maatschappijcritiek)
2/ ik zou moeten en willen antwoorden met een lang artikel/boek waar ik al een jaar mee bezig ben, doch niet voltooid: aangaande het failliet van het "oude" concept democratie, en het pleidooi voor een nieuwe samenlevings- en staatsvorm voor deze prille 21° eeuw.

Als ik in het weekend tijd vind, zal ik énkele elementen be-commentarieren.

Enkel deze éne opmerking: moreel inzicht verwerven is géén synoniem van geweldloosheid.
Moreel inzcht (geestelijke aktiviteit) is slechts de persoonlijke, pyschologische verwerking van probleemstellingen. De moraal (een leer) is de (meestal maatschappelijke) neerslag hiervan.
Noch de morele inzichten (persoonlijk), noch de moraal (collectieve consensus) zijn universeel of tijdloos. Integendeel.
Het allergrootste ontkennen hiervan in de 20° eeuw heet: de Universele verklaring van de rechten van de mens. De naamgeving alléén al duidt op moreel collonialisme.
(Dit onderwerp is overigens het tweede essay waar ik mee bezig ben. )

Groet
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

fbs33 schreef:

Ervaringspraktijk heeft de vrijheden van het individu beknot tot de grenzen van het andere (beknotte) individu.
Dodo vraagt,"Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt?"

Gedwongen door het feit dat de mens zich (als individu in de grijze oudheid) niet zo goed kon handhaven búiten een samenlevingsverband, heeft hij, samen met andere individuen een samenlevingsverband verkozen als een betere mogelijkheid om zich te handhaven.

Zijn moreel als solitair levend individu werd bepaald door zijn slimheid, geheugen en fysieke kracht (globaal) daarbij en was niemand verantwoording schuldig dan zichzelf! (hij stal honing v.d. bijen en vluchtte voor een naderende olifant etc.

Het was met dié levenservaring dat hij de gemeenschap binnentrad en stuitte op dezelfde (ongeveer) ervaring bij anderen!
Dát draaide noodzakelijkerwijs uit op het stelen v.d. honingraat (Hij bij die ander of die ander bij hem, en bij betrapt worden een schedelkrakende klap dat maakte dat het collectief in het vervolg één minder telde.
Het bleef natuurlijk niet bij die ene, en als gevolg daarvan een collectief dat nog maar uit een paar mannen en de vrouwen bestond!
Ter lering van een collectief dat zijn zaakjes al wat beter op orde had, de vrouwen stal en het restant aan mannen opruimde.

De 'ervaring' leerde dat het collectief bóven het individu moest gaan om er als individu voordeel aan te behalen!
En om dát te bereiken er geen diefstal alsmede schedelkrakerij meer mocht plaatshebben.
Beknot werd evenals het andere individu beknot werd (als gevolg van de ervaringen van alledag!
Maar sommigen hielden (houden) zich daar niet aan en kwamen er wetten die de algemene ethiek bepaalde, en in het kielzog daarvan het gezag om die wetten te handhaven.
Een labiele zaak die afhing van de verschillende krachten die achter het gezag schuilgingen van generatie op generatie. enz. enz. (een uitgevonden 'god' om een vast richtpunt te hebben waar gezag aan te ontlenen was om zijn gedecreteerde wetten en regels aan te ontlenen (uit de naam van god, of bij de gratie god's)

Maar ik had onvoldoende gesteld dat het om twee (in principe) gelijkwaardige individuen ging die beiden daar het collectief (waar ze zelf deel van uitmaakten) beknot werden ten faveure van veiligheid (bescherming door gezamelijke kracht als één v.d. voordeeltjes v.h. collectief!)
Sorry voor mijn onduidelijkheid!
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

dodo schreef:@Theoloog: ik vind het jammer dat het oorspronkelijk punt niet opgelost is: of geweld wel of niet moreel verdedigbaar is in het geval van overheden. Je veegt ethiek onmiddellijk van tafel. (met het derde alternatief bedoelde ik ook vrijwillige, en daarom moreel te verantwoorden interactie.... wanneer al het menselijke verkeer onder het teken van macht en geweld staat, blijft er geen mogelijkheid over voor persoonlijke verantwoordelijkheid, je moet dan doen wat je moet, klaar)

Als ethische criteria niet mogen meespelen, hoe kunnen we dan nog uberhaupt overwegen hoe de samenleving bestuurd zou moeten worden? Je spreekt enkel nog van praktische nut, maar laat het na aan te geven voor wie het nuttig moet zijn.

Inderdaad, als we enkel aannemen dat er overheden geweest zijn en zullen zijn, en dat er niks anders denkbaar is, dan is elke discussie over de rechtvaardiging van staatsmacht zinloos. Het bestaat, doet zijn ding, slik het maar. Goed, naar je eigen wens zal ik er met jou niet meer op ingaan.
Ik ben iets geduldiger, haha.
Een 'universeel gedrag' is een ideaal dat niet bestaat (behalve enkele essenties die te maken hebben met bestaan en voortbestaan v.h. individu)
En zelfs dát komt op de tocht te staan als ik en mijn mede-individuen zó enthousiast aan onze paringsdriften gevolg hebben gegeven dat de middelen die de aarde ons verstrekt heeft in het gedrang komen onder de druk van mijzelf en mijn vele soortgenoten!
Ons als individu dwingen om in leven proberen te blijven met middelen die daarvoor niet toereikend zijn! (sterven dus als er niets aan gedaan zou worden!)
Dán gaan Staten individualiseren en een grens (die verdedigd moet worden) stellen waar wapens voor nodig zijn om een ieder die de grens probeert te overschrijden dat belet wordt (linksom of rechtsom)!
Voor een vergelijk is dán geen plaats meer (het is tot het uiterste opgerekt, maar uiteindelijk een jij of ik-situatie geworden!
Wij met z'n allen(als individu) betalen ons blauw om de Staat die middelen te verschaffen om daarmee die grenzen af te bakenen en in stand te houden (JSF! bv. of zgn. vredesmachten)
Maar óók de Staat zélf is onderling verdeeld in groepen die (in ons bestel/staatsvorm) die per groep aan de macht proberen te komen via de quantiteit om daarmee voordeeltjes te pakken bóven die andere groepen, en zelfs dát valt uiteen tot (uiteindelijk) de individuen die de groep vormen.

Geweldsmonopolie heb ik (en mede individuen) uit handen gegeven aan een neutraal (verondersteld) lichaam, 'overheid' genaamd om te voorkomen dat ik( cs.) een betrapte inbreker uit drift zijn kop van zijn romp schiet (waarna de familie van die boef op mij (als moordenaar van hun Pa oid. op mij loeren met een telescoopgeweer!)

Een ideale anarchie heeft geen overheid, noch een geweldsmonopolie nodig om toe te zien op de grenzen van ieders territorium omdat de (ideale) individuele onderdanen zelf toezien op die grenzen ervan.

Het maakt (m.i.) de vraag waarmee je het topic opent tot een onhoudbare!
Minder controle leidt (ontsnappend eraan) tot ontwakend individualisme.
Maar ook dat is niet juist, want het zijn (in mijn ogen) golven en dalen in eeuwige afwisseling vanaf het begin (millioenen jaren geleden!)
Plaats reactie