Apen prefereren warm eten
Moderator: Moderators
Heeft het ook te maken met de reclame waarin die 2 mutsen aan de gang gaan met zo'n pakje van Knorr (?) waar je dan alleen nog kipfilet bij moet doen?
Maar mutsig als de muts is, is haar dat onbekend.
Taal blijft leuk en is niet altijd gemakkelijk over te brengen, ik heb het voortdurend als ik in Belgie ben. (maar men kende 'boskalf' mij zei dat niks)
Ik vraag me af of mijn (Limburgse) ouders de context van het woordje muts zoals dat hier gebruikt wordt kennen.
Letterlijk vertalen gaat in het geval van Limburgs niet op, ik zal het dan moeten omschrijven.
Maar mutsig als de muts is, is haar dat onbekend.
Taal blijft leuk en is niet altijd gemakkelijk over te brengen, ik heb het voortdurend als ik in Belgie ben. (maar men kende 'boskalf' mij zei dat niks)
Ik vraag me af of mijn (Limburgse) ouders de context van het woordje muts zoals dat hier gebruikt wordt kennen.
Letterlijk vertalen gaat in het geval van Limburgs niet op, ik zal het dan moeten omschrijven.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Op de eerste dag van de Euro was ik met een vriendin een dagje uit in Gent.Waterzooi.
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Waterzooi is een typisch Gents recept gemaakt van kip of vis, groenten, room en aardappelen. Het wordt opgediend als een soort soep samen met brood.
Waarschijnlijk was het oorspronkelijk middeleeuws gerecht op basis van zoetwatervis die in de Gentse rivieren, grachten, vesten en kanalen ruim voorhanden was. Wellicht werd de riviervis die oorspronkelijk werd gebruikt voor het gerecht schaarser of ongezond door vervuiling van het water. Vandaar dat de standaardversie vandaag de dag met kip is.
Gène Bervoets maakte in 2004 een programma op de VRT met de naam "Gentse Waterzooi". Hij reisde de hele wereld rond om daar waterzooi te maken, maar gebruikt in elk land de producten van de traditionele keuken van dat land.
Hier heb ik met haar (op haar advies dus) waterzooi gegeten.
Borluut
Het is wel een aardige herinnering, de combinatie met die vriendin, onwennig de euro uitgeven in het buitenland en eventjes samen te zitten in een echt authentiek romaans woonhuis, uniek in de wereld.
Alleen de waterzooi, een bord ontransparant nat met wat vage dingen erin en een bonk kipfilet vond ik maar niets, zeker toen ik bij het afrekenen i.p.v. terug te rekenen van Franc naar Gulden terugrekende van Euro naar Gulden.
Ik heb nooit meer gentse waterzooi gegeten.
Mutsenvoedsel!
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Volgens mij vond jij vooral die vriendin een muts, en dan is alles wat zij voorstelt of je laat eten al gauw mutsenvoer, want voer van die muts.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Precies, zo werkt dat. Wat de muts eet, is mutsenvoer. Wat mutsen drinken, is mutsendrank. Yakult bijvoorbeeld.
Het is eerder een verband tussen het product en de gebruiker, dan een eigenschap van het product.
8)
Ik associeer de volgende woorden met "muts" : simpel, naief(lief), gewoontjes, ingetogen, dom(blondje), meegaand/goed-gelovig
Het is eerder een verband tussen het product en de gebruiker, dan een eigenschap van het product.
8)
Ik associeer de volgende woorden met "muts" : simpel, naief(lief), gewoontjes, ingetogen, dom(blondje), meegaand/goed-gelovig
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Wat een trauma !cluny schreef: ...........Gent......
.........
Alleen de waterzooi, een bord ontransparant nat met wat vage dingen erin en een bonk kipfilet vond ik maar niets, zeker toen ik bij het afrekenen .........................
Mutsenvoedsel!
Je bent klaarblijkelijk ontzettend vatbaar voor emo-associatie-letsels
Ik haal er alvast de zieleknijper bij.
Overigens... Waterzooi... Zonder encyclopedie.
Heeft niets (nul-de-botten, in het Brabants) met Gent als dusdanig te maken, maar alles met het iets oudere Nederlands. Het woord betekent identiek hetzelfde als bouille à baise. Er zijn dus talloze analoge recepten mogenlijk, en die zijn er met name in Belgie ook. Die Gentse waterzooi is toevallig de énige die toerisme-matig enige bekendheid heeft.
Het bestaat ook uit blik !
Wellicht DAN PAS mutsenvoer ???
Trauma of niet, het is een herinnering die blijft. Met daarbij een ijzersterke datering.Willem_B schreef:Wat een trauma !cluny schreef: ...........Gent......
.........
Alleen de waterzooi, een bord ontransparant nat met wat vage dingen erin en een bonk kipfilet vond ik maar niets, zeker toen ik bij het afrekenen .........................
Mutsenvoedsel!
Je bent klaarblijkelijk ontzettend vatbaar voor emo-associatie-letsels![]()
Ik haal er alvast de zieleknijper bij.
Overigens... Waterzooi... Zonder encyclopedie.
Heeft niets (nul-de-botten, in het Brabants) met Gent als dusdanig te maken, maar alles met het iets oudere Nederlands. Het woord betekent identiek hetzelfde als bouille à baise. Er zijn dus talloze analoge recepten mogenlijk, en die zijn er met name in Belgie ook. Die Gentse waterzooi is toevallig de énige die toerisme-matig enige bekendheid heeft.
Het bestaat ook uit blik !![]()
Wellicht DAN PAS mutsenvoer ???
Dus: Voor mij van grote waarde.
edit: Het was dus 1 Januari 2002.
Mijn eerste gedachte na jouw reactie is om op internet eens te gaan snuffelen en zelf eens een altenatief waterzooi recept in mijn eigen keuken te maken.
Het probleem is alleen, de dame die tegenwoordig bij mij aan tafel zit, wil absoluut geen viszooi en ook geen gebonden al is het dan een redelijk waterige saus.
En als zij te weten komt dat ik expres de kipfilet uit het recept heb gehaald!
Oei, oei, dan heb ik een groot probleem met haar.
Trouwens zij vindt ook weinig vermaak in mijn verhaaltjes van voor onze verkering.
Dit is dus een topic waarbij ik haar niet laat meelezen.
Laatst gewijzigd door Cluny op 16 jul 2008 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Yakult is een mutsendrank.Joe Hn schreef:Precies, zo werkt dat. Wat de muts eet, is mutsenvoer. Wat mutsen drinken, is mutsendrank. Yakult bijvoorbeeld.
8)
Een kleintje Yakult!
Ik had zelf geen beter ander voorbeeld kunnen bedenken.
Ben je daar zelf op gekomen?
Geniaal!
Met toegevoegde vitamine B.cluny schreef: Yakult is een mutsendrank.
Een kleintje Yakult!
Ik had zelf geen beter ander voorbeeld kunnen bedenken.
Ben je daar zelf op gekomen?
Geniaal!
Yakult heeft bijna de kleur van Gentse waterzooi. Tenminste het troebel water op zich dan.
Het volgende trauma is al in de maak.Het probleem is alleen, de dame die tegenwoordig bij mij aan tafel zit, wil absoluut geen viszooi en ook geen gebonden al is het dan een redelijk waterige saus.
En als zij te weten komt dat ik expres de kipfilet uit het recept heb gehaald!
Oei, oei, dan heb ik een groot probleem met haar.
Inbegrepen ijzersterke datering.
Het recept wordt in tientallen varianten verspreid, en meteen vindt iedereen er nog eigen varianten op
http://www.kip.be/recept/detail.phtml?id=3
PS: SUBVERSIEVE LEKTUUR VOOR CLUNY's NIEUWE VRIENDIN !
Recepten : Gentse waterzooi met kippenbout
Traditioneel, Vlaams : Snel klaar, lekker met volkorenbrood.
Voor 4 personen
4 kippenbouten
100 g bloem
120 g boter
3 dl room
100 g champignons
2 sjalotten
2 wortels
2 prei
3 takjes selder
1 bussel peterselie
peper en zout
nootmuskaat
paprikapoeder
1 dl olijfolie
1/2 liter water
enkele blaadjes basilicum
Bereiding
1. Snijd de wortel en de prei in julienne, hak de selder fijn en snijd de champignons in plakjes. Doe de groenten in de halve liter kokend water waaraan een beetje zout is toegevoegd. Kook gedurende drie minuten en schep de groenten uit het water.
2. Bak ondertussen de kippenbouten aan in hete olie en voeg daar de gesnipperde sjalotten bij. Overgiet de bouten met het kookvocht van de groenten en kook op laag vuurtje gedurende 25 minuten, totdat de bouten gaar zijn. Bouten uit het kookvocht halen en het kookvocht zeven.
3. Kook het kookvocht tot een derde in. Maak een roux door de boter te smelten en er de bloem bij te roeren, goed roeren totdat er een gladde massa is ontstaan. Kruid de roux met peper, zout, paprikapoeder en nootmuskaat. Voeg al roerend de room en het kookvocht toe. Maak de saus eventueel nog gladder met de staafmixer. Doe de gekookte groenten en de bouten terug in de saus en warm even door. Breng op smaak met peper en zout.
4. Verdeel bouten, groenten en saus over vier borden en garneer met wat gehakte peterselie.
REAKTIES
Gentse waterzooi met kippenbout
2007-11-26 15:35:34 door Carine Timmerman
« Dit weekend klaargemaakt was lekker en voor herhaling vatbaar maar dan maak ik het zonder de champigons. »
2007-09-24 09:00:45 door jirka de kuyper
« heel lekker. ik heb wel een aantal kleine aanpassingen gedaan; ik heb zure room gebruikt om de saus op smaak te brengen. dit geeft een lichte frisse toets. ook heb ik een deel van de champignons gebakken en pas op het einde bij de saus gedaan om lekker krokante champignons te hebben »
2007-08-14 12:56:39 door carla opstoel
« vandaag klaargemaakt, met een rode paprika : één woord : superlekker !!!!!!! »
2006-11-26 16:23:14 door Johan Caerdinael
« Sorry, de vorige ster vervalt en er komen er 5 in de plaats. Gerecht is wreed lekker!! Mijn fout, excuses!! »
2006-11-26 16:20:43 door Johan Caerdinael
« Simpel, snel en wreed lekker!!!! PS: Eindelijk de website die zich bezighoudt met 1 bepaald thema, ge hoort nog van mij!! »
2006-05-21 19:50:04 door yvette vergucht
« heb dit weekend waterzooi klaargemaakt met aardapelen geen exotiche kruiden en met room ook geen champingons is veel lichter en smaakvoller »
2006-02-06 11:55:57 door Rita Van de Voorde
« Zoals anderen reeds signaleerden: dit is niet de Gentse waterzooi. Laat er de champignons en die dikke gebonden saus uit en dien Gentse waterzooi met gekookte aardappelen op. Je mag er ook peterseliewortels aan toevoegen.
Om het kooknat te binden kun je één of twee eierdooiers losroeren in wat kooknat en dan al roerend aan de waterzooi toevoegen. Dat mixen van de saus is voor niets nodig. »
2005-08-02 19:35:19 door Ferre Ferre Boedt
« Heb het gerecht klaargemaakt zoals beschreven enkel ik had geen selder bij de hand en heb het er dus uitgelaten. Had wel nog een halve groene en gele paprika liggen en heb deze gebruikt. Is heel goed meegevallen en het komt zeker in mijn agenda van weekdaggerechten. Naam van het gerecht is wel slecht gekozen. »
2005-01-13 23:55:32 door Kathleen Vancassel
« Overheerlijk, maar wel zonder de room bereid. »
2004-01-19 18:37:39 door Agnes Van Dyck
« Er is maar 1 woord voor "FANTASTISCH" »
------------------------------------------------------------------------------------------
En hier een authentieke, antieke, arme-re mensen versie:

Peterzele wortels.... sloeg doorgaans wel op pastinaak.
En verder staat het er héél duidelijk. WAT moet je doen met kiekens in een waterzooi???
Juist: ze zooien natuurlijk !
Dit was ABSOLUUT zondagseten !
http://www.kip.be/recept/detail.phtml?id=3
PS: SUBVERSIEVE LEKTUUR VOOR CLUNY's NIEUWE VRIENDIN !
Recepten : Gentse waterzooi met kippenbout
Traditioneel, Vlaams : Snel klaar, lekker met volkorenbrood.
Voor 4 personen
4 kippenbouten
100 g bloem
120 g boter
3 dl room
100 g champignons
2 sjalotten
2 wortels
2 prei
3 takjes selder
1 bussel peterselie
peper en zout
nootmuskaat
paprikapoeder
1 dl olijfolie
1/2 liter water
enkele blaadjes basilicum
Bereiding
1. Snijd de wortel en de prei in julienne, hak de selder fijn en snijd de champignons in plakjes. Doe de groenten in de halve liter kokend water waaraan een beetje zout is toegevoegd. Kook gedurende drie minuten en schep de groenten uit het water.
2. Bak ondertussen de kippenbouten aan in hete olie en voeg daar de gesnipperde sjalotten bij. Overgiet de bouten met het kookvocht van de groenten en kook op laag vuurtje gedurende 25 minuten, totdat de bouten gaar zijn. Bouten uit het kookvocht halen en het kookvocht zeven.
3. Kook het kookvocht tot een derde in. Maak een roux door de boter te smelten en er de bloem bij te roeren, goed roeren totdat er een gladde massa is ontstaan. Kruid de roux met peper, zout, paprikapoeder en nootmuskaat. Voeg al roerend de room en het kookvocht toe. Maak de saus eventueel nog gladder met de staafmixer. Doe de gekookte groenten en de bouten terug in de saus en warm even door. Breng op smaak met peper en zout.
4. Verdeel bouten, groenten en saus over vier borden en garneer met wat gehakte peterselie.
REAKTIES
2007-11-26 15:35:34 door Carine Timmerman
« Dit weekend klaargemaakt was lekker en voor herhaling vatbaar maar dan maak ik het zonder de champigons. »
2007-09-24 09:00:45 door jirka de kuyper
« heel lekker. ik heb wel een aantal kleine aanpassingen gedaan; ik heb zure room gebruikt om de saus op smaak te brengen. dit geeft een lichte frisse toets. ook heb ik een deel van de champignons gebakken en pas op het einde bij de saus gedaan om lekker krokante champignons te hebben »
2007-08-14 12:56:39 door carla opstoel
« vandaag klaargemaakt, met een rode paprika : één woord : superlekker !!!!!!! »
2006-11-26 16:23:14 door Johan Caerdinael
« Sorry, de vorige ster vervalt en er komen er 5 in de plaats. Gerecht is wreed lekker!! Mijn fout, excuses!! »
2006-11-26 16:20:43 door Johan Caerdinael
« Simpel, snel en wreed lekker!!!! PS: Eindelijk de website die zich bezighoudt met 1 bepaald thema, ge hoort nog van mij!! »
2006-05-21 19:50:04 door yvette vergucht
« heb dit weekend waterzooi klaargemaakt met aardapelen geen exotiche kruiden en met room ook geen champingons is veel lichter en smaakvoller »
2006-02-06 11:55:57 door Rita Van de Voorde
« Zoals anderen reeds signaleerden: dit is niet de Gentse waterzooi. Laat er de champignons en die dikke gebonden saus uit en dien Gentse waterzooi met gekookte aardappelen op. Je mag er ook peterseliewortels aan toevoegen.
Om het kooknat te binden kun je één of twee eierdooiers losroeren in wat kooknat en dan al roerend aan de waterzooi toevoegen. Dat mixen van de saus is voor niets nodig. »
2005-08-02 19:35:19 door Ferre Ferre Boedt
« Heb het gerecht klaargemaakt zoals beschreven enkel ik had geen selder bij de hand en heb het er dus uitgelaten. Had wel nog een halve groene en gele paprika liggen en heb deze gebruikt. Is heel goed meegevallen en het komt zeker in mijn agenda van weekdaggerechten. Naam van het gerecht is wel slecht gekozen. »
2005-01-13 23:55:32 door Kathleen Vancassel
« Overheerlijk, maar wel zonder de room bereid. »
2004-01-19 18:37:39 door Agnes Van Dyck
« Er is maar 1 woord voor "FANTASTISCH" »
------------------------------------------------------------------------------------------
En hier een authentieke, antieke, arme-re mensen versie:

Peterzele wortels.... sloeg doorgaans wel op pastinaak.
En verder staat het er héél duidelijk. WAT moet je doen met kiekens in een waterzooi???
Juist: ze zooien natuurlijk !
Dit was ABSOLUUT zondagseten !
Dat is een mooi recept.
Eigenlijk is het heel eenvoudig, vervang de kipfilet door kippebouten.
Dan is er ook veel beter is bouillonachtigs van te maken.
En als ik de room gewoon weglaat, dan kom ik er denk ik wel mee weg.
De 25 minuten in het recept zijn wel totaal fout. Zooien is op het aller-aller-laagste vuurtje laten pruttelen met deksel op de pot. De 1,5 u van het antieke recept is dichter bij de waarheid (men rekende op de minst warme kook zone van de kachelplaat in grootvaders tijd), als de poten voorgebraden zijn, zal 1 u zooien dan wel volstaan.cluny schreef:Dat is een mooi recept.
Laatst gewijzigd door Willem_B op 16 jul 2008 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Oei, oei, van muts naar bitch! Maar vast veel aansprekender.cluny schreef:Oei, oei, dan heb ik een groot probleem met haar.
Trouwens zij vindt ook weinig vermaak in mijn verhaaltjes van voor onze verkering.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Oei, oei, valkuilen!Kitty schreef:Oei, oei, van muts naar bitch! Maar vast veel aansprekender.cluny schreef:Oei, oei, dan heb ik een groot probleem met haar.
Dat krijg je nou als je teveel over jezelf lult op het forum.
Ik denk dat ik het maar zo doe.
Over niet al te lange tijd zal ik eens een onmutserige cluniaanse zooi met kippebouten maken en verslag doen hoe de maaltijd met haar verlopen is.
Het authonoom zelfreflectief lullen, toont een heel andere, zeer menselijke, en zelfs charmante kant van cluny.cluny schreef: Oei, oei, valkuilen!
Dat krijg je nou als je teveel over jezelf lult op het forum.
Ik denk dat ik het maar zo doe.
Over niet al te lange tijd zal ik eens een onmutserige cluniaanse zooi met kippebouten maken en verslag doen hoe de maaltijd met haar verlopen is.
Welhaast vrouwelijk.
Mijn suggestie is dan ook waarom je geen iewat mannelijker denkende vriendin kon vinden, om een dynamisch evenwicht te bewerkstelligen ????
(Nee, ik ben zelf geen zieleknijper)