En nogal wat onzin, waaronder dit :
Ooit van hartslag en ademhaling gehoord ?Wat zich in onze geest aan onbewuste processen afspeelt, zullen we nooit kennen, want alleen als we dingen bewust maken kennen we hen.
Groetjes,
Digit
Moderator: Moderators
Ooit van hartslag en ademhaling gehoord ?Wat zich in onze geest aan onbewuste processen afspeelt, zullen we nooit kennen, want alleen als we dingen bewust maken kennen we hen.
Bedoel je dat hartslag een onbewust proces in de geest is?Digit schreef:Dat lijkt mij hoogstens een romantische beschrijving, maar zeker geen wetenschappelijke verklaring !
En nogal wat onzin, waaronder dit :
Ooit van hartslag en ademhaling gehoord ?Wat zich in onze geest aan onbewuste processen afspeelt, zullen we nooit kennen, want alleen als we dingen bewust maken kennen we hen.
Groetjes,
Digit
http://psyc.queensu.ca/faculty/donald/ schreef:Merlin Donald is a Emeritus Professor in the Department of Psychology and Faculty of Education, Queen's University, Kingston, Ontario, Canada. A cognitive neuroscientist with a background in philosophy, he is the author of many scientific papers, and two influential books: Origins of the Modern Mind: Three stages in the evolution of culture and cognition (Harvard, 1991), and A Mind So Rare: The evolution of human consciousness (Norton, 2001).
His PhD was obtained from McGill in 1968, and subsequently he spent two years at the School of Medicine, Yale University, as an NRC Post-Doctoral Fellow, followed by almost three years at the West Haven Veterans Administration Medical Center as a Research Neuropsychologist. He has been at Queen’s University since 1972. He has also been a visiting professor at University College, London (three times), Harvard, Stanford, the University of California at San Diego, and elsewhere. He has also been a Visitor at the Center for Advanced Studies in the Behavioural Sciences, at Stanford, California. He was awarded a Killam Research Fellowship from 1994 to 1996, and is a Fellow of the Canadian Psychological Association (1984), and the Royal Society of Canada (1995).
Most of Dr. Donald’s early empirical work was in the field of human cognitive and clinical neuroscience, with a specialization in electrophysiology. During the past 15 years he has returned to the topic that drew him to psychology in the first place: human intellectual and cognitive origins.
Uiteraard niet, maar het wordt er wél door gestuurd : http://nl.wikipedia.org/wiki/Polygraafsiger schreef:Bedoel je dat hartslag een onbewust proces in de geest is?Digit schreef:Dat lijkt mij hoogstens een romantische beschrijving, maar zeker geen wetenschappelijke verklaring !
En nogal wat onzin, waaronder dit :
Ooit van hartslag en ademhaling gehoord ?Wat zich in onze geest aan onbewuste processen afspeelt, zullen we nooit kennen, want alleen als we dingen bewust maken kennen we hen.
Groetjes,
Digit
Heb ik soms gezegd dat de man dom was ?siger schreef:"hoogstens een romantische beschrijving, maar zeker geen wetenschap"?
Welhebjemenou.http://psyc.queensu.ca/faculty/donald/ schreef:Merlin Donald is a Emeritus Professor in the Department of Psychology and Faculty of Education, Queen's University, Kingston, Ontario, Canada. A cognitive neuroscientist with a background in philosophy, he is the author of many scientific papers, and two influential books: Origins of the Modern Mind: Three stages in the evolution of culture and cognition (Harvard, 1991), and A Mind So Rare: The evolution of human consciousness (Norton, 2001).
His PhD was obtained from McGill in 1968, and subsequently he spent two years at the School of Medicine, Yale University, as an NRC Post-Doctoral Fellow, followed by almost three years at the West Haven Veterans Administration Medical Center as a Research Neuropsychologist. He has been at Queen’s University since 1972. He has also been a visiting professor at University College, London (three times), Harvard, Stanford, the University of California at San Diego, and elsewhere. He has also been a Visitor at the Center for Advanced Studies in the Behavioural Sciences, at Stanford, California. He was awarded a Killam Research Fellowship from 1994 to 1996, and is a Fellow of the Canadian Psychological Association (1984), and the Royal Society of Canada (1995).
Most of Dr. Donald’s early empirical work was in the field of human cognitive and clinical neuroscience, with a specialization in electrophysiology. During the past 15 years he has returned to the topic that drew him to psychology in the first place: human intellectual and cognitive origins.
Dit is zowat exact hetzelfde als de evolutiepsychologen zeggen, maar dan wel vanuit de andere benaderingsroute. Dat is overigens hoe wetenschap hoort te zijn : het resultaat mag niet afhangen van de gekozen benadering, althans niet in de essentie ! En dat doet het hier dus niet !Wikipedia schreef:His central thesis across these works is that the human capacity for symbolic thought arises not from the evolution of a language-specific mental module, but out of evolutionary changes to the prefrontal cortex affecting the executive function of the primate brain. The enhanced attentional, metacognitive, and retrieval capacities that resulted from these changes made hominids immensely more capable of dealing with social complexity than their ancestors. He concludes that what drove brain expansion was not the cognitive demands of toolmaking or spatial mapping of the environment, but the growth in the size of the social group, that imposed greater demands on memory.[1]
In Donald's account, these changes amounted to the evolution of a completely novel cognitive strategy: a symbosis between brain and culture. The human brain, he argues, is adapted to function expressly in a complex symbolic culture; it cannot realize its potential unless it is immersed in a complex network of communication and symbolic representation. This inextricable relationship between biology and culture also, he proposes, has interesting ramifications for the future of human cognitive development in light of the continuing development of technologies that support and change our relationship with symbolic thought and culture.
Dus we zijn het er over eens dat je reactie niet ter zake was?Digit schreef:Uiteraard nietSiger schreef:Bedoel je dat hartslag een onbewust proces in de geest is?
Ik denk dat je je vergist. In jouw wikietje staat dat de hartslag tot het perifere zenuwstelsel behoort. Dus niet het centrale zenuwstelsel of de hersenen. Het is dus geen proces in de geest. Gewoon "hart" opzoeken in wiki:Digit schreef:maar het wordt er wél door gestuurd : http://nl.wikipedia.org/wiki/Polygraaf.
In de wand van de rechter boezem (rechter atrium) zit een klein gebiedje (1-2 mm) van aangepaste spiercellen, de sinusknoop, die een spontane depolarisatie vertoont: de cellen trekken vanzelf ongeveer eenmaal per seconde samen. Er komt dus geen impuls uit de hersenen aan te pas, het stimulatiecentrum zit in het hart zelf. Hiervoor is geen aansturing door een zenuw of vanuit de hersenen nodig: een hart dat uit het lichaam wordt verwijderd blijft vanzelf nog enige tijd kloppen tot het geen energie meer heeft om dit te doen (glucose en zuurstof worden natuurlijk niet meer aangevoerd).
Dat heeft niemand ontkend. Integendeel. De post en het hele boek gaan over die effecten.Digit schreef:En bijgevolg "kennen" we die onbewuste processen uit hun effecten. QED
Uiteraard niet : ik heb gezegd dat onbewuste processen in de geest onze hartslag beïnvloeden ! En dat we daardoor die processen kennen !siger schreef:Dus we zijn het er over eens dat je reactie niet ter zake was?Digit schreef:Uiteraard nietSiger schreef:Bedoel je dat hartslag een onbewust proces in de geest is?
Die quote gaf aan dat de onbewuste stress bij liegen de fysiologische reacties beïnvloedt, waaronder de hartslag, en daardoor die onbewuste stress kenbaar maakt !siger schreef:Ik denk dat je je vergist. In jouw wikietje staat dat de hartslag tot het perifere zenuwstelsel behoort. Dus niet het centrale zenuwstelsel of de hersenen. Het is dus geen proces in de geest. Gewoon "hart" opzoeken in wiki:Digit schreef:maar het wordt er wél door gestuurd : http://nl.wikipedia.org/wiki/Polygraaf.In de wand van de rechter boezem (rechter atrium) zit een klein gebiedje (1-2 mm) van aangepaste spiercellen, de sinusknoop, die een spontane depolarisatie vertoont: de cellen trekken vanzelf ongeveer eenmaal per seconde samen. Er komt dus geen impuls uit de hersenen aan te pas, het stimulatiecentrum zit in het hart zelf. Hiervoor is geen aansturing door een zenuw of vanuit de hersenen nodig: een hart dat uit het lichaam wordt verwijderd blijft vanzelf nog enige tijd kloppen tot het geen energie meer heeft om dit te doen (glucose en zuurstof worden natuurlijk niet meer aangevoerd).
Nu zeg je wél krek het tegenovergestelde van de quote die ik aanviel, en die ik daarmee als fout (edit) bewezen acht ! :siger schreef:Dat heeft niemand ontkend. Integendeel. De post en het hele boek gaan over die effecten.Digit schreef:En bijgevolg "kennen" we die onbewuste processen uit hun effecten. QED
DigitImmers, jij schreef:Wat zich in onze geest aan onbewuste processen afspeelt, zullen we nooit kennen, want alleen als we dingen bewust maken kennen we hen.
Ik ook niet, Roeland.heeck schreef:Want buiten het overleven ken ik geen maatstaven om succes af te meten.
Menselijk bewustzijn, zo begrijp ik Donald hier, werpt een schaduw ver voorbij de smalle tijdscorridor die we in laboratoria vaststellen. Bewustzijn is niet hetzelfde als gewaarwording. Gewaarwording speelt op de voorgrond, hoort bij oplettendheid. Daarachter bevindt zich een breder landschap van besef, dat voor mensen werkelijk belangrijk is. Dit besef dringt binnen in de tragere, meta-cognitieve sferen van sociale kennis, en neemt de controle over realiteiten die groter zijn dan die van het onmiddellijke moment. Dit is een tussenliggend tijdsbestek, waarin de meeste bewuste akties plaatsvinden. Het is een groter venster van gewaarwording dan het korte termijn geheugen. Het duurt minuten tot uren, eerder dan de seconden en milliseconden van onze laboratorium opstellingen, en het is het fenomeen dat we moeten bestuderen omdat het de kern van ons bewustzijn is.A Mind So Rare p.47 schreef:Human consciousness casts a shadow far beyond the narrow time corridor of our standard laboratory paradigms. Consciousness is not sensation. Sensation may run in the foreground of human awareness, but it is the wider background, the larger landscape of awareness that really matters, in the human case. This wider awareness insinuates itself into the slower-moving metacognitive spheres of social cognition, assuming control over the processing of much larger realities than those framed by the immediate moment. I am speaking here of the intermediate time frame within which most conscious human action takes place. This time frame is a much larger window of experience than short-term memory. It lasts for minutes and hours rather than the seconds and milliseconds of laboratory paradigms, and it is the phenomenon we should be studying because it is the heart of consciousness.
Ik zie hier het verband met bewustzijn als zodanig niet.siger schreef: Om in het spel te blijven moet ieder individu de uitwisseling continu controleren. Dit stelt hoge eisen aan de functies van bewuste controle in elke deelnemer. Eén minuut achterop geraken is de draad verliezen.
Er is trouwens ook nog eens geen enkel verklarend en bewezen model voor bewustzijn.siger schreef:De gevergde inspanning in zulke situaties staat in geen verhouding tot de gebruikelijke laboratoriumproeven. We hebben ook geen goed model of theorie voor een geheugen met deze capaciteit. En in dit alles spelen de zintuigen slechts een beperkte rol. De waarnemingen van geluiden, gebaren, oogcontacten, en stemmingen komen tweeds na het bewustzijn van de conversatie zelf.
Misschien omdat je bewustzijn niet als een biologische functie beschouwt. Dan kan je natuurlijk nog lang zoeken.Ali schreef:Ik zie hier het verband met bewustzijn als zodanig niet.siger schreef: Om in het spel te blijven moet ieder individu de uitwisseling continu controleren. Dit stelt hoge eisen aan de functies van bewuste controle in elke deelnemer. Eén minuut achterop geraken is de draad verliezen.
Er is trouwens ook nog eens geen enkel verklarend en bewezen model voor bewustzijn.siger schreef:De gevergde inspanning in zulke situaties staat in geen verhouding tot de gebruikelijke laboratoriumproeven. We hebben ook geen goed model of theorie voor een geheugen met deze capaciteit. En in dit alles spelen de zintuigen slechts een beperkte rol. De waarnemingen van geluiden, gebaren, oogcontacten, en stemmingen komen tweeds na het bewustzijn van de conversatie zelf.
Sliste de man met het lantaarntje...siger schreef: Misschien omdat je bewustzijn niet als een biologische functie beschouwt. Dan kan je natuurlijk nog lang zoeken.