Pseudowetenschap in de hulpverlening
Moderator: Moderators
Als je daadwerkelijk volwassen wordt en opgroeid dan heb je geen religie of geloof meer nodig om te overleven. Het probleem is echter dat velen nooit tot het geestelijk opgroeien komen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
- Bibelebons
- Geregelde verschijning
Schaam me om het te moeten zeggen (verwijst nl nr mn eigen doodgebloede topic
): maar wijsbegeerte als vak vanaf basisschool zou wel eens kunnen helpen. Dat wordt waarschijnlijk al heel lang geroepen, maar om de een of andere reden willen we het met zn allen niet echt oplossen... Ouders kunnen het blijkbaar niet, de media niet en de hulpverlening ook niet. Wat de meeste ouders wel kunnen is een religie erin stampen m alle verdrietige gevolgen van dien.
-
a.r.
Waarom zou jij je moeten schamen? Niet doen, daar is geen enkele reden voor! Wijsbegeerte en debattechnieken op scholen zouden mi, zeker (naast alle bekende schoolvakken) een prima basis voor kinderen vormen, dat heb ik al vaker betoogd! Welke krachten het tegenhouden
??
Idd, maar kunnen die ouders daar werkelijk iets aan doen, of zijn ook zij door hun ouders ook grootgebracht in een geloof? Dát doorbreken, wakker worden, over je eigen schaduw heen kunnen/durven springen, intellectueel eerlijk leren worden, jezelf een spiegel voor durven houden, dát vraagt heel veel lef/moed en een sterk karakter! Wees trots op jezelf, als jij dat wél wilt/kunt!Wat de meeste ouders wel kunnen is een religie erin stampen m alle verdrietige gevolgen van dien.
- Bibelebons
- Geregelde verschijning
Deels Kitty, deels. Denk toch niet dat het geloof zo'n groot oppervlakte beslaat dat ze helemaal niet geestelijke opgroeien. Veel mensen hebben nog steeds een klein kind in hun alleen uit het zich in andere vormen.Kitty schreef:Het probleem is echter dat velen nooit tot het geestelijk opgroeien komen.
Maar misschien moeten we er hard over na ga denken om het verdunde opium (sinterklaas, paashaas, etc...) niet meer aan kinderen te geven? Zodat kinderen meer kans hebben om intellectueel op te groeien?
Fuck met alles.
Nee, dat denk ik niet Plons. Het Sinterklaas geloof is juist een prima uitgangspunt om kinderen zelf te laten nadenken. Elke ouder zal op een gegeven moment vertellen dat het een sprookje is, een gebruik, en dat Sinterklaas niet echt bestaat. Het kind leert daarmee dat wat mensen beweren niet altijd zomaar waar is, al beweren ze het nog zo stellig. Het leert het kind vraagtekens te zetten bij wat mensen voor waar verkondigen. Het Sinterklaas geloof, waar het kind immers heilig in geloofde en toch niet waar bleek te zijn, is juist een prima oefening tot sceptisisme bij andere waarheidsclaims van mensen. Juist de ervaring ´belazerd´ te zijn en erin getrapt te zijn, kan een les zijn voor het leven. Dus ik zie daar zeker iets nuttigs in, juist voor het kritisch denken.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Een soort Jehovah's getuige zonder Jehovah, maar dan met intellect.Plons schreef:Maar misschien moeten we er hard over na ga denken om het verdunde opium (sinterklaas, paashaas, etc...) niet meer aan kinderen te geven? Zodat kinderen meer kans hebben om intellectueel op te groeien?
Niets is zeker en misschien zelfs dat niet.
Kitty schreef:. Het makkelijke geloof van een kind in Sinterklaas of kaboutertjes is ook een neveneffect, .
Het geloof in sinterklaas heeft dus voor een groep kinderen zodanig een neveneffect dat het zelfs een uitwerking heeft tot ver in de volwassenheid.Kitty schreef:Het Sinterklaas geloof is juist een prima uitgangspunt om kinderen zelf te laten nadenken.
En voor een andere groep kinderen heeft het geloof in sinterklaas een dusdanig gunstig effect dat ze er beter kritischer van gaan nadenken.
Conclusie; ieder kind (of eigenlijk ieder mens) zit verschillend in elkaar, en ieder reageerd anders op bepaalde invloeden. Niks nieuws dus. Welke een meerwaarde heeft doe ik ook geen uitspraken over want dat is ook weer voor ieder mens verschillend.
Fuck met alles.
Het geloof in Sinterklaas, heeft geen neveneffect, het ís een neveneffect. Net als religie dat is.
Het makkelijk geloven in zaken die je ouders je vertellen is van levensbelang, en het makkelijke geloof in zaken op zich is daar dus een neveneffect van. Dus het geloof in Sinterklaas is een neveneffect. Want je maakt als kind namelijk geen onderscheid in wat waar is en wat niet waar is in wat je ouders je vertellen. Dus geloof je in God, Kabouters en Sinterklaas omdat je ouders beweren dat die bestaan.
Maar omdat je op een gegeven moment weet dat Sinterklaas niet bestaat, heb je dus de mogelijkheid om kritisch te zijn naar waarheidsclaims. Als je ouders blijven volhouden dat God bestaat zal dit dus wat lastiger worden. Maar zelfs dan kun je van je geloof afvallen, omdat je niet zonder meer zomaar aanneemt dat datgene wat je ouders je vertellen ook waar is. Om iets voor waar aan te nemen, is in het vervolg meer nodig dan dat alleen. En hoe meer er nodig is om je van ´waarheid´ te overtuigen, hoe geestelijk volwassener je bent.
Het makkelijk geloven in zaken die je ouders je vertellen is van levensbelang, en het makkelijke geloof in zaken op zich is daar dus een neveneffect van. Dus het geloof in Sinterklaas is een neveneffect. Want je maakt als kind namelijk geen onderscheid in wat waar is en wat niet waar is in wat je ouders je vertellen. Dus geloof je in God, Kabouters en Sinterklaas omdat je ouders beweren dat die bestaan.
Maar omdat je op een gegeven moment weet dat Sinterklaas niet bestaat, heb je dus de mogelijkheid om kritisch te zijn naar waarheidsclaims. Als je ouders blijven volhouden dat God bestaat zal dit dus wat lastiger worden. Maar zelfs dan kun je van je geloof afvallen, omdat je niet zonder meer zomaar aanneemt dat datgene wat je ouders je vertellen ook waar is. Om iets voor waar aan te nemen, is in het vervolg meer nodig dan dat alleen. En hoe meer er nodig is om je van ´waarheid´ te overtuigen, hoe geestelijk volwassener je bent.
Dank je voor je uitleg.a.r. schreef:Die aanklacht die "Windsurfer" leest is deels waarschijnlijk boosheid op mijzelf, dat ik zolang zo naief ben geweest! Had een wijsiemand mij maar eens eerder wakkergeschud denk ik nu....en geloof me, ik heb lang, heel lang gepamperd!
Zoiets vermoedde ik al maar ik hoor het graag van jezelf.
Naief ben je niet echt meer he?
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna