Bloggen maar!

Wil je iets persoonlijks aan anderen kwijt. Vertel het hier.

Moderator: Moderators

Arend

Re: Bloggen maar!

Bericht door Arend »

Fjedka schreef:Komt dat niet uit de bijbel? Ook daar heeft een vrijdenker geen boodschap aan.
Arend, je bent toch niet gelovig, mag ik hopen?
Ik geloof in de idee. Het al dan niet bestaan van een God is iets wat ik nooit (in objectieve zin) kan zeggen.
Dat betekend niet dat ik al het geschrevene niet als onderbouwing voor mijn argumenten gebruik, want dit doe ik soms.

Persoonlijk begrijp ik (nog) niet bar veel van de bijbel en lees het enkel op een dialectische manier zo af en toe, met een kritisch oog (ten opzichte van mijn interpretatie).

Tevens ben ik het deels eens met het absurde: http://nl.wikipedia.org/wiki/Absurdisme

"Het onderzoek naar de essentiële (existentiële) vragen van het bestaan leidt traditioneel tot twee mogelijke uitkomsten: de conclusie is hetzij dat het leven geen betekenis heeft, hetzij men probeert op een kunstmatige manier (zoals via godsdienst) het vacuüm op te vullen.

Camus stelt een derde keuzemogelijkheid voor: vrede hebben met het idee dat het leven geen werkelijke betekenis heeft en toch gewoon doorleven. Mensen die voor deze derde optie kiezen zijn volgens Camus absurde helden. In De Mythe van Sisyphus beschrijft hij drie voorbeelden van mensen met deze levensinstelling: de Rebel, de Kunstenaar en Don Juan."

Ik geloof in de idee krachtens het absurde. Ik kan vrede hebben met het idee dat het leven geen werkelijke betekenis heeft en kan daarom evengoed geloven in de idee. Als ik maar overleef, DAT is de essentie van mijn leven.
qualia
Forum fan

Bericht door qualia »

Arend schreef:Het immanente is voor mij in deze zin uitwendig: omdat het zich beperkt tot ons bewustzijn
Immanentie moet wel ergens naar verwijzen: HET immanente bestaat volgens mij niet (in het algemeen verwijst immanentie zonder toevoeging naar een god denk ik). Iets dat zich beperkt tot het bewustzijn is natuurlijk immanent aan het bewustzijn. Dit zonder verdere uitleg uitwendig noemen is onnodig verwarrend.
Arend schreef:"De keuzes van een persoon in deze maatschappij zijn beperkt door een structuur, die gevormd is door de maatschappij."
Misschien is het zo duidelijker omschreven?

Ja, dat is een duidelijke omschrijving. Maar is er ook een maatschappij waarin de keuzes van de persoon niet beperkt worden door die maatschappij? Ik vraag dit omdat je 'deze maatschappij' zegt.
Arend schreef:Transcendentie is; meer dan kennis over objecten alleen: a priori (kennis die voorafgaat aan kennis), gnosis (verborgen kennis) en kennis over kennis.
A priori kennis (kennis die voorafgaat aan de ervaring) valt niet buiten kennis van objecten. Het feit dat een driehoek drie zijden heeft met drie hoeken die samen 180 graden meten, is toch a priori kennis van een driehoek die je nog niet gezien hebt. Kant heeft wel een constructie bedacht waarin er sprake is van niet-analytische kennis (analytisch = ronde cirkel) die toch a priori is. Naar mijn mening toch niet helemaal overtuigend.

Met de gnosis ben ik niet zo bekend (helemaal niet zeg maar). Waarom zou het verborgen kennis zijn? En waarom zou verborgen kennis een transcendent aspect hebben en transcendent aan wat? Je roept met weinig woorden veel vragen op!

Misschien kan transcendente kennis gewoon niet bestaan, zoals je zelf ook al een beetje aangeeft volgens mij. Als het kennis is, kan het niet voorafgaan aan kennis of daarboven uitstijgen. Je zult dus een ander woord moeten gebruiken om duidelijk te maken wat je bedoelt.

Maak een duidelijk onderscheid tussen je filosofie en je godsbeeld (als je dat wilt ontwikkelen tenminste), als ik dat mag zeggen, ik heb het gevoel dat ze door elkaar heen lopen in je schrijven.
Mariakat schreef:Misschien geen wetenschappelijke uitkomsten, maar volgens de letter (van een aantal woordenboeken) en de wet van de grote getallen moet ik jouw dus wel gelijk geven.
Google heeft inderdaad meestal wel gelijk, tenzij er weer wat idioten komen die menen de spelling te moeten omgooien, dan loopt Google ineens achter. Ik weet niet of Engelse taalgebieden ook last hebben van dat soort types.
the possible ranks higher than the actual
Arend

Bericht door Arend »

@ qualia: bedankt voor je feedback, ik heb er wat aan!
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Mariakat schreef:
Arend schreef: 'het Groene Boekje'.
Klinkt sufisticated..
:D
Sofisticated bedoel je?
Of misschien toch suf....? :evil3:

.
Sufisticated is a doctoral candidate and researcher at the Centre for Islam and the Modern World. :mrgreen:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie