Zou Jezus van moslims houden?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

johanan schreef:Even als een reactie op jouw buitengewoon harde en ongefundeerde reactie.
De waarheid kan soms pijn doen, maar dat maak hem nog niet minder waar.
johanan schreef:en jij hetgeen je een ander (of zelfs een hele groep) van beticht van veroordeelde, je zelf bezigt. Voordat je zelf begrepen hebt wat er bedoeld wordt heb je jouw (voor)oordeel al klaar.
Hand in eigen boezem steken zou ik zeggen.
Het Woord waar jij zo hoog van opgeeft en waar jij naar leeft doet niets anders dan (ver)oordelen, veroordelen van ongelovigen, gehandicapten, homo's etc.
Johannes 12:48 schreef: Wie mij afwijst en mijn woorden niet aanneemt heeft al een rechter: alles wat ik gezegd heb zal op de laatste dag over hem oordelen.
2 Kor 6:12 schreef:Loop niet in een en hetzelfde span met ongelovigen. Wat is de verwantschap tussen gerechtigheid en wetteloosheid? Wat heeft licht met duisternis te maken?
Levitcus 21 16:23 schreef:16 De HEER zei tegen Mozes: 17 ‘Zeg tegen Aäron: “Als een van je nakomelingen een gebrek heeft, mag hij niet aantreden om voedsel aan te bieden aan zijn God. Dat geldt voor alle komende generaties. 18 Niemand met enigerlei gebrek mag als priester aantreden: niemand die blind is of verlamd, niemand met een misvormd gelaat of abnormaal ontwikkelde ledematen, 19 niemand wiens ledematen na een botbreuk vergroeid zijn, 20 niemand met een gebochelde of dwergachtige gestalte, niemand met staar, niemand met zweren of uitslag, niemand met verpletterde zaadballen. 21 Geen enkele nakomeling van de priester Aäron die een gebrek heeft, mag aantreden om de offergaven aan de HEER aan te bieden. Omdat hij een gebrek heeft mag hij niet aantreden om voedsel aan zijn God aan te bieden. 22 Hij mag wel eten van het voedsel van zijn God, zowel van de heilige als van de allerheiligste offergaven. 23 Maar omdat hij een gebrek heeft, mag hij de ruimte waar het voorhangsel hangt niet betreden en niet bij het altaar dienst doen, anders zou hij mijn heilige plaatsen ontwijden; ik ben de HEER, ik heilig ze.”’
1 Petrus 4:3 schreef:U hebt al genoeg tijd verspild aan allerlei zaken waarin de ongelovigen plezier hebben: losbandigheid, wellust, dronkenschap, bras- en slemppartijen en verwerpelijke afgodendienst.
Het Woord oordeeld en veroordeeld niet alleen, het generaliseert ook nog eens.

Het woord in een discussie tussen gelovigen onder elkaar brengt hen misschien dichter bij elkaar door hun gemeenschappelijke 'vijand' de ongelovige, maar tegelijkertijd zorgen deze woorden voor een vergroting van de kloof tussen gelovigen en atheïsten, want deze woorden hebben uiteindelijk als basis het Woord wat atheïsten en anderen veroordeeld.

Dus brengt het Woord de mensen dichter bij elkaar? Nee, integendeel het zorgt daadwerkelijk voor alle ellendige dingen die Distiple al opsomde.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Johanan
Forum fan

Bericht door Johanan »

2 Kor 6:12 schreef:"]Loop niet in een en hetzelfde span met ongelovigen. Wat is de verwantschap tussen gerechtigheid en wetteloosheid? Wat heeft licht met duisternis te maken?
Typisch dat jij nu net deze tekst aanhaalt. Ik heb daar van de week over zitten malen tijdens mijn stille tijd. Ik moest vooral aan mijn bezoeken hier denken.

Nog bedankt voor je hulp!
"Hij komt met de wolken, en elk oog zal Hem zien.."
Johanan
Forum fan

Bericht door Johanan »

Erik schreef:
johanan schreef:Even als een reactie op jouw buitengewoon harde en ongefundeerde reactie.
Daarmee heb je nog steeds geen antwoord gegeven op de overigens niet aan jou gerichte vraag. Toon mij het fundament van zijn beweringen. Kom niet bijbelteksten aan die je overigens uit de context plaatst. De Bijbel is nu eenmaal niet een boek zoals bijv. de Koran dat wel is: Een bundeling uitspraken van een man die je naar eigen believen zou kunnen rangschikken. Nee. Voor mij geld Rom. 1:16,17 Die moet je ook wel kunnen vinden.

Mvg Johanan
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

erik;
Juist, maar helaas draait het in deze wereld niet om de waarheid, enkel datgenen waar men zich het populairst mee maakt binnen ieders eigen kleine kringetje. Het gaat enkel om valse erkenning en EGO. Als men waarheid zou nastreven zou er weinig van religie over blijven. Want datgenen wat religie voorschotelt als waarheid is nooit bewezen en word ook weggevaagd door wetenschap. Wetenschap is gebaseerd op hard en tastbaar bewijs. Geloof is krampachtig een plekje reserveren in een illusie. tegen beter weten in.
Wat de oren vertellen, zien de ogen.
Johanan
Forum fan

Bericht door Johanan »

distiple schreef:erik;
Juist, maar helaas draait het in deze wereld niet om de waarheid, enkel datgenen waar men zich het populairst mee maakt binnen ieders eigen kleine kringetje. Het gaat enkel om valse erkenning en EGO. Als men waarheid zou nastreven zou er weinig van religie over blijven. Want datgenen wat religie voorschotelt als waarheid is nooit bewezen en word ook weggevaagd door wetenschap. Wetenschap is gebaseerd op hard en tastbaar bewijs. Geloof is krampachtig een plekje reserveren in een illusie. tegen beter weten in.
De Bijbel geeft zelf deze definitie:
Heb 11:1 "Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet."
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Johanan schreef:
distiple schreef:erik;
Heb 11:1 "Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet."
Hier gaat je bijbel al mank. Geloof en zekerheid zijn 2 totaal losstaande dingen. Geloof is absoluut geen zekerheid. sterker nog wanneer het zekerheid was dan zou het allang geen geloof meer heten. Blijkbaar schakelt het geloof het creatieve zelfdenkende deel van de hersenen uit, anders had je zelf al op kunnen maken dat dergelijke definities erg dom zijn en klinkklare onzin.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Hebreeen 11:1
Het geloof legt de grondslag voor alles waarop we hopen, het overtuigt ons van de waarheid van wat we niet zien.
Zie: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=He ... 10&lang=nl

Van Dale:
over·tui·ging (de ~ (v.), ~en)
1 vaststaande mening omtrent iets => convictie
2 het hebben van een vaste mening, vast geloof

Je zou het dus als volgt moeten vertalen:
Het geloof legt de grondslag voor alles waarop we hopen, het is de vaste mening van ons van de waarheid van wat we niet kunnen zien.

Geen bewijs dus [-X
Johanan
Forum fan

Bericht door Johanan »

lanier schreef:
Hebreeen 11:1
Het geloof legt de grondslag voor alles waarop we hopen, het overtuigt ons van de waarheid van wat we niet zien.
Zie: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=He ... 10&lang=nl

Van Dale:
over·tui·ging (de ~ (v.), ~en)
1 vaststaande mening omtrent iets => convictie
2 het hebben van een vaste mening, vast geloof

Je zou het dus als volgt moeten vertalen:
Het geloof legt de grondslag voor alles waarop we hopen, het is de vaste mening van ons van de waarheid van wat we niet kunnen zien.

Geen bewijs dus [-X
Nee nee.. Als je het dan echt goed wilt doen, moet je het hier wel vanuit het Grieks vertalen.Je zult zien dat "mijn" definitie een hele mooie is. En neem a.u.b. de volgende keer niet de NBV, maar of de NBG1951, of de Statenvertaling of de Telosvertaling. Deze staan net iets dichter bij de grondtekst.

Maar desalniettemin is het bewijs voor mij.
OK?

Mvg Johanan
Johanan
Forum fan

Bericht door Johanan »

distiple schreef: Hier gaat je bijbel al mank. Geloof en zekerheid zijn 2 totaal losstaande dingen. Geloof is absoluut geen zekerheid. sterker nog wanneer het zekerheid was dan zou het allang geen geloof meer heten. Blijkbaar schakelt het geloof het creatieve zelfdenkende deel van de hersenen uit, anders had je zelf al op kunnen maken dat dergelijke definities erg dom zijn en klinkklare onzin.
Oh oh oh, wat wil jij me graag onderuit halen. Haat is een slechte raadgever, kan ik je vertellen. De Bijbel gaat hier alleen mank omdat jij dat gaat. Lees gewoon een keer wat er staat, denk er over na, lees het nog een keer, voordat je als een heethoofd dingen gaat lezen die er niet staan. Door mijn geloof is het voor mij een zekerheid. Wat jij er verder mee doet, is verder jouw zaak.

Gods meer dan rijke zegen toegebeden.

Mvg Johanan
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Johanan schreef:Daarmee heb je nog steeds geen antwoord gegeven op de overigens niet aan jou gerichte vraag.
Het spijt me oom Johanan, het was niet mijn bedoeling om je in je eigen zorgvuldig gegraven kuil te duwen.

Vreemd toch hoe atheïsten altijd weer de bijbel uit context schijnen te quoten, zullen we het dan nooit snappen?! :roll:
Johanan schreef:Voor mij geld Rom. 1:16,17
Stukken minder discriminerend en generaliserend die brief van Paulus inderdaad! :evil:
Het venijn zit 'm vooral in de staart.
28 Omdat ze het beneden hun waardigheid achtten God te erkennen, heeft God hen overgeleverd aan hun eigen onbetrouwbaarheid en doen ze wat verwerpelijk is. 29 Ze zijn door en door onrechtvaardig en boosaardig, hebzuchtig en slecht. Ze zijn door en door afgunstig, moordzuchtig en twistziek, doortrapt en kwaadaardig. Ze roddelen 30 en spreken kwaad, haten God, zijn hoogmoedig, trots en verwaand. Ze zijn vindingrijk in het kwaad, tonen geen ontzag voor hun ouders, 31 zijn kortzichtig en trouweloos, zonder liefde en onbarmhartig. 32 En hoewel ze het vonnis van God kennen en weten dat mensen die dergelijke dingen doen de dood verdienen, doen ze dit alles toch. Sterker nog, ze juichen het zelfs toe dat anderen het ook doen.
Quote jij nu uit context of ik?! :shock:
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Nee nee.. Als je het dan echt goed wilt doen, moet je het hier wel vanuit het Grieks vertalen.
Zijn de originele teksten in het Grieks geschreven? Volgens mij niet.
Vanwaar al die verschillende en nieuwe vertalingen? Nog meer mogelijke interpretaties?
Johanan
Forum fan

Bericht door Johanan »

lanier schreef: Zijn de originele teksten in het Grieks geschreven? Volgens mij niet.
Vanwaar al die verschillende en nieuwe vertalingen? Nog meer mogelijke interpretaties?
Jazeker. Deze tekst zeker wel.
De grondtekst van het Nieuwe Testament is het Grieks.

Een vertaling is natuurlijk maar een vertaling/interpretatie. Ik geloof zeker in de beste bedoelingen bij de mensen die heel hard aan de NBV gewerkt hebben, maar op sommige punten vind ik dat ze de figuurlijke vertaalplank wel eens mis hebben geslagen. Het feit wat me verheugd is dat vele mensen opnieuw aan het bladeren zijn geslagen in het Woord van God.

Mvg Johanan
Johanan
Forum fan

Bericht door Johanan »

Erik schreef: Het spijt me oom Johanan, het was niet mijn bedoeling om je in je eigen zorgvuldig gegraven kuil te duwen.
En gewoon weer geen antwoord.
Erik schreef: Stukken minder discriminerend en generaliserend die brief van Paulus inderdaad! :evil:
Het venijn zit 'm vooral in de staart.
28 Omdat ze het beneden hun waardigheid achtten God te erkennen, heeft God hen overgeleverd aan hun eigen onbetrouwbaarheid en doen ze wat verwerpelijk is. 29 Ze zijn door en door onrechtvaardig en boosaardig, hebzuchtig en slecht. Ze zijn door en door afgunstig, moordzuchtig en twistziek, doortrapt en kwaadaardig. Ze roddelen 30 en spreken kwaad, haten God, zijn hoogmoedig, trots en verwaand. Ze zijn vindingrijk in het kwaad, tonen geen ontzag voor hun ouders, 31 zijn kortzichtig en trouweloos, zonder liefde en onbarmhartig. 32 En hoewel ze het vonnis van God kennen en weten dat mensen die dergelijke dingen doen de dood verdienen, doen ze dit alles toch. Sterker nog, ze juichen het zelfs toe dat anderen het ook doen.
Quote jij nu uit context of ik?! :shock:
Waarom? Voel je je aangesproken door wat je leest dan?
Lees hierna eens overpeinzend door hoofdstuk 6,7 en 8.
Of doe een keer de hele brief, dan zul je zien dat Paulus doelt op het feit dat men door het geloof alleen gerechtvaardigd wordt. Niks meer en niks minder.

Niets zal ons nog kunnen scheiden van de liefde van onze Heer.
Door Hem die ons heeft liefgehad. (vgl. Rom. 8:33-39)

Mvg Johanan
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

JONAHAN;
Oh oh oh, wat wil jij me graag onderuit halen. Haat is een slechte raadgever
Nee, die moordzuchtige bijbel van je is een goeie. :P
insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

Johanan schreef: Haat is een slechte raadgever, kan ik je vertellen. De Bijbel gaat hier alleen mank omdat jij dat gaat.
Haat wordt gepropageerd in ook jouw NBG51. Openbaring 21:8

"Maar de lafhartigen, de ongelovigen, de verfoeilijken, de moordenaars, de hoereerders, de tovenaars, de afgodendienaars en alle leugenaars – hun deel is in de poel, die brandt van vuur en zwavel: dit is de tweede dood. "

Je hebt nog geen antwoord gegeven op mijn eerdere vraag, maar ik ben niet te beroerd hem je nog een keer voor te leggen. Kun je vanuit volle overtuiging zeggen dat je het barmhartig en rechtvaardig vindt, wanneer een ongelovige in de 'poel' verdwijnt, louter vanwege zijn ongeloof, in plaats van beoordeeld worden op de dingen die hij/zij doet??
Lees gewoon een keer wat er staat, denk er over na, lees het nog een keer,
Precies, niets meer of minder. Lees bovenstaande tekst :wink:
Door mijn geloof is het voor mij een zekerheid. Wat jij er verder mee doet, is verder jouw zaak.
Je valt me er wel mee lastig, immers, je zegt dat ik verderfelijk ben (althans dat zegt je bijbel) omdat ik niet jouw zekerheid overneem en daarom wat jou betreft de (tweede) dood verdien.

Ik wil jou mijn mening over 'dat wat ik niet begrijp' zeker niet opdringen, maar ik zou wel bij mezelf te rade gaan wanneer dit vergezeld zou gaan met het veroordelen, ja zelfs dreiging met verdoemenis. :-k
En op het moment dat ik er achter zou komen dat deze 'wijsheid' uit een boek zou komen, zou ik toch eens serieuze vraagtekens zetten bij de intentie en vermeende goddelijkheid van dat boek!
C'est le ton qui fait la musique
Plaats reactie