Jezus redt, ofzoiets.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Johanan
Forum fan

Bericht door Johanan »

GH schreef:Heerlijk die enorme naïviteit, maar eigenlijk heb ik erg met deze mensen te doen.
Hebben we toch een gemeenschappelijke deler! :D

Mvg Johanan
"Hij komt met de wolken, en elk oog zal Hem zien.."
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

To Johanan:

Hoe zou je het vinden als op een EO-Jongerendag er een bus zou staan met Moslims die jongeren willen bekeren tot de Islam? Of een bus met atheisten die wel eens een gesprekje willen voeren met die jongeren over allerlei zaken zoals die hier worden besproken over 'het geloof' en folders uitdelen met daarop websites vermeld zoals dit forum? Uiteraard op een EO-Jongerendag; op houseparties komen ook veel jongeren, waarvan sommigen in de puberteit. Die zijn tenminste nog 'vatbaar' voor meningen van anderen. Een bus neerzetten voor het plaatselijk Gereformeerd verzorgingstehuis zou minder 'zieltjes' opleveren ben ik bang. Aangezien er vele duizenden jongeren naar zo'n EO-Jongerendag gaan moet het na een goed gesprek niet al te moeilijk zijn om een aantal flink aan het denken te zetten en misschien zich te laten 'bekeren' tot het atheisme. Het gaat er namelijk niet om wat je zegt, maar hoe je het zegt. Als je weet hoe de mechansimes werken die veelvuldig binnen het geloof worden gebruikt en je weet dat deze onafhankelijk zijn van het geloof, dan kun je deze toepassen op iemand die er vatbaar voor is. Dit is makkelijker dan je denkt.

Andries van Dantzig in aflevering 2 van 'God bestaat niet':
En heeft het ook schadelijke, kan het ook schadelijke gevolgen hebben die indoctrinatie in geloof voor kinderen?
Dat hangt ervan af wat je ze leert he, het is bijvoorbeeld bekend dat de Gereformeerde leer dat ieder mens geneigd is tot alle kwaad en niet in staat tot enig goed. Dat binnen die Gereformeerde gemeenschap meer depressies voorkomen dan bij de gemiddelde Nederlandse bevolking. En het is ook laten we zeggen een depressogene leer die ik zojuist uitsprak.

Is het geen goed streven om die mensen te behoeden voor een leven vol depressies?

Laat die gasten toch lekker thuisblijven en laat ze lekker elke zondag in de kerk op de voorste rij het hardste meezingen; zijn ze ook niemand tot last.

Uiteraard kun je aanvoeren dat op houseparties 'demonische' muziek wordt gedraaid en dat er drugs word gebruikt. Het is echter zo dat drugsproblematiek onafhankelijk is van welke muzikale stroming dan ook en dat het een maatschappelijk probleem is. Op tv zijn genoeg series te zien met 'demonische' karakters en allerlei ranzige programma's die nu niet bepaald bijdragen aan een gecultiveerde maatschappij. Dat de muziek demonisch is, is op zich al een lachertje; in trance en club wordt gezongen over liefde en techno is intrumentaal. Binnen de hardcore kom je wel eens platen tegen met expliciete teksten en je hebt feesten met namen als 'Hellraiser'. Echter de films 'Hellraiser 1 t/m 7' zijn vaak genoeg uitgezonden op tv en niemand die er vol tegen ging protesteren. Ook nog nooit gehoord dat er een bus stond voor de studio van bijv. RTL5 om medewerkers aan te spreken over de programmering van de zender.
Aangezien die parties legaal zijn en bezocht worden door ook vele christelijke jongeren kun je de organisaties niet aanspreken over welke muzieksoort er wordt gedraaid. Er gebeurt niets wat tegen de wetten is van ons land. Drugs gebruiken mensen zelf, er is op een feest niemand van de organisatie drugs uitdeeld bij de ingang aan de bezoekers. Ook is er niemand die anderen verplicht om drugs te gebruiken. Ik ga al jaren naar parties en heb nooit drugs gebruikt; om die demonische muziek kun je alleen maar lachen (aangezien ik geen God, duivel of Satan erken). Het is het typisch afzetten van de jeugd tegen de maatschappij, dat is nog nooit anders geweest.
In het dagelijks leven word er volop drugs gebruikt; drugsdealers staan in de pauzes op het schoolplein en verkopen drugs aan de scholieren. Er zijn ook veel coffeeshops die door de overheid worden getolereerd. Als de regering zo fel gekant zou zijn tegen drugsgebruik, dan moeten ze daar tegen optreden. Maar het liberale beleid in Nederland laat drugsgebruik toe (ondanks dat het CDA vertegenwoordigd is in het kabinet). Als christenen zo fel gekant zijn tegen houseparties dan moeten ze niet selectief zijn en hun kinderen opsluiten in huis. Lekker elke avond voorlezen uit de bijbel en geen tv toelaten op hun kamer. Ben echter bang dat dan de verkoop van Prozac in de toekomst wel eens flink zou kunnen stijgen.
Samante

Bericht door Samante »

Jezus redt?
Wie komt hij redden dan? Is er iemand in nood?
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ogeveer een miljard mensen is dagelijks in nood op het gebied van voedsel en veiligheid. De top van de maslow pyramide waarin onze westerse nood zich vooral bevindt valt daarbij in het niet.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Mensen die in overdaad leven lijken op een overlopend vat; voeg er geen druppel aan toe.

Degenen die in grote nood leven, lijken op een tak die op het punt staat af te breken; je maag er beslist geen druk op uitoefenen.
Samante

Bericht door Samante »

doctorwho schreef:Ogeveer een miljard mensen is dagelijks in nood op het gebied van voedsel en veiligheid. De top van de maslow pyramide waarin onze westerse nood zich vooral bevindt valt daarbij in het niet.
Waarschijnlijk nog veel meer mensen zijn in nood.
Zou Jezus hen allemaal zou redden? Er zijn namelijk een hoop niet-christenen bij die in nood zitten. Van wat ik heb begrepen kun je alleen gered worden door Jezus als je in Jezus gelooft en hem ziet als de enige zoon van God.

Naar mijn idee is het wachten op die verlossing door Jezus vergeefs.
Het is beter om zelf als wereldmaatschappij problemen als honger en veiligheid aan te pakken. Erop vertrouwen dat een ander of een hogere macht de problemen wel even op komt lossen is erg makkelijk en afschuiven van de verantwoordelijkheid die de mensheid zelf heeft.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

bad_religion schreef:Mensen die in overdaad leven lijken op een overlopend vat; voeg er geen druppel aan toe.
..dat liet me even denken aan The Meaning Of Life van Monty Python.. waar die vetzak in het restaurant ontploft..
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Mr Creosote
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
SFC

Bericht door SFC »

Boos worden als christenen gaan zeggen dat het fout is om naar duivelse muziek te luisteren. Maar tegelijkertijd komt er wel een hoop commentaar in de wereld op het christendom zelf, niet aleen bij festivals, maar overal. Christenen krijgen commentaar op school van klasgenootjes, in Israël worden christenen vervolgd, omdat ze anders geloven.
Dat is lekker vrij. Alleen maar commentaar leveren op het christendom, maar boos worden als wij onze mond opentrekken.

Zielig? Lekker zielig om te geloven dat je misschien alleen maar een keer op aarde leeft en dan weg bent tot in de eeuwigheid. Dat duurt lang. Daar kan ik niet bij.
Geloof dan op z'n minst in reïncarnatie of iets.
Teken een stipje op een papier van meters bij meters, dat moet jouw leven voorstellen als je maar een keer leeft...

Jezus redt, maar niet alleen de christenen. Zo geloof ik niet, ik geloof niet dat mensen die niet in God geloven niet naar de Hemel gaan. Ik geloof niet dat je alleen in de Hemel komt door geloven. Geloof is iets heel anders dan hier wordt beschreven. Het gaat in elk geloof vooral om liefde. et gaat in deze hele (...)wereld om liefde, om elkaar lief te hebben, maar dat lukt gewoon neit. Waarom niet? Omdat iedereen elkaar de hersenen wil inslaan omdat ze iets anders geloven. Hierbij heb ik het over iedereen.
Jezus redt, ja, jezus redt, maar wil je ook gered worden?
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Diegenen die een bepaalde waarheid niet onder ogen durven te zien, en enkel en alleen omdat het gewoonweg voor sommigen niet te verteren valt dat het leven daadwerkelijk een einde zou kunnen hebben, dat is waarschijnlijk een van de grootste redenen voor veel volk om maar "iets" te geloven. Want ja: geloof dan maar op z'n minst in reincarnatie of "zoiets". Kortom: als je maar iets gelooft wat een zeer onprettig gevolg kan verdoezlen, dan is het goed. Zoiets noemen wij dus een fantasie.

Maar uiteindelijk past de realiteit zich niet aan onze wensen aan,

En als iemand al een dergelijke fantasie nodig heeft om uberhaupt het leven aan te kunnen, terwijl anderen dat niet nodig hebben.. wie is hier dan zielig?
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

SFC schreef:Boos worden als christenen gaan zeggen dat het fout is om naar duivelse muziek te luisteren.
Ik word nooit boos hierover.
Iedereen moet maar luisteren naar muziek die hem bevalt.
Over de hooghartigheid waarmee deze bewering vaak gepaard gaat kan ik alleen maar lachen.
Nog harder lach ik als christen A een bepaalde muzieksoort des duivels noemt en christen B niet.
Maar tegelijkertijd komt er wel een hoop commentaar in de wereld op het christendom zelf, niet aleen bij festivals, maar overal.
Uiteraard, alleen al aan debiele uitspraken van Darth Sith uit Rome en kornuiten zou ik elke week een topic kunnen starten.
Christenen krijgen commentaar op school van klasgenootjes, in Israël worden christenen vervolgd, omdat ze anders geloven.
Dat is lekker vrij. Alleen maar commentaar leveren op het christendom, maar boos worden als wij onze mond opentrekken.
Ben je bekend met het christelijke 'lange neuzen - lange tenen'-verschijnsel?
De lange neus ergens insteken heeft regelmatig tot gevolg dat men een antwoord hierop kan verwachten, begrijpelijk, en dan heeft de ander het gedaan...
Zielig? Lekker zielig om te geloven dat je misschien alleen maar een keer op aarde leeft en dan weg bent tot in de eeuwigheid. Dat duurt lang. Daar kan ik niet bij.
Ik ook niet, maar ik ben dan ook geen nihilist.
Maar dat is geloof, geen feit.
En het kan ook nooit bewezen worden.
Jezus redt, maar niet alleen de christenen. Zo geloof ik niet, ik geloof niet dat mensen die niet in God geloven niet naar de Hemel gaan. Ik geloof niet dat je alleen in de Hemel komt door geloven.
Deze punten zijn hoogst discutabel in christenland, maar daar kan ik me als niet-christen niet mee bemoeien.
Het lastige is dat meerdere soorten christenen dan aan je niet-christelijke oren zeuren met 'de waarheid.'
Geloof is iets heel anders dan hier wordt beschreven. Het gaat in elk geloof vooral om liefde. et gaat in deze hele (...)wereld om liefde, om elkaar lief te hebben, maar dat lukt gewoon neit. Waarom niet? Omdat iedereen elkaar de hersenen wil inslaan omdat ze iets anders geloven. Hierbij heb ik het over iedereen.
Kan ik me wel in vinden.
Jezus redt, ja, jezus redt, maar wil je ook gered worden?
Een begrip als 'redding' komt niet voor bij mijn godsbeeld.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
SFC

Bericht door SFC »

Als je die reactie geloof dan in reïncarnatie echt zo opvast... succes.
Ik hou mij met andere dingen bezig, niet alleen met wat de aarde ons heeft te bieden.
Ik kan er niet bij met m'n gedachten dat ik maar 80/90 jaar op aarde leef en dan voor eeuwig weg ben. Waar is de eeuwigheid voor?
Of bestaat er geen eeuwigheid?
Zijn alle dinosariërs een keer geweest en nooit meer teruggekomen? Ik neem het persoonlijk nu: Een van je grootouders die is overleden, is doe voor altijd weg? Had hij/zij geen geest die verder zou leven? Misschien is er wel reïncarnatie en is hij/zij nu weer op aarde.
Hoe weet jij wat de waarheid is? Je begint over een bepaalde waarheid, er is maar 1 waarheid. Er is niet"een bepaalde waarheid". Deze waarheid zit niet in een enkel geloof of een enkele religie.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

SFC schreef:Hoe weet jij wat de waarheid is? Je begint over een bepaalde waarheid, er is maar 1 waarheid. Er is niet"een bepaalde waarheid". Deze waarheid zit niet in een enkel geloof of een enkele religie.
Leuk maar waarom in vredesnaam moet ik dan Jezus hebben? Je kan dan toch ook gered worden door het drieogige spaghettispook?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

SFC schreef:Christenen krijgen commentaar op school van klasgenootjes, in Israël worden christenen vervolgd, omdat ze anders geloven.
Noem mij eens een artikel uit de Israelische wetgeving waarin het Christenen onmogelijk wordt gemaakt hun religie uit te oefenen of waarin ze om uitsluitend die reden worden vervolgd.
Overigens zal ik ook meteen aanhalen dat het in Iran en Saudi-Arabie veel beter vertoeven is als Christen. Je hoeft daar immers veel minder te lijden. Je wordt in het gunstigste geval meteen afgemaakt omdat je een niet staatsgeaccepteerde religie aanhangt. (Sorry voor mijn taalgebruik, teer zieltje)
Laatst gewijzigd door Sararje op 19 okt 2005 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

SFC schreef:Als je die reactie geloof dan in reïncarnatie echt zo opvast... succes.
Wat je hier sputtert begrijp ik niet, maar wat jij volgens mij eerder wilde zeggen is dat jij pleitte voor "welk geloof dan ook in een voortbestaan na de dood". Dat dergelijke geloven met elkaar in tegenspraak zijn (reincarnatie versus eeuwig pap vreten met een gouden lepeltje in de hemel) mocht je zelf uitvinden. Maar uiteindelijk boeit dat niet. Het gaat om het comfort wat je krijgt bij zo'n gedachte. Als je dat comfort niet hebt, dan ben je zielig; althans volgens jou.
Ik kan er niet bij met m'n gedachten dat ik maar 80/90 jaar op aarde leef en dan voor eeuwig weg ben. Waar is de eeuwigheid voor? Of bestaat er geen eeuwigheid?
Stel dat er inderdaad geen leven na dit leven is, dan bestaat er voor ons geen eeuwigheid. Of voor het universum eeuwigheid bestaat, weet ik niet. Als tijd om welke fysieke reden dan ook kan eindigen, dan bestaat er geen eindigheid als je het begrip "eindigheid" koppelt aan de tijd. Maar dit laat ik aan de natuurkundigen over.
Zijn alle dinosariërs een keer geweest en nooit meer teruggekomen? Ik neem het persoonlijk nu: Een van je grootouders die is overleden, is doe voor altijd weg? Had hij/zij geen geest die verder zou leven? Misschien is er wel reïncarnatie en is hij/zij nu weer op aarde.
Er is tot heden nog nooit objectief, demonstreerbaar en herhaalbaar bewijs geweest voor een leven na dit leven in welke vorm dan ook.

Maar om even "persoonlijk" te reageren: Enkele grootouders van mij die nu weg zijn, waren ergens al eerder weg. Neurologisch degeneratieve ziekten vernielen min of meer toch al je persoonlijkheid voordat je technisch gezien dood bent, dus wat dat betreft is bestaan nogal betrekkelijk.
Hoe weet jij wat de waarheid is? Je begint over een bepaalde waarheid, er is maar 1 waarheid. Er is niet"een bepaalde waarheid". Deze waarheid zit niet in een enkel geloof of een enkele religie.
Ik heb niet beweerd dat ik weet wat de waarheid is. Maar er zijn zeker "bepaalde waarheden". Die kunnen deel uitmaken van een grotere waarheid. Je kan ook waarheden voor niet waar aannemen (of vice versa) om dan vervolgens tot een tegenspraak te komen voor een bepaalde waarheid of een niet-waarheid. Zoiets heet redeneren.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Plaats reactie