Individualisme als oorzaak normvervaging?

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

collegavanerik schreef:Het is de opkomst van de mores van de achterbuurt: Vloeken en schuttingwoorden zijn gemeengoed geworden op TV. Ik kan mijn kinderen niet meer naar Paul de Leeuw laten kijjken omdat ze het vrolijk napapagaaien. :cry:

Ik zeg wat ik wil....
Wat jij wil? Of slechts als onderdeel van een collectief(='buurt) waar de 'mores' even menselijk! zijn als elders, maar anders verwoord worden?
Weet jij bijv. de gevoelswaarde die achter het latijnse woord 'vagina' schuil gaat?
Zou die misschien hetzelfde kunnen zijn als het woord 'kut' dat hier in bepaalde buurten gangbaar is?
Berust jouw aversie misschien op het zich elitair verheffen bóven de ander, en houd het niet een discriminatoir automatisme voor die anderen (elders woonachtig) in?
Ik vraag dat óók mijzelf af als ik met een rotgang naar elders zap als Paul in beeld komt :D
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

af87 schreef:..
Willem_B schreef:
Kronos schreef:@af87,
..................
Homo sapiens sapiens is volgens mij de juiste benaming voor de hedendaagse 'mens'.
.........
Het staat er gewoon een beetje ongelukkig. Waarmee ik bedoel dat het op verschillende manieren te lezen is. Zeker gister met een potje bier in mijn mik, las ik het als aan mij gericht. Vandaag met een nuchtere blik leest het weer anders. Dus ik geef mijn ongelijk in deze toe. Nu eerst meer koffie om wakker te worden. :oops:
Ik raad ECHTE espresso aan, aangevuld door Red Bull maar liefst géén tokwaliteit Hollandse wiet.
Zelfs topkwaliteit Vlaamse wiet raad ik niet aan.
Ik ben voorstander van heldere geesten ! :D
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

fbs33 schreef:.........
Ik vraag dat óók mijzelf af als ik met een rotgang naar elders zap als Paul in beeld komt :D
Ik weet in dit verband van niets (Belg) en ik krijg het gevoel dat ik me heel gelukkig mag achten dit figuur "Paul" niet te kennen noch te hoeven zien.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Willem_B schreef:
fbs33 schreef:.........
Ik weet in dit verband van niets (Belg) en ik krijg het gevoel dat ik me heel gelukkig mag achten dit figuur "Paul" niet te kennen noch te hoeven zien.
Hij speelde de geest in de film K3 en het magische medaillon, als acteur en zanger is hij niet onaardig. Als presentator is hij gewoon een relnicht.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

fbs33 schreef:
collegavanerik schreef:Het is de opkomst van de mores van de achterbuurt: Vloeken en schuttingwoorden zijn gemeengoed geworden op TV. Ik kan mijn kinderen niet meer naar Paul de Leeuw laten kijjken omdat ze het vrolijk napapagaaien. :cry:

Ik zeg wat ik wil....
Wat jij wil? Of slechts als onderdeel van een collectief(='buurt) waar de 'mores' even menselijk! zijn als elders, maar anders verwoord worden?
Weet jij bijv. de gevoelswaarde die achter het latijnse woord 'vagina' schuil gaat?
Zou die misschien hetzelfde kunnen zijn als het woord 'kut' dat hier in bepaalde buurten gangbaar is?
Berust jouw aversie misschien op het zich elitair verheffen bóven de ander, en houd het niet een discriminatoir automatisme voor die anderen (elders woonachtig) in?
Ik bedoel: "hij zegt wat hij wil"
Ik ben nog opgevoed dat je geen schuttingwoorden gebruikt en dat vloeken - waaronder ook het uitroepen van terminale ziekten valt - ongepast is. Maar misschien ben ik wel ouderwets. Soit.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Aan CvE@ Mijn pijlen waren (en zijn ) niet op jou gericht maar op het algemene verschijnsel 'zich te onderscheiden' v.d. rest (en dan het liefst in verheffende zin tot het (ver)oordelen leidt van anderen.)
Het is een vorm van een hang naar individualisme en uit zich in allerlei vormen zoals o.a. taalgebruik (woordkeus en accent bv.) en wordt door de ouders aangewakkerd (via opvoeding doorgegeven)
Rangen en standen, verschillen in betaling voor dezelfde arbeidsduur enz. enz. als vormen van zelfwaardering (waar PvdA heeft geprobeerd te nivelleren waar het automatisch aanvaarden v.h. bestaande, het e.e.a. in stand hield [en nu weer met JPB's loon als norm waar de waarden op afgesteld moeten worden!])
Normvervaging en nivellerende vervlakking roept (zich verzettend) individualisme op.
Over P. de Leeuw: Alleen al zijn uiterlijk roept bij mij (onverklaarbare) gevoelens van weerzin op die dusdanig groot zijn dat ik hem bij voorbaat wegzap als ik hem alleen al zie!
Hij werd als metafoor (van een door jou gebruikt voorbeeld)door mij van jou overgenomen.
Er zijn vele (nóg viezere) ventjes met dure maatpakken en accenten etc. waar je het niet aan afziet! (en zelfs niet eens in de gaten hebt dat je benadeeld wordt! :lol: )
Je zult er geen onvertogen woord van horen, haha.
trialk
Forum fan

Bericht door trialk »

Ik zou best serieus hierop in willen gaan,maar ik heb de ' regels ' even gelezen, geen one liners ennne niet iets van 3 zinnetjes dus iets meer dan, (zo mogelijk) ik ben niet alleen zo opgevoed dat ik niet vloek en schuttingwoorden zeer achterhaald en saai vind,ik vind het persoonlijk vrijwel altijd totaal overbodig,en dat heeft niets met mijn geloof te maken, Af en toe mag .e.e.a best wel eens wat minder,wat moet ik nu hierover zeggen voor zinnigs
niets -het is niets :!:
Bibelebons
Geregelde verschijning

Bericht door Bibelebons »

Ja het kan een oorzaak zijn, iedereen ventileert bijvoorbeeld lekker de eigen mening, maar argumenteren schiet er wel eens bij in. Er wordt geroepen dat iedereen recht heeft op een mening, maar dat er wel argumentatie bij mag beseft niet iedereen en dat kan idd leiden tot normvervaging. Want er worden geen puntjes op de i, van het denken, gezet. Connie Palmen had daar iets over geschreven, over de slechte invloed van de jaren 60. Ik zal het opzoeken en dan erover posten.

Maar gelukkig hebben we FT, waar er wel beter opgelet wordt :D

Edit: moet nu een boek gaan doorspitten... kan even duren
trialk
Forum fan

Bericht door trialk »

Bibelebons schreef:Ja het kan een oorzaak zijn, iedereen ventileert bijvoorbeeld lekker de eigen mening, maar argumenteren schiet er wel eens bij in. Er wordt geroepen dat iedereen recht heeft op een mening, maar dat er wel argumentatie bij mag beseft niet iedereen en dat kan idd leiden tot normvervaging. Want er worden geen puntjes op de i, van het denken, gezet. Connie Palmen had daar iets over geschreven, over de slechte invloed van de jaren 60. Ik zal het opzoeken en dan erover posten.

Maar gelukkig hebben we FT, waar er wel beter opgelet wordt :D

Edit: moet nu een boek gaan doorspitten... kan even duren

Wellicht eens te vinden onder Ischa Meyer :?: :)
let op dit is weer trialkjargon,en ik kan ook geen leestekens tikken!-snert toetsenbord !
Alles is een impulsieve neerslag van mijn gedachten op dit moment, en kan veranderen !
Bibelebons
Geregelde verschijning

Bericht door Bibelebons »

Ja, ik ga dan ook I.M. doorspitten :D
Plaats reactie