Ik ben nog steeds actief op OntdekIslam, onder dezelfde naam als hier. De interesse komt vooral voort uit mijn dagelijkse contact met moslims, het 'Islamdebat', de opkomst van Wilders en mijn verwondering over religie in het algemeen. En natuurlijk: mijn totale gebrek aan kennis w/b 'de Islam'.
In zekere zin is OntdekIslam een gemiste kans, vooral door het inconsequente modereren. Ik denk dat het beheer daar haar oren teveel laat hangen naar een schreeuwende minderheid, omdat het bang is bepaalde mensen voor het hoofd te stoten. Dat heeft echter ook zo zijn voordelen: ik kan dan nog meekijken naar wat dergelijke lieden zoal denken en opschrijven. Het nadeel is dat van discussie vaak geen sprake is: men beweert van alles zonder bronnen of bewijzen en de ad hominems zijn niet van de lucht.
Op het forum zijn wel moslims die tegengas bieden aan radicale ideeën, maar dat ligt geloof ik nogal complex (zie onder meer de discussie met Marinus, waarin AJ vd V andere moslims verwijt op te komen voor een 'homo-atheist' (sorry Marinus
Ik heb vaak gesprekken met mensen over hoe 'erg' het 'probleem' met radicale moslims is, en mijn persoonlijke mening is dat het allemaal wel meevalt (zeker in aantal) zonder te bagatelliseren. Het is voor de meerderheid van de moslims vooral de balans tussen het taboe van je geloofsgenoten tot de orde roepen of met hen in discussie gaan en het passief oneens zijn met radicale moslims die extremer zijn dan jij.
Uit recente onderzoeken komt steeds dit beeld naar voren: de derde generatie moslims wil vrijheid en democratie, ziet geloof als iets persoonlijks en werkt hier liever aan zijn of haar eigen carrière dan aan het verslaan van de neo-kolonialen in Afghanistan.