Welnee, jôh!Maverick schreef:Het bestaan van God is wel merkbaar, maar niet meetbaar.
Inbeelding en fantasie al dan niet nagepraat na een effectieve religieuze indoctrinatieperiode.
Moderator: Moderators
Welnee, jôh!Maverick schreef:Het bestaan van God is wel merkbaar, maar niet meetbaar.
Cluny kiest m.i. voor 'd' (=wegwezen) op grond van 'a, b, en c'!axxyanus schreef:Dat is allemaal mooi in een formeel debat. Maar als iemand stelt dat een ander hem geld schuldig is en die ander stelt daar tegenover dat hij die eerste helemaal niets schuldig is dan hoeft die ander wat mij betreft in eerste instantie helemaal niets aan te tonen.Theoloog schreef:Dat heb ik al tien keer gedaan. Wie stelt heeft de bewijslast. Dat geldt dus ook voor wie stelt dat iets niet bestaat of een bepaald verschijnsel niet X is. Als jij stelt dat UFO's beslist geen ruimteschepen met buitenaardse wezens zijn (in plaats van: we hebben vooralsnog geen goed bewijs dat het ruimteschepen zijn dus wéten we niet of het dat zijn), dan zul je die stelling met argumenten moeten onderbouwen.siger schreef:Dus bewijs dat atheisten moeten bewijzen dat god niet bestaat, of stop met jezelf te herhalen. (Het is inmiddels al wel tien paginas duidelijk wat het moet worden.)
Ik heb tevens laten zien langs welke lijnen zo'n onderbouwing zou kunnen lopen.
Maar als nu blijkt dat die ander regelmatig schulden maakt en de neiging heeft om die schulden te vergeten en zeker als ik daar zelf al eens slachtoffer van geweest ben dan wil ik daar wel eens anders over nadenken.
Het is natuurlijk ook de vraag wat de atheïst nu juist stelt. Persoonlijk lijkt cluny's samenvatting helemaal niet juist. Ik zou het eerder als volgt samenvatten en ik zie niet hoe de atheïst in die gevallen enige bewijslast heeft.
Theïst:Atheist:
- God bestaat!
- a) Ik geloof er niets van.
b) Hoe kom je daarbij?
c) Geen belangstelling
d) ...
Je roept nou steeds "wie stelt, moet bewijzen" .... maar waarom dan ?!Theoloog schreef:Dat heb ik al tien keer gedaan. Wie stelt heeft de bewijslast. Dat geldt dus ook voor wie stelt dat iets niet bestaat of een bepaald verschijnsel niet X is. Als jij stelt dat UFO's beslist geen ruimteschepen met buitenaardse wezens zijn (in plaats van: we hebben vooralsnog geen goed bewijs dat het ruimteschepen zijn dus wéten we niet of het dat zijn), dan zul je die stelling met argumenten moeten onderbouwen.siger schreef:Dus bewijs dat atheisten moeten bewijzen dat god niet bestaat, of stop met jezelf te herhalen. (Het is inmiddels al wel tien paginas duidelijk wat het moet worden.)
Ik heb tevens laten zien langs welke lijnen zo'n onderbouwing zou kunnen lopen.
Zeer wel mogelijk, ook als ik dat meeneem in mijn overwegingen blijft er echter het gevoel dat er "Iets" is. Dat zal gerust niet het klassieke godsbeeld zijn.cluny schreef:Welnee, jôh!Maverick schreef:Het bestaan van God is wel merkbaar, maar niet meetbaar.
Inbeelding en fantasie al dan niet nagepraat na een effectieve religieuze indoctrinatieperiode.
Helaas, dat kan nog even duren. Want wie iets stelt moet dat bewijzen. Maar wie stelt dat wie stelt moet bewijzen, moet dat dus ook bewijzen. En wie stelt dat wie stelt dat wie stelt...............dat moet bewijzen, moet dat dus ook bewijzen.Joe Hn schreef:En ja, ik roep ook gewoon lekker door. Tot ik een antwoord krijg waar ik wat mee kan.
Ik herinner mij dat ik enige jaren geleden met mijn blote voet voluit in een punaise stapte.Maverick schreef:Zeer wel mogelijk, ook als ik dat meeneem in mijn overwegingen blijft er echter het gevoel dat er "Iets" is. Dat zal gerust niet het klassieke godsbeeld zijn.cluny schreef:Welnee, jôh!Maverick schreef:Het bestaan van God is wel merkbaar, maar niet meetbaar.
Inbeelding en fantasie al dan niet nagepraat na een effectieve religieuze indoctrinatieperiode.
Bewijs dan maar eens dat de gaten in je sokken niet worden veroorzaakt door een onzichtbare roze eenhoorn....Joe Hn schreef: Je roept nou steeds "wie stelt, moet bewijzen" .... maar waarom dan ?!
Volgens welk universeel regel(boek?) of recht moet dat ?
.
Dat - of het tegendeel - hoef jij noch ik te bewijzen.collegavanerik schreef:Bewijs dan maar eens dat de gaten in je sokken niet worden veroorzaakt door een onzichtbare roze eenhoorn....Joe Hn schreef: Je roept nou steeds "wie stelt, moet bewijzen" .... maar waarom dan ?!
Volgens welk universeel regel(boek?) of recht moet dat ?
.
Daarom is een godbewijs danwel godsgevoel dan godsvermoeden danwel "iets" vermoeden ook zeer persoonlijk van aard.cluny schreef:Ik herinner mij dat ik enige jaren geleden met mijn blote voet voluit in een punaise stapte.Maverick schreef:Zeer wel mogelijk, ook als ik dat meeneem in mijn overwegingen blijft er echter het gevoel dat er "Iets" is. Dat zal gerust niet het klassieke godsbeeld zijn.cluny schreef: Welnee, jôh!
Inbeelding en fantasie al dan niet nagepraat na een effectieve religieuze indoctrinatieperiode.
Wat dat betreft ben ik een overgevoelig persoon, ik kan erg slecht tegen dit soort incidenten, maar toch, binnen 3 seconden had ik zelf het maximaal in mijn hiel binnengedrongen object er uit getrokken.
Als ik er aan terugdenk krijg ik er ook "een gevoel" over. Een heel sterk gevoel.
Voor "een gevoel" hoeft er niets te zijn, je gedachten maken en voeden een gevoel.
Met andere woorden: Jouw gevoel, jouw godsgevoel, anderen hebben er helemaal niets aan.
Vechten tegen je eigen ongecheckte vooronderstellingen houd je verder wel zoet zonder dat ik er tijd aan hoef te besteden. Neem ik gemakshalve aan.Theoloog schreef:Het is inmiddels voor ieder die zijn ogen open heeft echter volkomen helder waar je op uit bent: kunnen stellen dat God niet bestaat zonder daarvoor met argumenten over de brug te hoeven komen. Achterover leunen als een agnost en de ander het werk laten doen, terwijl je de pretenties bezigt van een atheïst.
nee ik stel dat gaten in sokken worden veroorzaakt door onzichtbare roze eenhoorns, dus volgens jouw redenering moet JIJ bewijzen dat dat niet zo is.Joe Hn schreef:Dat - of het tegendeel - hoef jij noch ik te bewijzen.collegavanerik schreef:Bewijs dan maar eens dat de gaten in je sokken niet worden veroorzaakt door een onzichtbare roze eenhoorn....Joe Hn schreef: Je roept nou steeds "wie stelt, moet bewijzen" .... maar waarom dan ?!
Volgens welk universeel regel(boek?) of recht moet dat ?
.
Maar wat bedoel je hiermee te zeggen ... ?
(denk dat ik jou, of jij mij, niet snap(t) )
Op wiens post is dit een reactie?cluny schreef:Godsbewijs?
Er is geen enkele reden om dat woord naar aanleiding van jouw persoonlijke "ervaringen" hier te gebruiken.
Je begint je persoonlijke theorie met 100%, het godsbewijs, maar eindigt de reeks met helemaal niets.
Moet je mijn reactie maar even lezen op de vorige bladzijde.Joe Hn schreef:Je roept nou steeds "wie stelt, moet bewijzen" .... maar waarom dan ?!Theoloog schreef:Dat heb ik al tien keer gedaan. Wie stelt heeft de bewijslast. Dat geldt dus ook voor wie stelt dat iets niet bestaat of een bepaald verschijnsel niet X is. Als jij stelt dat UFO's beslist geen ruimteschepen met buitenaardse wezens zijn (in plaats van: we hebben vooralsnog geen goed bewijs dat het ruimteschepen zijn dus wéten we niet of het dat zijn), dan zul je die stelling met argumenten moeten onderbouwen.siger schreef:Dus bewijs dat atheisten moeten bewijzen dat god niet bestaat, of stop met jezelf te herhalen. (Het is inmiddels al wel tien paginas duidelijk wat het moet worden.)
Ik heb tevens laten zien langs welke lijnen zo'n onderbouwing zou kunnen lopen.
Volgens welk universeel regel(boek?) of recht moet dat ?
Volgens mij kun je het alleen blijven eisen (bewijs maar, want anders .... ik ... ). Niets verplicht de ander ertoe om zijn stellingen te bewijzen. En niets dwingt jou om ook maar iets aan te nemen (met of zonder bewijs).
En ja, ik roep ook gewoon lekker door. Tot ik een antwoord krijg waar ik wat mee kan.
God bestaat niet.Maverick schreef:Op wiens post is dit een reactie?cluny schreef:Godsbewijs?
Er is geen enkele reden om dat woord naar aanleiding van jouw persoonlijke "ervaringen" hier te gebruiken.
Je begint je persoonlijke theorie met 100%, het godsbewijs, maar eindigt de reeks met helemaal niets.
Ik heb in ieder geval nergens een godsbewijs geleverd. Ik stel juist dat je god niet aan anderen kan bewijzen en dat dus alle godsbewijzen vals zijn.
Ik maakte onderscheid tussen merkbaar en meetbaar. Merkbaar is dat iets zich aan het bewustzijn openbaart, wat niet wil zeggen dat dat "Iets" meer dan een illussie is. Meetbaar wil zeggen dat je de aanwezigheid van iets kan vaststellen met meet apparatuur, wat wel wetenschappelijk bewijs oplevert maar geen filosofisch bewijs.
Wetenschappelijk gezien is God geen eens dood maar gewoon levenloos, filosofisch gezien is god een vraagteken. Maar de Christelijke god is voor mij nauwelijks een vraagteken, dat staat voor mij haast gelijk aan onzin.