zo simpel als jij het beschrijft ligt het niet. Ik ben moslim geworden ruim voordat ik mijn partner tegenkwam, op het moment dat ik het prima naar mijn zin had met mezelf. Het is dus geen klassiek geval van atheistisch meisje ontmoet Marokkaan / Turk / Pakistaan en wordt moslim. Ik geloofde het echt oprecht, ging me er uit mezelf in verdiepen, ging uit mezelf bidden, hoofddoek dragen etc. En voor mij was het DAAROM niet meer dan logisch om een moslim partner te zoeken, bewust dus. Niet andersom.
Ik weet dat er zat mensen zijn die zoals jij het beschrijft zijn. Grappig genoeg krijg je hetzelfde commentaar soms ook van moslims, als je stopt met geloven ben je nooit echt gelovig geweest of je deed het voor je partner. Het is wel zo, dat ik me altijd meer thuis voelde in de 'gematigde' islam, de meer seculiere islam, inclusief muziek, soefisme etc. Je kan een westerse opvoeding niet zomaar opzij zetten, ook al geloof je dan in God en deden je ouders dat niet. Ik dacht oprecht dat dat ook echt islam is, je ziet immers zat moslims die dat ook allemaal zo beleven, en daarin geloofde ik dus. Het kost best wel wat tijd om je echt helemaal te verdiepen in de islam, en pas gaandeweg kwam ik er voor mezelf achter wat de echte, complete islam inhoudt. Dat was het moment dat ik erachter kwam dat ik het niet voor mezelf meer kon vasthouden.
Mujahied, als je mijn reacties allemaal hebt gelezen, dan zul je zien dat het vele redenen zijn.Petals, ik las net ff jouw reacties op ontdekislam. Jij schrijft daar ergens dat je de stap hebt genomen om te geloven in God. En jouw reacties daar gaan vooral over de onvrede die bij jou heerst en dat je niet kunt leven met de gedachte dat "lieve" atheïsten naar de hel gaan. Mijn vraag is nu; heb je je religie verlaten omdat je niet meer gelooft in God. Of heb je je religie verlaten omdat veel volgens jou erg onlogisch is en je het niet eens bent met de wetten en regels van Allah. Want als het 2e het geval is, dan ben je geen atheïst.
De reden die jij noemt is inderdaad een hele belangrijke. Maar als islam nou ECHT zo ondubbelzinnig overtuigend was, en gestoeld op harde bewijzen, tja dan was het moeilijk geweest voor mij om me neer te leggen bij de keuze van Allah, maar had ik het gedaan. Niemand wil naar de hel, toch? Ik ben juist een ontzettend gedisciplineerd persoon, dat prima 5 keertjes per dag kan bidden en me houden aan allerlei regels. Daarnaast dank ik God / de levensenergie of hoe je het ook wilt noemen ontelbare keren per dag voor alles wat ik aan positieve dingen met mijn leven mag doen. Het is dus ook geen ondankbaarheid. En ik aanbid ook geen bomen, engelen, Jezus, of een andere partner naast Allah, de reden die in de Qur'aan steeds weer als voornaamste godslastering wordt genoemd.
De doorslaggevende reden dat ik inzag dat islam niet klopt, is de wetenschap. Islam zit boordevol dingen die gewoon niet kloppen, het hele scheppingsverhaal klopt gewoon NIET met de werkelijkheid zoals we die kennen, maar met de kennis die de mensen toen van de aarde hadden. Het is een 'boodschap' gebaseerd op toen, het KAN dus niet een universele boodschap zijn voor de hele mensheid. De redenen die in de Qur'aan worden genoemd om niet in islam te geloven, zijn nog niet eens universeel: het gaat steeds over het aanbidden van partners naast God, bijna niet over echt atheisme en al helemaal nergens wordt de evolutietheorie genoemd. Allah heeft een hele Qur'aan nodig en 23 jaar om de mensen van toen te waarschuwen tegen shirk in de situatie van het 7e eeuwse Mekka en Medina, waarom krijgen de mensen van nu dan niks meer dat gaat over de situatie van nu? Een beetje vooruitziende God met een echt universele boodschap had ons toch ook expliciet gewaarschuwd om niet in Darwin te geloven, en de vele vele bewijzen die ervoor zijn te negeren als het werk van de duivel.
Ik ben dus niet per se een atheist, maar geloof niet meer in Islam. Ik heb ook geprobeerd om een topic te starten over islam en wetenschap, en ben druk bezig met alles op een rijtje te zetten. Wilde dat op het forum daar posten maar ja, voor je het weet ben je gebanned en krijg je de kans dus niet meer. Dat vind ik flauw. Maar goed nodig je vrienden daar maar uit om mee te komen lezen hier als ze echt oprechte interesse hebben in wat ik vind. Ik vermoed van niet.