Stijn Bruers schreef:Uitganspunt 0) we prefereren consistentie boven inconsistentie.
Akkoord !
Stijn Bruers schreef:1) ongeneesbaar diep mentaal gehandicapte weeskinderen hebben het basisrecht. Ze mogen dus niet gebruikt worden als louter middel, niet geslacht worden,...
Op grond van hun behoren tot het menselijk ras.
Stijn Bruers schreef:2) discriminatie (ontzeggen van rechten op basis van een moreel irrelevant criterium) is nooit toegelaten
Juist, maar enkel toepasselijk op grond van hetzij objectieve, hetzij erkende rechten, niet op grond van een van minderheidsstandpunt. Dus niet op dieren.
Stijn Bruers schreef:3) genetische/biologische verwantschap of uiterlijk zijn irrelevant voor het basisrecht, want uiterlijk of het hebben van bepaalde genen is niet gekoppeld aan het hebben van belangen of gevoelens. dat is één van de redenen waarom we racisme afkeuren.
Onjuist : empathie berust biologisch op genetische verwantschap. Persoonlijk breid ik die uit tot “intellectuele verwantschap” : de intelligentere zoogdieren als mensapen, dolfijnen, … . Maar dat is persoonlijk.
Stijn Bruers schreef:4) er is geen moreel relevant criterium te vinden dat een ongeneesbaar diep mentaal gehandicapt weeskind wel heeft en een ander voelend wezen niet.
Het behoren tot het menselijke ras.
Stijn Bruers schreef:5) "voelen" is wel een moreel relevant criterium.
Inderdaad. Maar de vereiste mate van “voelen” is arbitrair : zie 3) !
Stijn Bruers schreef:6) we kunnen op een consistente manier het basisrecht toekennen aan alle voelende wezens, zonder in de problemen te komen, want wij (in west-europa) hoeven geen dieren op te eten om te overleven. Een veganistisch voedingspatroon is niet ongezond, zeggen de grootste verenigingen van voedingsdeskundigen (bv het standpunt van de American Dietetic Association)
In theorie mogelijk. Maar voor mij irrelevant. "Kunnen" is nog niet "moeten".
Stijn Bruers schreef:7) smaak is een trivialer belang dan het vitale belang op leven.
Afhankelijk van het leven waarover we praten. Voor mij niet toepasbaar op o. a. runderen.
Stijn Bruers schreef:Sterker nog: als we smaak laten primeren boven het vitale belang van een rechthebbend wezen, beschouwen we dat als extreem egoisme.
Dat mag je, het zal mij worst wezen. Minderheidsstandpunt.
Stijn Bruers schreef:De twee voorbeelden die ik gaf (dat van de rechten van mentaal gehandicapten en het gedrag van de leeuw), sluiten wel aan bij onze intuitie. ook bovenstaande uitgangspunten sluiten aan bij onze intuitie. Nu is de enige logische consequentie dat we geen vlees meer mogen eten, en dat botst met ons gedrag.
Dan moet ik vaststellen dat onze intuïtie fundamenteel verschilt. Enig objectief criterium om ze te rangschikken ?
Stijn Bruers schreef:Het maakt voor een baby of een diep mentaal gehandicapt weeskind …..
Dat kind is een soortgenoot (mens) zie 1) en 3).
Stijn Bruers schreef:hier wijst u op nog een verschil tussen leeuw en mens: de leeuwen zullen uitsterven als ze niet mogen jagen, maar de mens kan perfect gezond overleven zonder dieren op te eten.
Het feit dat je hier de keuze moet maken tussen (de rechten van) leeuwen en zebra’s wijst op een fundamentele inconsistentie in uw “rechtenmodel” : zie 1) ! Op die gronden te verwerpen.
Stijn Bruers schreef:laten we eens kijken naar ongeneesbaar diep mentaal gehandicapten: die kunnen niet opgroeien tot een volwassene die rechten en plichten begrijpt. Wat is het morele statuut van dergelijke wezens? Ik denk dat we ook hen het basisrecht toekennen...
Inderdaad, op grond van hun lidmaatschap van het menselijke ras.
Stijn Bruers schreef:Dan zal ik je een heel krachtig argument geven: het is discriminatie om het basisrecht van een dier te schenden terwijl we het basisrecht van een ongeneesbaar diep mentaal gehandicapt weeskind respecteren. Waarom is dat discriminatie? Omdat er geen enkel moreel relevant criterium is dat dat weeskind wel heeft en dat dier niet.
Non sequitur. Zie hierboven.
Stijn Bruers schreef:Vlees eten botst met onze ethische waarden en gevoelens.
Niet met de mijne, niet met mijn geweten, niet met de wet en niet met de westerse moraal. Voor mij volstaat dat.
Stijn Bruers schreef:Dat is een cognitieve dissonantie. En wat zien we dan? Ontkenning, drogredenen, rationalisaties, ontwijkgedrag (er niet verder over willen nadenken),...
Ik denk dat de meeste vleeseters diep vanbinnen wel beseffen dat ze iets doen dat niet goed is, en dat ze allerlei psychoogische strategieen uit de kast halen om die schuldgevoelens enzo weg te stoppen.
Stroman en ad hominem. Leg ik gewoon naast me neer !
Groetjes,
Digit
P. S. Goede uitleg van Isologia !