Socialist cars

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
biemer
Ervaren pen
Berichten: 892
Lid geworden op: 08 mei 2010 23:14

Re: Socialist cars

Bericht door biemer »

doctorwho schreef:6, in lijn cilinders2 kleppen per cilinder3430 cm3 cilinderinhoud92,0 x 86,0 mm boring x slag8,0:1 compressieverhouding185 kW (252 pk) max. vermogen4900 tpm 380 Nm max. koppel2200 tpm injectie brandstofsysteemdohc klepbedieningja, met intercooler turbo geen katalysator
Belastingvrij?
Inderdaad ! en belastingvrij !
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
Jinny

Re: Socialist cars

Bericht door Jinny »

Jagang schreef:
Jim schreef:BMW?
Die dingen waarvan de koppen altijd middendoor gingen?
FSO heb ik nog aan gesleuteld in mijn vorige professie, ongeveer 25 jaar geleden.
Heb je bij een dealer gewerkt soms? :)
Nee, in die tijd bij een dorpsgarage op het platteland in de KNH.
We hadden daar diverse Lada's enzo in onderhoud.
Daar zat ook wat FSO tussen.

Doormidden gescheurde BMW 6 cilinder koppen heb ik er diverse van meegemaakt in mijn carriere.
Jagang
Ontoombaar
Berichten: 11260
Lid geworden op: 27 jul 2009 00:22

Re: Socialist cars

Bericht door Jagang »

@ Jim: In de Kop van Noord Holland?

Ik zou haast denken dat je in Groningen hebt gewerkt.
Samen met Limburg was Groningen eigenlijk de koploper waar het ging om de verkoop van Oost-Europese auto's.

FSO's waren bepaald geen auto's die verder veel voorkwamen in Nederland.
Ik kan me nog herinneren dat ik als klein jochie (ja, de autofilie zat er al vroeg in) eens een 125P Kombi heb gezien. (toen dacht ik nog dat het een Lada was, maar aan de hand van foto's en beschrijvingen kwam ik er later achter dat het een FSO moet zijn geweest.)
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Gebruikersavatar
doctorwho
Ontoombaar
Berichten: 11463
Lid geworden op: 19 mei 2005 12:53
Locatie: tardis

Re: Socialist cars

Bericht door doctorwho »

Vroeger als wensauto gehad als mislukte student tussen twee studies in dacht ik erover om een wereldreis te maken het verhaal te verkopen aan kranten en het transport te laten ondersteunen door de Lada-importeur Cremi heette die meen ik. Helaas zag men er geen brood in :(
Afbeelding
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Gebruikersavatar
Chinaman
Diehard
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 sep 2010 16:25
Locatie: Volksrepubliek China 中华人民共和国

Re: Socialist cars

Bericht door Chinaman »

Ik heb niet zoveel verstand van auto's maar er zijn nogal wat Chinese merken op de markt die vanuit het oude socialistische systeem zijn opgeroeit tot nu in kapatalistische bedrijven

deze is nog van de communistische periode en word nu nog gebruikt, alhoewel deze wel flink opgepimpt isAfbeelding

deze met Deng Afbeelding

Maar tegenwoordig wil het bedrijf wat moderne concepten op de markt brengen...

AfbeeldingAfbeelding

Voor meer info http://en.wikipedia.org/wiki/China_FAW_ ... orporation
In het begin voornamelijk gebaseert op sovjet expertise tegenwoordig werken ze samen met volkswagen...
Karl Jaspers; those who committed war crimes were morally guilty, and those who tolerated them without resistance were politically guilty, leading to collective guilt for all.
Jinny

Re: Socialist cars

Bericht door Jinny »

Jagang schreef:@ Jim: In de Kop van Noord Holland?

Ik zou haast denken dat je in Groningen hebt gewerkt.
Samen met Limburg was Groningen eigenlijk de koploper waar het ging om de verkoop van Oost-Europese auto's.

FSO's waren bepaald geen auto's die verder veel voorkwamen in Nederland.
Ik kan me nog herinneren dat ik als klein jochie (ja, de autofilie zat er al vroeg in) eens een 125P Kombi heb gezien. (toen dacht ik nog dat het een Lada was, maar aan de hand van foto's en beschrijvingen kwam ik er later achter dat het een FSO moet zijn geweest.)
Ja, Kop Noord Holland.
In Dirkshorn zat een active Lada dealer in die tijd en daar schoof ook wel eens een FSO tussendoor.
Dat gecombineerd met het feit dat mijn toenmalig werkgever een innige band onderhield met de bewuste Lada dealer gaf mij de mogelijkheid om tussen de Simca's en Peugeot's (mijn werkgever was van origine PSA subdealer) ook aan de oostblokkers te moeten knutselen.
Jagang
Ontoombaar
Berichten: 11260
Lid geworden op: 27 jul 2009 00:22

Re: Socialist cars

Bericht door Jagang »

doctorwho schreef:Vroeger als wensauto gehad als mislukte student tussen twee studies in dacht ik erover om een wereldreis te maken het verhaal te verkopen aan kranten en het transport te laten ondersteunen door de Lada-importeur Cremi heette die meen ik. Helaas zag men er geen brood in :(
Misschien moest je eens meedoen met de Amsterdan Dakar Challenge. :)
http://www.amsterdamdakar.com/AboutUs.aspx
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar
Berichten: 11260
Lid geworden op: 27 jul 2009 00:22

Re: Socialist cars

Bericht door Jagang »

Chinaman schreef:deze met Deng Afbeelding
Dat krijg je nu, met teveel stijfsel in de kleren.
T'is te hopen dat ie niet omviel bij de volgende bocht. :D
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Gebruikersavatar
Chinaman
Diehard
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 sep 2010 16:25
Locatie: Volksrepubliek China 中华人民共和国

Re: Socialist cars

Bericht door Chinaman »

Ja, stijf stond ie wel ja. maar ik geloof dat ze zelfst daar rekening mee hebben gehouden, hij rijd (op het tiananmen plein voor de foto van Mao) alleen maar rechtdoor geloof ik :wink:
Karl Jaspers; those who committed war crimes were morally guilty, and those who tolerated them without resistance were politically guilty, leading to collective guilt for all.
Jagang
Ontoombaar
Berichten: 11260
Lid geworden op: 27 jul 2009 00:22

Re: Socialist cars

Bericht door Jagang »

Syrena

Oeps, ik was nog een telg uit de FSO fabrieken vergeten.
Nu verwacht ik toch niet dat veel mensen dit wagentje kennen, daar het alleen voor de Poolse thuismarkt was bedoeld: De FSO Syrena.

Afbeelding
Afbeelding

Dit wagentje werd van 1957 tot 1972 gebouwd, in dezelfde fabrieken als de Warszawa.

Onder de motorkap zat een watergekoelde driecilinder tweetaktmotor van ongeveer 850cc.
Deze motor leek wat op die van de Wartburg 311, maar was dus wat kleiner van inhoud.
De radiator stond achter de motor, en de koelvloeistofcirculatie (onthouden voor scrabble) verliep zonder waterpomp, maar volgens het zgn. "thermosyphon" principe.
Hierbij stijgt warm water op van het blok naar de bovenzijde van de radiator, alwaar het begint af te koelen en naar beneden zakt, om vervolgens aan de onderzijde van het motorblok weer binnen te komen.

Op zich erg betrouwbaar, al was het vloeistofpeil erg kritiek, want in tegenstelling tot systemen met een waterpomp, kan het thermosyphonsysteem geen luchtbellen "overwinnen".

De Syrena was er in meerdere carrosserievarianten.
De meesten werden verkocht als het hierboven getoonde tweedeurs model, maar er waren ook een pickup en een "van" uitvoering.

Een wagen die eigenlijk een beetje tussen de Trabant en de Wartburg in stond.
Kijk ook hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/FSO_Syrena

Let daarbij wel op dat de gebruikte motor géén Wartburg motor was, en dat de wartburg 353 NIET gebaseerd was op de Warszawa.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar
Berichten: 11260
Lid geworden op: 27 jul 2009 00:22

Re: Socialist cars

Bericht door Jagang »

Oltcit

Wie aan Oost-Europese auto's denkt, in combinatie met Roemenië, denkt al snel aan Dacia.
Er was echter nóg een fabrikant actief in Roemenië, en dat was Oltcit.

In 1976 gingen citroën en de Roemeense overheid een samenwerkingsverband aan, en na 6 jaar bureaucratisch gesteggel, was dit het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

De Oltcit lijkt oppervlakkig gezien op een driedeurs uitvoering van de Visa, welke op Peugeot-basis was gebouwd.
Maar de auto deelde weinig met de visa.
Slechts de basisuitvoering van de Oltcit, (Special) deelde de luchtgekoelde 652cc tweecilinder boxermotor met de Citroën Visa Club.
De overige krachtbronnen werden gedeeld met de Citroën GS.
(Viercilinder boxer, 1050cc luchtgekoeld)

De naam Oltcit kwam voort uit de combinatie "Oltenië", de provincie waar de fabriek stond, en "Citroën".

Als deze auto iemand bekend voorkomt, zou dat heel goed kunnen.
Dit type is namelijk ook in de Lage Landen te koop geweest als "Citroën Axel".

Eind jaren '80 werd de naam veranderd in "Oltena", en zijn er enkele prototype's gebouwd met 5 deuren, die echter nooit in produktie gingen.
Wel kwam er nog een 1289cc motor (Citroën GSA) in de Oltcit/Oltena, voordat de samenwerking met citroën definitief stopte, vanwege een dispuut over het gebruik van Dacia-onderdelen in de Oltcit.

In 1994 ging het model uit produktie, nadat Daewoo de fabriek overnam.


Hoeveel zouden er nog rondrijden in NL?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar
Berichten: 11260
Lid geworden op: 27 jul 2009 00:22

Re: Socialist cars

Bericht door Jagang »

VAZ - Lada

Wel, als we het hebben over auto's uit de voormailge Sovjet-Unie mag Lada in dat rijtje natuurlijk niet ontbreken.
Ik denk gerust te kunnen stellen dat Lada in West-Europa, naast een goedkope wagen, hét USSR stijlicoon was, en dat de wagen tegenwoordig een vrij hoog cult-gehalte heeft.

Niettemin wil ik er even bij stilstaan dat de pragmatisch gekozen vormgeving van de Lada uiteindelijk afkomstig is van de FIAT 124.
Afbeelding
FIAT 124 (let op het logo in de grille!)
Mensen die deze vorm alleen kennen als "Lada" zouden er gemakkelijk aan voorbij gaan dat de FIAT 124 in 1967 nog is gelauwerd als "auto van het jaar".

Het verhaal van Lada begon in 1966, toen de CCCP inzag dat een verdergaande motorisatie van het volk wenselijk was, en dat de bekende Moskvich fabrieken niet geheel in deze behoefte zouden kunnen voorzien.
Daarnaast had men een modern voertuig nodig voor de export, teneinde de nodige westerse deviezen binnen te krijgen.

Dat jaar werd er, na onderhandelingen, een contract getekend met de FIAT fabrieken die de Russische overheid zo toestond om een autofabriek te bouwen die zou werken volgens het FIAT-procedé, en waar er modellen van FIAT in licentie zouden mogen worden geproduceerd.

Nu is men bij het aannemen van de FIAT 124 als basis voor de licentie-auto niet over één nacht ijs gegaan.
De Partij kocht tientallen FIAT 124-en, en stelde deze auto's na het invliegen uitgebreid bloot aan de weinig vergevingsgezinde omstandigheden zoals die in Rusland voorkomen.

Van de koude sneeuwvlakten van Siberië, met een temperatuur van -35, tot en met de Gobi-woestijn met temperaturen van 50 graden celsius: Overal werden de testauto's aan de tand gevoeld, zodat technici de gelegenheid hadden om de plussen en minnen op te sommen, en dit mee te nemen in een plan voor aanpassing van het model aan het zeer brede Russische klimaat.

Dit leidde onder andere tot de volgende aanpassingen:
1. De wielophanging werd gewijzigd, en robuuster uitgevoerd om tegen de vaak slechte wegen opgewassen te zijn.
2. De kachelradiator werd vergroot.
3. De originele FIAT-motoren met stoterstangen werden ingeruild voor motoren die de Russische ingenieurs samen met de Italianen ontwikkelden. Deze motoren hadden een enkele bovenliggende nokkenas, aangedreven door een distributieketting.
4. De stalen remtrommels achter werden vervangen door aluminium exemplaren.

Afbeelding
Lada 2101
Foto genomen op de OMMA 2009.

Afbeelding
Lada 2102

Zo werd de Lada (VAZ) 2101 geboren, snel gevolgd door de 2102, die in 1971 definitief in produktie zouden gaan.

De fabriek, met 145 kilometer aan produktielijn, zou het centrum worden van de daar omheen te verrijzen stad "Togliatti", vernoemd naar Palmiro Togliatti, een bekende Italiaanse voorvechter van het communisme.

De Lada was bij de introductie, mede door de aanpassingen, nog alleszins een moderne auto te noemen, die bovendien werd geleverd met een uitgebreide gereedschapsset. Iets dat in Rusland bij het ontbreken van een fijnmazig dealernetwerk een noodzaak was.
De toenmalige autopers was over het algemeen positief over de Lada, en het kon zelfs gebeuren dat deze auto het in Nederland schopte tot dienstauto bij Rijkswaterstaat!

Uiteraard waren de 2101 en 2102 met een motor van 1200 of 1300 cc, en hun rubberachtige kunstleren stoelen, echte werkpaarden en daarom ontstond ook het verlangen aan wat luxere en snellere modellen.

In deze behoefte werd vanaf 1973 voorzien, in de vorm van de Lada 2103, en vanaf 1975 ook de 2106.

Afbeelding
Ommma 2009
Lada 2103

De Lada 2103/2106 werd geleverd met een luxe stoffen interieur, vaak in de kleur van de koets, een dashboard rijkelijk belegd met een laag houtfineer (bij de 2101/02 slechts een smalle strip van links naar rechts), ronde klokken in plaats van de rechthoekige verzamelklok van de 2101/02, en zwaardere motoren van 1500 en 1600 cc, die voortborduurden op dezelfde basis als de 1200 en 1300 motoren, en eigenlijk alleen grotere zuigers en een andere krukas hadden.

Aan de buitenkant onderscheidden de luxere modellen zich door dubbele koplampen en meer chroom in de grille, en de sierlijst op het achterpaneel, die een rechthoek vormde om de gewijzigde achterlichten.
De 1600 kon een maximum snelheid halen van rond de 160 km/u.

Binnen de Sovjet-Unie was deze versie vooral voorbehouden aan loyale ambtenaren, de geheime dienst en aan de politie.

Afbeelding
Afbeelding
Omma 2009
Lada 2103 van de voormalige DDR Volkspolizei.

In 1977 kwam een geheel nieuw model het gamma versterken: De lada (2121) Niva.

Afbeelding
Niva

De terreinauto had eigenlijk een soort hatchback-carosserie op "hoge poten", permanente vierwielaandrijving, en maakte gebruik van de 1600 motor uit de Lada 2106. Later (in de jaren '80) zou er in het westen ook nog een variant worden geleverd met een Peugeot dieselmotor.

De jaren '80

Ondanks het feit dat de Lada 2101 als "oer-lada" nog tot 1988 in produktie zou blijven, begreep men achter het IJzeren Gordijn dat de Lada, een van de belangrijkere exportprodukten van de USSR, in twaalf jaar tijd van een moderne auto begon te veranderen in een hopeloos verouderd concept.

Op dit probleem had VAZ twee antwoorden.

Het eerste antwoord bestond uit de Lada 2105/2104, en de 2107, en het tweede antwoord waren de Lada 2108/2109. (Samara)

Afbeelding
Lada 2105
Afbeelding
Lada 2104

De lijnen van de Lada 2104/05 verraden dat het hier eigenlijk gaat om een facelift van de 2101/02.
De voornaamste wijzigingen bestonden uit een ander front, een ander achterpaneel, strakkere belijning, spijlloze voor-zijruiten, waardoor de tochtraampjes kwamen te vervallen, en een ander interieur. De stoelen waren voortaan bekleed met stof, en in het nieuwe, meer "gevulde" dashboard zouden van nu af aan ronde klokken worden gemonteerd. Ook was de 1500cc motor vanaf nu eveneens leverbaar in deze lagere klasse.

Ondanks dat de wijzigingen oppervlakkig waren, en feitelijk slechts een facelift betroffen, vond ook deze versie gretig aftrek in het westen, en in Nederland waren ook deze typen regelmatig te zien in het dagelijkse verkeer.
Veel gekocht door merktrouwe mensen, gezinnen met een budget, en ouderen, en (andere) leken die gewoon van A naar B wilden zonder poespas.

Wel mag het opmerkelijk heten dat de 2105, geïntroduceerd in 1980, pas in 1984 werd gevolgd door de stationcar. Tot die tijd werden de honneurs waargenomen door de aloude 2102.

Ook de Lada 2103 en 2106 werden in 1982 onder handen genomen, en zouden verder gaan als 2107.

Afbeelding
Lada 2107

De 2107 was leverbaar met de 1500 en de 1600 cc motor, en verschilde uiterlijk van de 2105 door de verhoogde grille, en een motorkap die de contouren van deze grille volgde.
De 1600 cc versie is in Nederland zelfs nog leverbaar geweest met een automaat!
Deze werd er bij de importeur in gemonteerd.

Afgezien van de grille, onderging de 2107 gelijksoortige wijzigingen als de 2105.

En dan komen we nu toe aan het tweede antwoord: De Samara, of de 2108, 2109, en de 21099.
Men had het al in de gaten, maar de Russen waren dol op allerlei bizarre cijfercombinatie's als type aanduiding voor auto's, en niemand weet eigenlijk waar die cijfers precies voor staan.
Gelukkig bestaat er ook nog zoiets als exportnamen..

Afbeelding
De Lada Samara 2108
Afbeelding
2109

In 1984 kwam VAZ een alternatief voor de modellen die in de basis nog altijd dateerden uit de tijd van de FIAT 124.
Het was, na de Niva, het tweede geheel eigen ontwerp van de fabrieken te Togliatti.

Los van wat men van de vormgeving vindt, kan men stellen dat er qua ontwerp een radicale breuk met het verleden is gemaakt, aangezien de layout compleet was gewijzigd.

De conventionele layout met de in lengterichting geplaatste motor icm achterwielaandrijving, was vervangen door een moderne layout met dwarsgeplaatste motoren en voorwielaandrijving.
De Samara vulde door de hatchbackvorm ook mooi het gat op tussen sedan en stationcar, dat door de oude modellen was opengelaten.

De motoren waren, hoewel niet geheel nieuw, wel drastisch onder handen genomen, met de hulp van niemand minder dan......Porsche!!
Zo was de distributieketting vervangen door een modern tandriemsysteem, en diverse gebruikte materialen zijn gewijzigd om de motoren onderhoudsarmer te maken.
De Samara (In Rusland ook wel "Sputnik" genoemd) was leverbaar met motoren van 1100, 1300, en 1500 cc inhoud.

In 1990 kwam een laatste variant het gamma versterken:

Afbeelding
21099

De Lada Samara 21099 (men was kennelijk klem gelopen met de nummers), ook wel bekend als "Samara Diva".

En hiermee sluit ik dit epistel af, daar de Diva de laatste Lada was die is ontworpen in de Sovjet-Unie.
Een jaar na de introductie van de Diva zou het Sovjet-imperium, dat in 1990 al behoorlijk afbrokkelde, definitief instorten, en vanaf dat punt wordt het off-topic. :wink:
Laatst gewijzigd door Jagang op 26 mar 2011 22:39, 2 keer totaal gewijzigd.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jinny

Re: Socialist cars

Bericht door Jinny »

Ik heb ooit op het punt gestaan om een Niva te kopen (gebruikt), na een proefritje waaraan vooraf de eigenaar vertelde dat de auto door zijn vrouw werd gebruikt, stapte ik redelijk bleek weer achter het stuur vandaan.

Een vrije slag in het stuur van iets meer dan een halve omwenteling gecombineerd met mijn toenmalige rijstijl en de evengoed nog forse prijs deed mij verzuchten tegen de eigenaar of hij van zijn vrouw af wilde met deze auto.
Ik had geen armen meer over zo zwaar stuurde het geval.

Na nog enig commentaar op het stuurgedrag, de optimistische vraagprijs, mijn bod en de waarschijnlijke omvang van de biceps van zijn vrouw verzekerde de inmiddels rood aangelopen eigenaar dat ik bij een volgende keer verschijnen op zijn dam hard moest kunnen lopen.

Het zal de oplettende lezer niet verbazen dat de koop op enige kleinigheden was afgeketst. :lol:

De Samara had k geen hekel aan om aan te sleutelen kan ik me nog herinneren.
Jagang
Ontoombaar
Berichten: 11260
Lid geworden op: 27 jul 2009 00:22

Re: Socialist cars

Bericht door Jagang »

Jim schreef:Een vrije slag in het stuur van iets meer dan een halve omwenteling gecombineerd met mijn toenmalige rijstijl en de evengoed nog forse prijs deed mij verzuchten tegen de eigenaar of hij van zijn vrouw af wilde met deze auto.
Ik had geen armen meer over zo zwaar stuurde het geval.
Mja, op tijd onderhoud plegen is natuurlijk ook een vak. (Een halve vrije omwenteling is voor geen enkel voertuig "normaal".)

Ik moet zeggen dat ik nog nooit in een Lada heb gereden, dus ook niet in een Niva, maar het lijkt me wel eens leuk om te ervaren. Terreinrijden lijkt me overigens zowieso wel eens leuk om te proberen, maar ja, waar mag dat nog in NL? Elke vierkante centimeter waar géén asfalt of beton ligt is tegenwoordig een monument van staatsbosbeheer. :?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Gebruikersavatar
biemer
Ervaren pen
Berichten: 892
Lid geworden op: 08 mei 2010 23:14

Re: Socialist cars

Bericht door biemer »

Leuk verhaal Jagang ! Als liefhebber, lees ik dit soort bijdragen met veel interesse.

Hieronder vind je een andere 'socialist' car :^o

Afbeelding
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
Plaats reactie