Coalitie VVD-CDA-PvdA

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Re: Coalitie VVD-CDA-PvdA

Bericht door Nietweten en Geweten »

O, gelukkig, PietV. :D
Ja, liever socialer en groener progressief linksom dan rampzalig rechtsom. Maar die peilingen he? De ruk naar rechts blijft maar doorzetten, terwijl NL al veel te rechts is geworden. Ik dacht eerder aan de mogelijkheden van een centrum-links minderheidskabinet met wisselende steun dan aan Wilders' rechtser-dan-de-VDD-minderheidskabinet. En trouwens ook in algemene zin als vorm voor beleidsconsensus in het versplinterde politieke landschap.
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
Frodo
Forum fan

Bericht door Frodo »

Maurice de Hond heeft een aardig onderzoekje gedaan naar het effect van een mogelijke VVD-CDA-PVV coalitie.
Naast dat hij onderzoek heeft gedaan naar de politieke voorkeur van mensen (de gewone peiling, waarin bovengenoemde coalitie 78 zetels krijgt), heeft hij ook gevraagd of de mogelijke vorming van deze coalitie het stemgedrag beïnvloedde.

En wat blijkt? Indien er een VVD-CDA-PVV-meerderheid 'dreigt', lopen met name CDA-stemmers (maar ook VVD-stemmers) in flink grote getale over naar andere partijen.
Opeens zijn er dan nog maar 71 zetels (dus geen meerderheid meer) voor een rechts kabinet.

Doordat met name de linkse partijen de overgelopen kiezers opvangen heeft opeens VVD-PvdA-D66 een meerderheid (78 zetels), maar dit geldt voor nog wel meer mogelijke coalities. Het zou de onderhandelingen veel spannender maken. In theorie zou er zelfs een 'links' kabinet gevormd kunnen worden (alhoewel dit zeer onwaarschijnlijk is, want een 5-partijen coalitie, incl. CU, die samen 76 zetels haalt).
anders is niet hetzelfde als slechter; anders is ook niet hetzelfde als beter
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Frodo schreef:
Doordat met name de linkse partijen de overgelopen kiezers opvangen heeft opeens VVD-PvdA-D66 een meerderheid (78 zetels), maar dit geldt voor nog wel meer mogelijke coalities. Het zou de onderhandelingen veel spannender maken. In theorie zou er zelfs een 'links' kabinet gevormd kunnen worden (alhoewel dit zeer onwaarschijnlijk is, want een 5-partijen coalitie, incl. CU, die samen 76 zetels haalt).
Van Mierlo zou hier al ideeën over hebben gehad. Alle partijen willen bezuinigen. Op dat punt zijn ze het snel eens. Bij de invulling zullen er compromissen moeten worden gesloten. Of een 5 partijen coalitie stabiel genoeg is om te regeren daar stel ik vraagtekens bij. Hoe hou je al die achterbannen bij elkaar. En de profileringsdrang om bekendheid te geven aan de eigen kleur, hoe baken je dit af.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Frodo
Forum fan

Bericht door Frodo »

PietV. schreef:Van Mierlo zou hier al ideeën over hebben gehad. Alle partijen willen bezuinigen. Op dat punt zijn ze het snel eens. Bij de invulling zullen er compromissen moeten worden gesloten. Of een 5 partijen coalitie stabiel genoeg is om te regeren daar stel ik vraagtekens bij. Hoe hou je al die achterbannen bij elkaar. En de profileringsdrang om bekendheid te geven aan de eigen kleur, hoe baken je dit af.
Klopt, het lijkt me zéér onwaarschijnlijk.
Maar de gedachte is prikkelend.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Frodo schreef:
Klopt, het lijkt me zéér onwaarschijnlijk.
Maar de gedachte is prikkelend.
Hier kunnen ze hun tanden op stukbijten:

* Maximaal een jaar WW (levert 1,1 miljard op)
* Een verlaging van de WW-uitkering (1,1 miljard)
* De verhoging van het eigen risico in de zorg tot 775 euro (3,4 miljard)
* Beperking van het basiszorgpakket
* Een eigen bijdrage van vijf euro voor een bezoek aan de huisarts;
* Zorg verstandelijk gehandicapten met IQ hoger dan 70 niet meer vergoeden (200-400 miljoen)
* Beperken toeslag kinderopvang (ongeveer 750 miljoen)
* Afschaffen/versoberen OV-studentenkaart (95 miljoen euro)
* Collegegeld verdubbelen (half miljard)
* Provincies en waterschappen opheffen, alleen grote gemeenten (1,8 miljard euro)
* Gemeentefonds uitkleden (1,7 miljard)
* Minder rijksambtenaren (2 miljard)
* Minder politici (160 miljoen)
* Gemeente-apparaat bezuinigingen (800 miljoen)
* Beperking hypotheekrenteaftrek tot maximaal 500.000 euro (aftrek hooguit 42%)
* Invoering van kilometerheffing.

Aanrechtsubsidie, verhoging AOW, JSF-programma, ontwikkelingshulp, verhoging eigen bijdrage, omroepstelsel, kinderbijslag, huren etc. kunnen hier nog aan toegevoegd worden. Met een beetje goede wil moet het lukken.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Die aardige dame van GroenLinks zit in Nova vanavond.
Heeft u het gisteren gezien met kastelein Roemer?
Het lukte me zowaar om me te ontspannen.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Frodo
Forum fan

Bericht door Frodo »

Ja, ik volg toch wel zoveel mogelijk.
Gisteren dus Roemer gezien, deed het weer goed.

Ook Halsema en Rouvoet gezien bij Knevel gisteravond. Toch iedere keer weer bewondering van hoe ze vriendelijkheid en fatsoen kan combineren met inhoudelijk haarfijn fileren.

Oh ja, Jolande Sap was gisteren bij Netwerk en deed het ook heel aardig.

Via Maurice de Hond begrepen dat GroenLinks voor heel veel mensen de 2e keuze is. Daar koop je natuurlijk niets voor, maar het geeft wel aan wat een potentie er aanwezig is.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Klopt het trouwens dat de PVV het in de polls van TK 2006 veel slechter deed dan de daadwerkelijke uitslag van 9 zetels?
Frodo
Forum fan

Bericht door Frodo »

Fenomeen schreef:Klopt het trouwens dat de PVV het in de polls van TK 2006 veel slechter deed dan de daadwerkelijke uitslag van 9 zetels?
Ja.

Over het algemeen kun je stellen dat het precieze aantal zetels ontzettend moeilijk te voorspellen is vanwege het grote aantal zwevende kiezers, die soms pas in het stemhokje bepalen wat ze gaan stemmen.
Verder zit je altijd met het probleem dat sommige mensen in een peiling niet eerlijk zeggen wat ze gaan stemmen.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Frodo schreef: Over het algemeen kun je stellen dat het precieze aantal zetels ontzettend moeilijk te voorspellen is vanwege het grote aantal zwevende kiezers, die soms pas in het stemhokje bepalen wat ze gaan stemmen.
Verder zit je altijd met het probleem dat sommige mensen in een peiling niet eerlijk zeggen wat ze gaan stemmen.
Het verschil tussen 3 en 9 zetels vind ik nogal wat.
Moeten we daar nu ook rekening meer houden?
Frodo
Forum fan

Bericht door Frodo »

Dat is dus ontzettend moeilijk te voorspellen.

Wat overigens in 2006 speelde was dat er meerdere partijen met ene uitgesproken anti-immigranten standpunt meededen aan de verkiezingen. De club van Pastors stond in de peilingen op één of meerdere zetels. En ook de partijen Fortuyn en PVN (van Nawijn) werden nog kansen toebedicht in sommige peilingen. In het stemhokje bleken vrijwel alle anti-immigranten stemmers op de PVV te hebben gestemd.

Nu is er minder verdeeldheid, waardoor de voorspellingen iets robuuster lijken. Bovendien lijken de verschillende peilingen nu veel meer op elkaar dan 4 jaar geleden.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Frodo schreef:Dat is dus ontzettend moeilijk te voorspellen.
Je hebt het hier boven al aangestipt. De factor strategisch/tactisch stemmen gaat een rol spelen als het erom gaat spannen. Mensen proberen met hun stemgedrag een richting te forceren die het dichtst bij hun voorkeur zit. Wat ook een rol speelt is behoudend stemgedrag. Gaan de zwevende kiezers echt een overstap maken of kiezen ze voor iets bekends. Het lijkt op zweven, maar hun stemgedrag valt in herhaling. Het weer speelt ook een rol van betekenis. Er zijn stemmers, die stemmen onder alle omstandigheden. De traditionele christelijke kiezers bijvoorbeeld. En mensen die bij een regenbui denken, ach laat maar.
Als je alle factoren meeweegt dan zitten voorspellingen er soms enkele zetels naast. Dat zou kunnen betekenen dat het CDA de PvdA passeert op de ranglijst. Of in het geval van strategisch stemmen, dat vele linkse stemmers hun stem geven aan het PvdA. Om rechts zoveel mogelijk dwars te zitten.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Inderdaad, de peilingen geven enkel een voorlopige tendens aan, niets is nog helemaal zeker te zeggen. Er zweven altijd nog wel wat zetels in de lucht.

Ik kreeg net een uitnodiging voor de uitlslagenavond van de VVD, dat is dan wel weer leuk natuurlijk, en als ze daadwerkelijk gaan winnen, nog leuker.:)
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Kitty schreef: Ik kreeg net een uitnodiging voor de uitlslagenavond van de VVD, dat is dan wel weer leuk natuurlijk, en als ze daadwerkelijk gaan winnen, nog leuker.:)
Oh geil, mannen in pakken!
Mag ik mee? :D
Frodo
Forum fan

Bericht door Frodo »

Fenomeen schreef:
Kitty schreef: Ik kreeg net een uitnodiging voor de uitlslagenavond van de VVD, dat is dan wel weer leuk natuurlijk, en als ze daadwerkelijk gaan winnen, nog leuker.:)
Oh geil, mannen in pakken!
Mag ik mee? :D
En wie weet wat er nog in zit (ik heb bij monde van Jort Kelder gehoord dat hij en Rutte tientallen keren het bed hebben gedeeld).

:wink:
Plaats reactie