*
Ik zag Jezus als mijn 'Grote Broer' en voorbeeld en God als 'Onze Vader'.
Toch was ik Rooms-Katholiek!
*
Kan dat wel, een persoonlijke relatie met God/Jezus?
Moderator: Moderators
Re: Kan dat wel, een persoonlijke relatie met God/Jezus?
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
(='.'=)
(")_(")
- Freedom's just another word for nothing left to lose!
*
What is mind? No matter! If you don't mind, it doesn't matter ...
What is matter? Never mind: Consciousness matters: Nothing Else Matters!
- Materie ...
- ... bestaat niet!?!?
- Materie ...
Dat bidden een "vast ritueel" is in andere religies ben ik het, zover ik kennnis heb van religie in het algemeen, eens. Hoewel ik denk dat de relatie met God (Geprezen is Hij) ook meer als een "Authority" gezien wordt. BVB in het Joodse gebed heeft God verschillende titles zoals:siger schreef: Dat geloof ik ook. Ook voor katholieken is bidden een "persoonlijk" gesprek met God. In zowat alle andere religies is bidden een vast ritueel, in de oudheid zelfs voorbehouden aan hooggeplaatsten.
-"Adonoi" Zijn geopenbaarde naam J-H-V-H die wij met vrees moeten uitspreken (hence an Authority Figure)
-"Melech haOlam" Koning van de wereld, een Absolute Monarch,
-"Elohenu" Onze God, Iets meer persoonlijk dan Koning, maar nogsteets een Authority Figure,
-"Avinu" Onze Vader, meest persoonlijke relatie maar nogsteets een Authority Figure (Een vader, of moeder, in de Joodse Wet is niet je vriend of vriendin)
Ik vermoed dat het in de Islam vergewlijkbaar is.
Groetjes,
Lex
"We never judge a statement by its author, but only on its own merit."
-Rabbi Moshe Chaim Luzzato (1707-1746)
Hoi Kitty,
(1)Teleological Evidence (Classical Philosophical Approach)
(2) Hand van God in de geschidenis (bvb. Het bestaan van mijn volk/religie dat logisch gezien geen kans had om te overleven)
(3) Het vertrouwen in mijn ouders en teachers die van een lange lijn van traditie komen van leeraar op leerling van persoon tot persoon terug tot Sjimon haTzadik de student van de Bijbelse persoonlijkheid Ezra en vandaar in een lijn terug naar Moses op de berg Sinai waar hij de Torah ontving.
(4) Het geloof (The Axiom) in an Absolute Morality something that by its very nature of being absolute must come from an Absolute Authority and not from a human social contract.
Groetjes,
Lex
Ik vermoed dat de redenen dat ik in het bestaan van God geloof niet zoveel zullen verschillen als die van andere gelovigen (hier op het forum).Kitty schreef:Wat maakt jou zeker van het bestaan van God? Dat fascineert mij eigenlijk wel.
(2) Hand van God in de geschidenis (bvb. Het bestaan van mijn volk/religie dat logisch gezien geen kans had om te overleven)
(3) Het vertrouwen in mijn ouders en teachers die van een lange lijn van traditie komen van leeraar op leerling van persoon tot persoon terug tot Sjimon haTzadik de student van de Bijbelse persoonlijkheid Ezra en vandaar in een lijn terug naar Moses op de berg Sinai waar hij de Torah ontving.
(4) Het geloof (The Axiom) in an Absolute Morality something that by its very nature of being absolute must come from an Absolute Authority and not from a human social contract.
Groetjes,
Lex
Ik had in een ander draadje een vraag voor jouw, maar die kan je misschien nu beter hier beantwoorden, staat in relatie tot je antwoord hierboven.Lex-Legis schreef:Ik vermoed dat de redenen dat ik in het bestaan van God geloof niet zoveel zullen verschillen als die van andere gelovigen (hier op het forum).
Groetjes,
Lex
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 71#p257671
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Die heb ik daar beandwoord voordat ik dit andwoord gezien had.Fishhook schreef: Ik had in een ander draadje een vraag voor jouw, maar die kan je misschien nu beter hier beantwoorden, staat in relatie tot je antwoord hierboven.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 71#p257671