Het valt me trouwens op dat ...............

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Ik denk dat dit het wentelen in eigen wereldje is. Veel Christelijke fora werken niet voor niets min of meer met een policy dat alles wat 'tegen hun geloof werkt' min of meer verboden is. Dwz, ze hebben hun eigen overmoedigheid in de hand. Hou maar een poll hier om het aantal mensen te tellen die hier gebanned zijn wiens topics/vragen gesloten zijn op dergelijke fora. Kans is groot dat mensen met een ander geloof daar ook tegenaan kunnen lopen.

Daarnaast is de diversiteit hier nogal hoog, vergeleken met een dergelijk forum.

Ja, er zitten genoeg mensen die goede bijbelkennis hebben. Ik ben bijvoorbeeld zoiemand die dat totaal niet heeft, omdat ik dat boek al a priori verwerp zeg maar. Ik heb dan ook een andere insteek wat betreft dergelijke zaken.

En zo hebben de meesten hier hun eigen insteek.

En we zijn het gelukkig ook niet altijd met elkaar eens.

Waar moet je het anders over hebben als dat wel zo was :mrgreen:
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

tjeerdo schreef: De onbevangenheid t.a.v. hun godsbeeld loopt een grote deuk op. En vroeg of laat vertonen deze personen atheistische trekjes. Alleen het tempo waarin dit voltrekt duurt lang. Een beeld wat zich vormt gedurende een lange periode is nooit binnen enkele maanden verdwenen. Vaak duurt het jaren.
Meestal wel ja, maar bij mijn vader was het bijna van de één op de andere dag van fundamentalist naar ongelovige. Heel bijzonder.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Vraag dan aan devious: wat was hiervan de oorzaak? Ik bedoel: dit gaat zelden zonder oorzaak, dus wat was de oorzaak en aanleiding? Hoe reageerde zijn naaste omgeving hierop?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Devious schreef: Meestal wel ja, maar bij mijn vader was het bijna van de één op de andere dag van fundamentalist naar ongelovige. Heel bijzonder.

Vriendelijke groet...
Dat is inderdaad heel bijzonder. Meestal zie je een geleidelijke ontwikkeling. Men wordt wat flexibeler in de kerkgang. De gekoesterde krant wordt opgezegd omdat men wat meer informatie wil ontvangen, die van twee kanten komt.
Het stemgedrag verandert langzaam. Er ontstaat enige kritiek op het eigen systeem en men leest voorzichtig Kuitert. Waarna het losmakingsproces eindigt in een totale verwerping of een soort ietsisme.

Soms gaat de transformatie dusdanig langzaam dat deze mensen het zelf niet eens in de gaten hebben. Dan zie je dus de creationist die verandert in een theistische evolutionist zonder dat zelf te beseffen. En de letterlijke passages in de bijbel aanpast aan de doorgaande persoonlijke ontwikkeling. Onder het motto: "Ik lees de bijbel op mijn gevoel en pak eruit wat mij van pas komt".
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

Soms kan het heel snel gaan door negatieve ervaringen vanuit de gemeenschap. Bijv. als je niet wordt opgevangen in een vervelende situatie. Dan verwacht je toch wel iets uit de gemeenschap en dan komt dat niet. Ik denk dat dat in de jaren 50/60 heel belangrijk was. Antwoorden die een kerk niet kon geven. RK had bijv. vele regels en daar werd later vanaf gestapt, maar voor veel vrouwen waren die regels niet bepaald vriendelijk. Daardoor wilden mensen niet meer naar de kerk en vaak lieten ze het hele geloof achter zich.

Maar ik ben ook benieuwd naar Devious' vader. Er zijn immers vele redenen waarom iemand ineens het geloof de rug toe kan keren.
Groeten van Ruby
-------------------------------------------
I don't question your existence - God
Samante

Bericht door Samante »

Ik heb weinig (misschien genoeg) ervaring met christelijke fora. Ben korte tijd op forum van credible geweest en de bekrompenheid en spruitjesgeur werden me daar al snel teveel.
Er werd respect geëist voor de standpunten van het christelijke credible en je moest er inderdaad je woorden op een gouden schaaltje wegen want men vindt je er snel respectloos. Moderators ook die in je nek hijgen na iedere keer dat je iets post en die snel een mailtje met berisping sturen.
Het meest tekenend voor credible vond ik dat ze een twijfelforum hebben gehad maar dat ze snel gingen sluiten vanwege de vele twijfel die er bleek te zijn. En een gebed om kortere tenen voor de dames en heren moderators in het gebedhoekje viel ook al verkeerd.

Waarom er hier weinig christenen en moslims zijn? Nou, simpelweg omdat het vastgeroeste geloven zijn. Indoctrinatie van uit de kluiten gewassen sektes, als de dood dat het hele sprookje in elkaar dondert. Ze vechten fel voor hun enige juiste weg, het woord van God in hun heilige schrift en ze verzetten zich tegen iedere kritische blik door hard weg te hollen. Vanwege dat vluchtgedrag zie je ze hier niet.

Want op dit forum wordt degene die zich spiritueel noemt onder de microscoop gelegd en een voor een wordt aan de pootjes en voelsprieten getrokken. Een christen of moslim is daar doorgaans, naar mijn idee, niet tegen bestand.

Op dit forum, zo heb ik gemerkt, worden overtuigingen uitgedaagd. Overtuigingen kunnen op hun beurt, en daar hebben we al een geschiedenis over, de mensheid uitdagen. Dus is het altijd beter om overtuigingen te blijven uitdagen voordat ze echt ons gaan uitdagen.
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Overigens vind ik het ook jammer dat we Enigma inmiddels "kwijt" zijn. In de tijd dat zij is opgestapt ben ik er ook even uitgestapt. Toen voelden wij ons (mits ik ook namens haar kan spreken) erg aangevallen. We misten toen een beetje respect. Dat vond ik wel jammer
Ik mis haar gedrag niet, ik vond haar erg irritant en erg zwaar op de hand als ze haar "gelijk" niet kreeg. Verder is ze volgens mij niet "gebanned", maar uit vrije wil weggebleven. Naar mijn mening omdat ze zich zo had klemgelult dat verdere discussie wat haar betreft niet meer mogelijk was met behoud van ego. Mocht ze nou gewoon eens een keer toe kunnen geven wanneer ze "fout" zat en wat minder schelden en tieren dan zou ze hier gewoon nog zijn .
Wat de oren vertellen, zien de ogen.
insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

tjeerdo schreef: De onbevangenheid t.a.v. hun godsbeeld loopt een grote deuk op. En vroeg of laat vertonen deze personen atheistische trekjes. Alleen het tempo waarin dit voltrekt duurt lang. Een beeld wat zich vormt gedurende een lange periode is nooit binnen enkele maanden verdwenen. Vaak duurt het jaren.
En hoewel ik me kan voorstellen dat twijfel voor een 'christen' eng is en zelfs als zondig beleefd wordt waardoor hij/zij uiteindelijk afhaakt, zal ie nooit meer zo onbevangen naar God kijken als voor Freethinker

Jaja....de twijfel als een mosterdzaadje :twisted:

:wink:
C'est le ton qui fait la musique
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

distiple schreef: Ik mis haar gedrag niet, ik vond haar erg irritant en erg zwaar op de hand als ze haar "gelijk" niet kreeg. Verder is ze volgens mij niet "gebanned", maar uit vrije wil weggebleven. Naar mijn mening omdat ze zich zo had klemgelult dat verdere discussie wat haar betreft niet meer mogelijk was met behoud van ego. Mocht ze nou gewoon eens een keer toe kunnen geven wanneer ze "fout" zat en wat minder schelden en tieren dan zou ze hier gewoon nog zijn .
Er is hier nog nooit iemand geband, en dat is iets waar we hier met ons allen best een beetje trots op mogen zijn, want we hebben immers de nodige weirdo's gehad hier. Wat betreft Enigma; ja, ze springt te snel op de kast, maar,,, sommigen onder ons deden ook wel érg hun best om haar op die kast te krijgen. Ik denk niet dat het nodig is, zoiets. Maar éhhh, nu begin ik er al weer over. Geroddel zouden we overlaten aan de christelijke forums :lol: . We hebben wel iets belangrijkers te doen.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Plaats reactie