Jagang schreef:"Conformeren aan wat de staat je oplegt"...
Je doet net alsof we in Noord Korea zitten en in een dictatuur leven.
Nee, ik doe niet net alsof we in N.Korea leven. Ik had toch al gezegd dat ik het er volmonidg mee eens ben dat er slechte en minder slechte staatsvormen zijn? Dat ik minarchism beter vind dan statism? Waarom leg je me nu wèèr woorden in de mond?
Hoe conformistisch vind je de bevolking zélf?
Geen idee, maar men zal wel moeten. Het is niet makkelijk nee zeggen als mensen met meer macht dan jij dreigen om ongeveer alles van je af te nemen.
Wat kan mij dat nou schelen of daar in jouw definitie over wordt gesproken?
Dat is niet mijn definitie, dat is gewoon de meest gangbare definitie!
Of er als vanzelf hierarchie zal ontstaan is een tweede, maar een samenliving op zich is nog geen hierachische structuur. Mijn buurman en ik vormen een minisamenleving, en wij zijn volledig gelijkwaardig!
In de praktijk tekent een hiërarchie zich spontaan af binnen een groep mensen.
Aha, en gaat dat met dwang? Als ik het niet eens ben met de 'natuurlijke leider', mag ik de leiding dan overnemen?
Een pikorde is zelfs vereist om op een gestructureerde manier samen te werken.
Het keyword is vrijwilligheid.
Concreet gezegd zijn er dus mensen nodig die fungeren als brein, en mensen die fungeren als spieren.
Dáár heb je je hiërarchie.
Nee, dat is niets anders dan taakverdeling.

Ja ja, de onzichtbare kleren van de keizer dus, die hadden we al eens gehad.
Die gaat linea recta door naar de prullenmand, en wil ik nóóit meer horen.
Wat een flauwe kul zeg.
Mooi, dan weet ik waar jij staat. Blijkbaar ben jij zo'n mannetje dat geschillen graag met geweld oplost.
Briljant argument trouwens, die prullebak. Moet ik onthouden, kan namelijk nog eens van pas komen in deze discussie.
Totdat je de staat als overkoepelend orgaan verwijdert.
Er staat heus wel weer iemand op om op die stoel te gaan zitten, en bedrijven zijn met hun vele geld oppermachtig, wanneer de staat wegvalt.
Zij zijn dus een logische kandidaat om een staat op te volgen.
Dat zou kunnen, maar laat je een kankergezwel ook zitten omdat het eventueel terug kan komen?
Neuh, maar een aantal moskeegangers of hooligans wellicht wél.
Dat kan, en daar moet je dan tegen beschermen. Nogmaals, je hebt nog steeds niet aangetoond dat we daar een staat voor nodig hebben.

Je zit er middenin, wether you like it or not!
Ja, maar daar ging het niet om. Jij blijft maar beweren dat een mens behoefte heeft aan hierarchie, dat het erbij hoort. Ik toon slechts aan dat dat voor mij dus al niet geldt.
Je werkt, levert arbeid en/of produkten aan anderen, en je bent ook weer afhankelijk van anderen.
Die (wederzijdse) afhankelijkheid schept weer verplichtingen.
Ja, en? Wat heeft dat met een staat te maken? Ooit van vrije handel gehoord? Voor wat hoort wat? Eerlijke transacties?
Waar maak je je dan zo druk om
Omdat de staat mij dat onmogelijk maakt. Als ik dat deel van mijn inkomen dat de staat mij nu afhandig maakt liever aan Amnesty Int. zou willen geven, of zou willen inzetten om een buurtpolitie in te huren, dan mag dat bijvoorbeeld niet (en voor je weer ingaat op de details: dit is een voorbeeld!).
Je laat alleen zien dat je hiërarchie niet aantrekkelijk vindt, maar niet dat je er geen deel van uitmaakt.
HALLOOOOO!!!! Natuurlijk maak ik er deel vanuit! Anders zou ik er toch niet voor pleiten om het af te schaffen?!
Verder zie ik vooral veel frustratie, en geen inhoudelijke weerlegging.
Met dit soort opmerkingen hoef ik ook niets te weerleggen, want je komt gewoonweg niet met argumenten. Ad hominems, daar ben jij goed in. Non-opmerkingen over het in de prullenbak gooien van mijn argumenten, kanp hoor. En dan ook nog het lef hebben om MIJ te wijzen op cirkelredeneringen.
Jij zegt dat ze zich niet met je mogen bemoeien zolang je anderen geen kwaad doet.
Maar jij bent niet de enige die bepaalt of jij anderen kwaad doet.
Dat kwaad doen was slechts een toevoeging. Het gaat puur om de vraag welk recht een groep mensen heeft om zich ongevraagd met mijn of jouw leven te bemoeien. Dan kan ik me ook wel met jouw leven gaan bemoeien. Morgen graag 1000 EURO op m'n rekening (details bespreken we later wel).
Verder slaat je antwoord contextueel gezien als een tang op een varken.
Tel eerst eens tot tien voordat je zomaar wat intikt.
En weer ad hominem-gelul....zucht....
Je principe is me zonder controlerende instantie geen knip voor de neus waard.
Die controlerende instantie kun je zelf, samen met anderen in het leven noemen. Recht op zelfverdediging weet je nog wel?!
Nu neemt de staat 30 tot 40% af, en zonder staat komt er een roversbende lang die je álles afneemt.
Zeg jij. Ik beweer dat we ons daar op andere collectieve manieren tegen kunnen verdedigen.
Ze worden namelijk op geen enkele manier fysiek geremd door jouw principe's.
Daarom vind ik dat ook zo'n flauwe kul.
Omdat je niet luistert naar wat ik zeg. Je wilt het ook helemaal niet begrijpen. We hoeven het absoluut niet eens te worden, en ik heb eerder al aangegeven dat ik ook niet zeker weet of het kan werken, maar het zou jou in ieder geval sieren om een beetje je best te doen om te begrijpen wat de ander je probeert duidelijk te maken, wat de argumenten zijn, etc. Nu reageer je voornamelijk uit een soort wijsgerig dedain. En dan ook nog mij verwijten dat ik gefrustreerd raak.
Lekker boeiend.
Wat kunnen die principe's me nou schelen wanneer nu al evident is dat ze nooit iets concreets zullen opleveren?
oo, principes doen er niet toe? Waar denk je dat de onze grondwet op gebaseerd is? Waar denk je dat JOUW mening dat we een staat nodig hebben om ons te wapenen tegen kwade invloeden op gebaseerd zijn? Man, alles wat je zegt staat bol van de principes, je hebt het alleen niet door.
Ja, dat mag, en wat mij betreft doe je je best maar.
Maar ik weet nu al dat het nooit zal gebeuren.
Dat zeiden ze ook over slavernij.
Nee, de bezwaren die ik heb zijn niet nieuw, maar dat is de onzin op die sites ook niet.
Ja, noem het maar weer onzin zonder enig argument tegen geven.
Ik begin te begrijpen hoe jij in elkaar steekt. Op de man spelen als je de discussie niet kunt winnen. Een beetje triest is het allemaal wel. Tot kijk!