De Rooms-katholieke kerk is vervolgbaar.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

De Rooms-katholieke kerk is misdadig.

Ja
14
78%
Nee
4
22%

Totaal aantal stemmen: 18

sarnian
Bevlogen

Re: Richard Dawkins wil de paus arresteren

Bericht door sarnian »

kiks schreef:Te veel mensen sluiten hun ogen voor veel leed, of bagatelliseren het. Een aantal weigert dat. Bedoel je dat met agressieve atheisten? Misstanden aan de kaak stellen?
Ik sluit mijn ogen helemaal niet voor echt geleden leed. Maar die processen lopen reeds jaren in GB , Ierland, Canada, en de US.
Wel vrees ik dat RD's inmenging met de voorgenomen arrestatie van de paus niet in het belang is van hen die misbruikt zijn, maar alleen in het belang van RD en zijn eigen publiciteits-geilheid.
Ik heb begrepen dat RD deel is van de groep "nieuwe atheïsten", een groepje dat op alle mogelijke manieren hun agressieve atheïstische visie in de publieke focus willen plaatsen.

RD probeert hier dus de misbruikten nogmaals te misbruiken voor zijn eigen doelstellingen.
.
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Ik ben het redelijk eens met Sarnian.

Sommigen van de papen zijn kinderneukerts.... Halleluja, kunnen we ons nu met echte problemen gaan bemoeien?
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician »

Ik vind het ook behoorlijk belachelijk. "Misdaden tegen de menselijkheid" komt op mij over alsof de Paus opdracht heeft gegeven tot genocide of tot het martelen van mensen of daar persoonlijk aan deel heeft genomen. Ik geloof niet dat het blazoen van de Paus brandschoon is, maar dit is gewoon overdreven.
Shut up Murdock, crazy fool!
The Black Mathematician
Ervaren pen

Re: De Rooms-katholieke kerk is vervolgbaar.

kiks schreef:Natuurlijk is de RKK een criminele organisatie. Als je weet hebt dat er in je organisatie misdaden begaan worden ben je zelf net zo goed verantwoordelijk voor het voortduren van die misdaden indien je hiervan geen melding maakt bij justitie. Is Ratzinger niet te pakken omdat hij onschendbaar is? Dat valt nog te bezien. Volgens mij wordt het vaticaan door de VN niet erkend als een onafhankelijke staat. Dawkins denkt in ieder geval dat de paus bij het bezoek aan Engeland gelijk gearresteerd dient te worden.
http://www.timesonline.co.uk/tol/commen ... 094310.ece

Ik begrijp niet dat kardinaal Simonis nog steeds op vrije voeten rond mag lopen. Hij beweerde onlangs in DWDD dat hij weet had van "slechts" zo'n tien gevallen. Is hij als baas van de daders indertijd naar de politie gegaan om aangifte te doen? Nee dus. Dit soort zaken dien je imo niet intern te houden. Ernstige criminaliteit moet m.i. ook niet verjaren, maar daar wil justitie nu dan ook wat aan doen.
Ik ben bang dat wat nu bekend geworden is slechts het topje van de ijsberg is.

Groet

kiks
Wat ik heb begrepen is dat Simonis en andere hoge figuren binnen de RKK geen aangifte hadden kunnen doen, omdat het een klachtdelict betreft. Dit houdt in dat alleen het slachtoffer aangifte kan doen. Dit omdat sommige slachtoffers in sommige gevallen niet willen dat er aangifte gedaan wordt, vaak omdat ze niet in de publiciteit willen komen.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

sarnian schreef:Ik sluit mijn ogen helemaal niet voor echt geleden leed. Maar die processen lopen reeds jaren in GB , Ierland, Canada, en de US.
Is de paus in die landen aangeklaagd? Dat is voor mij nieuw. :?:
Wel vrees ik dat RD's inmenging met de voorgenomen arrestatie van de paus niet in het belang is van hen die misbruikt zijn, maar alleen in het belang van RD en zijn eigen publiciteits-geilheid.
Denken de slachtoffers daar ook zo over?
"nieuwe atheïsten"
Zijn dat de agressieve atheïsten? Ik zie de agressie nog niet zo duidelijk.
Om mij was het de koningin van Engeland geweest die de aanklacht had gedaan, geen aanklacht doen is imo je ogen sluiten.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Houdt dit in dat wanneer ik weet heb dat er iemand mishandeld wordt, dat ik daar geen melding van moet maken bij justitie? Ik ben geen jurist, maar het gaat behoorlijk tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel in. Is het niet juist de overheid die de bevolking oproept o.a. via tv spotjes je ogen niet te sluiten voor dergelijke zaken en melding daarvan te doen?

@ sarnian. In dit topic wordt dezelfde link gebruikt waar LD een nieuw topic van heeft gemaakt. Het gaat toch niet over Dawkins, maar over de aanklacht, zij het door Dawkins e.a., tegen de paus? Volgens mij genoeg raakvlakken.

Groet

kiks
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

sarnian
De topic waar LD over praat (Richard Dawkins wil de paus arresteren) gaat voornamelijk over de publiciteits-geilheid van Richard Dawkins , ook al moet dat over de ruggen gaan van hen die schade hebben opgelopen door dat kindermisbruik.
:?: de paus die een pedofiel indekt gaat niet over de ruggen van zij die schade hebben geleden door kindermisbruik?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
The Black Mathematician
Ervaren pen

kiks schreef:Houdt dit in dat wanneer ik weet heb dat er iemand mishandeld wordt, dat ik daar geen melding van moet maken bij justitie? Ik ben geen jurist, maar het gaat behoorlijk tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel in. Is het niet juist de overheid die de bevolking oproept o.a. via tv spotjes je ogen niet te sluiten voor dergelijke zaken en melding daarvan te doen?

@ sarnian. In dit topic wordt dezelfde link gebruikt waar LD een nieuw topic van heeft gemaakt. Het gaat toch niet over Dawkins, maar over de aanklacht, zij het door Dawkins e.a., tegen de paus? Volgens mij genoeg raakvlakken.

Groet

kiks
In sommige gevallen ben je wel verplicht melding te maken, bijvoorbeeld als de ouders de daders zijn, of leraren, maar ik geloof dat priesters er weer net buiten vallen. Maar ik ben geen jurist, wellicht dat iemand anders er de fijne details van weet.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

kiks schreef:Is de paus in die landen aangeklaagd? Dat is voor mij nieuw.
Niet naar de bekende weg vragen : nee kiks, dat is hij niet. Er is ook geen enkele reden voor om dat te doen. Vervolging van de RKK kan ook prima zonder de arrestatie van de paus.
kiks schreef:Denken de slachtoffers daar ook zo over?
Persoonlijk ken ik één slachtoffer van kindermisbruik door een priester, en die is wel voor vervolging van de RKK, maar zeker niet voor een mogelijke arrestatie van de paus. Hij heeft ook geen enkele intentie om het RK geloof aan de kant te zetten. Misschien moeilijk te begrijpen voor jou. Maar wel waar.
kiks schreef:Zijn dat de agressieve atheïsten? Ik zie de agressie nog niet zo duidelijk.
Natuurlijk zie je dat niet. Maar de meeste mensen kunnen dat gelukkig nog wel. Die begrijpen dat je het instituut RKK moet aanpakken, maar de paus slechts in uiterste noodzaak persoonlijk moet aanspreken. Dat is hier duidelijk niet het geval. En voor het moment ook helemaal niet nodig.
kiks schreef:Om mij was het de koningin van Engeland geweest die de aanklacht had gedaan, geen aanklacht doen is imo je ogen sluiten.
In jouw ogen misschien wel. Gelukkig ben ik minder agressief en laat ik de gerechtelijke gang gewoon zijn loop gaan, want dat brengt resultaten zonder geheel onnodige diplomatieke incidenten.

Groet
.
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

LordDragon schreef:... de paus die een pedofiel indekt gaat niet over de ruggen van zij die schade hebben geleden door kindermisbruik?
Misschien moeilijk om voor jou te begrijpen, maar er zijn verschillen tussen wettelijk recht, kerkelijk recht, en moreel recht. Moreel is de RKK uiteraard geheel immoreel bezig en bezig geweest. Moreel verliest de RKK haar positie als hoeder van het christelijk geloof en de morele waarden die bij die leer passen.

Wat betreft het algemeen belang dient het RKK te worden aangesproken op dat moreel verval.
Wat betreft het individueel belang van misbruikten dient de RKK door het stof te gaan voor de jarenlange slechte behandeling en zelfs misleiding van mishandelden.
Verder dient via een gerechtelijke vervolging tegen de RKK een compensatie voor alle slachtoffers te worden geregeld.

Maar om het RKK een criminele organisatie te noemen is absurd, en doet niets voor de vele slachtoffers.
.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Het wordt steeds gekker.
Telgraaf 11 april meldt het volgende.
Priester de gevangenis in voor misbruik.
Pas 20 jaar na het misbruiken van een toen 10-jarig meisje zit de Sloveense priester Franci Frantar in de gevangenis. .... Hij kon met behulp van de rooms-katholieke kerk jarenlang uit handen van justitie blijven.
http://www.telegraaf.nl/buitenland/6504 ... tml?p=14,1

Groet

kiks
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

sarnian schreef:Verder dient via een gerechtelijke vervolging tegen de RKK een compensatie voor alle slachtoffers te worden geregeld. .
Dan komen die andere niet katholieke pedo's er wel een beetje sneu mee weg. Ze hadden lid moeten worden van een club, dan had de club het financieel wel afgehandeld. Die badmeester had gewoon pech?
Begrijp ik het zo goed?
Ik las dat de paus aangegeven heeft dat het misbruik door priesters wel schrikbarend hoog was. Meer dan 10 maal het door hem geaccepteerde cijfer van 5 op de duizend.
Acceptatie van kindermisbruik? In mijn ogen ogen een ernstige misdaad.
De link van het artikel kan ik zo snel niet vinden, maar ik plaats hem zo gauw ik hem vind.

Groet

kiks
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Marinus schreef:Ik ben het redelijk eens met Sarnian.

Sommigen van de papen zijn kinderneukerts.... Halleluja, kunnen we ons nu met echte problemen gaan bemoeien?
Sommige badmeesters, onderwijzers, dominees, vaders zijn dat ook. Zijn dat geen "echte" problemen? Oogjes er voor sluiten Marinus? Ik niet. Dit is niet een incident.

Groet

kiks
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

sarnian schreef: Er is ook geen enkele reden voor om dat te doen.

De man was op de hoogte, had het zelfs in zijn portefeuille. Doofpot?
Persoonlijk ken ik één slachtoffer van kindermisbruik door een priester, en die is wel voor vervolging van de RKK, maar zeker niet voor een mogelijke arrestatie van de paus. Hij heeft ook geen enkele intentie om het RK geloof aan de kant te zetten. Misschien moeilijk te begrijpen voor jou. Maar wel waar.
Ik heb 10 jaar met iemand samengewoond. verkloot leven, nog dagelijks last. Wil dat de hoogste aan de paal genageld wordt. Misschien moeilijk te begrijpen voor jouw, maar wel waar.
Natuurlijk zie je dat niet. Maar de meeste mensen kunnen dat gelukkig nog wel.
Wat is dat voor een opmerking. Er mankeert mij niets hoor.
In jouw ogen misschien wel. Gelukkig ben ik minder agressief en laat ik de gerechtelijke gang gewoon zijn loop gaan, want dat brengt resultaten zonder geheel onnodige diplomatieke incidenten.
Je gaat me toch niet van agressiviteit betichten? Gelukkig sta ik volledig in het leven en vind, dat eenieder met zijn poten van kinderen moet afblijven, priester, koning, vader, moeder, maakt niet uit wie.
Als dat diplomatieke incidenten veroorzaakt, prima, het zij dan maar zo. Bovendien heeft de gerechtelijke gang wel zijn input nodig. Met alleen zwijgers en afwenders hoef je nooit een misdaad te vervolgen.

Groet

kiks
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Link gevonden.
http://quasi-mundo.nl/2010/04/06/paus-b ... el-niveau/
Blijkt satire te zijn. Met excuses.

Groet

kiks
Plaats reactie