Nieuwe aanval op SGP

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

Ai, politiek is niet mijn sterkste kant
GH schreef:
Otter schreef:Omdat de rechter in voorgaande proefprocesjes de SGP niet heeft verboden is het DUS een legitieme, politieke partij met bestaansrecht. Omdat de rechter de wet handhaaft die de meerderheid van de bevolking (door gerepresenteerd te worden in een regering) heeft gemaakt.
Samir A. wordt vrij gelaten door dezelfde rechters. Criminelen worden vrijgelaten omdat er vormfouten zijn gemaakt. Ook allemaal justitiële beslissingen. Maar daarom hoeven we er nog niet mee eens te zijn.
Ik kan me Otters reactie goed voorstellen. Blijkbaar is er draagvlak, anders zou de partij er niet zijn. Blijkbaar is de partij legaal, anders zou de rechterlijke macht wel ingrijpen.

Toch is er weer die hevige morele verontwaardiging over de partijpunten (die de SGP vanuit hun overtuiging - waar je het niet mee eens hoeft te zijn - agenderen).
En komt de (irreële?) angst om onder de voeten te worden gelopen door die enge dogmatische christenen weer naar boven.

Dan kun je de partij gaan ridiculiseren en gaan mekkeren dat non-gelovigen het zo zwaar te verduren hebben onder het religieuze juk of zoveel mogelijk christenen-tegen-de-haren-in-strijkende topics openen. Kan tijdelijk even wat opluchten, maar zeker niet op lange termijn. Het brengt niet de verschuiving op gang die je ergens wel hoopt! Het zijn zwakteboden, vooral omdat ze gericht zijn op het om zeep helpen van de argumenten van de (christelijke) opponenten.

Wat dan wel?
Wel, je zou je eens af kunnen vragen hoe het komt dat het zo gewaardeerde vrijdenkersgedachtengoed (niet cynisch bedoeld) slechts mondjesmaat aftrek vindt bij een selecte groep forumers. Waarschijnlijk komt dit doordat er al heel snel duidelijk gemaakt wordt dat het vermogen om vrij kunnen denken slechts aan een gelukkige verlichte enkeling is voorbehouden. De toon is bij voorbaat al gezet, door de aanhef van topics maar ook door de artikelen. En die toon is vijandig, nodigt niet uit.

Christenen rennen gillend weg bij het zien van 'de rehabilitatie van Lucifer'. Dat is misschien een koddig en vermakelijk gezicht, maar draagt niet bij tot een betere beeldvorming. Dat heeft niets te maken met domheid van christenen, maar met hun angst. Geef een goede reden waarom een christen nog langer zou blijven hangen?
Ik hoop nu iets anders te horen dan het 'zachte heelmeesters' argument.

Wanneer je als vrijdenker af wil van dat vervelende gevoel dat je stem ondergesneeuwd raakt in de godsgelovige massa, terwijl je toch echt vindt dat je iets zinnigs te melden hebt zul je je moeten richten op de sterke kanten van dat gedachtengoed en de organisatie die daarmee gemoeid is, i.p.v. het afbranden van de ander. Nu gaat de vakkundig-door-argumenten-omvergeschoffelde-christen er toch als lachende derde, maar erger nog, bevestigd in zijn vooroordeel ten aanzien van ongelovigen, vandoor.

Dus stop met zeiken en onderneem actie.

Organiseer jezelf, maak je standpunten duidelijk en herkenbaar voor een breder publiek. Vertaal artikelen, zelfs al vind je diep in je hart dat iedereen eigenlijk de Engelse taal machtig zou moeten zijn. Doe het in dat geval voor mij 8)

Maar goed...zoals gezegd weet ik te weinig van politiek
C'est le ton qui fait la musique
bad_religion

Bericht door bad_religion »

insomnia schreef: Organiseer jezelf, maak je standpunten duidelijk en herkenbaar voor een breder publiek.
Organiseren en standpunten duidelijk herkenbaar maken, is zoiets als georganiseerd vrijdenken en dit is onze dogmatiek ?
insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

bad_religion schreef:
insomnia schreef: Organiseer jezelf, maak je standpunten duidelijk en herkenbaar voor een breder publiek.
Organiseren en standpunten duidelijk herkenbaar maken, is zoiets als georganiseerd vrijdenken en dit is onze dogmatiek ?
Nee, de dogmatiek is te vinden in de veronderstelling dat alleen anderen dogmatisch denken.Misschien is het meest dogmatische van een vrijdenker wel dat hij vindt dat ie gelijk heeft omdat ie vrij denkt.

De argumenten van een vrijdenker zijn m.i. zo sterk dat hij het niet nodig heeft om anderen aan te moeten vallen, omver te schoffelen of in een slachtofferrol te kruipen.
Sterker nog, daarmee ontkracht ie zichzelf.
C'est le ton qui fait la musique
bad_religion

Bericht door bad_religion »

insomnia schreef:Nee, de dogmatiek is te vinden in de veronderstelling dat alleen anderen dogmatisch denken.Misschien is het meest dogmatische van een vrijdenker wel dat hij vindt dat ie gelijk heeft omdat ie vrij denkt.
Is dit zoiets als vica versa ?
insomnia schreef:De argumenten van een vrijdenker zijn m.i. zo sterk dat hij het niet nodig heeft om anderen aan te moeten vallen, omver te schoffelen of in een slachtofferrol te kruipen.
Sterker nog, daarmee ontkracht ie zichzelf.
Retorisch : Aan welke regels moet de vrijdenker dan voldoen om al deze slechte dingen te voorkomen ?
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Argumenten kunnen dan wel sterk zijn,

Maar het klimaat waarin die argumenten ook daadwerkelijk overwogen worden hoeven dat niet te zijn.

Bij vrijdenkers speelt dat des te meer heb ik het idee.

Sommige mensen bv. komen niet om te discussieren, maar om bv. 'het woord' te verkondigen. Dan mag je goede argumenten hebben, maar het klimaat ter overweging is er gewoon niet.

Ik detecteer soms ook wel eens frustratie of een ingehouden sarcasme bij sommige discussies, maar vaak is dat niet meer dan begrijpelijk ergens.

En ik denk dat het klimaat over het algemeen, voor skeptici, vrijdenkers, en agnosten en atheisten wel redelijk gunstig is, maar dat ligt er ook aan van waar je komt.

Wij hebben het "best goed" in Nederland. Maar kijk maar eens in Amerika, wat zich daar wel niet afspeelt. Daar zijn atheistische of seculiere organisaties ook echte organisaties. Je kent de darwin ichtusvisjes wel, en de bumperstickers met "there is a sucker born-again every minute" erop. Het is een echte aanvalcultuur geworden, kan je zeggen.

Of het zover zal gaan in de toekomst hier in NL of BE weet ik niet, het zal wel meevallen. Maar als je een grote organisatie hebt dan trek je ook mensen aan die geeneens bekend zijn met gedachtengoeden en enkel willen rellen.
Laatst gewijzigd door chromis op 15 jun 2005 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Insomnia schreef:Wanneer je als vrijdenker af wil van dat vervelende gevoel dat je stem ondergesneeuwd raakt in de godsgelovige massa, terwijl je toch echt vindt dat je iets zinnigs te melden hebt zul je je moeten richten op de sterke kanten van dat gedachtengoed en de organisatie die daarmee gemoeid is, i.p.v. het afbranden van de ander. Nu gaat de vakkundig-door-argumenten-omvergeschoffelde-christen er toch als lachende derde, nog erger, bevestigd in zijn vooroordeel ten aanzien van ongelovigen, er vandoor.
…….
Nee, de dogmatiek is te vinden in de veronderstelling dat alleen anderen dogmatisch denken. Misschien is het meest dogmatische van een vrijdenker wel dat hij vindt dat ie gelijk heeft omdat ie vrij denkt.
Naar mijn idee is hetgeen Slapeloosheid hier beweert toch iets om even van wakker te liggen en er in volle vrijheid over na te denken. Ik ben óók niet zo'n politicus, maar misschien heb ik wel dáárom dit idee. :)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Er is nieuws omtrend dit gebeuren:

http://frontpage.fok.nl/nieuws/57480
fok! schreef: Rechter: SGP discrimineert, stop subsidie
Gepost door Rob (R@b) - Bron: NOS Nieuws / ANP
Gepubliceerd: woensdag 7 september 2005 @ 11:37
The_T had ons via de nieuws-submit te melden:

De Staatkundig Gereformeerde Parij (SGP) mag géén overheidssubsidie meer krijgen. Dat heeft de rechtbank in Den Haag bepaald in een proefproces dat was aangespannen door negen maatschappelijke organisaties, waaronder het Clara Wichmann Instituut. De negen vinden dat de SGP vrouwen discrimineert door ze uit te sluiten van het passief kiesrecht. De rechter ging daar in mee.

Volgens de uitspraak handelt de Nederlandse staat onrechtmatig door een discriminerende partij te subsidiëren. Door vrouwen niet toe te laten als volwaardig lid, handelt de SGP in strijd met het Vrouwenverdrag.

De SGP, de oudste politieke partij van Nederland, voert eerst overleg met advocaten voordat het met een reactie komt. Bij de partij hebben vrouwen geen stemrecht en mogen ze geen lid van de gemeenteraad of het parlement worden. De SGP haalt zijn wijsheid dat de vrouw ondergeschikt is aan de man uit de bijbel: "In de bijbel staat dat de man het hoofd is van de vrouw, en daarnaar willen wij leven", zo zei SGP-voorzitter Kolijn eerder.

Er was in het proefproces ook geëist dat de SGP een einde moest maken aan het weren van vrouwen als volwaardig lid van de partij. De rechter zou daartoe de huidige partijstatuten nietig moeten verklaren. Dat deed de rechtbank niet, omdat geen SGP-vrouwen zich bij het proces hadden aangesloten.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Bravo! =D>
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Weer een stapje richting scheiding van kerk en staat. Hiervan ben ik een groot voorstander omdat niet objectiveerbare standpunten het debat in veel gevoelige kwesties vertroebelen. Een rondgang op de website van de SGP heeft trouwens iets weg van een tijdreis naar een oud gedachtengoed.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Ja, een terugreis naar Taliban(R) 2.0.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Van www.planet.nl:

De rechtbank herinnert eraan dat de Nederlandse regering eind jaren tachtig het Vrouwenverdrag heeft geratificeerd. "Daarmee heeft Nederland zich verplicht passende maatregelen te nemen om discriminatie van vrouwen in het politieke en openbare leven uit te bannen. "
Nederland is de verplichtingen uit dit verdrag niet nagekomen. De overheid heeft niets ondernomen om aan de discriminatie van vrouwen door de SGP een einde te maken, maar heeft zelfs de SGP ondersteund door middel van het verlenen van subsidie", stelt de rechtbank.
De woordvoerder van het advocatenteam van de eisers, prof. T. Barkhuysen, meent dat de rechtbank een heel principiële uitspraak heeft gedaan die bredere gevolgen zal hebben. Volgens hem kunnen er op basis daarvan in Nederland nooit meer nieuwe partijen komen die vrouwen uitsluiten. De rechter vindt dat het discriminatieverbod prevaleert boven andere grondrechten als de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van vereniging, aldus Barkhuysen.
Hij wees erop dat de Staat zo spoedig mogelijk de jaarlijkse subsidie van ruim 800.000 euro aan de SGP moet stopzetten, ook al zou de Staat nog in hoger beroep gaan. De cliënten van Barkhuysen en zijn collega's zijn blij met de uitspraak in de zaak tegen de Staat. Ze weten nog niet of ze in hoger beroep gaan in de aparte procedure die ze hadden aangespannen tegen de SGP.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Ik hoor op de radio dat minister Remkes het niet met de beslissing eens is, hij wil een 2e onderzoek. :evil:
NOS schreef:07 September 2005 14:23
Rechter verbiedt subsidie aan SGP
DEN HAAG De subsidie aan de Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) moet worden stopgezet, heeft de rechtbank in Den Haag bepaald. De rechter deed uitspraak in een proefproces dat was aangespannen door 9 maatschappelijke organisaties.

Die stelden dat de SGP, door vrouwen het lidmaatschap te ontzeggen, in strijd met het Vrouwenverdrag handelt. De rechter onderschrijft dat en zegt dat de staat onrechtmatig handelt door subsidie te geven aan een discriminerende partij.

De SGP is "verbaasd en teleurgesteld", over de uitspraak. Minister Remkes overweegt tegen de uitspraak in beroep te gaan.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Remkes heeft dan ook als nevenfunctie iets bij het Jenevergenootschap
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

insomnia schreef: Christenen rennen gillend weg bij het zien van 'de rehabilitatie van Lucifer'.
Valt reuze mee hoor. Ik heb heel veel emailcontact gehad met christenen over die vermadelijde 'rehabilitatie van Lucifer'. Een artikel waarbij je heel duidelijk stelling neemt, en waarbij je een beetje provoceert, daar wordt meer op gereageerd.
Mijn ervaring is dat de meeste christenen pas 'wegrennen' als de discussie/dialoog niet respectvol gevoerd wordt. Helaas is dat nog wel eens het geval.
Mensen zoals de grote vrijdenker Robert Ingersoll, die in het Amerika van de 19e eeuw streed tegen de slavernij en voor rechten van vrouwen, kinderen en ongelovigen; wat zouden zulke mensen bereikt hebben als zij niet het lef hadden gehad om te provoceren en de heersende opvattingen keihard aan te vallen. Maar aan de andere kant moesten zelfs de christelijke moraalridders erkennen dat dhr. Ingersoll een aangenaam persoon was; altijd eerlijk en oprecht, een voorbeeld dat ikzelf probeer te volgen.
Organiseer jezelf, maak je standpunten duidelijk en herkenbaar voor een breder publiek. Vertaal artikelen, zelfs al vind je diep in je hart dat iedereen eigenlijk de Engelse taal machtig zou moeten zijn. Doe het in dat geval voor mij 8)
Ik zit zelf te denken om wat dingen van Ingersoll te vertalen. Ingersoll is echt één van de grootsten, hetgeen helaas niet zoveel mensen meer weten.

Vriendelijke groet...
Laatst gewijzigd door Devious op 07 sep 2005 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

En als de SGP geen subsidie meer krijgt, dan vind ik dat natuurlijk prachtig. :D

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Plaats reactie