Geen 'stoplichten' op voedseletiketten

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Geen 'stoplichten' op voedseletiketten

Bericht door axxyanus »

lanier schreef:
Ja het lijkt jou dat er een wezenlijk verschil is. Gelieven dat nu uit te leggen zodat ook anderen kunnen begrijpen wat dat wezenlijk verschil zou zijn.
Het is een wezenlijk verschil om informatie zoals ingrediënten aan te geven of om aan te geven of iets gezond is of niet, dat lijkt me niet zo moeilijk om te snappen. Dit heb ik al een aantal keren uitgelegd, gelieve om alles nog een keer door te lezen.
Nu wordt toch ook op allerlei producten, ikoontjes gezet om aan te geven dat iets brandbaar of giftig of invretend is en meer van dergelijk
Ook dat is een wezenlijk verschil omdat die symbolen gebruikt worden om aan te geven dat ze gevaarlijk zijn; wat is er zo gevaarlijk aan het eten van een kroket?
Waarom maakt het zo'n verschil als het om een gevaar gaat t.o.v. een risiko. Waarom is het geen betuteling als we de konsument er via een ikoon op wijzen dat die producten een gevaar inhouden maar is het geen betuteling als we enkel op risiko's wijzen. In de twee gevallen gaat het om informatie die een wetende consument uit de bestandelen/ingrediënten kan halen. Waarom zouden we de onwetende consument niet ook mogen helpen om risiko's in te schatten.
lanier schreef:Wat is de volgende stap, een sticker op je auto? Een groene sticker op een Smart en een rode op een Hummer???
Wat is het probleem? We hebben nu toch ook al energielabels voor koelkasten, wasmachines e.d. Is dat ook betuteling van de consument. Moet het maar voldoende zijn dat alle zuivere informatie ter beschikking is, zodat de consument, als hij dat wil weten, het energielabel zelf kan uitrekenen. Blijkbaar is het geen probleem als in dit geval iemand anders dit soort zaken voor de consument uitrekent.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

doctorwho schreef:
Jagang schreef:[
Misschien moeten we amateurvoetbal met al haar blessure's dan ook maar eens aan de kaak stellen.
Veelgehoorde weerstand tegen meer bewegen is dat je door aldus opgelopen blessures meer arbeidsverzuim zou kennen. Echter ondanks eventuele blessures is het gemiddeld aantal verzuimdagen van sportende dan wel voldoende bewegende mensen duidelijk lager.
http://www.centrumwell.nl/docs/TNO_verzuim.pdf
http://www.detuunte.nl/editor/uploads/t ... apport.pdf
En dat geldt onvermnderd voor alle (fysieke) sporten?

Overigens heb je mijn verhaal over de privésfeer handig ontweken: Hoe ver mag men je huiskamer binnenkomen van jou?

Of is privacy ondergeschikt aan "het algemeen belang"?

Hoe voorkomen we dat een systeem als dit omslaat in een soort van gezondheidstotalitarisme?
Of acht je dat juist gerechtvaardigd?

Heeft men niet ook een bepaald récht om eventueel ongezond te leven?

Volgens mij werk je vooral om je privéleven te faciliteren, en niet zozeer andersom.
Er zijn veel pragmatische redenen te bedenken op privacy geheel af te schaffen.
Of pragmatisme daarmee ook altijd gerechtvaardigd is, is vers twee.

In het geval sport, bijvoorbeeld: Moeten mensen gaan sporten omdat ze er zin in hebben, of uit angst voor represailles?
Laatst gewijzigd door Jagang op 17 jun 2010 20:08, 4 keer totaal gewijzigd.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Jagang schreef:
axxyanus schreef:Maar dat is nu ook al mogelijk. Als de verzekering dit zouden willen doen, dan kunnen ze dat nu ook al. Dan zetten ze op de parking van de supermarkt iemand die na wat trainen het voedsel op zicht kan indelen. Zo iemand hoeft dat etiket dan zelfs niet meer te zien.
Maar dat mogen ze alleen nog niet.
Het wordt pas een probleem zodra je zulke praktijken gaat legaliseren.
Dit is naast de kwestie. De mogelijkheid van controle door de verzekeringen werd geopperd als een argument tegen de stoplichten op de etikettering. Ik wees er enkel op dat de stoplichtetikkering die mogelijkheid niet in het leven roept, die is er al. Aangezien de legaliteit van deze controle ook niet zou veranderen doet dat hier niet ter zake.

Jagang schreef:
axxyanus schreef:Tja, ik vind jouw persoonlijke problemen met ettertjes in de winkel niet bepaald opwegen tegen een eenvoudig systeem dat mensen helpt met nagaan wat gezond en ongezond voedsel is.

Zo'n systeem bestaat niet.
Het is nou eenmaal niet zo eenvoudig dat je dat met drie kleurtjes kan aangeven.
Leer daar nou gewoon mee leven.
Het is niet omdat het systeem niet perfect is, dat het niet helpt. Net zoals de aanduiding van giftigheid niet perfect is maar toch helpt.

Jagang schreef:
Nu wordt toch ook op allerlei producten, ikoontjes gezet om aan te geven dat iets brandbaar of giftig of invretend is en meer van dergelijk. Niemand zegt toch dat die ikoontjes overbodig zijn want dat de bestandelen er op staan. Maar als we een duidelijke aanduiding over de gezondheid van voedsel ter sprake komt, dan is zo'n ikoontje plots betuteling. Dan moeten mensen maar een cursus voedselkennis of i.d. volgen om het zelf te achterhalen. Dan mag niemand in hun plaats dat doen en die informatie terbeschikking op het etiket zetten.
Ben je serieus?
Is expliciete giftigheid niet een stuk gemakkelijker aan te geven dan gezond en ongezond?
Natuurlijk niet. Giftigheid, hangt af van de omstandigheden en de hoeveelheden. De grens trekken is altijd een probleem want ofwel zet je het ikoon op zaken die toch niet zo giftig zijn ofwel zet je geen ikoon op zaken die toch redelijk giftig zijn. Ik heb ooit een geval geweten van vergiftiging doordat iemand een theekop appelpitten had opgespaard (een lekkernij voor hem) en die in een keer opat. Niet dat ik nu bepleit dat we een doodskop op appels plakken maar gewoon om aan te geven dat het niet zo vanzelfsprekend is.
Jagang schreef:Al wat ik uiteindelijk bepleit, is dat we niet middels allerlei verplichte cursussen en bonus/malus constructie's overgaan tot een soort van "gezondheidstotalitarisme".
Dat gezondheidstotalitarisme staat los van de etiketering. Als je er een ongezonde levenstijl op nahoudt dan zullen mensen dan aan je merken. Ze hoeven dan geen etiketjes op je aangekochte voedingswaren gezien te hebben om onvriendelijk te worden zouden ze gezondheidstotalitaristen zijn.

Ik vind het spijtig dat die etiketten er niet gekomen zijn want ik denk dat dat een belangrijk signaal naar de voedselindustrie zou gezonden hebben. Het zou de industrie meer hebben aangezet om wat te temperen met toegevoegd zout enz. Als mensen toch graag veel zout hebben, kunnen ze dat er thuis nog steeds extra bijkappen. Wie graag wat minder zout wil, heeft die keuze niet.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

axxyanus schreef:Het is niet omdat het systeem niet perfect is, dat het niet helpt. Net zoals de aanduiding van giftigheid niet perfect is maar toch helpt.
Is dat wel zo?
Wie kijkt er nu nog op een fles chloor om na te gaan of dat giftig is?
Een waarschuwing om het uit de buurt van kleine kinderen te houden, zou vermoedelijk al meer dan volstaan.
De bovenstaande claim kan je pas hard maken wanneer je de labeltjes eens een tijdje verwijdert, en dan bekijkt of er duidelijk meer ongelukken gebeuren.

Schoonmaakmiddelen eet/drink je bovendien niet,(tenzij je levensmoe bent, wellicht) dus dat maakt meteen dat de etikettering daarvan van een geheel andere orde is dan die van voedingsmiddelen.
Van schoonmaakmiddelen weet je dat ze bij elke inname vooral schadelijk zijn.
Bij de chocoladereep is dat sterk afhankelijk van de hoeveelheid.
Bij alcohol schijnen kleine hoeveelheden zelfs weer een licht positief effect te kunnen hebben.
Natuurlijk niet. Giftigheid, hangt af van de omstandigheden en de hoeveelheden. De grens trekken is altijd een probleem want ofwel zet je het ikoon op zaken die toch niet zo giftig zijn ofwel zet je geen ikoon op zaken die toch redelijk giftig zijn. Ik heb ooit een geval geweten van vergiftiging doordat iemand een theekop appelpitten had opgespaard (een lekkernij voor hem) en die in een keer opat. Niet dat ik nu bepleit dat we een doodskop op appels plakken maar gewoon om aan te geven dat het niet zo vanzelfsprekend is.
Zie hierboven: Zulke middelen zijn ten ene male niet geschikt voor consumptie.
Chloor en ammoniak uit de fles, hebben dit beslist niet, en zijn slechts schadelijk.

Hoe zou je appels dan precies willen aanduiden?
Dat gezondheidstotalitarisme staat los van de etiketering. Als je er een ongezonde levenstijl op nahoudt dan zullen mensen dan aan je merken. Ze hoeven dan geen etiketjes op je aangekochte voedingswaren gezien te hebben om onvriendelijk te worden zouden ze gezondheidstotalitaristen zijn.
Dit was vooral kritiek op mensen die zich afvroegen waar de betuttelingsgrens ligt.
Zo'n grens zal toch ergens getrokken moeten worden, aangezien de privésfeer anders al zo goed als verdwenen is.

Echter zie ik de stoplichtetikettering wel als een opstap richting zulk totalitarisme, omdat het dat lijkt te legitimeren.
Het stimuleert mensen om elkaar te bespioneren in het al dan niet gezond leven.
Een beproefd concept in dictaturen.

Niet iedereen die ongezond leeft, wordt ook dik.
In tegenstelling tot wat jij lijkt te suggereren, is dit niet altijd (meteen) te zien.
Andersom is het ook weer zo dat een ongezond uiterlijk niet per sé het gevolg is van ongezond leven.

De gedachte dat de etikettering dus allemaal niet uitmaakt omdat je toch wel publiek door de mand valt, moet ik dus van de hand wijzen.
Ik vind het spijtig dat die etiketten er niet gekomen zijn want ik denk dat dat een belangrijk signaal naar de voedselindustrie zou gezonden hebben.
Ik dacht dat het bedoeld was om een signaal aan de consument te geven.
Voor bedrijven levert het vooral moeilijkheden op om te duiden hoe gezond/schadelijk hun voedsel nou eigenlijk is, en zelfs voor rechters zal het niet gemakkelijk zijn om dit te beoordelen. (En zulke zaken zullen beslist een gevolg zijn van "stoplichtetikettering".)
Het lijkt me ook juridisch gezien behoorlijk lastig, zo'n systeem, temeer daar je zelf ook al aangeeft dat de grens moeilijk is te trekken.

Lezen wat de ingrediënten zijn, blijft dus het meest effectief.
Het zou de industrie meer hebben aangezet om wat te temperen met toegevoegd zout enz. Als mensen toch graag veel zout hebben, kunnen ze dat er thuis nog steeds extra bijkappen. Wie graag wat minder zout wil, heeft die keuze niet.
Hoe kom je aan die wijsheid?
http://www.zoutbeperkt.nl/recepten/
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Zijn we er als FT een beetje uit?
Wel een betere etikettering maar geen stoplicht?
3 Tinten roze misschien? Vind ik ook goed.

Dan kan dit aanbevelingstopic naar volksgezondheid, zit daar nog iemand momenteel?
Want straks wordt het Halsema, krijg je nog een paar stoplichten erbij, oa voor footprint en duurzaamheid.
Waarom Europa zich hiermee moet bezighouden snap ik niet, dat kunnen we prima zelf af.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Jagang schreef:[En dat geldt onvermnderd voor alle (fysieke) sporten?

Overigens heb je mijn verhaal over de privésfeer handig ontweken: Hoe ver mag men je huiskamer binnenkomen van jou?

Of is privacy ondergeschikt aan "het algemeen belang"?

Hoe voorkomen we dat een systeem als dit omslaat in een soort van gezondheidstotalitarisme?
Of acht je dat juist gerechtvaardigd?

Heeft men niet ook een bepaald récht om eventueel ongezond te leven?
In het geval sport, bijvoorbeeld: Moeten mensen gaan sporten omdat ze er zin in hebben, of uit angst voor represailles?
,

Geldt gemiddeld genomen voor sport. Cave man bowling, levend darten, ongezekerd bergbeklimmen en nog zo wat zaken uitgezonderd.

Je verward privacy met het recht op obesitas?

Gezondheidstotalitarisme ? Nee wel meer bewustwording en voorlichting die verder gaat dan programma's als je echte leeftijd en total make over.

Mensen die ongezond leven als missie zien mogen wat mij aangaat daar de vruchten van plukken in bijvoorbeeld een hogere zorgpremie of eigen bijdrage. Hoewel een vooraf bepaalde teruggave meer schijnt te prikkelen
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

In India hebben ze al een stoplichtsysteem ingesteld voor mensen die verkeer voedsel eten.

Deze vrouw zondigde één keer door naar de MacDonalds te gaan:

Afbeelding

Deze vrouw is niet meer te redden; zij ging 3 keer per week naar de Mac:

Afbeelding

De oplossing is (nogmaals) heel simpel:
Plaats een infozuil in de supermarkt waar men de barcode kan scannen van een product.
Scan desnoods alle barcodes van de producten die je gaat gebruiken.
Voer het aantal mensen in wat de producten zal opeten (volwassenen en kinderen).
Je krijgt vervolgens een overzicht van alles wat je maar wilt weten, desnoods met rode, oranje en groene stippen erbij.
Op deze manier laat je de keuze aan de klant en voer je geen betuttelend systeem in waarmee je iedereen gaat confronteren.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Jagang schreef:
axxyanus schreef:Het is niet omdat het systeem niet perfect is, dat het niet helpt. Net zoals de aanduiding van giftigheid niet perfect is maar toch helpt.
Is dat wel zo?
Wie kijkt er nu nog op een fles chloor om na te gaan of dat giftig is?
Een waarschuwing om het uit de buurt van kleine kinderen te houden, zou vermoedelijk al meer dan volstaan.
Leg mij de logica hier eens van uit. Blijkbaar is het betuteling om op een fles chloor een ikoon te zetten dat aanduid dat het giftig is. Dat is iets dat de mensen (horen te) weten en ze daar aan herrineren is ze blijkbaar behandelen als kleine kinderen. Maar de mensen er aan herrineren dat ze dat giftig product uit de buurt van kinderen moeten houden is iets dat ze IMO evengoed (horen te) weten; waarom is het dan geoorloofd om dat er wel op te zetten?

Ten tweede ga je er van uit dat je weet dat er chloor in de fles zit. Dat hoeft niet en dan kan het handig zijn dat je al weet dat de inhoud van de fles giftig is, ook al weet je nog niet wat er juist inzit.
Jagang schreef:De bovenstaande claim kan je pas hard maken wanneer je de labeltjes eens een tijdje verwijdert, en dan bekijkt of er duidelijk meer ongelukken gebeuren.
Die labels zijn al bij een redelijk nieuw fenomeen (iets van de vorige eeuw). Blijkbaar vond de wetgever het ooit nuttig om ze in te voeren.
Jagang schreef:Schoonmaakmiddelen eet/drink je bovendien niet,(tenzij je levensmoe bent, wellicht) dus dat maakt meteen dat de etikettering daarvan van een geheel andere orde is dan die van voedingsmiddelen.
Van schoonmaakmiddelen weet je dat ze bij elke inname vooral schadelijk zijn.
Bij de chocoladereep is dat sterk afhankelijk van de hoeveelheid.
Bij alcohol schijnen kleine hoeveelheden zelfs weer een licht positief effect te kunnen hebben.
Wat is je punt? Voor zover ik het begrijp zijn de ikonen niet bedoeld om een algemeen gezondheids etiket op voeding te plakken maar om aan te duiden in hoeverre de toevoeging van bepaalde ingrediënten binnen de normale dosissen vallen die een mens dagelijks nodig heeft. Dat er dan zaken zijn zoals wijn waarop dergelijke ikonen niet van toepassing zijn, doet niets af aan het nut waar die ikonen wel gebruikt worden.
Jagang schreef:Niet iedereen die ongezond leeft, wordt ook dik.
In tegenstelling tot wat jij lijkt te suggereren, is dit niet altijd (meteen) te zien.
Andersom is het ook weer zo dat een ongezond uiterlijk niet per sé het gevolg is van ongezond leven.

De gedachte dat de etikettering dus allemaal niet uitmaakt omdat je toch wel publiek door de mand valt, moet ik dus van de hand wijzen.
Denk je nu echt dat gezondheidstotalitaristen zich daar veel van zouden aantrekken? Het is niet omdat bepaalde aanwijzingen niet 100% gegarandeerd zijn, dat fanatici zich zouden laten tegenhouden om ze te gebruiken. Het gaat er niet om of die etiketten het de fanatici gemakkelijker zouden maken om de juiste slachtoffers te maken. Het gaat er om, om in te schatten in hoeverre de vrees voor gezondheidstotalitarisme, gegrond is, dan wel eerder een blijk van paranoia. Ik heb natuurlijk maar een beperkte kijk, maar ik merk bij mij in de buurt niets van een eventueel gezondheidstotalitarisme dat bij de mensen zou leven. Waarom die etiketten dat dan plots in het leven zouden roepen ontgaat mij dan ook.
Jagang schreef:
Ik vind het spijtig dat die etiketten er niet gekomen zijn want ik denk dat dat een belangrijk signaal naar de voedselindustrie zou gezonden hebben.
Ik dacht dat het bedoeld was om een signaal aan de consument te geven.
Voor bedrijven levert het vooral moeilijkheden op om te duiden hoe gezond/schadelijk hun voedsel nou eigenlijk is, en zelfs voor rechters zal het niet gemakkelijk zijn om dit te beoordelen. (En zulke zaken zullen beslist een gevolg zijn van "stoplichtetikettering".)
Er is dan ook geen sprake van een etiket dat de gezondheid/schadelijkheid van het voedsel in zijn algemeenheid moest beoordelen. Het was een systeem om voedsel wat het gebruik van zout, suiker en vet te klasseren in veel, matig of weinig. Vermoedelijk zou daar ook wel een wettelijke norm aan verbonden zijn, die bepaalde hoeveel zout, suiker en/of vet iets mag bevatten om in welke categorie terecht te komen. Dus is snap niet goed wat de moeilijkheid voor de bedrijven zou zijn.

En natuurlijk zou het een signaal aan de consument zijn. Maar het zou ook een motivatie voor de industrie betekenen. Als je als bedrijf van voorbereide maaltijden plots zeer duidelijk moet aangeven dat die maaltijden (te) veel zout bevatten, i.p.v. dat je je kan verstoppen achter rauwe cijfers die weinig mensen correct weten te interpreteren. Als dus iedereen gemakkelijk kan nagaan dat je overdreven veel zout gebruikt, dan zal je als bedrijf sneller geneigd zijn om dat aan te pakken dan in de huidige toestand.
Jagang schreef:Het lijkt me ook juridisch gezien behoorlijk lastig, zo'n systeem, temeer daar je zelf ook al aangeeft dat de grens moeilijk is te trekken.
Ja maar dat is een probleem van de wetgever. Ik betwijfel dat de initiatiefnemers een wet in het gedacht hadden waar het aan de bedrijven zelf werd overgelaten wanneer het weinig, matig of veel op het etiket zou zetten. Meer waarschijnlijk is dat de wetgever op een of andere manier die grens zou moeten trekken, en zich kwetsbaar maakt voor beschuldigingen van arbitrariteit en dat de industrie duidelijke normen zou krijgen over wanneer welk etiket gebruikt moet worden.
Jagang schreef:Lezen wat de ingrediënten zijn, blijft dus het meest effectief.
Dat hangt ervan wat je met effectief bedoeld. Als je bedoeld dat door het lezen van de ingrediënten, het best voorbereid bent om alle informatie die je zou willen hebben later te kunnen afleiden, dan heb je gelijk.

Als je bedoeld dat je zonder veel kennis van zaken toch al een eerste goede indruk hebt van de voedingswaarde kan hebben, dan heb je ongelijk.
Jagang schreef:
Het zou de industrie meer hebben aangezet om wat te temperen met toegevoegd zout enz. Als mensen toch graag veel zout hebben, kunnen ze dat er thuis nog steeds extra bijkappen. Wie graag wat minder zout wil, heeft die keuze niet.
Hoe kom je aan die wijsheid?
http://www.zoutbeperkt.nl/recepten/
Je hebt me verkeerd begrepen, het gaat om mensen die voorbereide maaltijden kopen. Zij die meer zout willen kunnen er altijd extra bijdoen. Zij die graag wat minder zout willen, hebben niet de mogelijkheid om het zout te verwijderen uit die maaltijden.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Maar de mensen er aan herrineren dat ze dat giftig product uit de buurt van kinderen moeten houden is iets dat ze IMO evengoed (horen te) weten; waarom is het dan geoorloofd om dat er wel op te zetten?
Volgens mij snap je de discussie niet of je wilt het niet snappen.
Het aangeven of iets eetbaar is of niet is heel wat anders dan met kleurtjes aangeven of iets gezond is of niet. We kunnen er van alles en nog wat bijhalen maar het is gewoon betuttelend om gekleurde stickers te plakken op etenswaren.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

lanier schreef:
Maar de mensen er aan herrineren dat ze dat giftig product uit de buurt van kinderen moeten houden is iets dat ze IMO evengoed (horen te) weten; waarom is het dan geoorloofd om dat er wel op te zetten?
Het aangeven of iets eetbaar is of niet is heel wat anders dan met kleurtjes aangeven of iets gezond is of niet. We kunnen er van alles en nog wat bijhalen maar het is gewoon betuttelend om gekleurde stickers te plakken op etenswaren.
Ja dat beweer jij nu wel maar ik zie geen argumenten die erg overtuigend zijn.
Waarom is het niet betuttelend om aan te geven of iets eetbaars is of niet maar is het dat wel om aan te geven dat iets gezond is of niet?

Waarom is het niet betuttelend om gekleurde stickers te plakken op koelkasten, wasmachines e.d. om een energie-gebruik aan te geven maar is het wel betuttelend om gekleurde stickers te gebruiken om voedsel mee te klasseren?

Komt daar nog bij dat de kleurtjes niet zouden aangeven of het voedsel gezond is of niet maar een aanduiding zouden zijn over de hoeveelheid zout, suiker en vet dat er in de voeding verwerkt is. In hoeverre dat gezond of ongezond is in combinatie met andere voedingsmiddelen moet je zelf uitvissen.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

lanier schreef:
Neem jij je leesbril mee naar de supermarkt?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Er zijn toch nu ook al van die kies bewust klavertjes en zo? Wat ikzelf altijd een goede manier vind als ik eens geen zin heb de etiketten te analyseren is niet in het karretje gooien wat die enge mensen wel in hun karretje hebben.Of iets terugleggen wat ik in een een door blobs voortbewogen winkelwagen zie.
Afbeelding
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

doctorwho schreef:Er zijn toch nu ook al van die kies bewust klavertjes en zo?
Dat komt van de fabrikanten zelf, daar schort het eea aan.
Het 'kip maaltijd salade' verhaal; natuurlijk zit daar weinig vet in, dus klavertje erop, over die >4 gram zout hoor ik ze niet.
Daarnaast heb ik een hekel aan het woordje 'bewust' en wil het nogal eens averechts werken; halvarine vind ik niet lekker, valt al een hoop weg, hoe bewuster hoe duurder en dan uiteindelijk kies ik bewust voor roomboter.
Of iets terugleggen wat ik in een een door blobs voortbewogen winkelwagen zie.
De neiging om blobs (als Sarnian dit ziet! ;) ) even voor te lichten over diabetes kan je nog onderdrukken?
Gelukkig kan je hard rennen, blobs waarschijnlijk niet.

Wat ik niet helemaal begrijp is dat Lanier degene is die zo over die betutteling valt terwijl ik het toejuich en zie als duidelijke vorm van etikettering om fabrikanten de mond te snoeren.
Normaal als ik ook maar ik iets (meen te) ontdek(ken) dat zelfs maar lijkt betutteling krijgen jullie dat luid en duidelijk te horen. (overbodige betutteling zoals de opiumwet bv)
Het kan zijn dat Lanier, die op die foute partij met dat neolib beleid dat fabrikanten alle macht geeft, gestemd heeft, en dat dit bij hem zwaarder meeweegt maar dat weet ik niet zeker.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

lanier schreef:De oplossing is (nogmaals) heel simpel:
Plaats een infozuil in de supermarkt waar men de barcode kan scannen van een product.
Scan desnoods alle barcodes van de producten die je gaat gebruiken.
Voer het aantal mensen in wat de producten zal opeten (volwassenen en kinderen).
Je krijgt vervolgens een overzicht van alles wat je maar wilt weten, desnoods met rode, oranje en groene stippen erbij.
Op deze manier laat je de keuze aan de klant en voer je geen betuttelend systeem in waarmee je iedereen gaat confronteren.

Ook een goed systeem, koppel het medisch dossier aan de barcodes (producten) die mensen eten.
Als je nu twijfeld over een product hou je het onder de scanner in de winkel en je ziet gelijk wie het eten en hoe hun gezondheid is. :mrgreen:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

En toch ben ik blij dat het systeem er niet is gekomen.
Henry Ford
Plaats reactie