Lehem schreef:Wat mij tot het daadwerkelijk een keuze maken bracht, was toen er een oproep werd gedaan tot gebed. Tijdens dit gebed zag ik mijn leven als het ware voor mij, en ontdekte dat het grootste deel ervan volkomen zinloos was. Het had geen nut. En daar kon ik echt niet tegen, ik wilde zo niet leven, zonder doel en zonder werkelijke inhoud.
Maar begrijp je niet dat jouw God dan een creatie is van jouw psychische behoefte? Deze woorden van je leggen de kern van je geloof bloot, ontmaskeren je psyche tot op de bodem.
Lehem schreef:Het boeddhisme trok me heel erg aan, en op een gegeven moment las ik dat je je helemaal in jezelf moest keren om je ware ik te ontdekken, en dat ging ik op een avond proberen, maar dit werkte juist averechts! Ik ontdekte dat er zoveel fouts in mij zat, zoveel leugens, zo'n schuldgevoel dat dit mij het gevoel gaf een 'zondaar' te zijn zoals de bijbel het zegt, een schuldig iemand.
Ook deze woorden ontmaskeren je psyche tot op de bodem:
Ik kan me niet voorstellen waarom jij schuldgevoel kreeg, een gevoel dat je zondaar was. Ik begrijp daar helemaal niets van,
tenzij je voor dat gevoel al voorgeprogrammeerd was in je jeugd, in de christelijke kerk/groepering schuldig bent
gemaakt voor je menszijn.
Er is namelijk helemaal geen reden om ons schuldig te voelen als mensen geboren te zijn. Wel kan ik me voorstellen dat je een hoop tegenkomt wat beneden de maat is voor jezelf, maar een gezonde reaktie is er niet voor op de vlucht gaan, maar je eigen persoon aanpakken.
Zie je niet in dat 'blij zijn met het evangelie' enkel als basis heeft dat je jezelf eerst om de één of andere reden psychisch omlaag haalt?
Ik geloof dat God zijn zoon op aarde heeft laten komen en dat door middel van deze zoon, Jezus Christus, wij toegang kunnen krijgen tot God.
Maar zo'n geloof is dan enkel voor mensen die hun menszijn, zelfs
het menszijn mislukt noemen, voor mensen die negatief staan in het leven en het aardse leven haten. Zie je niet in dat een gezond denkend mens, een mens die het leven liefheeft, niets met het evangelie aankan?
Wat is bizarder dan te denken dat een perfecte God jou uit liefde geschapen heeft, maar er een barrière is tussen jou en die God omdat je niet perfect genoeg bent? Een God fantaseren die alles zogenaamd goed gemaakt heeft en zich vervolgens wreekt op zijn eigen schepselen omdat ze zogenaamd niet goed genoeg zijn?
Zie je niet in hoezeer dit alles een creatie van onze eigen verwarde psyche is?
Hmm, echt liefdevol klinkt het [=de hel] niet he? Er lijkt een mate van selectiviteit uit te gaan voor deze liefde. Rechtvaardig? Mwah, of iets rechtvaardig is hangt natuurlijk af van de bestaande wetten en moraalsnormen, al lijkt een eeuwige straf voor een misdaad van ten hoogste 100 jaar wel behoorlijk hoog. Gevoelsmatig zeg ik van niet. Rationeel kan ik wel gaan uitleggen dat eeuwige straf verklaarbaar is (met bijbelse standpunten etc)
Om je existentiële benauwdheid in het leven te ontvluchten heb je dus een God gecreëerd die je helpt en beloont. En aangezien dat waandenken ook noodzakelijkerwijs de keerzijde heeft van hel moet je dat automatisch goedkeuren, hoezeer je menszijn erook tegen zegt dat de hel een absurd denkbeeld is. Als het puntje bij paaltje komt bent je zelfs bereid om een rationele uitleg te geven waarom volslagen immoraliteit (eeuwige hel) tóch rechtvaardig is.
Zie je niet in hoe primitief zo'n godsdienst is? Hoe zo'n godsdienst juist een mens gevoelloos maakt en zijn menszijn tot robotachtige moraal aanzet?
Lehem schreef:
1) Niet gelovig
2) Zoekende, 'er moet toch meer zijn' (begon me ook een beetje te ergeren aan vrienden die het alleen maar hadden over voetbal en tennis)
3) Verschillende religies onderzoeken, veel gelezen en geprobeerd
4) Kwam uit bij een monotheïstisch gedachtegoed, er moet één God zijn, gevoel van zondebesef
5) Tijdens drama gekozen
6) Leven daarna erg veranderd. Veel dingen gelaten, en veel nieuwe ervaringen.
Laat me nog even je leven afmaken:
7) Je leert dat dogmatisch geloof geen zin heeft. Je wordt toegeeflijker, milder, bezadigder, je kan de dingen onmogelijk meer zwart-wit zien. De "wil van God" wordt op den duur onmogelijk aan te wijzen. Wonderen gebeuren niet meer, de bijbel is niet meer van kaft tot kaft waar. Steeds grotere behoefte aan onafhankelijk denken, maar twijfels worden zoveel mogelijk omgegoocheld tot 'diepzinnige inzichten', dwz dogma's worden geleidelijk aan overboord gezet en men richt zich slechts nog op 'spiritualiteit'.
8 ) Psychisch geleidelijk sterker worden en in je denken op eigen benen gaan staan. Je groeit geestelijk op tot je zelf een autoriteit voor jezelf bent. Je draait steeds minder om je eigen psychische behoeften, je existentiële benauwdheid houdt op te bestaan en je leert zelfs tennis en voetbal te waarderen, je houdt je leven niet meer krampachtig vast met een kunstmatig opgebouwde religieuze denkwereld, omdat die ingebeelde religieuze zin de zin van het aardse leven -jouw persoonlijkheid- juist volkomen wegnam.
9) Je ziet steeds meer in dat godsdienstige ideeën een waan waren, en dat in werkelijkheid alles zich afspeelt in het innerlijk van de mens. Je vervreemdt van je geloof, je ziet het steeds meer als naïviteit, fanatisme en psychische benauwdheid. De kwestie van het eventuele bestaan van God doet er niet meer toe, het wordt een puur filosofische bezigheid, aangezien je eindelijk hebt geleerd om niet bang meer te zijn voor het leven.
10) Je neemt een beslissing je geloof de rug toe te keren en gaat een leven opbouwen zonder God als kruk voor je bestaan.