Een kritiek van het Anarcho-kapitalisme. (door Siger)

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: Een kritiek van het Anarcho-kapitalisme. (door Siger)

Bericht door Jagang »

Locutus schreef:Dus omdat mensen in het algemeen geneigd zijn tot het kwade, geven we een klein groepje mensen een geweldsmonopolie om te waarborgen dat mensen i.h.a. geen kwaad wordt aangedaan?
Inderdaad.
Een klein groepje mensen dat door het volk is gekozen om datzelfde volk te vertegenwoordigen.
Een klein groepje van verschillende overtuigingen dat elkaar controleert, en elkaar kan houden aan de grondwet.
Een klein groepje dat bovendien ook nog wordt gecontroleerd vanuit de oppositie.
Zie jij daar nu echt de onzinnigheid niet van in? Snap je nu echt niet dat bijv. politici OOK mensen zijn?
Ja, en daarom is er ook niet één beweging die het alleenrecht op de macht zou mogen hebben.
De politiek is niet één beweging.
Jouw ideologie staat wél voor één beweging.
De grootste misdaden zijn gedaan door staten. Oorlog voeren is duur en bijna alleen te bekostigen door eerst veel bij mensen weg te halen (lees: belastinggeld te innen).
Dus in jouw scenario kunnen mensen zelf hun oorlogje bekostigen, omdat ze het geld niet kwijt zijn aan belasting.
Je redenering dat de grootste misdaden zijn begaan door staten is misleidend en eenzijdig.
Het verzorgingsprincipe is immers een andere kant van de medaille.
Ook gebruik je een optel-argument.

Als de staat een hoop mensen inzet bij een oorlog is het misdadig, en als ieder individu voor zich vecht, is de misdaad opeens kleiner omdat het een ieder's eigen verantwoordelijkheid is.

Maar wat je niet laat zien is waarom er in jouw scenario minder doden zouden vallen.
De staat opheffen is zo mogelijk een nog grotere misdaad dan alle oorlogen bij elkaar.
Dit is een Non Sequitur. Dat we ons (uiteraard) moeten beschermen tegen kwaadwillenden betekent niet dat we een staat nodig hebben om dit voor ons te regelen.
Jawel, dat is wel noodzakelijk.
Als er geen rechten bestaan, gaat ieder zijn recht hálen.
Dit is gedoemd om te eindigen in een eindeloze spiraal van geweld.
Van wraak en wederwraak.
Het is vooral aan wetten en wetshandhavers te danken dat dit niet aan de lopende band gebeurt.

De mens is een hiërarchisch wezen, (zoals dat ook niet anders kán bij een sociaal wezen) en de anarchist een oxymoron.
Ten derde, maar bepaald niet onbelangrijk: Dit is een cirkelredenering.
Zoiets als: "Als ik er geen reden voor had, had ik het niet gedaan".
Deze vat ik niet helemaal. Kun je dit nog even wat anders verwoorden?
Als jij zegt dat we geen staat nodig hebben omdat je niemand kwaad doet, gebruik je een argument tegen de staat waarvan de juistheid nog maar bewezen moet worden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cirkelredenering
"Een cirkelredenering of petitio principii (ook wel aangeduid als "circulus in probando" of het Engelse "Begging the Question") is een drogreden die volgt uit een manier van redeneren waarbij al als juist wordt aangenomen wat nog bewezen moet worden, of waarbij feiten gebruikt of aangehaald worden waarvan de spreker/schrijver verkeerdelijk veronderstelt dat ze al bestaan of verwezenlijkt zijn."
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Locutus
Forum fan

Bericht door Locutus »

Jagang schreef:Inderdaad.
Een klein groepje mensen dat door het volk is gekozen om datzelfde volk te vertegenwoordigen.
Een klein groepje van verschillende overtuigingen dat elkaar controleert, en elkaar kan houden aan de grondwet.
Een klein groepje dat bovendien ook nog wordt gecontroleerd vanuit de oppositie.
Democratie is een wassen neus. Reclame werkt, en degene met het meeste geld grijpt doorgaans de macht. Neemt niet weg dat je kunt proberen om macht te spreiden en dat doen we in Nederland gelukkig ook.
Ja, en daarom is er ook niet één beweging die het alleenrecht op de macht zou mogen hebben.
De politiek is niet één beweging.
Jouw ideologie staat wél voor één beweging.
Kom nou! Mijn voostel leidt juist tot een veelheid aan bewegingen!
Dus in jouw scenario kunnen mensen zelf hun oorlogje bekostigen, omdat ze het geld niet kwijt zijn aan belasting.
Laat me niet lachen. Zoals ik al zei: oorlog voeren is duur.
Je redenering dat de grootste misdaden zijn begaan door staten is misleidend en eenzijdig.
Oorlog voeren is maar een voorbeeld. Verder weet ik eerlijk gezegd niet wat je hier probeert te zeggen.
Als de staat een hoop mensen inzet bij een oorlog is het misdadig, en als ieder individu voor zich vecht, is de misdaad opeens kleiner omdat het een ieder's eigen verantwoordelijkheid is.
Ik ben geen pacifist en ben door voor zelfverdediging. Ook in een stateless society zullen mensen zich (collectief) moeten wapenen tegen kwalijke invloeden.
Maar wat je niet laat zien is waarom er in jouw scenario minder doden zouden vallen.
De staat opheffen is zo mogelijk een nog grotere misdaad dan alle oorlogen bij elkaar.
En mischien ook niet. Dus tjsa....
Jawel, dat is wel noodzakelijk.
Als er geen rechten bestaan, gaat ieder zijn recht hálen.
Dit is gedoemd om te eindigen in een eindeloze spiraal van geweld.
Van wraak en wederwraak.
Het is vooral aan wetten en wetshandhavers te danken dat dit niet aan de lopende band gebeurt.
Je gaat uit van totale chaos, geen regels, geen sociale netwerken, niets. Maar niemand beweerd dat dat er niet zal zijn.
Affijn, ik ben hier nog niet zo lang mee bezig, ik heb niet meteen alle antwoorden. Omgekeerd doe jij ook tal van baude uitspraken die je niet kunt onderbouwen. Ja, de mens is geneigd tot veel kwaad, maar de mens is ook een sociaal wezen. Ik zou niet weten waarom ik ruzie met mijn buurman zou gaan maken als er geen staat was en dat we een geschil niet vreedzaam zouden kunnen oplossen, desnoods met behulp van een mediator.
Voor nu kan ik alleen maar verwijzen naar de site van Molyneux: www.freedomainradio.com
De mens is een hiërarchisch wezen, (zoals dat ook niet anders kán bij een sociaal wezen) en de anarchist een oxymoron.
En wat heb ik daar mee te maken?
Als jij zegt dat we geen staat nodig hebben omdat je niemand kwaad doet, gebruik je een argument tegen de staat waarvan de juistheid nog maar bewezen moet worden.
Nu leg je me wel heel erg woorden in de mond. [-X
Ik vroeg welk recht een overheid heeft om mij van alles op te leggen, mij geld afhandig te maken tegen mijn zin, terwijl ik niemand tot last ben/kwaad doe? Jij hebt je misschien geconformeerd aan een of ander democratisch stelsel, maar waarom moet ik daar in meegaan? Laat me godnondeju met rust! :evil: :wink:
Ja ja, ik weet heus wel wat een cirkelredenering is hoor.
Religion is futile, you will be secularized!!!
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Locutus schreef:Democratie is een wassen neus. Reclame werkt, en degene met het meeste geld grijpt doorgaans de macht. Neemt niet weg dat je kunt proberen om macht te spreiden en dat doen we in Nederland gelukkig ook.
Geen systeem is perfect, maar het poldermodel lijkt me toch het minst slecht.
Kom nou! Mijn voostel leidt juist tot een veelheid aan bewegingen!
We hebben al een veelheid aan bewegingen, dus jouw idee om middels een andere weg een veelheid aan bewegingen te creëren is overbodig.
Laat me niet lachen. Zoals ik al zei: oorlog voeren is duur.
Dat hangt er maar vanaf hoe je het begrip "oorlog" aankleedt.
Munitie voor vuurwapens is duur ja, maar het kan ook met messen en knuppels.
Jij maakt er meteen iets geavanceerds van.
Oorlog voeren is maar een voorbeeld. Verder weet ik eerlijk gezegd niet wat je hier probeert te zeggen.
Dan moet je ook geen stuk doormidden knippen voordat je het geheel hebt gezien.
Zie in de quote hieronder:
Ik ben geen pacifist en ben door voor zelfverdediging. Ook in een stateless society zullen mensen zich (collectief) moeten wapenen tegen kwalijke invloeden.
Ik heb al eerder aangetoond dat een "stateless society" een contradictio in terminis is.
Waar een hiërarchie is, ontstaat een staatsstelsel.
Misschien primitief, maar dat doet er niet toe.
En mischien ook niet. Dus tjsa....
Er is dus geen positief motief te bedenken om die gok te wagen.
Je gaat uit van totale chaos, geen regels, geen sociale netwerken, niets. Maar niemand beweerd dat dat er niet zal zijn.
Er zijn dus tóch staatsvormen?
Ik zou niet weten waarom ik ruzie met mijn buurman zou gaan maken als er geen staat was en dat we een geschil niet vreedzaam zouden kunnen oplossen, desnoods met behulp van een mediator.
Voor nu kan ik alleen maar verwijzen naar de site van Molyneux: http://www.freedomainradio.com
Andersom zou ik bij een échte ruzie ook niet weten hoe het te stoppen zonder bloedvergieten, wanneer er geen staat was.
En wie gaat de mediator betalen?
En wat heb ik daar mee te maken?
Ik zou het niet weten.
Loop je rechtop?
Heb je twee armen?
Twee benen?
Kan je spreken?

Dan ben je waarschijnlijk een mens, en dus ook onderworpen aan de wetten der hiërarchie.
Nu leg je me wel heel erg woorden in de mond. [-X
Integendeel, ik hoef je maar te quoten:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =32&t=7071
De vraag is welke zaken de overheid wel aangaan. Waarom heeft een klein groepje mensen het recht om zich met mijn leven te bemoeien zolang ik niemand kwaad doe?
Kortom: De overheid heeft niets met jou te maken, zolang jij niemand kwaad doet.
Dat laatste is overigens wel erg subjectief, los van het feit dat het een cirkelredenering is.
Ik vroeg welk recht een overheid heeft om mij van alles op te leggen, mij geld afhandig te maken tegen mijn zin, terwijl ik niemand tot last ben/kwaad doe? Jij hebt je misschien geconformeerd aan een of ander democratisch stelsel, maar waarom moet ik daar in meegaan? Laat me godnondeju met rust! :evil: :wink:
Als jij in de door jou gestelde wereld zou leven, en deel zou uitmaken van een sociaal netwerk (eigenlijk een staatsvorm dus, want geen netwerk kan zonder regels/wetten blijven bestaan), zou je ook (deels) moeten werken voor die gemeenschap.
Je kan er ook voor kiezen om alleen te staan, maar dan zou je het niet lang maken.
Dan zou je een eenpersoons-autarkie moeten vormen, maar dat doet je niet sterk staan tegenover vijanden.

Jouw samenlevingsidee is domweg niet uitvoerbaar, en tegennatuurlijk.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Locutus
Forum fan

Bericht door Locutus »

Jagang schreef:We hebben al een veelheid aan bewegingen, dus jouw idee om middels een andere weg een veelheid aan bewegingen te creëren is overbodig.
Volgens mij is er maar 1 beweging, en dat is je conformeren aan wat de staat je oplegt of anders de gevangenis is!
Dat hangt er maar vanaf hoe je het begrip "oorlog" aankleedt.
Munitie voor vuurwapens is duur ja, maar het kan ook met messen en knuppels.
Jij maakt er meteen iets geavanceerds van.
Kijk aan, dat scheelt als een stuk.
Ik heb al eerder aangetoond dat een "stateless society" een contradictio in terminis is.
Waar een hiërarchie is, ontstaat een staatsstelsel.
Misschien primitief, maar dat doet er niet toe.
Samenleving:
"Onder een samenleving wordt verstaan een groep mensen die samen een half-gesloten systeem vormen en waarbinnen wisselwerking bestaat tussen de leden die van die groep deel uitmaken."
Over hierarchie wordt niet gesaproken.
Er is dus geen positief motief te bedenken om die gok te wagen.
Een positief motief is het consequent hanteren van het non-agressie principe, of nog beter op z'n engels: The non-initiation of force.
Nee, een samenleving met regels is niet per definitie een staat. Een bedrijf heeft ook regels, maar is ook geen staat.
Andersom zou ik bij een échte ruzie ook niet weten hoe het te stoppen zonder bloedvergieten, wanneer er geen staat was.
Aha, dus zo zou jij ruzie oplossen zonder een staat?
En wie gaat de mediator betalen?
Op dezelfde manier als nu ook een mediator wordt betaald, door beide partijen.
Dan ben je waarschijnlijk een mens, en dus ook onderworpen aan de wetten der hiërarchie.
Wetten die je gewoon uit je duim zuigt. Ik heb geen enkele behoefte aan hierarchie. Ik bepaal hoe ik mijn leven wil leiden. Uiteraard luister ik naar mensen met meer kennis van zaken, bijvoorbeeld als ik kiespijn heb, maar de beslissingen neem IK. Nogmaals, ik heb geen reet te maken met jouw verhaaltje over hierarchie. Heb toevallig net nog die docu over de de duitse bezetting gezien van afgelopen zondag. Over hierachie gesproken. Leve de fuhrer.
WEG MET HIERACHIE!!!
"De vraag is welke zaken de overheid wel aangaan. Waarom heeft een klein groepje mensen het recht om zich met mijn leven te bemoeien zolang ik niemand kwaad doe?"
Ja, en dat is dus iets anders dan:
"...dat we geen staat nodig hebben omdat je niemand kwaad doet...".
Recht hebben is iets anders dan nodig hebben!!!
Kortom: De overheid heeft niets met jou te maken, zolang jij niemand kwaad doet.
Je hebt er totaal niets van begrepen, maar volgens mij wil je er niets van begrijpen. Ik noemde mezelf hier als voorbeeld, maar het gaat natuurlijk iedereen. Mensen die gewoon normaal hun eigen leven leiden, die kun je niet verplichten om 40% van hun inkomen af te staan 'at the point of a gun' (want daar komt het toch op neer). Dat is de essentie van het non agressie principe: we gebruiken in principe geen geweld. Geweld weet je nog wel, iets waar jij zo bang voor bent!

Weet je, over de praktische uitvoerbaarheid kunnen we het best nog hebben, maar ik zou je ook willen vragen om even concreet in te gaan op de principiele kant van de zaak.
Als jij in de door jou gestelde wereld zou leven, en deel zou uitmaken van een sociaal netwerk (eigenlijk een staatsvorm dus..., want geen netwerk kan zonder regels/wetten blijven bestaan), zou je ook (deels) moeten werken voor die gemeenschap.
Een sociaal netwerk, met regels die gebaseerd zijn op vrijwilligheid, waar je dus geen onderdeel van MOET vormen, is iets anders dan een staat.
Je kan er ook voor kiezen om alleen te staan, maar dan zou je het niet lang maken.
tuurlijk niet, en daarom doe ik uiteraard ook gewoon mee met de hele santekraam. Ik heb kinderen, ik ben niet gek! We kunnen momenteel niet anders, maar daarom mag ik toch wel stellen dat ik denk dat het beter zou zijn als er geen staat was? Of liever gezegd: als we mensen ervan konden overtuigen dat we toe zouden kunnen zonder staat?
Jouw samenlevingsidee is domweg niet uitvoerbaar, en tegennatuurlijk.
Zeg jij, op basis van doemscenario's. Verdiep je eens in Molyneux, bekijk een paar videocasts over anarchie (even zoeken op anarchy). Of lees/luister een boek (Practical Anarchy).
Voor nu heb ik het idee dat het echt helemaal nieuw voor je is. De bezwaren die je hebt zijn natuurlijk niet nieuw. Ook aardig, een aantal debatten: 1, 2, 3.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Locutus
Ik bepaal hoe ik mijn leven wil leiden. Uiteraard luister ik naar mensen met meer kennis van zaken, bijvoorbeeld als ik kiespijn heb, maar de beslissingen neem IK.
Uiteraard, volledig mee eens
Nogmaals, ik heb geen reet te maken met jouw verhaaltje over hierarchie. Heb toevallig net nog die docu over de de duitse bezetting gezien van afgelopen zondag. Over hierachie gesproken. Leve de fuhrer.
WEG MET HIERACHIE!!!
Je kan alles misbruiken, ook de positie van "leider". Of je als leider laten misbruiken door een stel onbenul kan ook. Als die positie wisselt naargelang de situatie is het al wat moeilijker om te misbruiken. Maar alterego van captian picard, wat doe jij als je een missie uitstuurt? Je geeft iemand de leiding. Per dicipline die dient aangesproken te worden om een probleem op te lossen kan dat telkens iemand anders zijn, maar diegene die het meest up to date is met het probleem krijgt de leiding over de missie. + militaire bescherming mee en die hebben ook weer hun heirarchie. Ik denk dat hierarchie niet slecht is maar dat die niet ego gebonden mag zijn. Per specifiek probleem kan je dus telkens diegene die het meest van wanten weet hoogste in de hierarchie plaatsen om tot accute en functionele acties over te gaan. Dat dit in oorlogvoeren veel misbruikt wordt ben ik mee eens.
tuurlijk niet, en daarom doe ik uiteraard ook gewoon mee met de hele santekraam. Ik heb kinderen, ik ben niet gek! We kunnen momenteel niet anders, maar daarom mag ik toch wel stellen dat ik denk dat het beter zou zijn als er geen staat was? Of liever gezegd: als we mensen ervan konden overtuigen dat we toe zouden kunnen zonder staat?
Zonder staat gaat prima volgens mij, maar niet volgens die dynamische hierarchie die ik hierboven beschreven heb. (de vervorming die nu optreed is dat iedereen een vast beroep heeft en zich eens gevestigd niet meer verder educeerd, zonder staat, in een dynamische heirachisch proces aangepast aan de aparte behoeften om een bepaalde situatie het hoofd te bieden, lijkt het me veel creatiever en ook veel functioneler, aangezien je dan niet enkel op één vlak functioneert.)

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Locutus schreef:
Jagang schreef:We hebben al een veelheid aan bewegingen, dus jouw idee om middels een andere weg een veelheid aan bewegingen te creëren is overbodig.
Volgens mij is er maar 1 beweging, en dat is je conformeren aan wat de staat je oplegt of anders de gevangenis is!
"Conformeren aan wat de staat je oplegt"...
Je doet net alsof we in Noord Korea zitten en in een dictatuur leven.
Hoe conformistisch vind je de bevolking zélf?
]Samenleving:
"Onder een samenleving wordt verstaan een groep mensen die samen een half-gesloten systeem vormen en waarbinnen wisselwerking bestaat tussen de leden die van die groep deel uitmaken."
Over hierarchie wordt niet gesaproken.
Wat kan mij dat nou schelen of daar in jouw definitie over wordt gesproken?
In de praktijk tekent een hiërarchie zich spontaan af binnen een groep mensen.
Een pikorde is zelfs vereist om op een gestructureerde manier samen te werken.
Als iedereen als een leider wil meebeslissen over elk detail, verzandt een project in eindeloos gekibbel.
Als niemand initiatieven neemt, gebeurt er óók niets.
Concreet gezegd zijn er dus mensen nodig die fungeren als brein, en mensen die fungeren als spieren.
Dáár heb je je hiërarchie.
Een positief motief is het consequent hanteren van het non-agressie principe, of nog beter op z'n engels: The non-initiation of force.
:lol: Ja ja, de onzichtbare kleren van de keizer dus, die hadden we al eens gehad.
Die gaat linea recta door naar de prullenmand, en wil ik nóóit meer horen.
Wat een flauwe kul zeg.
Nee, een samenleving met regels is niet per definitie een staat. Een bedrijf heeft ook regels, maar is ook geen staat.
Totdat je de staat als overkoepelend orgaan verwijdert.
Er staat heus wel weer iemand op om op die stoel te gaan zitten, en bedrijven zijn met hun vele geld oppermachtig, wanneer de staat wegvalt.
Zij zijn dus een logische kandidaat om een staat op te volgen.
Aha, dus zo zou jij ruzie oplossen zonder een staat?
Neuh, maar een aantal moskeegangers of hooligans wellicht wél. :angel12:
Wetten die je gewoon uit je duim zuigt. Ik heb geen enkele behoefte aan hierarchie.
:lol: Je zit er middenin, wether you like it or not!
Je werkt, levert arbeid en/of produkten aan anderen, en je bent ook weer afhankelijk van anderen.
Die (wederzijdse) afhankelijkheid schept weer verplichtingen.
Ik bepaal hoe ik mijn leven wil leiden.
Waar maak je je dan zo druk om :?:
Nogmaals, ik heb geen reet te maken met jouw verhaaltje over hierarchie. Heb toevallig net nog die docu over de de duitse bezetting gezien van afgelopen zondag. Over hierachie gesproken. Leve de fuhrer.
WEG MET HIERACHIE!!!
Je laat alleen zien dat je hiërarchie niet aantrekkelijk vindt, maar niet dat je er geen deel van uitmaakt.
Verder zie ik vooral veel frustratie, en geen inhoudelijke weerlegging.
"De vraag is welke zaken de overheid wel aangaan. Waarom heeft een klein groepje mensen het recht om zich met mijn leven te bemoeien zolang ik niemand kwaad doe?"
Ja, en dat is dus iets anders dan:
"...dat we geen staat nodig hebben omdat je niemand kwaad doet...".
Recht hebben is iets anders dan nodig hebben!!!
Jij zegt dat ze zich niet met je mogen bemoeien zolang je anderen geen kwaad doet.
Maar jij bent niet de enige die bepaalt of jij anderen kwaad doet.

Verder slaat je antwoord contextueel gezien als een tang op een varken.
Tel eerst eens tot tien voordat je zomaar wat intikt.
Mensen die gewoon normaal hun eigen leven leiden, die kun je niet verplichten om 40% van hun inkomen af te staan 'at the point of a gun' (want daar komt het toch op neer). Dat is de essentie van het non agressie principe: we gebruiken in principe geen geweld. Geweld weet je nog wel, iets waar jij zo bang voor bent!
Je principe is me zonder controlerende instantie geen knip voor de neus waard.
Nu neemt de staat 30 tot 40% af, en zonder staat komt er een roversbende lang die je álles afneemt.
Ze worden namelijk op geen enkele manier fysiek geremd door jouw principe's.
Daarom vind ik dat ook zo'n flauwe kul.

Ik geef er geen stuiver voor.
Weet je, over de praktische uitvoerbaarheid kunnen we het best nog hebben, maar ik zou je ook willen vragen om even concreet in te gaan op de principiele kant van de zaak.
Lekker boeiend.
Wat kunnen die principe's me nou schelen wanneer nu al evident is dat ze nooit iets concreets zullen opleveren?
Een sociaal netwerk, met regels die gebaseerd zijn op vrijwilligheid, waar je dus geen onderdeel van MOET vormen, is iets anders dan een staat.
Je hoeft ook geen onderdeel te vormen van "de" staat.
Je kan overal naartoe emigreren.
Als je je binnen een netwerk begeeft, vrijwillig of niet, dan onderwerp je je ook aan de daar geldende regels.
Ja, dat mag, en wat mij betreft doe je je best maar.
Maar ik weet nu al dat het nooit zal gebeuren.

Nee, de bezwaren die ik heb zijn niet nieuw, maar dat is de onzin op die sites ook niet.
Henry Ford
Locutus
Forum fan

Bericht door Locutus »

Jagang schreef:"Conformeren aan wat de staat je oplegt"...
Je doet net alsof we in Noord Korea zitten en in een dictatuur leven.
Nee, ik doe niet net alsof we in N.Korea leven. Ik had toch al gezegd dat ik het er volmonidg mee eens ben dat er slechte en minder slechte staatsvormen zijn? Dat ik minarchism beter vind dan statism? Waarom leg je me nu wèèr woorden in de mond?
Hoe conformistisch vind je de bevolking zélf?
Geen idee, maar men zal wel moeten. Het is niet makkelijk nee zeggen als mensen met meer macht dan jij dreigen om ongeveer alles van je af te nemen.
Wat kan mij dat nou schelen of daar in jouw definitie over wordt gesproken?
Dat is niet mijn definitie, dat is gewoon de meest gangbare definitie!
Of er als vanzelf hierarchie zal ontstaan is een tweede, maar een samenliving op zich is nog geen hierachische structuur. Mijn buurman en ik vormen een minisamenleving, en wij zijn volledig gelijkwaardig!
In de praktijk tekent een hiërarchie zich spontaan af binnen een groep mensen.
Aha, en gaat dat met dwang? Als ik het niet eens ben met de 'natuurlijke leider', mag ik de leiding dan overnemen?
Een pikorde is zelfs vereist om op een gestructureerde manier samen te werken.
Het keyword is vrijwilligheid.
Concreet gezegd zijn er dus mensen nodig die fungeren als brein, en mensen die fungeren als spieren.
Dáár heb je je hiërarchie.
Nee, dat is niets anders dan taakverdeling.
:lol: Ja ja, de onzichtbare kleren van de keizer dus, die hadden we al eens gehad.
Die gaat linea recta door naar de prullenmand, en wil ik nóóit meer horen.
Wat een flauwe kul zeg.
Mooi, dan weet ik waar jij staat. Blijkbaar ben jij zo'n mannetje dat geschillen graag met geweld oplost.
Briljant argument trouwens, die prullebak. Moet ik onthouden, kan namelijk nog eens van pas komen in deze discussie.
Totdat je de staat als overkoepelend orgaan verwijdert.
Er staat heus wel weer iemand op om op die stoel te gaan zitten, en bedrijven zijn met hun vele geld oppermachtig, wanneer de staat wegvalt.
Zij zijn dus een logische kandidaat om een staat op te volgen.
Dat zou kunnen, maar laat je een kankergezwel ook zitten omdat het eventueel terug kan komen?
Neuh, maar een aantal moskeegangers of hooligans wellicht wél. :angel12:
Dat kan, en daar moet je dan tegen beschermen. Nogmaals, je hebt nog steeds niet aangetoond dat we daar een staat voor nodig hebben.
:lol: Je zit er middenin, wether you like it or not!
Ja, maar daar ging het niet om. Jij blijft maar beweren dat een mens behoefte heeft aan hierarchie, dat het erbij hoort. Ik toon slechts aan dat dat voor mij dus al niet geldt.
Je werkt, levert arbeid en/of produkten aan anderen, en je bent ook weer afhankelijk van anderen.
Die (wederzijdse) afhankelijkheid schept weer verplichtingen.
Ja, en? Wat heeft dat met een staat te maken? Ooit van vrije handel gehoord? Voor wat hoort wat? Eerlijke transacties?
Waar maak je je dan zo druk om :?:
Omdat de staat mij dat onmogelijk maakt. Als ik dat deel van mijn inkomen dat de staat mij nu afhandig maakt liever aan Amnesty Int. zou willen geven, of zou willen inzetten om een buurtpolitie in te huren, dan mag dat bijvoorbeeld niet (en voor je weer ingaat op de details: dit is een voorbeeld!).
Je laat alleen zien dat je hiërarchie niet aantrekkelijk vindt, maar niet dat je er geen deel van uitmaakt.
HALLOOOOO!!!! Natuurlijk maak ik er deel vanuit! Anders zou ik er toch niet voor pleiten om het af te schaffen?!
Verder zie ik vooral veel frustratie, en geen inhoudelijke weerlegging.
Met dit soort opmerkingen hoef ik ook niets te weerleggen, want je komt gewoonweg niet met argumenten. Ad hominems, daar ben jij goed in. Non-opmerkingen over het in de prullenbak gooien van mijn argumenten, kanp hoor. En dan ook nog het lef hebben om MIJ te wijzen op cirkelredeneringen.
Jij zegt dat ze zich niet met je mogen bemoeien zolang je anderen geen kwaad doet.
Maar jij bent niet de enige die bepaalt of jij anderen kwaad doet.
Dat kwaad doen was slechts een toevoeging. Het gaat puur om de vraag welk recht een groep mensen heeft om zich ongevraagd met mijn of jouw leven te bemoeien. Dan kan ik me ook wel met jouw leven gaan bemoeien. Morgen graag 1000 EURO op m'n rekening (details bespreken we later wel).
Verder slaat je antwoord contextueel gezien als een tang op een varken.
Tel eerst eens tot tien voordat je zomaar wat intikt.
En weer ad hominem-gelul....zucht....
Je principe is me zonder controlerende instantie geen knip voor de neus waard.
Die controlerende instantie kun je zelf, samen met anderen in het leven noemen. Recht op zelfverdediging weet je nog wel?!
Nu neemt de staat 30 tot 40% af, en zonder staat komt er een roversbende lang die je álles afneemt.
Zeg jij. Ik beweer dat we ons daar op andere collectieve manieren tegen kunnen verdedigen.
Ze worden namelijk op geen enkele manier fysiek geremd door jouw principe's.
Daarom vind ik dat ook zo'n flauwe kul.
Omdat je niet luistert naar wat ik zeg. Je wilt het ook helemaal niet begrijpen. We hoeven het absoluut niet eens te worden, en ik heb eerder al aangegeven dat ik ook niet zeker weet of het kan werken, maar het zou jou in ieder geval sieren om een beetje je best te doen om te begrijpen wat de ander je probeert duidelijk te maken, wat de argumenten zijn, etc. Nu reageer je voornamelijk uit een soort wijsgerig dedain. En dan ook nog mij verwijten dat ik gefrustreerd raak.
Lekker boeiend.
Wat kunnen die principe's me nou schelen wanneer nu al evident is dat ze nooit iets concreets zullen opleveren?
oo, principes doen er niet toe? Waar denk je dat de onze grondwet op gebaseerd is? Waar denk je dat JOUW mening dat we een staat nodig hebben om ons te wapenen tegen kwade invloeden op gebaseerd zijn? Man, alles wat je zegt staat bol van de principes, je hebt het alleen niet door.
Ja, dat mag, en wat mij betreft doe je je best maar.
Maar ik weet nu al dat het nooit zal gebeuren.
Dat zeiden ze ook over slavernij.
Nee, de bezwaren die ik heb zijn niet nieuw, maar dat is de onzin op die sites ook niet.
Ja, noem het maar weer onzin zonder enig argument tegen geven.
Ik begin te begrijpen hoe jij in elkaar steekt. Op de man spelen als je de discussie niet kunt winnen. Een beetje triest is het allemaal wel. Tot kijk!
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Locutus schreef:Jij blijft maar beweren dat een mens behoefte heeft aan hierarchie, dat het erbij hoort. Ik toon slechts aan dat dat voor mij dus al niet geldt.
Kan je mij één sociale diersoort noemen die geen enkele vorm van hiërarchie kent ?

Natuurlijk zijn er altijd individuen te vinden die beweren de uitzondering te zijn op één of andere regel, maar, zelfs als dat waar is, is dat géén weerlegging van de algemeenheid van de regel !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
siger

Re:

Bericht door siger »

Ik krijg na al die diskussies en geschriften nog steeds geen hoogte van hoe anarcho-kapitalisten hun ideaal willen verwezenlijken. Dat is zowat het enige (maar belangrijke) aspect waar ik niet tot een eindconclusie ben geraakt. Zo wordt bijvoorbeeld Somalie opgehemeld als model voor een anarcho-kapitalistische samenleving op de Website van het Von Mises instituut (zie openingspost) maar door anderen afgewezen, vooral als de persberichten tegenvallen. Ook Locutus wijst Somalië af als voorbeeld omdat haar anarchie niet langs de juiste weg ontstaan zou zijn.
Locutus schreef:
siger schreef:Zoals in Somalië?
Slecht voorbeeld. Somalie is min of meer in elkaar gestort en vervallen in anarchie. Dat is geen goede basis. Nou ja, Molyneux kan het veel beter uitleggen dan ik...
Maar hoe anarcho-kapitalisme wel moet ontstaan blijft onuitgesproken.

Ook daar schuilt een oppervlakkige, maar toch verontrustende gelijkenis met het internet-salafisme. Inmiddels raken de eindjes elkaar, want in de anarchie van Somalie komt het gruwelijkste islamisme tot bloe(i)(d).

Molyneux beloofde reeds twee jaar geleden een boek "Achieving Anarchy", maar schijnt er niet door te raken. Nochtans zou men verwachten dat zo'n simpele vraag toch al aandacht gekregen had van iemand die de de overheid van onze open samenleving dieven en moordenaars noemt?
dodo schreef:
siger schreef: Helaas is op http://www.freedomainradio.com geen boek te vinden dat "Achieving Anarchy" heet.
Stefan is bezig dit boek te schrijven. Hij is al een heel productieve schijver/podcaster en heeft nu tevens een jong dochtertje om voor te zorgen, dus het lijkt me moeilijk hem kwalijk te nemen dat het boek nog niet verschenen is.
Hoe is het nu met de kleine?
Locutus
Forum fan

Bericht door Locutus »

Digit schreef:Kan je mij één sociale diersoort noemen die geen enkele vorm van hiërarchie kent ?
Het gaat niet direct om hierarchie an sich, het gaat om opgelegde hierarchie. Een arts staat, op medisch gebied, hierarchisch ver boven mij, maar nogmaals: Ik beslis of ik me door hem laat behandelen of niet.
Bij de staat kun je daar niet voor kiezen. De vraag is simpelweg: mag ik van mening verschillen, of volgen er dan repressailles?
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Locutus schreef: Een arts staat, op medisch gebied, hierarchisch ver boven mij, maar nogmaals: Ik beslis of ik me door hem laat behandelen of niet.
inderdaad, en als het je niet bevalt zoek je een andere
Locutus schreef:
Bij de staat kun je daar niet voor kiezen.
ook hier kun je kiezen
je kunt de politek veranderen door op te komen bij verkiezingen, je kunt ook gewoon het vliegtuig nemen als de europese staatstructuur je niet bevalt.. zolang je hier blijft neem je zelf de beslissing
Locutus schreef:
De vraag is simpelweg: mag ik van mening verschillen, of volgen er dan repressailles?
in onze staat volgen er geen represailles als je mening niet algemeen gangbaar is. in ca 80% vd andere landen op deze aardkloot volgen er weldegelijk represailles als je een afwijkende mening vertolkt.

dat anarchie idee werkt niet. niet in theori en zeker niet in de praktijk. de mens is nu eenmaal een sociaal dier en afhankelijk van anderen. in die context heb je regels en afspraken nodig.
Locutus
Forum fan

Re: Re:

Bericht door Locutus »

siger schreef:Ook Locutus wijst Somalië af als voorbeeld omdat haar anarchie niet langs de juiste weg ontstaan zou zijn.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik gewoon te weinig weet van Somalie om dit goed te kunnen beoordelen.
En nogmaals: als kan worden aangetoond dat het niet werkt, dan werkt het niet. Maar volgens mij heb ik eerder al aangegeven hoe ik in deze discusie sta.
Maar hoe anarcho-kapitalisme wel moet ontstaan blijft onuitgesproken.
Molyneux heeft meerdere keren gezegd dat hij het niet meer gaat meemaken. Helemaal naief is hij dus zeker niet.
Ik zal eens kijken of ik hier wat over kan vinden.
Molyneux beloofde reeds twee jaar geleden een boek "Achieving Anarchy", maar schijnt er niet door te raken.
Dank voor de info, dit wist ik nog niet.
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Locutus schreef:
Digit schreef:Kan je mij één sociale diersoort noemen die geen enkele vorm van hiërarchie kent ?
Het gaat niet direct om hierarchie an sich, het gaat om opgelegde hierarchie. Een arts staat, op medisch gebied, hierarchisch ver boven mij, maar nogmaals: Ik beslis of ik me door hem laat behandelen of niet.
Bij de staat kun je daar niet voor kiezen. De vraag is simpelweg: mag ik van mening verschillen, of volgen er dan repressailles?
Élke hiërarchie is op een af andere wijze opgelegd, zelfs al is ze democratisch opgelegd. Het enig alternatief is het recht van de sterkste ! En dát is óók een hiërarchie. Al neem ik aan dat je daar niet voor pleit !

Je mag altijd van mening verschillen, maar als je je absoluut niet wil gedragen naar de regels die "de groep" oplegt, hiërarchie inbegrepen, dan rest je alleen de keuze voor een eigen territorium dat door niemand anders geclaimd wordt, een onbewoond eiland bv. ! In dat opzicht is de maatschappij niet anders dan de natuur, en kan ze ook niet anders zijn !

Je kan ook hier bv. voor jezelf het recht opeisen om links te rijden, als afwijzen van de hiërachie, maar je kan je dan niet onttrekken aan de gevolgen die dat vroeg of laat zal hebben !

Groetjes,

Digit
Laatst gewijzigd door Digit op 04 nov 2009 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is, IS !
Locutus
Forum fan

Bericht door Locutus »

appelfflap schreef:ook hier kun je kiezen
je kunt de politek veranderen door op te komen bij verkiezingen, je kunt ook gewoon het vliegtuig nemen als de europese staatstructuur je niet bevalt.. zolang je hier blijft neem je zelf de beslissing
Nee hoor, je kunt niet weg. Je kunt niet naar een leefbare plek op aarde waar geen regering aan de macht is.
in onze staat volgen er geen represailles als je mening niet algemeen gangbaar is. in ca 80% vd andere landen op deze aardkloot volgen er weldegelijk represailles als je een afwijkende mening vertolkt.
Nogmaals: het is in Nederland en in Belgie beter dan in Irak en Iran, daarover verschillen we niet van mening. Maar als ik geen belasting wil betalen, als ik mijn dat geld liever uitgeef op een andere manier, dan mag dat niet en volgen er wel degelijk represailles.
dat anarchie idee werkt niet. niet in theori...
Nee, mensen dwingen geld te betalen at the point of a gun, dàt werkt. Moet ik bij jou eens proberen.
...en zeker niet in de praktijk. de mens is nu eenmaal een sociaal dier en afhankelijk van anderen.
Weer hetzelfde non-argument. Alsof we zonder staat geen sociale banden kunnen aangaan. JUIST zou ik zeggen, want alles gaan we dan baseren op sociale contracten, onderlinge afspraken. Paradoxaal genoeg wordt nu alleen maar gedaan ALSOF we een sociaal contratc hebben met de staat (quod non!).
in die context heb je regels en afspraken nodig.
En zullen er dus ook zijn in een stateless society. Ebay bijv. kan prima fucntioneren zonder staat.
Locutus
Forum fan

Bericht door Locutus »

Digit schreef:Élke hiërarchie is op een af andere wijze opgelegd, zelfs al is ze democratisch opgelegd. Het enig alternatief is het recht van de sterkste ! En dát is óók een hiërarchie. Al neem ik aan dat je daar niet voor pleit !
Het gaat om het principe van 'the non-initiation of force'. Het voorkomen van geweld wordt altijd opgevoerd als een van de meest belangrijke argument vóór een staat, dus met dit principe kan men het moeilijk oneens zijn. Ik pleit er gewoon voor dat we ons daar consequent aan houden, en als je dat doet kun je onmogelijk bij een staat uitkomen die mensen verplicht belasting te betalen, op straffe van gevangenisstraf of erger. Ik wil dus een samenleving waarin mensen vrij zijn, en ook in zo'n samenleving zullen er tal van mogelijkheden zijn om ons te beschermen tegen kwade invloeden.
Ook aan jou de opdracht om je eerst eens te verdiepen in anarchisme (mocht je dat nog niet gedaan hebben).
Plaats reactie