Dat dit geen goed argument is heb ik in mijn artikel waarnaar ik de link gaf heel uitvoerig uitgelegd. Lees het eens door. Hetzelfde artikel kan ook hier gelezen worden.biemer schreef:Ten tweede zijn de verslagen in de verschillende evangeliën geen gladde verhalen, maar zijn ze levensecht en eerlijk in hun verwarring, twijfel en groeiende verbazing. Alle volgelingen van Jezus staan er op de een of andere manier gekleurd op en zijn in hun reacties herkenbaar uit eerdere verhalen. Was er achteraf een verhaal geconstrueerd, dan zou alles waarschijnlijk veel geloviger toegaan en vloeiender verlopen.
Het vet afgedrukte 2e argument vind ik wel een goeie trouwens !!!
Ten eerste zijn het wél gladde en met name gelovige verslagen indien je ze op zich leest. Dat er zinsnedes instaan als dat ze 'verwonderd' waren en 'bevreesd' of 'in verwarring' heeft niets met eerlijkheid te maken, maar zou iedere novelleschrijver vermeld hebben (Robert Price wees erop dat het juist een vaststaande stijlvorm is voor alle verhalen uit de antieke tijd met wonderen erin dat één of meer omstanders 'twijfelde'. Zoiets moest je er altijd in het verhaal bij vermelden om het wonder echt waar te laten zijn), net zo goed als iedere romanschrijver de volgelingen kleur zou hebben gegeven en het 'levensecht' hebben gemaakt. Al dit soort zaken zijn op geen enkele manier een argument voor de waarheid ervan.
Maar tegenwoordig kan men ook de wordingsgeschiedenis nalopen en goed laten zien hoe en waarom de verslagen zo van elkaar verschillen. Marcus kent helemaal geen opstandingsverhalen van Jezus. Een beter bewijs dat al die zaken in de andere evangeliën erbij verzonnen zijn kan men eigenlijk niet geven. Het kan er echt niet dikker bovenop liggen.
Dat het allemaal opgemaakte verslagen zijn kan tegenwoordig zo goed uit de doeken worden gedaan. We weten nu dat Mattheüs en Lucas allebei het evangelie van Marcus vóór zich hebben gehad om een béter evangelie te schrijven. Er is dus sprake van correctie. En de zaken die erbij gekomen zijn, of in strijd zijn met het oudste evangelie, zijn zeer goed te verklaren als opgemaakte zaken om een bepaald doel te dienen (zie mijn artikel, ook mijn andere artikel waar Lanier naar verwees), men kan veelal zelfs de desbetreffende gedachtengang nagaan van Matteüs en Lucas om het oorspronkelijke verhaal iets te wijzigen of aan te vullen. Lucas en Matteüs hadden echter weer geen weet van elkaar, waardoor er onderlinge tegenstrijdigheden ontstonden die onmogelijk op te lossen zijn, hetgeen enkel een argument kan wezen dat wijst op het verzonnen karakter van hun verhaal.