Leiderdorp; de uitdaging.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Biggetje

Bericht door Biggetje »

Eerlijk gezegd vind ik deze uitdaging niets toevoegen aan de discussie (hoewel ik andries zeker een genezen arm gun). Een genezing kan niet worden gezien als een goddelijk wonder want er zijn 1001 andere verklaringen mogelijk. Andersom is het ook niet zo dat wanneer er geen genezing plaats vindt dit bewijs zou zijn dat er geen goddelijke kracht is. Het enige wat dan bewezen wordt is dat er een genezende kracht is.
De mens lijkt te beperkt om alwetend te kunnen leven, maar te slim om in onwetendheid te sterven
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Erik schreef:
Maar als ik zijn verschijningsvorm in woorden zou moeten uitdrukken, dan kan ik hem niet anders beschrijven dan een persoon met een meervoudige persoonlijkheids stoornis.
Interessante hypothese :P Maar moeten wij niet een apart topic op gaan starten over de triniteitsgedachte. Want door het gebrek aan bewijsbare genezingen dwalen we af.
Wat vinden jullie hiervan.

Tjeerdo.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Het enige wat dan bewezen wordt is dat er een genezende kracht is.
Biggetje, je hebt helemaal gelijk, en iedereen zal dan weer de eigen naam kunnen geven aan die 'genezende kracht'. En zo is het cirkeltje weer rond.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

an3sdej schreef:
Het enige wat dan bewezen wordt is dat er een genezende kracht is.
Biggetje, je hebt helemaal gelijk, en iedereen zal dan weer de eigen naam kunnen geven aan die 'genezende kracht'. En zo is het cirkeltje weer rond.
Jazeker, maar reken er maar niet op dat Meneer Zijlstra dit aan Allah toeschrijft.

Enfin, we zullen zien.
Mind over matter kan een hoop doen maar m.i. geen kapotte zenuwbanen herstellen.
Ik neem wel een fles Beerenburg mee Andries.
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

llllllekkerrrrrrrrrrrrr Feno, die zal ik nodig hebben als jouw voorgevoel bewaarheid wordt. :( :wink:
pastor
Forum fan

Bericht door pastor »

Vandaag sprak ik met mensen uit Leiderdorp. Ze zijn op de hoogte van onze discussie en de uitdaging die Andries heeft gegeven. Andries is van harte welkom. Als hij wil kan die ook in gesprek komen met een vrouw, die volledig is genezen.

Zoals ook andere op het forum al hebben gezegd, moet het duidelijk zijn dat we God niet kunnen verzoeken in de zin, Hem voor ons karretje spannen. Zoals je enerzijds rondom genezingen over placebo effecten kunt spreken, is er ook de mogelijkheid van hindernissen. Baricades die eerst dienen worden opgeruimd, voordat genezing mogelijk is.

Ik las het volgende:

Als we voor genezing komen dan weten wij allemaal dat we voor God komen te staan. Toch beseft niet iedereen dat. God doorgrondt onze houding. God kijkt in ons hart of ons hart volkomen naar Hem uitgaat (2 Kronieken 16:9). God weet of wij een hart vol ongeloof hebben en Hij weet ook of wij zijn Heerschappij erkennen.

Er kwam eens een man naar Jan Zijlstra die ziek was. Iets met zijn darmen. Op de vraag of die in God geloofde, was zijn antwoord: Wat heeft dat er mee te maken?
het antwoord van Jan Zijlstra was: alles! Als je genezen wilt, heb je een Genezer nodig. En die Genezer wil in je hart wonen.
Daar ben ik niet in geinteresseerd zei die man. De mensen om hem heen waren verbaasd. Hij vervolgde: ik moet dus een keuze maken. Maar dat wil ik niet.
Jan Zijlstra antwoordde: als je alleen genezen wilt worden, maar de Genezer afwijst, kan ik niets voor je doen.
De man liep ongenezen de zaal uit.

De vraag is dus: gaat geloof altijd vooraf aan genezing? Ik meen van wel, maar hierover is nog meer te zeggen. Dat doe ik een volgende keer.

Nu wens ik Andries sterkte toe. Jij bent degene die graag genezen wilt worden.

pastor
Ik geloof. Kom mijn ongeloof te hulp.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

pastor schreef: De vraag is dus: gaat geloof altijd vooraf aan genezing? Ik meen van wel, maar hierover is nog meer te zeggen. Dat doe ik een volgende keer.

Nu wens ik Andries sterkte toe. Jij bent degene die graag genezen wilt worden.
Ik zou bijna weer in Sinterklaas gaan geloven. Wie zoet is krijgt lekkers wie stout is de roe. Dus eerst in god geloven en daarna genezen worden. En als het dan niet lukt heb je jezelf niet volledig opengesteld of god had zijn dag niet. Gaat dit ook op voor minderjarige kinderen met leukemie, waarvan het geloof nog niet is aangelegd door omgevingsfactoren (ouders etc) en die na de zoveelste kuur bezwijken.
Zijn dat de wonderen.

Tjeerdo.

NB. De jurisprudentie rond wonderen wordt steeds ondoorzichtiger.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

God is dus gewoon als iedere andere geneesheer, je moet eerst betalen voordat hij een poging onderneemt je te genezen.
Betaal je niet genoeg krijg je geen of een half medicijn.

De nadruk leggen op het MOETEN geloven met heel je hart is ook de enige manier om het placebo-effect op zijn hoogste niveau te krijgen.

God geneest dus alleen maar als hij een zieltje ervoor krijgt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld artsen in derde wereldlanden die hun diensten gratis aanbieden puur en alleen om hun medemens te helpen.
Daar kan god een voorbeeld aan nemen, zij zijn waarlijk barmhartig.

Ik ken verhalen van mensen die met heel hun hart en ziel in god geloofden, zich te pletter hebben gebeden, en er niets maar dan ook niets aan hebben gehad.

Zij hadden ondanks hun sterke geloof god ook niet mogen verzoeken?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
pastor
Forum fan

Bericht door pastor »

genezing en geloof...

Wie kent er een bijbelverhaal, dat de zieke niet geloofde en wel genas?

pastor
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Erik schreef:
Stanhope schreef:Pastor schreef over de Triniteit:
Misschien is het wat voor je, om eerst Jezus beter te leren begrijpen. Dan ontdek je denk ik het overige vanzelf.
De arrogantie druipt er van af. :twisted: :twisted:

Christenen die dus niet in het verzinsel van de Triniteit geloven begrijpen Jezus niet zo goed als jij. :evil:

Misschien moet je Paus worden, gij geveinsde.
Twee geloven op één forumkussen daar slaapt de duivel tussen. :lol:
Hoi Erik,

Het gedrag van Pastor komt overeen met:

• Sommige christenen die zich “beter” voelen dan goddelozen;
• De uitverkorenen die zich “ beter” voelen dan de zuchtenden en de niet-uitverkorenen;
• De 144000 J-getuigen die lekker naar de hemel gaan, de zogenaamde leiders. Andere J-getuigen moeten op de aarde blijven;
• De evangelischen en pinkstergemeentes die de meditatie techniek beoefenen van het in tongen spreken. Anderen die dit niet doen geloven niet voldoende.
• Gebedsgenezers die het geloof van iemand te klein achten, omdat de persoon in kwestie niet geneest.
• Enzovoort.

9 Met het oog op sommigen die zichzelf rechtvaardig vinden en anderen minachten, vertelde hij de volgende gelijkenis. 10 ‘Twee mensen gingen naar de tempel om te bidden, de een was een Farizeeër en de ander een tollenaar. 11 De Farizeeër stond daar rechtop en bad bij zichzelf: “God, ik dank u dat ik niet ben als de andere mensen, die roofzuchtig of onrechtvaardig of overspelig zijn, en dat ik ook niet ben als die tollenaar. 12 Ik vast tweemaal per week en draag een tiende van al mijn inkomsten af.” 13 De tollenaar echter bleef op een afstand staan en durfde niet eens zijn blik naar de hemel te richten. In plaats daarvan sloeg hij zich op de borst en zei: “God, wees mij zondaar genadig.” 14 Ik zeg jullie, hij ging naar huis als iemand die rechtvaardig is in de ogen van God, maar die ander niet. Want wie zichzelf verhoogt zal vernederd worden, maar wie zichzelf vernedert zal verhoogd worden.’

Groet,

Stan
pastor
Forum fan

Bericht door pastor »

Stanhope schreef: Het gedrag van Pastor komt overeen met:

• Sommige christenen die zich “beter” voelen dan goddelozen;
• De uitverkorenen die zich “ beter” voelen dan de zuchtenden en de niet-uitverkorenen;
• De 144000 J-getuigen die lekker naar de hemel gaan, de zogenaamde leiders. Andere J-getuigen moeten op de aarde blijven;
• De evangelischen en pinkstergemeentes die de meditatie techniek beoefenen van het in tongen spreken. Anderen die dit niet doen geloven niet voldoende.
• Gebedsgenezers die het geloof van iemand te klein achten, omdat de persoon in kwestie niet geneest.
• Enzovoort.
Stan,

Je hebt helemaal gelijk. Het gedrag van sommige christenen zijn als Farizeeers. Helaas herken ik me helemaal niet in bovenstaande lijst. Maar als jij dat zo ervaart, dan is jouw opvatting. Ik voel geen behoefte om me anders voor te doen. Tot nu toe probeer ik zo oprecht en eerlijk mogelijk antwoorden te geven. Als je dat gedrag niet kunt waarderen, zal ik voortaan niet meer op je reageren. Want ik wil je niet kwetsen.

Met vriendelijke groeten,

pastor

tip: bekijk eens op het forum de link : hoe spreek je met christenen.
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Pastor schreef:
Tot nu toe probeer ik zo oprecht en eerlijk mogelijk antwoorden te geven. Als je dat gedrag niet kunt waarderen, zal ik voortaan niet meer op je reageren.
Ik probeer ook zo oprecht en eerlijk mogelijk antwoorden te geven en verzoek je hierbij om te blijven reageren op mij.

Groet,

Stan
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Pastor schreef:Wie kent er een bijbelverhaal, dat de zieke niet geloofde en wel genas?
Dhr. Zijlstra zowiezo niet.
Misschien kun jij er één vertellen als jullie erheen gaan?

Zelfs Jezus erkende ook het placebo-effect:

Mattheüs 9:
20 En zie, een vrouw die twaalf jaar lang bloedvloeiing had gehad naderde hem van achteren en raakte den kwast van zijn kleed aan.
21 Want zij zeide bij zichzelf: Als ik maar zijn kleed aanraak zal ik genezen.
22 Maar Jezus keerde zich om en zeide toen hij haar zag: Houd moed, mijn dochter; uw geloof heeft u genezen. En van stonde af aan was de vrouw genezen.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Erik schreef:
Ik ken verhalen van mensen die met heel hun hart en ziel in god geloofden, zich te pletter hebben gebeden, en er niets maar dan ook niets aan hebben gehad.

Zij hadden ondanks hun sterke geloof god ook niet mogen verzoeken?
Komt dit niet terug in de Russische roulette die dit soort verschijnselen met zich meebrengt. Misschien kent mijnheer pastor ook wel het zogenaamde ziekenhuispastoraat. Op sommige afdelingen liggen mensen zich suf te bidden. Zonder zichtbaar resultaat. De dominee gaat ook dood aan een kwaadaardige hersentumor.
En dan bekijk je de popie-jopie show van Jan Zijlstra toch met andere ogen. Want als het bovennatuurlijke opperwezen zich op zijn best voelt tijdens de folklore van Jan, dan kunnen ze net zo goed Emile Ratelband inhuren. Met NLP kun je mensen ook over gloeiende kooltjes laten lopen. Onder het motto: geef je over, overwin jezelf tsjakka (heer).
pastor
Forum fan

Bericht door pastor »

Erik schreef: Zelfs Jezus erkende ook het placebo-effect:

Mattheüs 9:
20 En zie, een vrouw die twaalf jaar lang bloedvloeiing had gehad naderde hem van achteren en raakte den kwast van zijn kleed aan.
21 Want zij zeide bij zichzelf: Als ik maar zijn kleed aanraak zal ik genezen.
22 Maar Jezus keerde zich om en zeide toen hij haar zag: Houd moed, mijn dochter; uw geloof heeft u genezen. En van stonde af aan was de vrouw genezen.
Wat is hier het placebo effect?

pastor
Plaats reactie