BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

MaartenV
Bevlogen

Re: BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Bericht door MaartenV »

Maar denk gewoon eens na wat die negatieve correlatie betekent voor de opvatting dat hersenen bewustzijn veroorzaken:

Er is die negatieve correlatie tussen bewustzijn en psychedelische ervaringen.
Nu kan je denken dat het inhibitorische neurologische processen zijn die worden tegengegaan, waardoor andere processen vrijkomen.
Maar dat zou betekenen dat al deze krachtige ervaringen van trips tot diep mystieke ervaringen constant aanwezig zijn in de hersenen, maar door inhibitorische processen de hele tijd worden onderdrukt. Waarom zouden de hersenen zo werken? Dat zou nogal een hoop energie vergen om die krachtige bewustzijnstoestanden de hele tijd te inhibiteren.

En er blijkt ook dat mystieke ervaringen (tgv van BDE en psychedelische ervaringen) veel miniemer op vlak van EEG te zijn tot quasi nihil in vergelijking met de gewone waaktoestand. En in gewone waaktoestand kan men zelfs dergelijke krachtige ervaringen niet hebben. Hoe kan er minder EEG zijn voor krachtigere bewustzijnstoestanden en meer EEG voor waaktoestand waarin we dergelijke intensiteit niet beleven, als we hersenactiviteit als oorzaak aanduiden voor bewustzijn?
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Hele goede vragen Maarten die je imo maar op 1 manier kunt aanpakken. Niet door alleen maar te blijven vragen en zelf de antwoorden in te vullen middels speculatie.
Dit riekt naar de "God" of the gaps. Jij lijkt in ieder gat te springen dat overblijft om het bovennatuurlijke maar een kans te kunnen blijven geven.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Voorlichting aan allen.

Drie prominenten in hun domein geven spartaans kort hun soms onverenigbare visies:

Carlo Rovelli, Bernardo Kastrup en Patricia Churchland.

Deze video breekt net even te vroeg af ***) , maar vooral Rovelli weet heel minzaam met zijn zonsondergangs-voorbeeld aan te geven waarom het zo begrijpelijk is dat sommigen er zo naast zitten.
Vergeet niet de ondertiteling aan te zetten en/of de script.
****) De volledige van een 50 minuten alhier: https://closertotruth.com/video/the-new ... ciousness/

MaartenV,
Nog even over de OBE-waarnemingen en het verslaan van een regenboog:
Jij lijkt het verschil tussen zeer verklaarbare OBE-s en zogenaamd astraal reizen weg te moffelen om zodoende te suggereren dat je per OBE echt lijfloos zou kunnen reizen.

Lijfloos reizend heb je veel kans dat je achtergelaten lijf de ogen dicht heeft en er weinig valt te zien voor het lijfloos reizende bewustzijn, dat bovendien contact moet onderhouden met het bewustloze lijf om daar de herinneringen in real-time vast te leggen want daartoe heeft het lijfloze bewustzijn geen voorzieningen bij zich.

Aan jou blijft daarom de verplichting om te voorspellen hoe de regenboogverslaggeving van een OBE-reis er uit zal moeten zien om als bewijs van lijfloos reizen te mogen bijdragen.

Roeland
PS
De huidige wetenschappelijke stand behelst inderdaad dat bewustzijn het functioneren van de hersenen betreft.
Zie onder andere:
Steven Pinker's How the mind works. / Hoe de menselijke geest werkt

Over Pinker zelf:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Steven_Pinker

=======
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 06 okt 2023 09:34 Er is die negatieve correlatie tussen bewustzijn en psychedelische ervaringen.
Nu kan je denken dat het inhibitorische neurologische processen zijn die worden tegengegaan, waardoor andere processen vrijkomen.
Maar dat zou betekenen dat al deze krachtige ervaringen van trips tot diep mystieke ervaringen constant aanwezig zijn in de hersenen, maar door inhibitorische processen de hele tijd worden onderdrukt. Waarom zouden de hersenen zo werken? Dat zou nogal een hoop energie vergen om die krachtige bewustzijnstoestanden de hele tijd te inhibiteren.
Ach de klassieker. Ik begrijp niet hoe iets op die manier zou kunnen werken, dus werkt het niet op die manier.

Je weet toch dat menselijke hersenen enorme energievreters zijn? Dus wat is het probleem dat het nogal een hoop energie zou vergen om die krachtige bewustzijnstoestanden de hele tijd te inhibiteren?

Het enorm energie gebruik van de hersenen is dus een bevestitiging van het inhibitie-proces.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV zijn inspiratie komt onmiskenbaar van een 3-minuten reclamefilmpje van de ESSENTIA-foundation waarbinnen Bernardo Kastrup functioneert als executive director.

Die foundation is een geesteskind van Fred Matser
https://fredmatser.com/nl/boeken/
Matser schreef niet zomaar boeken maar heeft ook ervaringen die lijken te verklaren waar ESSENTIA voor staat:
https://fredmatser.com/nl/ schreef:Fred Matser (1945) is een vooraanstaand Nederlands filantroop, humanitair en filosoof. Hij gaf leiding aan een succesvol projectontwikkelingsbedrijf.
Een onverwacht diepe ervaring veranderde zijn visie op leven, dood en de menselijke conditie ingrijpend.
Fred gebruikt zijn intuïtieve inzichten om de balans en harmonie te herstellen in onszelf, tussen mensen en in de natuur. Fred’s gedachtegoed komt onder meer tot uiting in het werk van de stichtingen waar hij voorzitter van is, zoals Fred Foundation,
Essentia Foundation, ForestPeace Foundation en Flowfund. De ontwikkeling van het bewustzijn staat centraal in zijn leven.
Met een heel duidelijk, van de lopende wetenschap afwijkend pad:
https://www.essentiafoundation.org/?s=books&asl_active=1&p_asl_data=1&customset[]=page&customset[]=post&asl_gen[]=excerpt&asl_gen[]=content&asl_gen[]=title&qtranslate_lang=0&filters_initial=1&filters_changed=0 schreef:The 10 books that will make it hard to believe in a physical universe
Hans and Bernardo discuss the 10 books that make it very hard to still believe in a fundamentally physical universe!
. . .
. . .
etc.
Inmiddels is ESSENTIA ook een eigen boekhandel gestart met voorkeuren die in de gewone boekhandel vast in de kast esoterica zouden staan zoals:
https://www.essentiafoundation.org/announcing-essentia-books-an-imprint-dedicated-to-metaphysical-idealism/reading/ schreef: Childrens Unexplained Experiences in a Post Materialist World door Donna Maria Thomas
en naast ESSENTIA een film:
https://www.quotenet.nl/quote-500/a135179/fred-matser-bio/ schreef:. . .
. . .
Dit jaar (=2019) was de première van zijn documentaire Beyond me, waarin Matser openhartig vertelt over zijn transcendente ervaringen. Zijn goede vriend Deepak Chopra heeft de docu opgepikt, dus over de kijkcijfers maken we ons geen zorgen. ‘En verder ben ik druk met de stichting Essentia.
Doel is om via de top van de wetenschap een verschuiving in ons bewustzijn te bewerkstelligen: van materialisme naar idealisme.’
https://nl.wikipedia.org/wiki/Idealisme schreef:Idealisme is de verzamelnaam voor een aantal verschillende filosofische stromingen en standpunten, die de afhankelijkheid van de werkelijkheid van het bewustzijn benadrukken.
Omdat ik bij ESSENTIA geen eigen onderzoeksfaciliteiten zie zal het oproepen van aansprekende raadselen wel voorrang blijven hebben op het genereren van wetenschappelijke resultaten.

Roeland
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Heeck, op een dag zullen we het Mysterium Tremendum et Fascinans meemaken. Het overweldigende gevoel dat ons omgeeft wanneer we oog in oog staan met 'the Divine'. En dan zal er enkel vreugde en liefde zijn.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

MaartenV schreef: 13 okt 2023 03:01 Heeck, op een dag zullen we het Mysterium Tremendum et Fascinans meemaken. Het overweldigende gevoel dat ons omgeeft wanneer we oog in oog staan met 'the Divine'. En dan zal er enkel vreugde en liefde zijn.
Als een oprecht Jehovah 's getuige gesproken. Want zo is het en niet anders.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV schreef: 13 okt 2023 03:01 Heeck, op een dag zullen we het Mysterium Tremendum et Fascinans meemaken. Het overweldigende gevoel dat ons omgeeft wanneer we oog in oog staan met 'the Divine'. En dan zal er enkel vreugde en liefde zijn.
MaartenV,

Intense verbazing verbazing over wat er leeft en bloeit en ook waarop dat kon ontstaan, ken ik gelukkig al heel erg lang.
En het zou me niet verbazen als we daarin een ietsje op ekaar lijken. Alleen heb ik heel duidelijk niet zo een blije verwachting over een ooit of uiteindelijk omringd zijn door alleen maar vreugde en liefde bij een confrontatie met het Goddelijke.
Op gegeven moment ben ik op- en uitgeleefd en dan is het heel plat zomaar opperdepop.

Mijn alledaagse motto “Begrip is een waan met een warm gevoel” klinkt niet zo mooi als dat van jouw Rudolf Otto, maar dat vind ik geen punt, want het gaat voldoende over hetzelfde.
“ http://rudolfotto.uitgeverijabraxas.nl/Rudolf%20Otto%20Inri/Otto.html “ schreef: . .
. .
ervaring van de (transcendente) werkelijkheid als een mysterium tremendum et fascinans; tremendum omdat ze als een enorme schok aankomt waardoor we het contact met de geruststellende, normale wereld verliezen, en fascinans omdat ze, paradoxaal genoeg, een onweerstaanbare aantrekkingskracht op ons uitoefent
Roeland
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

De link nog even kaal:
http://rudolfotto.uitgeverijabraxas.nl/ ... /Otto.html

Met een toegift over verschillend waarnemen als ware het “echter”:

R.
outremer
Forum fan

Bericht door outremer »

Ik ben niet zeker of je dit nu meent of dat het sarcastisch (of nog iets anders ? ) bedoeld is ?
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

outremer schreef: 16 okt 2023 09:21
Ik ben niet zeker of je dit nu meent of dat het sarcastisch (of nog iets anders ? ) bedoeld is ?
Ik neem je niet kwalijk dat je sarcasme vermoedt. Omdat 'The Devine' goed verborgen zit vanuit ons perspectief.
Lees eens iets over de ervaringen van mensen die 5MeO DMT ervoeren als je mensen met BDE's niet gelooft, ook voordien atheïstische denkers. Zij zullen u kunnen vertellen wat in het verborgene (Mysterium) overweldigend (Tremendum) en fascinerend (Fascinans) is.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

MaartenV schreef: 16 okt 2023 10:46 Lees eens iets over de ervaringen van mensen die 5MeO DMT ervoeren als je mensen met BDE's niet gelooft, ook voordien atheïstische denkers. Zij zullen u kunnen vertellen wat in het verborgene (Mysterium) overweldigend (Tremendum) en fascinerend (Fascinans) is.
Alleen t verborgene heb ik moeite mee. De rest neem ik wel van je aan.
Einstein/Mick
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

MaartenV schreef: 16 okt 2023 10:46 Ik neem je niet kwalijk dat je sarcasme vermoedt. Omdat 'The Devine' goed verborgen zit vanuit ons perspectief.
Lees eens iets over de ervaringen van mensen die 5MeO DMT ervoeren als je mensen met BDE's niet gelooft, ook voordien atheïstische denkers. Zij zullen u kunnen vertellen wat in het verborgene (Mysterium) overweldigend (Tremendum) en fascinerend (Fascinans) is.
Wat is precies een atheistisch denker? En hoezo hebben BDE's en God/Goden met elkaar te maken? Je kan best atheist zijn en denken dat BDE werkelijkheid zijn.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Berjan schreef: 17 okt 2023 20:00
MaartenV schreef: 16 okt 2023 10:46 Ik neem je niet kwalijk dat je sarcasme vermoedt. Omdat 'The Devine' goed verborgen zit vanuit ons perspectief.
Wat is precies een atheistisch denker? En hoezo hebben BDE's en God/Goden met elkaar te maken? Je kan best atheist zijn en denken dat BDE werkelijkheid zijn.
Inderdaad, mijn fout. 'God' of 'Goden' zijn menselijke namen die geassocieerd zijn met religie. Het dichtst in de buurt komen we met het te benoemen als een onschuldig soft liefdevol puur wit licht waar we allen vandaan komen en weer naartoe gaan als onze bron. Je hebt gelijk, het heeft niks met atheïstisch zijn of niet atheïstisch zijn te maken. Dank voor die feedback!
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Alhoewel de naam 'god' ongewenste associaties kan oproepen, beschrijft een psychonaut op 5MeODMT het als volgt: "

"This infinite pulsating field of intelligent energy, from which all physical forms manifest and into which everything shall one day return, is the all-encompassing, brilliant bejeweled light of Love. The Godhead, the Supreme Mystery, the Conscious Infinity, the Pure Light, the Void that is a Plenum, Brahman, Yahweh—whatever you wish to call it. It is the Unnamable Name and the Creation Principle. I recognize It. I know that It is real, that I am a part of It, and that in this moment I am able to return to It, like the Sufi “moth to the flame.”
Bron: Triptamine palace: 5MeODMT
Plaats reactie