Ah, daar kunnen we weer iets mee. Maar in feite beweert u dat 10% tot 20% van de vrouwen miskramen ondergaan wegens Eva en haar appel als u het over de erfzonde heeft.Siegfried Stahl schreef:Ok...u vraagt ,wij draaien: ik vind het een bezopen stelling....
U kunt het idee van de erfzonde opgeven, om maar eens wat te noemen.Siegfried Stahl schreef:wat moet ik daar nu mee? Kan ik er iets mee? Kan ik er iets aan doen?
Dat is één manier om het idee van de erfzonde op te geven.Siegfried Stahl schreef:Is het allemaal ok als ik mijn geloof op zou geven?(de gedachte alleen al)
Ja. En dat is geen persoonlijke wrok. Om te beginnen heb ik die niet, omdat ik niet geloof. Dwz ik geloof niet dat er één of meer goden zijn, ik geloof evenmin dat er geen god is. Ik geloof niet. Dat is voor mij voldoende. Ik heb religieuze diensten meegemaakt van protestanten, katholieken, moslims en hindoes. Ze doen mij niets meer dan welwillende nieuwsgierigheid of verveling (als ze te lang duren) opwekken.Siegfried Stahl schreef:Maar het zit u blijkbaar hoog...tja dan ik kan u zeggen dat ik he allemaal heel erg vind voor die vrouwen.
Persoonlijk heb ik weinig reden tot wrok. Ik heb noch een miskraam ondergaan nog eentje verwekt. Natuurlijk heb ik enige tegenslagen voor mijn kiezen gehad, maar al met al vind ik dat ik het goed getroffen heb. Daar is enig geluk bij komen kijken, veel hulp van medemensen en mijn eigen vaardigheid om gunstige gelegenheden te benutten. Reden voor dankbaarheid jegens één of ander opperwezen zie ik evenmin.
Er is wel een existentiële wrok. Ik vind dergelijk lijden onrechtvaardig en oneerlijk. Ik vind dat een bestaande god er iets aan zou moeten en kunnen doen. Dit heet de theodicee. Mijn existentiële wraak is het bestaan van god niet erkennen.