Trouwen in de kerk

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

cymric
Bevlogen

Re: Trouwen in de kerk

Bericht door cymric »

lanier schreef:Stel je ontmoet de liefde van je leven. Op een gegeven moment komt trouwen ter sprake en hij/zij wil trouwen in de kerk. Heb je dat voor hem/haar over? Of kies je sowieso voor een partner die niet gelovig is.
Persoonlijk vind ik trouwen niet echt een noodzaak: ik zie het als een juridisch contract waarin je vastlegt voor elkaar te zorgen en niet meer dan dat. Dat er een enorme poeha omheen zit, kan mij niet echt bekoren. Het mag best tot een feestje aanleiding geven, maar van die smartlappen over 'De Mooohoohooooiiiste Dag van mijhijijijn Llleeeeeven' vind ik kul.

Dat gezegd, ik zal waarschijnlijk wel trouwen omdat mijn vriendin graag de poeha van een groot feest wil. Ik ben niet zo'n feestganger, en het idee dat je nu de hele dag in het middelpunt van de belangstelling staat, vind ik niet zo fijn. Echter, je moet wat voor elkaar overhebben in een relatie en van die ene dag zal ik niet doodgaan.

Nu de vraag: zou ik trouwen in de kerk als mijn vriendin daarom vroeg? (We zijn niet gelovig, dus gaan we het sowieso niet doen.) Mijn antwoord: ik zou er grote moeite mee hebben omdat ik beloftes doe die ik a) niet na kan komen en b) onzinnig vind. Ik sta daar in feite een grote leugen te verkopen alleen maar omdat zij of haar familie dat graag wil, en daar pas ik voor. Het feit dat de kerk dat nog accepteert ook, maakt het helemaal tot een schijnvertoning. Wie probeert nu wie bij de neus te nemen? God in ieder geval niet: die heeft donders goed door dat Zijn zegen wordt gevraagd voor een huwelijk met een persoon die Zijn bestaan in meer of mindere mate ontkent.

Een andere manier om de vraag te beantwoorden is dan ook dat mijn Grote Liefde niet gelovig kan zijn. Ik heb diverse relaties met ietsistes gehad: op hun manier allemaal lieve en schattige meiden. Maar ik sloeg dicht op het moment dat ze vol overtuiging ingingen op hun geloof. Het was een zeer serieuze zaak voor ze---maar wel eentje waarin ik ze nooit zou kunnen steunen, zelfs niet oppervlakkig, omdat ik hun overtuiging absoluut niet serieus kon nemen. Omdat ik veel te weinig ervaring had, kon ik dat gevoel ook niet goed (lees: politiek correct) verwoorden, met vaak heftige ruzies tot gevolg. (Nu zou ik het wel kunnen, maar is het niet meer nodig.) Met veel tijd zou ik ze misschien op andere gedachten hebben kunnen brengen, maar ik heb dat altijd categorisch geweigerd. Als je zoveel van iemand houdt dat je je verdere leven bij die persoon wilt blijven, doe je dat niet nadat je eerst alle fundamentele 'karakterprobleempjes' hebt weggebeiteld en iemand hebt omgevormd tot een persoon die jij wél acceptabel vindt. Kies dan meteen iemand uit die aan je beeld voldoet: dat 'klikt' een stuk beter en leidt tot veel minder spanningen. Want het blijft natuurlijk niet bij het huwelijk: wat doe je met kinderen, met opvoeding, met pa & ma die aan het eind van hun leven een vreselijke aftakeling tegemoet gaan, met de (schoon)familie, enzovoort.

Als beide partners niet al te hard op hun strepen gaan staan, is daar vast wel uit te komen. Maar dan zijn beiden niet erg strikt in hun opvattingen en vinden ze onderlinge harmonie belangrijker dan hun persoonlijke overtuiging. Ik ben wat dat betreft een egoïst: eerst mijn overtuiging, dan de ander. Dan kan ik mezelf zijn zonder me de hele tijd à la de Kitkat-reclame af te vragen waar ik in hemelsnaam mee bezig ben.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
MrJ

Re: Trouwen in de kerk

Bericht door MrJ »

lanier schreef:Stel je ontmoet de liefde van je leven. Op een gegeven moment komt trouwen ter sprake en hij/zij wil trouwen in de kerk. Heb je dat voor hem/haar over? Of kies je sowieso voor een partner die niet gelovig is.
Ik zou sowieso niet kunnen leven met een gelovig iemand want een aantal van hun waarden en normen spreken mij totaal niet aan. Zo rook ik graag, drink af en toe eens een goede frisse pint en ben ik ook tegen onthouding vóór het huwelijk. Ik denk niet dat er dus ooit een gelovig meisje op mij zou kunnen vallen.

Dan heb je nog die andere soort, die wil trouwen voor de kerk om hun ouders en familie een plezier te doen. Deze zijn eigenlijk de ergste soort. HYPOCRIET. het type mens dat zijn kinderen laat dopen, hen een communie laat doen, trouwt en begraven wordt in de kerk maar verder zie je ze nooit de zondagochtend naar de kerk gaan. Dat zijn de ergste...

Wat ik zéker weet is dat ik nooit zal trouwen in de kerk, NOOIT omdat ik een afkeer heb van die hypocriete boel. En met mijn familie moet ik niet inzitten want die doe ik een plezier door vooral niet in de kerk te trouwen.
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Jacques Derrida ( 1930-2004) over het huwelijk.
Als ik wetgever was, zou ik voorstellen dat het woord en het concept "huwelijk" gewoon verdwijnen uit elk burgelijk lekenwetboek. Het "huwelijk", een religieuze, sacrale, heteroseksuele waarde, met de gelofte om zich voort te planten, eeuwig trouw te zijn enz. , is een toegeving van de lekenstaat aan de christelijke kerk, en dan voornamelijk wat de monogamie betreft.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Akkersloot
Banned
Contacteer:

Bericht door Akkersloot »

Ik denk niet dat iedereen die in een kerk wil trouwen gelovig is. Het is ook een kwestie van romantiek en cultuur.

Kind laten dopen idem dito.
4 van de 5 pilaren van de islam worden uitgevoerd met behulp van niet-moslim producten.
Plaats reactie