héla hola

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.
Femke

Re: héla hola

Bericht door Femke »

Fishhook schreef:
Femke schreef:parsimone

Femke
Hé Femke, wat betreft 'parsimone' zowel van Dale als het world-wide-web geeft niet thuis, is er een typo in het spel of is het woord een eigen uitvinding?

Parsimony (karigheid/schrielheid) wel.
Oeps. :? Lost in translation. Tijdens de eerstejaarscyclus Wetenschapsfilosofie werd vaak het woord parsimony of parsimonious gebruikt, en parsimoon leek me een mooie vertaling. Ik bedoel er het wetenschappelijke gebruik mee: de verklaring die weinig vooraannames vergt zal een grotere kans hebben juist te zijn dan één waar een aantal (vaak onbewijsbare) vooronderstellingen voor nodig is.

Vond het wel een vondst, eigenlijk.
als mama kan ik hier alleen maar vragen of hij tandjes krijgt. Bijten op iets kouds helpt.
:D
En je hebt gelijk, zo'n discussie hoort thuis in een eigen draadje. Doen we nog 's.
Bedankt voor je reactie, in ieder geval.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Femke schreef:
Fishhook schreef:
Femke schreef:parsimone

Femke
Hé Femke, wat betreft 'parsimone' zowel van Dale als het world-wide-web geeft niet thuis, is er een typo in het spel of is het woord een eigen uitvinding?

Parsimony (karigheid/schrielheid) wel.
Oeps. :? Lost in translation. Tijdens de eerstejaarscyclus Wetenschapsfilosofie werd vaak het woord parsimony of parsimonious gebruikt, en parsimoon leek me een mooie vertaling. Ik bedoel er het wetenschappelijke gebruik mee: de verklaring die weinig vooraannames vergt zal een grotere kans hebben juist te zijn dan één waar een aantal (vaak onbewijsbare) vooronderstellingen voor nodig is.

Vond het wel een vondst, eigenlijk.
Een soort Ockham's Razor dus?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Femke

Bericht door Femke »

(geëditeerd wegens quote in quote in quote)
Parsimony: karigheid/schrielheid
...
De verklaring die weinig vooraannames vergt zal een grotere kans hebben juist te zijn dan één waar een aantal (vaak onbewijsbare) vooronderstellingen voor nodig is.
Een soort Ockham's Razor dus?
Inderdaad.

Raar eigenlijk dat we er in het Nederlands niet zo'n sympathieke vertaling voor hebben. Karig en schriel klinkt zo onaantrekkelijk.
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp »

Femke schreef:Inderdaad.

Raar eigenlijk dat we er in het Nederlands niet zo'n sympathieke vertaling voor hebben. Karig en schriel klinkt zo onaantrekkelijk.
Wat dacht je van "spaarzaamheid"?
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

-
We hebben inmiddels al wat ´gebotst´ ...
... wellicht dat ik daardoor nieuwsgierig werd naar je intro, maar toch:

Alsnog van harte welkom Qualia!

Het doet me deugd zulks te lezen van de hand van een wetenschappelijk geschoolde dame:
qualia schreef:... ...
Ik geloof in energie. Dat is eigenlijk geen geloof maar een wetenschappelijke constatering. Het geloof begint dan bij mijn aanname dat er geen verschil is tussen zichtbare/voelbare en onzichtbare/onvoelbare energie, ik denk dat bijvoorbeeld sterke emoties zich materieel kunnen manifesteren. In de vorm van gebeurtenissen of zelfs in de vorm van entiteiten, wie zal het zeggen.
De dood is de ultieme 'test' omtrent geloof of niet geloof denk ik. Ik geloof in een bepaalde vorm van reïncarnatie. Maar niet in de vorm van behoud van een ziel of een persoonlijkheid. Wel in de vorm van een behoud van de energie die in je zit. Maar hier zit voor mij geen persoon-achtig iets achter. Er is niets buiten de natuur, het universum en alles daarachter voor mij.
... ...
Ook valt me de hoge mate van correctheid op van de vorm waarin je discussiëert ...
... daar zou ik nog wat van kunnen leren, dat ben je vast wel met me eens.
Ik heb meestal niet zo last van schroom ten aanzien van mijn eigenste discussiestijl,
want och, ieder vogeltje zingt het mooiste zoals het nou eenmaal gebekt is,
maar na het lezen van jouw intro en naar aanleiding daarvan
ook nog wat andere reacties van jouw hand gelezen te hebben, voel ik inmiddels toch iets van schaamte
in verband met de manier waarop ik jou tot dusverre te woord stond.
-
Hmmm ...
... het hoort nou eenmaal bij GayaH weet je, dus dat ga ik ook niet veranderen,
maar ik beloof toch alvast dat ik wat meer ga proberen
om zulke onnodig scherpe botheid als tot nu toe jegens jou te vermijden.
-
Qualia: zeer toepasselijke nick die volgens mij goed bij je past,
mijn excuses voor eventuele kwetsing vanwege mijn onnodig scherpe botheid maar
hopelijk 'no harm done'?
-
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
misslovely
Geregelde verschijning

Bericht door misslovely »

welkom op het forum!!!!!!
qualia
Forum fan

Bericht door qualia »

Wat een fijne reactie GayaH, no harm done! We zaten wel precies op het goede onderwerp om te botsen en ik reageerde zelf ook al te geïrriteerd. Ik vind het echt heel tof van je dat je er op deze manier op terug komt. Classy~

bedankt voor je verlate welkom :)

en misslovely, ook bedankt voor jouw welkom!
the possible ranks higher than the actual
Plaats reactie