"een veel betere verhouding kick-lichamelijke schade."
Wordt je alleen een beetje vlugger gek van ....
Bovendien ;
....zo is ook het snuiven aan hoogtechnologische lijmen en allerlei oplosmiddelen van tegenwoordig , een lichamelijk veel nefaster bezigheid op korte termijn , dan het regelmatig inhaleren van dure poedertjes ...
1° ) -Ieder zijn meug en volgens zijn geldbuidel
2°) - Als je dan toch een verslaving dient te koesteren dan kies je natuurlijk voor dat wat je schijnbaar helpt te ontspannen = beter verder te leven ondanks al de teneerdrukkende en frustrerende vodderijen en domkopperijen rondom jou ( en ook door jou ) en waarvan je denkt dat het "best" is voor de gezondheid ... tot er tegenbericht komt natuurlijk
TER verduidelijking ;
Ik zeg alleen maar dat ik meende te hebben waargenomen in mijn omgeving ( jaja , de jazzmusici waar ik zeer regelmatig in kontakt mee kwam ) dat het typisch is voor verslavingen , dat wanneer men er succesvol van afkickt , toch velen vlug op zoek gaan naar een nieuwe verslaving ...( als ze die al niet bezaten ) ?
Anecdotisch natuurlijk
Maar uiteindelijk krijg je na vele afkick- pogingen een fractie zuipende dragonders die paffen als jonge turken en snuiven als gekke runderen met beschadigd tussenschot ( net zoiets als het jojo effect bij het verplichte vermageren )
Als je daar tussen zit , doe je het ook , al was het maar om niet teveel overlast meer te hebben van je collega's : uiteindelijk zit je dan ook solidair te wezen en te kniezen
Tenslotte ;
als je wilt stoppen dan stop je er mee / en gelijk waar .... Onmiddelijk en met veel wilskracht en met vallen en opstaan ....
Maar : welke prijzen er met stoppen te winnen vallen ?
Alleen maar:
(hopelijk) wat beter (in)zicht op de werkelijkheid en jouw resterend leven ... Maar of je dat aankan( of zonder hulpmiddelen kan verwerken ) moet je afwachten ....
'Tis trouwens voor iedereen hetzelfde ; vroeg of laat staat plotst een onomzeilbaar ding (" la Condition Humaine " en hoe ermee omgaan ) op je weg en kan je het niet meer ontlopen en/of uitstellen : m.a.w.
Verlost van alle verslavingen is net als het voorzichtige ontwaken na een jarenlange boemelpartij : een reusachtige kater : dat wat je dan ziet is niet plots mooier ,of zo ... alleen maar "nieuw" omdat je het nooit anders dan bedekt onder een rookgordijn hebt gezien : in het echt zit het onder een dikke vettige smog ...