Ik stelde deze vraag om na te gaan of "dieren zijn robots" een gelijkenis is of een gelijkstelling.siger schreef:Vraagje om over na te denken (niet omdraaien!): is een robot een dier?
Een gelijkenis is een metafoor, die eigenschappen wijzigt, en dus net uit ongelijkheid haar betekenis haalt. Echte gelijkstellingen (synoniemen) zijn zonder problemen verwisselbaar.
Een vuistregeltje is dat als je een metafoor omdraait, er iets wringt. Iets gelijkhaardigs doet zich voor bij klassen (een mus is een vogel, maar een vogel is geen mus.)
Dus "de zon is een vader" is geen gelijkstelling, maar overdrachtelijk, een metafoor.
Die de mist ingaat als je zegt "een vader is de zon".
En ik denk ook dat "een dier is een robot" geen gelijkstelling is, maar een metafoor, en mijn bedoeling van vorige post was aan te tonen, dat die de mist in gaat als je hem omdraait tot "een robot is een dier".
Dus: een dier is een robot, maar een robot is geen dier.
Let wel dat dit geen wetenschappelijke discussie is, maar een discussie die zich grotendeels in de popcultuur afspeelt, zij het ondersteund door commericele schrijfsels van wetenschappers.