Voor iedereen die geinteresseerd is in de praktische principes van voluntarisme volgens Stefan Molyneux, kan ik zeer sterk het boek Practical Anarchy aanraden: http://www.freedomainradio.com/free/#PA
Het is helder, overzichtelijk ingedeeld in allerlei onderwerpen, van oorlog tot ziekenzorg, dus kan je zelf makkelijk opzoeken wat je interesseert. Een klein boekje dat gaat over hoe voluntarisme eigenlijk al werkt in je eigen leven is Everyday Anarchy: http://www.freedomainradio.com/free/#EA
Het is een prettig opstapje naar de grotere en wat meer algemene beschouwingen over maatschappelijke organisatie.
Een gedachte kan niemand bedreigen. Ik denk dat je uiteindelijk moet vertrouwen op de rationaliteit en moraliteit van je medemensen. Als die niet in staat zijn adequaat te denken en te handelen, dan is elk idee een excuus voor georganiseerd geweld. Sterven en moorden voor 'idealen' is één van onze oudste (mogelijk grotendeels onbewuste) gewoontes. Een principe zoals het non-agressie principe is echter zo duidelijk tegenovergesteld aan zulke handelingen, dat het compleet bezot zou zijn op basis daarvan het tegenovergestelde te doen. Net zoiets als een sterk atheist die op basis van al zijn argumenten tegen God en religieuze instituties, een nieuwe sekte begint die vreselijk lijkt op bestaande religies. Waanzin.siger schreef:Ik maak me wel zorgen over denkrichtingen die onze democratie in gevaar brengen.
Het is mogelijk dat dit een van de meer prettige omstandigheden om in te leven is, uit alles wat mensen hebben uitgeprobeerd. Een intelligente vraag is echter wel 'welke mensen' hebben 'politieke stelsels' (een eufemisme, ik leg zo uit waarom) uitgeprobeerd? Het lijkt me duidelijk dat het meerendeel van personen in een gebied, nóóit beslissende invloed heeft gehad op hoe een kleine minderheid (politieke, militaire en priesterlijke klassen) beslist de rest te bedreigen, indoctrineren, bestelen, straffen, folteren, op te sluiten en te doden. Wat kan een boer of handelaar zeggen over of hij een stamhoofd, landheer, prins, koning, keizer, een paus, dictator, minister, president boven zich wil hebben? Kan hij kiezen of er doodstraf is, lijfelijke straf, gevangenisstraf, het stelen van zijn bezit? Mag hij vrij kiezen tussen heersers of geen heerser? Het lijkt me dat, evenals met religie, het een toeval is in wat voor soort 'stelsel' je geboren wordt. En je moet maar voldoen aan de dreigende eisen van de plaatselijke heersers, en proberen zo weinig mogelijk eigen huid in het proces te verliezen.De open, moderne samenleving die we vandaag hebben opgebouwd en nog aan het opbouwen zijn is van onschatbare waarde als je ze even vergelijkt met het recente verleden en met het grootste deel van de wereld.
Uiteraard zijn er 'systemen' van onderdrukking en uitmelking die meer en minder productief zijn voor de heersers. Systemen die zorgen voor blijere 'onderdanen', meer productiviteit, zijn natuurlijk systemen die het waard zijn te houden. Daar kan je gewoon mee experimenteren. Toevallig blijken dus systemen die net wat meer vrijheid toestaan, zowel lichamelijk als geestelijk, voor een productievere bevolking te zorgen. Waar je logisch natuurlijk meer van kan afnemen. De vrijheden die we 'verworven' hebben (liever gezegd, ons zijn toegeworpen), zijn in de eerste plaats niet in óns voordeel! Ik zou me daarom niet druk maken om het verlies van vrijheden, als dat ook verlies zou moeten betekenen voor heersende en hersenspoelende elites. Die laten dat niet toe.
Een recente Freedomainradio video die hierover gaat is True News 13: Statism is Dead - Part 3 - The Matrix http://nl.youtube.com/watch?v=P772Eb63q ... re=channel
'Wanneer je naar een wereldkaart zie je niet landen, maar boerderijen.' Je ziet niet verschillende 'politieke stelsels', maar verschillende 'livestock management techniques'.
Persoonlijk vat ik het op als een ernstige belediging en beschuldiging, dat een rationele filosofie site zoals FDR gelijk wordt gesteld aan cultachtig, brutaal dogmatisme. Rationele filosofie heeft in mijn ogen als fundament logica en empirisch bewijs. Logica en empirische toetsing zijn per definitie ondogmatisch, kritisch, omvattend, tolerant, gematigd, open, bertrouwbaar, stabiel. Bovendien is het als een libertarische/voluntaristische filosofie gestoeld op het non-agressie principe, en daardoor per definitie niet gewelddadig, brutaal. Dit is de soort filosofie die ik probeer uit te zoeken, toetsen, verbreden en toe te passen in mijn eigen leven. Daarom zou het ook een beschuldiging zijn tegenonver mij.De irrationaliteit en fantasy waarmee die wordt aangevallen lijkt me typisch voor cyberspace, of het nu van FDR of van salafi sites komt.
Er zijn grotere en meer gevaarlijke cults in de wereld, die dogmatisch een standpunt innemen en het ondersteunen en opleggen met geweld. Ze worden vaak van kindsaf aan ingestampt en door ouders en andere opvoeders aanbeden en geprezen. Dit betreft religies, de overheid (daarbij vaak ook een favoriete partij), het leger, onderwijs op openbare scholen dat positief en niet kritisch is over het bestaan van religies, overheden, legers.
Een recente FDR video hierover is Freedom, Reason, Cults...: http://nl.youtube.com/watch?v=ljNbT7J5a ... annel_page
Ik weet niet over wat voor anarcho-kapitalisme je het hebt. Als er anarcho-kapitalisten zijn die op emotionele, dogmatische, agressieve basis anarcho-kapitalisme aanhangen, dan is dat natuurlijk een weerzinwekkende, beangstigende en trieste verschijning. Als je ervaring hebt met zulke personen, lijkt het uit mijn eigen ervaring onjuist FDR er gelijk mee te identificeren. Het lijkt me het meest rationeel om niet dogmatisch ervan uit te gaan dat alle anarcho-kapitalisten hetzelfde zijn, omdat je eerste ervaringen daarmee slecht waren.Hier hebben we het nu over anarcho-kapitalisme, wat ik even verderfelijk vind, in zijn onredelijkheid, verdraaiingen, emotionaliteit, beschuldigingen, als het grofste islamisme.
Mijn ervaring met FDR is juist het tegenovergestelde van wat je noemt.
Zoals ik boven aangaf ben ik ervan overtuigd dat de huidige 'open samenleving' slechts een nieuw experiment is, en slechts zolang toegestaan zal worden, zolang het de heersers uitkomt. Een idee zoals voluntarisme brengt daar nu geen enkele verandering in. Voor een zo'n open, veilig mogelijke samenleving heb je meen ik, rationele en morele individuen nodig. Daar hangt alles van af.Ze streven beide naar dezelfde historische ineenstorting van de open samenleving, zonder de gevolgen te begrijpen of er nog maar in geinteresseerd te zijn.
Tot die tijd kunnen heersers zich nog allerlei brutaliteit veroorloven. Want wat is eigenlijk terrorisme?
Voorbeelden van dit soort gedrag door een nationale groep dat geweld initieert zijn oorlog, arrestatie, confiscatie van persoonlijk bezit, gevangenissen, het geweld, mishandeling en vernedering dat in gevangenissen plaatsvindt, de mogelijkheid door agenten vermoord te worden in een poging tot zelfverdediging e.d. Dit zijn de grootste aantallen slachtoffers en geintimideerde personen ter wereld. Niemand ontsnapt aan de intimidatie en brutaliteit van overheden.The term "terrorism" comes from Latin terrere, "to frighten."
1. the act of terrorizing; use of force or threats to demoralize, intimidate, and subjugate, esp. such use as a political weapon or policy
2. the demoralization and intimidation produced in this way
Terrorism Law Definition
“The threat or actual use of violence in order to intimidate or create panic, especially when utilized as a means of attempting to influence political conduct.”
Chapter 113B of Part I of Title 18 of the United States Code defines terrorism and lists the crimes associated with terrorism.[24] In Section 2331 of Chapter 113b, terrorism is defined as:
“…activities that involve violent… or life-threatening acts… that… appear to be intended... to intimidate or coerce a civilian population;”
Daarentegen is het een stuk makkelijker je los te maken uit een religieuze sekte, en al helemaal om van gedachten te veranderen over het een en ander.
Een andere video uit True News series hierover is True News 15 : Statism is Dead - Part 5 - Terrorism, 9/11 and Politics
http://nl.youtube.com/watch?v=3IRbwpc2X ... re=channel
Iedereen kan over samenlevingen spreken en denken, lijkt me een gezonde bezigheid.
Kortom, Stefan Molyneux heeft het over mijn samenleving. En tot nader order mag ik daar nog steeds over meespreken.
Ik hoop dat ik mogelijk ook voor andere geinteresseerden wat boeiende invalshoeken heb aangehaald, en dat de gelinkte video's ook wat nieuw stof tot denken geven. Persoonlijk geniet ik veel van dit soort filosofisch onderzoek, en doet het me pijn wanneer iemand het onterecht identificeert met brutale dogmatische groeperingen (salafi's, de kerk of overheid).
-Groeten, dodo