Medicijnen

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Devious
Erelid
Contacteer:

Re: Medicijnen

Bericht door Devious »

antoon schreef:bijwerkingen van medicijnen, we zijn er allemaal wel mee bekend, je kwaal kan verlicht worden, maar je wordt opgezadelt met andere kwalen , ik vraag mij weleens af of het middel niet erger is dan de kwaal.
of kan je beter gewoon je lichaam zijn werk laten en ervan uitgaan dat de tijd alle kwalen geneest
of geneest de kwaal net zo vlug als met of zonder medicijnen.
Dat hangt er heel erg vanaf welk medicijn en/of welke kwaal. En waarom vraag je je dit af? Heb je slechte ervaringen met een bepaald medicijn?

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
siger

Bericht door siger »

Devious schreef:
antoon schreef:bijwerkingen van medicijnen, we zijn er allemaal wel mee bekend, je kwaal kan verlicht worden, maar je wordt opgezadelt met andere kwalen , ik vraag mij weleens af of het middel niet erger is dan de kwaal.
of kan je beter gewoon je lichaam zijn werk laten en ervan uitgaan dat de tijd alle kwalen geneest
of geneest de kwaal net zo vlug als met of zonder medicijnen.
Dat hangt er heel erg vanaf welk medicijn en/of welke kwaal. En waarom vraag je je dit af? Heb je slechte ervaringen met een bepaald medicijn?

Vriendelijke groet.
Iets te maken met bloedtransfusie?
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Dat heeft hij hier toch al uitgelegd? Darmproblemen en eerst dure medicijnen en die hielpen niet, en toen zemelen die kosten haast niks en hielpen wel. Conclusie van Antoon, dure medicijnen worden 'heel vaak' onnodig voorgeschreven en zijn dus vaak onnodig omdat huis- tuin- en keukenmiddeltjes al vaak afdoende helpen of het gaat gewoon van zelf over. Dus worden er miljoenen over de balk gegooid wegens onnodige dure medicijnen die ook nog eens allerlei bijwerkingen hebben.

Beetje kort door de bocht conclusie uiteraard op een eigen subjectieve ervaring.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Prijzen paracetamol.
Je kunt zelf wel de samenstelling vergelijken.
http://www.twenga.nl/dir-Mooi-Gezond,Me ... aracetamol
en
http://www.beslist.nl/gezond_mooi?query ... opsearch=1

Ik zag vanmorgen bij de Aldi een pakje (ik denk 20 stuks) voor 0.35 euro.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Ik gebruik Ritalin voor mijn adhd, en het werkt. Maar het vreemde is dat ik er nog een positieve bijwerking bij krijg, die voor mij even belangrijk is geworden als waar het eigenlijk voor bedoeld is. Het helpt tegen mijn allergie. Rode ogen en loopneus? ff methylfenidaat, en het is weg. Zodra het is uitgewerkt komen de klachten weer terug. Heel vreemd; de artsten snappen er ook niets van.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

Devious schreef:Ik gebruik Ritalin.

Schijnt hetzelfde effect als cocaine te hebben, wil je iets verkopen ?
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Nee, dank je wel.
Vandaag toch maar niet.
Mogelijke bijwerkingen
Zoals alle geneesmiddelen kan Ritalin naast de gewenste werking ook ongewenste effecten (bijwerkingen) veroorzaken. Bijwerkingen hoeven niet bij iedereen op te treden. Snel intredende (binnen enkele weken) gewenning en afhankelijkheid kunnen optreden.
De meest voorkomende bijwerkingen van Ritalin zijn nervositeit, prikkelbaarheid, dysforie, slaapstoornissen, hoofdpijn, tics, stijging bloeddruk en pols, gewichtsverlies en afgenomen eetlust. Toediening tijdens de maaltijd kan een afgenomen eetlust als bijwerking verminderen.
Frequentie van het voorkomen van bijwerkingen:
Zeer zelden minder dan 1 op de 10.000 patiënten
Zelden 1 tot 10 van de 10.000 patiënten
Vaak voorkomend 1 tot 10 van de 100 patiënten
Zeer vaak voorkomend 10 of meer van de 100 patiënten Treedt één van de volgende bijwerkingen op, stop dan direct met het gebruik van Ritalin en neem onmiddellijk contact op met uw arts of ga naar de eerste hulp afdeling van een nabij gelegen ziekenhuis:
• Bloedaandoeningen
Zeer zelden Bloedafwijking (tekort aan witte bloedlichaampjes) gepaard gaande met verhoogde gevoeligheid voor infecties (leukopenie), bloedafwijking (tekort aan bloedplaatjes) gepaard gaande met blauwe plekken en bloedingsneiging (trombocytopenie), bloedarmoede (anemie)
• Zenuwstelselaandoeningen
Zeer zelden Toevallen/stuipen (convulsies), ongecontroleerde bewegingen van onder meer armen en benen (choreoathetose), ontsteking of afsluiting van de slagaderwand in de hersenen (cerebrale arteriitis en/of occlusie), ernstige aandoening als gevolg van gebruik van neuroleptica, die zich kan uiten in spierstijfheid, sterke bewegingsdrang, hoge koorts, transpiratie, speekselvloed, verminderd bewustzijn (maligne neurolepticasyndroom, MNS).
• Psychische aandoeningen
Zeer zelden Ticziekte (het syndroom van Gilles de la Tourette), ernstige geestesziekte waarbij de controle over het eigen gedrag en handelen gestoord is (psychose), die soms gepaard gaan met visuele en tactiele hallucinaties, en die afnemen na het staken van de behandeling met Ritalin, suïcidale gedachten.
• Hartaandoeningen
Zelden Beklemmend pijnlijk gevoel op de borst (angina pectoris)
• Lever- en galaandoeningen
Zeer zelden Abnormale leverfunctie, variërend van stijging van lever enzymen (transaminase) tot bewusteloosheid als gevolg van ernstige leverdysfunctie (hepatisch coma).
• Huidaandoeningen
Zeer zelden Ernstige huidontsteking met verlies van opperhuid en haar (exfoliatieve dermatitis).
Bovenstaande reacties zijn alle ernstige bijwerkingen. U heeft spoedeisende medische zorg nodig. Ernstige bijwerkingen komen zelden voor.
Informeer uw arts wanneer u één van onderstaande bijwerkingen heeft:
• Zenuwstelselaandoeningen
Zeer vaak Hoofdpijn.
Vaak Slaperigheid, duizeligheid, bewegingsstoornis (dyskinesie).
Zeer zelden Hyperactiviteit, spierkrampen.
• Psychische aandoeningen
Vaak Spreekdrang, angst.
Zeer zelden Tics of verergering van reeds bestaande tics, voorbijgaande depressieve stemming.
• Oogaandoeningen
Zelden Moeite met zien (accommodatiestoornissen) en wazig zien.
• Hartaandoeningen
Vaak Stoornissen in het hartritme (aritmieën, palpitaties, tachycardie), verandering in bloeddruk en hartfrequentie (meestal een stijging).
• Aandoeningen van maag en darmen
Vaak Buikpijn, misselijkheid en braken. Deze symptomen treden doorgaans aan het begin van de behandeling op. De buikpijn kan worden verminderd door gelijktijdige voedselinname. Droge mond.
• Huidaandoeningen
Vaak Huiduitslag (exantheem), jeuk (pruritus), huiduitslag met hevige jeuk en vorming van bultjes (galbulten of urticaria), kaalhoofdigheid (alopecia).
Zeer zelden Bloeduitstortingen in huid en slijmvliezen (trombocytopenische purpura) en plaatselijke of verspreide rode huiduitslag (erythema multiforme).
• Voedingsstoornissen
Vaak Gewichtsafname en enige vertraging van de groei bij kinderen gedurende langdurig gebruik.
• Algemene aandoeningen
Vaak Koorts, gewrichtspijn (artralgie).
Bovenstaande bijwerkingen zijn milde bijwerkingen van Ritalin.
In geval er bij u een bijwerking optreedt die niet in deze bijsluiter vermeld is of die u als ernstig ervaart, informeer dan uw arts of apotheker.
Redactie hulpgids
Het Nederlands Bijwerkingen Centrum Lareb ontving acht meldingen van overmatig zweten bij therapeutische doseringen van methylfenidaat. Ook is er gekeken naar een mogelijk mechanisme voor deze bijwerking
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Zeer zelden minder dan 1 op de 10.000 patiënten

Als je deze eruit laat, valt het allemaal nogal mee. En ben je zonder Ritalin, als je dat nodig hebt, slechter af.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Kitty schreef:Zeer zelden minder dan 1 op de 10.000 patiënten

Als je deze eruit laat, valt het allemaal nogal mee. En ben je zonder Ritalin, als je dat nodig hebt, slechter af.
Valt je het niet op, Kitty?
Die vreemde wijze van presentatie van statistische gegevens.
Als je Ritalin slikt is de kans dat je er hoofdpijn van krijgt (bijvoorbeeld!) circa 1 op 3.
Dat is een eerlijke weergave van de kans op bijwerking die jij hebt als je dit medicijn noodgedwongen moet slikken.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ja, de kans is dat je er hoofdpijn van krijgt. Maar als je geen ritalin slikt is er de kans dat je niet kunt functioneren. En bij hoofdpijn van Ritalin, moet je naar je huisarts gaan om te vragen naar een ander middel, dat je kan helpen bij je klachten. Zo werkt dat nu eenmaal. Medicijnen kunnen nu eenmaal altijd bijwerkingen hebben, de één heeft daar last van, de ander totaal niet. Bij last ga je dus vragen om een ander middel, waarbij je geen bijwerkingen ondervindt. Er zijn ook niet voor niets meerdere medicijnen tegen epilepsie bijvoorbeeld, de één heeft baat bij het ene middel, de ander bij het andere. Medicijnen dienen op de persoon te worden afgestemd. Aan de ene kant wordt dan de werking bekeken, dus de baten die iemand erbij heeft. Aan de andere kant moeten de nadelen worden bekeken, dus bijwerkingen e.d. en deze twee zaken dienen vervolgens tegen elkaar afgewogen te worden.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Kitty schreef:Ja, de kans is dat je er hoofdpijn van krijgt. Maar als je geen ritalin slikt is er de kans dat je niet kunt functioneren. En bij hoofdpijn van Ritalin, moet je naar je huisarts gaan om te vragen naar een ander middel, dat je kan helpen bij je klachten. Zo werkt dat nu eenmaal. Medicijnen kunnen nu eenmaal altijd bijwerkingen hebben, de één heeft daar last van, de ander totaal niet. Bij last ga je dus vragen om een ander middel, waarbij je geen bijwerkingen ondervindt. Er zijn ook niet voor niets meerdere medicijnen tegen epilepsie bijvoorbeeld, de één heeft baat bij het ene middel, de ander bij het andere. Medicijnen dienen op de persoon te worden afgestemd. Aan de ene kant wordt dan de werking bekeken, dus de baten die iemand erbij heeft. Aan de andere kant moeten de nadelen worden bekeken, dus bijwerkingen e.d. en deze twee zaken dienen vervolgens tegen elkaar afgewogen te worden.
Je begript mijn punt niet.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Methylfenidaat is een decongestivum, maar het Engelse woord decongestant is bekender.
Wiki schreef:The vast majority of decongestants act via enhancing norepinephrine (noradrenaline) and epinephrine (adrenaline) or adrenergic activity by stimulating the α-adrenergic receptors. This induces vasoconstriction of the blood vessels in the nose, throat, and paranasal sinuses, which results in reduced inflammation (swelling) and mucus formation in these areas.
Veel van deze middelen lijken erg op Ritalin maar werken niet in de hersenen. (anders is de loopneus wel weg maar gaat patient rondjes rennen)

Maar of dit ook van invloed is op allergische oogklachten weet ik niet.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Cluny schreef: Je begript mijn punt niet.
Nee, ik denk het ook niet. Vind je de bijsluiter niet duidelijk genoeg of zo?

In het begin staat:
Zoals alle geneesmiddelen kan Ritalin naast de gewenste werking ook ongewenste effecten (bijwerkingen) veroorzaken. Bijwerkingen hoeven niet bij iedereen op te treden. Snel intredende (binnen enkele weken) gewenning en afhankelijkheid kunnen optreden.
De meest voorkomende bijwerkingen van Ritalin zijn nervositeit, prikkelbaarheid, dysforie, slaapstoornissen, hoofdpijn, tics, stijging bloeddruk en pols, gewichtsverlies en afgenomen eetlust. Toediening tijdens de maaltijd kan een afgenomen eetlust als bijwerking verminderen.
Dus heel duidelijk de meest voorkomende bijwerkingen netjes genoemd.

Maar leg eens uit, wat bedoel je dan precies? Zie je het als precies weergegeven statistische gegevens? Ik niet, ik zie het als een ongeveer inschatting, na berichten van bijwerkingen, van het voorkomen van die bijwerkingen.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Er is een groot verschil tussen een kans van 1 op 100 en 9.999 op de 100.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Bij een eventueel voorkomen van een bijwerking is dat voor mij als gebruiker van die medicijnen toch niet relevant? Als ik lees dat een bijwerking 1 op de 10.000 voorkomt, of 10 op de 10.000 dan maak ik mij vooralsnog over beide bijwerkingen niet druk. Staat er 1 op de 10, dan moet ik er serieus rekening mee houden dat ook ik die bijwerking kan krijgen, daar gaat het toch om?

Plaats reactie