wat zou je doen met de laatste bijbel op aarde?

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Skepke
Forum fan

Re: wat zou je doen met de laatste bijbel op aarde?

Bericht door Skepke »

Marinus schreef:Het is je vast ook opgevallen dat de man die schoot nog geen minuut daarna zeer onplezierig aan zijn einde kwam. Het motief van een krankzinnige, wrede en kwaadaardige god tref je nogal eens aan bij King. Overigens wordt hier in het boek ook al aan gehint dacht ik. Evenals het idee dat "als overleven niet langer de hoofdzaak is, mensen politiek en religie uitvinden om elkaar uit te moorden"

Alks je graag leest kan ik je de Novella "The mist" aanraden. Verder zou je kunnen overwegen om "Under the dome te kopen/lenen. Dat heeft dezelfde thema's maar dan over de politieke boeg. Maar goed, ik vind stephen king sowieso een ondergewaardeerd schrijver. Hoewel horror zijn stokpaardje is, is zijn boodschap moralistisch van aard. Horror is meer het toneel van de strijd van goed tegen kwaad.
De dood van die man was mij niet op die manier opgevallen, eerlijk gezegd.
Ik dacht er eigenlijk "shit happens" over... maar nu je mij erop wijst zal ik de film eens herbekijken vanuit een ander perspectief (dat van de wrede god). Nu herinner ik me wel dat op een bepaald moment er één van die 'grote muggen' enkele seconden voor het gezicht van die gelovige vrouw blijft zweven, en haar ongekrenkt laat.
Wat ik ook heel sterk vond, was de aanwezigheid van een aantal militairen... die helemaal niet (zoals tot vervelens toe in Amerikaanse films) als moedige helden uit het verhaal kwamen, maar van het toneel verdwenen door zelfmoord ! Bijzonder sterke twist, vind ik dat.

Maar goed, tot daar "The mist".
Bedankt voor de tips... ik zal ze zeker checken.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Chris H schreef:Als je het boek vernietigt kunnen mensen nooit meer bewijzen dat de wonderbaarlijke wijsheden en profetieën die er volgens velen in zouden staan niet waar kunnen zijn. De mythe wordt daardoor juist versterkt.
Maar stel dat het weer in verkeerde handen valt. De halve wereld heeft dit boek gebruikt en misbruikt. Dat de rare ideeën en opvattingen weer gaan rondwaren. Dat er generaties gaan opstaan die het gedachtegoed gaan lezen. En op grond van teksten de meest bizarre conclusies gaan trekken. Een blauwdruk voor de bouw van een atoombom. Maar dan een literaire bom die al veel slachtoffers heeft gemaakt.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Chris H
Forum fan

Bericht door Chris H »

PietV, youtube gebruiker Philhellenes heeft onlangs een heel helder verhaal gehouden over hoe hij denkt dat religies ontstaan zijn.
[EDIT: hooo wacht verkeerde link. even doorzoeken!]
http://www.youtube.com/watch?v=fY0x_YNlhz8 <-- gewijzigde link

Synopsis: ooit begon iemand in een kleine gemeenschap om nabestaanden te troosten met het idee dat de dood niet het einde is. Dat beviel die mensen en ze bleven terugkomen bij die iemand voor details, en die gaf hzij, en zo kreeg hzij een status als geestelijke. Zo kan een religie langzaam uit goede bedoelingen gegroeid zijn.

Als je de Bijbel laat verdwijnen, zullen ze op zijn best opnieuw beginnen. Maar er zijn natuurlijk zat andere boeken die iemand zou kunnen gebruiken voor het zelfde doel, die zou je dan ook moeten kwijtspelen. De Koran en andere boeken uit dat geloof, het boek van Mormon, de Scientology boeken, alle economieboeken, Das Kapital, et cetera. Om maar eens lekker dingen op een hoop te gooien op de zondagavond :).
Laatst gewijzigd door Chris H op 14 mar 2010 22:42, 2 keer totaal gewijzigd.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

PietV. schreef:
Chris H schreef:Als je het boek vernietigt kunnen mensen nooit meer bewijzen dat de wonderbaarlijke wijsheden en profetieën die er volgens velen in zouden staan niet waar kunnen zijn. De mythe wordt daardoor juist versterkt.
Maar stel dat het weer in verkeerde handen valt. De halve wereld heeft dit boek gebruikt en misbruikt. Dat de rare ideeën en opvattingen weer gaan rondwaren. Dat er generaties gaan opstaan die het gedachtegoed gaan lezen. En op grond van teksten de meest bizarre conclusies gaan trekken. Een blauwdruk voor de bouw van een atoombom. Maar dan een literaire bom die al veel slachtoffers heeft gemaakt.
Piet, het valt niet in verkeerde handen, het is altijd al in verkeerde handen geweest! Dat is het grote probleem! Ik was vandaag in Amsterdam in het kader van gratis reizen ivm het boekenweekgeschenk. Voor het centraal station stond een meisje, van een jaar of zestien, leuzen te scanderen van Jezus loves you, read your Bible everyday, God loves the sinners! Hoe geindoctrineerd kun je zijn? Het probleem is dat mensen kuddedieren zijn en niet zelf kunnen of willen nadenken! De uitzonderingen natuurlijk daargelaten!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
Chris H
Forum fan

Bericht door Chris H »

@lost: het gedachtenexperiment gaat er van uit dat er nog maar 1 boek over is. Op de Hele Wereld. En jij kan er mee doen wat je wil.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Chris H schreef:
Synopsis: ooit begon iemand in een kleine gemeenschap om nabestaanden te troosten met het idee dat de dood niet het einde is. Dat beviel die mensen en ze bleven terugkomen bij die iemand voor details, en die gaf hzij, en zo kreeg hzij een status als geestelijke. Zo kan een religie langzaam uit goede bedoelingen gegroeid zijn.

Als je de Bijbel laat verdwijnen, zullen ze op zijn best opnieuw beginnen. Maar er zijn natuurlijk zat andere boeken die iemand zou kunnen gebruiken voor het zelfde doel, die zou je dan ook moeten kwijtspelen. De Koran en andere boeken uit dat geloof, het boek van Mormon, de Scientology boeken, alle economieboeken, Das Kapital, et cetera. Om maar eens lekker dingen op een hoop te gooien op de zondagavond :).
De link bekijk ik later. Dit zou een mogelijkheid kunnen zijn. Zelf hou ik het op een kloof tussen ervaringsaspecten en verstandsprocessen. Deze ruimte werd overbrugd met religieuze voorstellingen.
Deze religieuze ervaringen werden later op schrift gesteld. En overgeleverd aan anderen. Dit werd een integraal onderdeel van een samenleving en bevorderde de onderlinge cohesie. Wat binnen de "survival of the fittest" een voorsprong geeft. Hiërarchie is de andere kant van het verhaal. Sleutelposten binnen een religieuze gemeenschap geven aanzien en macht. En hier zijn mensen gevoelig voor.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Religie is ontstaan door de evolutie van het menselijk brein.

AMSTERDAM - Mensen zijn in staat om in hogere machten te geloven dankzij hersendelen die vrij recentelijk zijn geëvolueerd. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers ontdekt.

Onderzoekers van het National Institute of Neurological Disorders in Maryland zetten enkele tientallen proefpersonen aan het denken over hun geloof door ze te confronteren met prikkelende stellingen, zoals 'god is wraakzuchtig' en 'god is ver verwijderd van de wereld'.

Ondertussen maakten ze gedetailleerde hersenscans van de deelnemers aan het experiment.

Voorste hersenkwab

Uit de scans bleek dat mensen tijdens religieuze overpeinzingen vooral gebruik maken van gebieden in de voorste hersenkwab, die worden geassocieerd met inlevingsvermogen en verbeeldingskracht.

Het vermogen tot inleving in anderen wordt gezien als één van de belangrijkste verschillen tussen mens en dier. De hersendelen die zo'n theoretische manier van denken mogelijk maken, zijn waarschijnlijk pas relatief laat ontstaan in de menselijke evolutie.

Lees de rest van het artikel hier:

http://www.nu.nl/wetenschap/1930015/rel ... brein.html
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Hier ook nog een interessant artikel over het ontstaan van religie:

http://home.planet.nl/~HWDENIE/burkert.htm
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Als de bijbel niet meer zou bestaan, vond men vast wel weer een andere "openbaring" om in te geloven.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
MortalCoil

Bericht door MortalCoil »

The Prophet schreef:Als de bijbel niet meer zou bestaan, vond men vast wel weer een andere "openbaring" om in te geloven.
Klopt, religie was(is) vooral een machtsmiddel, een inventie van slimme leiders om onbeperkt steun van het volk te krijgen, en daarmee ook een overlevingsmechanisme voor die volkstammen. Vroeger had religie nog enigzins een 'utility' waarde.
“Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful.”

Lucius Annaeus Seneca
MortalCoil

Bericht door MortalCoil »

Kitty schreef:Hier ook nog een interessant artikel over het ontstaan van religie:

http://home.planet.nl/~HWDENIE/burkert.htm
Afbeelding

In dit boek staat ook heel duidelijk weergeven hoe/waarom/wanneer religie tot stand is gekomen, binnen de context van de algehele geschiedenis. Het boek is redelijk dik, maar zeer zeker waard om te lezen :)
“Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful.”

Lucius Annaeus Seneca
Jinny

Bericht door Jinny »

Ik heb gehoord dat bijbels byzonder slecht branden.
Een exJG die haar laatste bijbel kwijt wou gooide het ding in de open haard.
Dat heeft best nog wel wat voeten in de aarde gehad voordat het as was.

Verder zou ik het ding ergens goed opbergen.
Principieel ben ik tegen het vernietigen van boeken en gedachtengoed.
cipafvallige

Bericht door cipafvallige »

Op CIP werd ik niet altijd evenblij van de commentaren van mede geloofs genoten maar wat ik hier soms lees maakt me ook al niet vrolijk.
Ik zal eerst zeggen wat ik zou doen. Ik zou de bijbel blijven lezen zoals ik dat nu ook doe. Het zal altijd mijn richting en kijk wijzer zijn in het leven. Ik zou niet weten hoe ik op een ander manier God zou moeten kennen.
Nu heb ik uit de reacties al begrepen dat ik hier wel een roepende in de woestijn zal zijn. Ik ga dan ook maar niet preken want ik heb op CIP al genoeg tegengas gekregen van de freethinkers. Daar had ik te maken met een stuk of 5/6 mensen hier zijn het er vast nog meer en sorry maar ik kan geen reacties gaan geven tegen meer mensen.
Ik zeg dus maar gewoon wat ik denk en geloof en ieder moet er maar mee doen wat hij/zij wil. Ik zal ook niet te vaak iets schrijven denk ik want waarom vertellen over geloof als een ieder al z'n standpunt heeft? Dat inclusief vooroordeel. Heb ik ook hoor het is geen jullie wel en ik niet. Ik verhef me niet maar ik ben ook niet minder. Dus schelden of belachelijk maken is prima maar soms zal ik terug prikken.
Goed de laatste bijbel zou ik koesteren als het mooiste wat ik maar kan wensen als iets wat er over kan blijven.
a.r.

Bericht door a.r. »

Ik zeg dus maar gewoon wat ik denk en geloof en ieder moet er maar mee doen wat hij/zij wil. Ik zal ook niet te vaak iets schrijven denk ik want waarom vertellen over geloof als een ieder al z'n standpunt heeft? Dat inclusief vooroordeel. Heb ik ook hoor het is geen jullie wel en ik niet. Ik verhef me niet maar ik ben ook niet minder. Dus schelden of belachelijk maken is prima maar soms zal ik terug prikken.
Goed de laatste bijbel zou ik koesteren als het mooiste wat ik maar kan wensen als iets wat er over kan blijven.
@Huib, je hebt je in het hol van de leeuw gewaagd en dát is moedig van je. We hebben hier vaker gelovigen over de vloer (gehad)..christenen van diverse pluimage, moslims, homeopathieaanhangers, iemand die geloofde dat wij allemaal ruimteschepen waren, jehova's, orthodoxe joden, is wat mij zo gauw te binnen schiet, maar ik vergeet er vast een aantal. Daar waren mensen bij die met tromgeroffel en bazuingeschal hier binnenstampten en dat maakte mij (en anderen) ongelooflijk nijdig. Er waren er ook die hier een kijkje kwamen nemen, vriendelijke, wellevende mensen waarmee je in wederzijds respect een gesprek kon voeren.

Sommige van die mensen (ook die met tromgeroffel en bazuingeschal binnenstampten) zijn toch op hun woorden terug gekomen, doordat ze geconfronteerd werden met zaken die ze nog nooit "op die manier" bekeken hadden, er waren erbij die er een kort poosje nodig hadden en ook die er jaren over gedaan hebben alsmede mensen die hun geloof behielden. Weet je, ik heb natuurlijk een beetje meegegluurd op dat cipgebeuren, gelezen wat die collega vrijdenkers schreven en ook wat jij bijv schreef...ik zag je worstelingen met die vrijdenkers en met met het beleid van het cip. Je lijkt me zeker geen dogmaticus, wel een worstelaar met het leven...ik geef om worstelaars, ze roepen herkenning bij mij op. Ik sta denk ik, bekend als de (ongeduldige) tough lady van het forum, maar de mensen die mij kennen weten dat ik ook een andere kant heb....een kant van (bijna) eindeloos begrip en mensen tijd geven om hun worstelingen uit te vechten.

Ik heb een mening, een mening die gevormd is door veel worstelingen, denken en lezen.Een mening die ik niet langer onder stoelen of banken steek.Ik ben een a(nti)theist en ik bestrijd religieuze overtuiging met woorden, met argumenten en ik hoop altijd dat er zo af en toe iemand zich vrij weet te vechten uit de religieuze doctrine, maar ik realiseer me ook dat dát zelden het geval is. Ga je gewoon eens rustig inlezen hier, je hoeft echt niet overal op te reageren, stel de vragen die je hebt, of plaats je kritische kanttekeningen, niemand zal je daarop aanvallen of belachelijk maken. Wellicht vind je mij of ons soms kortaf of bot oid, maar probeer dan eens die andere kant(en) van die a(nti) theisten te lezen...of bewaar dit schrijven van mij aan jou op de plek waar het hoort! :wink: Zoals ik oa jouw post hierboven heb gelezen en bewaar waar het hoort! :)

Ik houd het hier maar even bij, je zult wanneer je een bericht of opmerking plaatst, voor jou soms ongelooflijk scherpe antwoorden krijgen, antwoorden die je niet prettig zult vinden, maar de antwoorden die je krijgt, zijn altijd ingegeven door een recht door zee mentaliteit.

PS ....ik las dat je naar concert geweest en heb even gegoogeld naar die band, kon er niets van vinden, maar misschien weet jij wel, of en waar ze op youtube oid te vinden zijn?
Kwestie van linkje kopieeren. plakken en tussen Img plaatsen.
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Hoi Huib
cipafvallige schreef:Dus schelden of belachelijk maken is prima maar soms zal ik terug prikken.
Verwar kritiek niet al te veel, en al te snel, met belachelijk maken. Soms zou je iemand wel eens willen schudden ja, om iets duidelijk te maken. We zijn allemaal mensen. Terug prikken mag trouwens gewoon. :)

Klik. <--- ook toevallig, ik zei nog iets over dat 'belachelijk' maken in het topic waar je eerste bericht staat.

en welkom nogmaals. :D
Plaats reactie