Ik kan me Otters reactie goed voorstellen. Blijkbaar is er draagvlak, anders zou de partij er niet zijn. Blijkbaar is de partij legaal, anders zou de rechterlijke macht wel ingrijpen.GH schreef:Samir A. wordt vrij gelaten door dezelfde rechters. Criminelen worden vrijgelaten omdat er vormfouten zijn gemaakt. Ook allemaal justitiële beslissingen. Maar daarom hoeven we er nog niet mee eens te zijn.Otter schreef:Omdat de rechter in voorgaande proefprocesjes de SGP niet heeft verboden is het DUS een legitieme, politieke partij met bestaansrecht. Omdat de rechter de wet handhaaft die de meerderheid van de bevolking (door gerepresenteerd te worden in een regering) heeft gemaakt.
Toch is er weer die hevige morele verontwaardiging over de partijpunten (die de SGP vanuit hun overtuiging - waar je het niet mee eens hoeft te zijn - agenderen).
En komt de (irreële?) angst om onder de voeten te worden gelopen door die enge dogmatische christenen weer naar boven.
Dan kun je de partij gaan ridiculiseren en gaan mekkeren dat non-gelovigen het zo zwaar te verduren hebben onder het religieuze juk of zoveel mogelijk christenen-tegen-de-haren-in-strijkende topics openen. Kan tijdelijk even wat opluchten, maar zeker niet op lange termijn. Het brengt niet de verschuiving op gang die je ergens wel hoopt! Het zijn zwakteboden, vooral omdat ze gericht zijn op het om zeep helpen van de argumenten van de (christelijke) opponenten.
Wat dan wel?
Wel, je zou je eens af kunnen vragen hoe het komt dat het zo gewaardeerde vrijdenkersgedachtengoed (niet cynisch bedoeld) slechts mondjesmaat aftrek vindt bij een selecte groep forumers. Waarschijnlijk komt dit doordat er al heel snel duidelijk gemaakt wordt dat het vermogen om vrij kunnen denken slechts aan een gelukkige verlichte enkeling is voorbehouden. De toon is bij voorbaat al gezet, door de aanhef van topics maar ook door de artikelen. En die toon is vijandig, nodigt niet uit.
Christenen rennen gillend weg bij het zien van 'de rehabilitatie van Lucifer'. Dat is misschien een koddig en vermakelijk gezicht, maar draagt niet bij tot een betere beeldvorming. Dat heeft niets te maken met domheid van christenen, maar met hun angst. Geef een goede reden waarom een christen nog langer zou blijven hangen?
Ik hoop nu iets anders te horen dan het 'zachte heelmeesters' argument.
Wanneer je als vrijdenker af wil van dat vervelende gevoel dat je stem ondergesneeuwd raakt in de godsgelovige massa, terwijl je toch echt vindt dat je iets zinnigs te melden hebt zul je je moeten richten op de sterke kanten van dat gedachtengoed en de organisatie die daarmee gemoeid is, i.p.v. het afbranden van de ander. Nu gaat de vakkundig-door-argumenten-omvergeschoffelde-christen er toch als lachende derde, maar erger nog, bevestigd in zijn vooroordeel ten aanzien van ongelovigen, vandoor.
Dus stop met zeiken en onderneem actie.
Organiseer jezelf, maak je standpunten duidelijk en herkenbaar voor een breder publiek. Vertaal artikelen, zelfs al vind je diep in je hart dat iedereen eigenlijk de Engelse taal machtig zou moeten zijn. Doe het in dat geval voor mij 8)
Maar goed...zoals gezegd weet ik te weinig van politiek