TV-programma getiteld: "God bestaat niet"

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

eef schreef:wat kan het voor kwaad?
Dat is erg naief, dat het kwaad kan dat blijkt wel uit eeuwen vervolgingen van andersdenken door de kerk, zelfs vandaag de dag nog woorden mensen vermoord door de religie omdat hun mening/visie niet overeenkomt met die van de religie.

En je vraagt je af waarom het beledigd wordt, maar je vraagt je niet af waarom de bijbel die je zo koestert andersdenken zo beledigd, ja zelfs discrimineerd!

Hoe weet ik als ik met een gelovige discussieer dat hij/zij mij oprecht respecteert niet wetende hoeveel deze persoon als leefregel uit de bijbel haalt?

Ik weet wat geloof de mens aan kan doen en dat is voor mij onacceptabel!
Zelfs ondanks dit alles respecteer ik jouw en andere gelovigen!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

Waar staat dat ik me niet heb afgevraagd waarom er zo over ongelovige wordt gesproken? waarom er staat wat in leviticus 26 staat?

Hoe weet ik dat jij mij oprecht respecteerd? ik denk dat je er niet van uit kan gaan dat iedereen die je op het internet ontmoet voor 100 procent zichzelf is. De verhalen zijn allemaal bekent. Ik kan je alleen mijn woord geven, of je dat vertrouwd of niet, dat moet je zelf beslissen.

Ik weet uit gaande van mijn geloof wat ongeloof de mens uiteindelijk aan al doen. en dat is voor mij onacceptabel.
Wat als mijn geloof niet waar is en de evolutie theorie wel? Dan verlies ik niks. Maar wat als mijn geloof wel waar is, dan heb ik niets verloren maar ben jij wel verloren...
bad_religion

Bericht door bad_religion »

eef schreef:dan is mijn vraag aan jou bad-religion: waarom keer jij je zo af van het geen ik geloof? waarom beledig je het als je er toch niet in gelooft? Als je medemens er gelukkig bij is? Wat dan nog? wat kan het voor kwaad?
Ik keer mij af van hetgeen jij gelooft omdat ik het een gevaarlijke en mensonwaardige ideologie vindt.

Ach was het een belediging ? Nou ja, je zult het ermee moeten doen ! Net zo goed als dat ik van jou moet horen dat het een fantastische ideologie is en de enige waarheid, net zoals jij volgens jou ideologie mij in het eeuwig hellevuur zal zien branden ?

Of mijn medemensen met die ideologie blij zijn, er zijn er ook veel ongelukkig door...

Jouw ideologie kan in mijn ogen veel kwaad, misschien is het ergste van jouw ideologie dat het elke ruimte tot zelf nadenken ontneemt, en een resoluut oordeel velt over mensen die deze gelukkige boodschap niet zo gelukkig vinden.....
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

eef schreef: Ik weet uit gaande van mijn geloof wat ongeloof de mens uiteindelijk aan al doen. en dat is voor mij onacceptabel.
Wat bedoel je hier eigenlijk mee?

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

eef schreef: jaah, zo kan je ook met Mozes aankomen. Om het beloofde land in te komen zijn er onder zijn bevel heel veel moorden gepleegd. Maar nu komet het, God was aan zijn kant. En niet aan die van de slachtoffers.
En wat zegt dat over god? Als god jou dit soort dingen influistert, ga je dan ook moorden omdat je denkt dat hij aan jou kant staat?
Het is natuurlijk ook mogelijk dat Mozes zijn god gewoon heeft verzonnen, om "zijn" volk onder controle te houden. Zie je dan niet dat alles mogelijk is? Stel je voor dat Mozes en Jozua gewoon een stelletje moordenaars waren en jij naïef genoeg bent om dat allemaal maar te geloven?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

eef schreef:dan is mijn vraag aan jou bad-religion: waarom keer jij je zo af van het geen ik geloof? waarom beledig je het als je er toch niet in gelooft? Als je medemens er gelukkig bij is? Wat dan nog? wat kan het voor kwaad?
Moet je even hier http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=646 kijken, dan zul je zien dat andersdenkenden hun vrijheid kwijt zijn als gelovigen de macht zouden hebben! :?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

@bad religion
Ik zal van af nu je berichten lezen en dat is dan ook het enige wat ik doe. Sorry, maar ik denk dat ieder geloof respect verdient. Geef je menig op zo'n wijze dat je dan niet meer zegt dat God een miezerig lulletje is maar dat jij denkt dat God niet zo veel waard is. Zo formuleer je je zin anders en is het een stuk minder kwetsend. Tot die tijd zal ik niet meer op jou berichten reageren. Ik denk dat dit zo is is anders dan dit is zo. Soms is een menig kwetsend, helemaal mee eens, maar formuleer hem anders.

@devious
Ik doel op een uitspraak van erik hij zegt:
Ik bedoel er mee te zeggen dat het voor hem onacceptabel is dat ik geloof en voor mij is het juist onacceptabel dat hij niet gelooft.

@skeptic
Aller eerst fluisterd God niet. Denk maar aan mozes op de berg. God zal mij niet zeggen dat ik moet moorden. Ieder heeft een talent gekregen en ik ben er heilig van overtuigd dat mijn talent niet is dat ik moet moorden. Dat ligt er zelfs verre van. Mijn talent ligt meer bij praten.
Heel de bijbel kan verzonnen zijn... Maar dan vraag ik me af hoe het komt dat, laat ik een voorbeeld noemen, de zondvloed wetenschappelijk is bewezen en toevallig ook nog in de tijd die de bijbel ook aangeeft.
Ik heb nog niet die link bekeken maar ik heb zo'n donkerbruin vermoede dat ik het er niet mee eens ben. Maar ik zal eerst de link eens gaan bekijken voor ik daar verdere uitspraak over doe.
Wat als mijn geloof niet waar is en de evolutie theorie wel? Dan verlies ik niks. Maar wat als mijn geloof wel waar is, dan heb ik niets verloren maar ben jij wel verloren...
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

En raad eens, ik ben het er volkomen niet mee eens. niet met wat er gezegt wordt maar ik vind die Bas wel heel erg overdreven hoor! geen tv, omdat het werelds is, niet naar de voetbal omdat het wereld is. ik vin het een beetje overdreven, maar goed ieder zn standpunt.

Bas zegt
Verbod op arbortus, en euthanasie, bordeel verbod, eerbiediging van de zondagsrust om maar een paar voorbeelden te noemen. De huidige 12 koopzondagen zijn ons er 12 te veel. Het zwembad zal op zondag niet meer open zijn.

Zal hij echt denken dat dat er door komt? Ik denk niet dat dat er ooit uit zal gaan. Ja die koopzondagen zou die kunnen vebieden maar verder niet denk ik.

het wordt geen dictateur, de vrouw krijgt niet allen het aanrecht als recht. Dat wordt ook helemaal niet met die uitspraak in de bijbel bedoelt. man en vrouw zijn niet gelijk in de kerk. De man mag preken de vrouw niet. de vrouw heeft een belagrijke taak voor het terechtwijze van de man. man en vrouw zijn gelijkwaardig, dat betekent dat niemand meer of minder waard is. geloof me het verschil bestaat.

Het wordt allemaal zo overdreven. iedereen is gelijk, heb je naaste lief als jezelf. als je geen respect hebt voor iemand kan je diegene ook niet lief hebben. dus op bijbelse gronde wordt het geen dictateur.

en nu ga ik slape want ik ben erg moe :wink:
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

eef schreef: Heel de bijbel kan verzonnen zijn... Maar dan vraag ik me af hoe het komt dat, laat ik een voorbeeld noemen, de zondvloed wetenschappelijk is bewezen en toevallig ook nog in de tijd die de bijbel ook aangeeft.
:shock: :shock: :shock: Wetenschappelijk bewezen???
Nou, kom maar op met de bewijzen.
En lees dit ook eens http://www.freethinker.nl/ark.htm
Hier is de link naar de bijbehorende discussie. http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=196

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
bad_religion

eef schreef:@bad religion
Ik zal van af nu je berichten lezen en dat is dan ook het enige wat ik doe. Sorry, maar ik denk dat ieder geloof respect verdient. Geef je menig op zo'n wijze dat je dan niet meer zegt dat God een miezerig lulletje is maar dat jij denkt dat God niet zo veel waard is. Zo formuleer je je zin anders en is het een stuk minder kwetsend. Tot die tijd zal ik niet meer op jou berichten reageren. Ik denk dat dit zo is is anders dan dit is zo. Soms is een menig kwetsend, helemaal mee eens, maar formuleer hem anders.
Waar staat dat ik god een miezerig lulletje vind ?

Ik heb alleen maar Genesis aangehaald en gesteld dat god uiteindelijk de schepper van het kwaad is. Jammer dat je zo beperkt in je opvattingen bent en dat jij kennelijk van mensen verwacht dat ze hun mening op een manier moeten formuleren dat jij je niet gekwetst voelt. Kennelijk moet ik me naar jouw ideeën over gedachte uitwisseling conformeren.

Dit bevestigd voor mij alleen maar dat het christelijk geloof een ideologie is die andere meningen uitsluit, en andersdenkenden veroordeelt, gelijk het fascisme
eef schreef:Het wordt allemaal zo overdreven. iedereen is gelijk, heb je naaste lief als jezelf. als je geen respect hebt voor iemand kan je diegene ook niet lief hebben. dus op bijbelse gronde wordt het geen dictateur.
Als het jouw uitkomt dus...
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

eef schreef:@devious
Ik doel op een uitspraak van erik hij zegt:
Ik bedoel er mee te zeggen dat het voor hem onacceptabel is dat ik geloof en voor mij is het juist onacceptabel dat hij niet gelooft.
Je begrijpt het niet eef, ik vind het onacceptabel wat het geloof mensen aan kan doen, en dan bedoel ik daarmee dat andersdenkenden door het geloof veroordeeld worden, een veroordeling die zelfs tot de dood van deze mensen kan leiden uit naam van het geloof!

Dus het is voor best acceptabel dat jij gelooft, maar wat je geloof predikt en de discriminerende basis ervan zijn voor mij onacceptabel.

Het feit dat jij zegt dat je mijn ongeloof onacceptabel vind zegt genoeg. :(
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

@devious
Ik heb het op netwerk gezien. paar jaar gelden was dat. Het is te zien aan de bomen in Amerika. Er zit een lijn van hoogte verschil in. Aan de ene kant zijn de bomen lager dan een meter verder op. heel die lijn zie je. Bij die lage bomen heeft water gestaan.

@bad religion
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... &start=405
Sorry je zegt dat Jezus gewoon een lulletje is, niet God en ook neit miezerig. De reden waarom ik niet meer op jou in wil gaan is omdat ik geen zin om door jou opgefokt te worden. Dan kan ik je nog respectere, alleen die uitdrukking van je niet. Ik wil niet opgefokt worden, jij wil blijkbaar wel dat ik reageer. Als jij je taalgebruik wat aanpast zal ik reagere.

@erik
Ik begrijp wat je bedoelt. En zoals jij vind dat mijn geloof onacceptabel is vind ik jou ongeloof onacceptabel. Jij denkt te weten wat geloof met mensen kan doen, ik denk te weten wat ongeloof met de mensen kan doen, waar die mensen uiteindelijk terecht komen.
bad_religion

eef schreef: @bad religion
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... &start=405
Sorry je zegt dat Jezus gewoon een lulletje is, niet God en ook neit miezerig. De reden waarom ik niet meer op jou in wil gaan is omdat ik geen zin om door jou opgefokt te worden. Dan kan ik je nog respectere, alleen die uitdrukking van je niet. Ik wil niet opgefokt worden, jij wil blijkbaar wel dat ik reageer. Als jij je taalgebruik wat aanpast zal ik reagere.
Pech voor je, zoals ik al gezegd heb hoef ik me niet naar jou ideeën en standpunten te confromeren, binnen de gevoerde discussie heb ik jesus inderdaad afgeschilderd als een lulletje, hetgeen voor mij de enige en logische benaming is, in die context.

Jij denkt dat iedereen voor jouw overtuiging / ideologie z'n taalgebruik moet aanpassen, terwijl je diverse malen mensen duielijk maakt dat ze uiteindelijk in de hel zullen branden, meten met twee maten, yech
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

eef schreef:Jij denkt te weten wat geloof met mensen kan doen
Nee, ik weet wat geloof met mensen doet, de bloedige geschiedenis van het geloof laat dat zeer duidelijk zien, ook vandaag de dag nog.
eef schreef:ik denk te weten wat ongeloof met de mensen kan doen, waar die mensen uiteindelijk terecht komen.
Je kunt dat inderdaad alleen maar denken, weten kun je het niet.

Vertel mij eens wat ongeloof met mensen doet en waar die mensen terechtkomen.

eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

Dus ik ben een massa moordenaar, omdat geloof dit met de een doet, gebeurt dat dan ook met de ander? Ik denk het niet. Ik ben juist helemaal niet een of ander gelovige met veel haat.

Wat ongeloof met de mensen doet bedoel ik in de context waar ze uiteindelijk zullen belanden. Alleen gelovige komen in de hemel, en hoe zeer ik dat ook betreur voor mij is het waarheid, voor een ander niet, die denkt er dan weer anders over. Maar ik denk dat een ongelovige niet in de hemel komt. De enige andere kant is, na mijn mening, de hel. Daarom is het voor mij ook onacceptabel dat iemand niet gelooft maar ik ga mn geloof niet opdringen. omdat mijn ervaring daarmee is dat het mensen alleen verder van God brengt. Als mensen vragen hebben, zoals hier, beantwoord ik die zoals ik het zie. Maar ik ga niet uit me zelf tegen iemand hele prken houden. dat is voor mij niet weg gelegd.
Plaats reactie