Het zoetwater aquarium van Noach.

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

lost and not found yet! schreef:Hoi Tsjok,

Dat kwam hier ook al langs;
Dat geeft niet, zo loop ik er ook tegen aan.
Ik zie Tsjok reageren, dus ik denk, ik ga eens even kijken of ie een creationist een halsslagader door aan't bijten is. (de classificatie 'gehersenspoelde draadjespop' is weer treffend uitgedrukt)

Maar het is nog veel mooier, reclame:
Toch is het verhaal van Noach’s ark één van de meest bekritiseerde verhalen uit de Bijbel.
Ook op de vrijzinnige website FreeThinker.NL moest men natuurlijk een anti-ark artikel hebben.
Ondanks dat het artikel van de heer Defianth gedateerd is op maart 2004, vinden we er eigenlijk alleen maar dezelfde, oude, al lang weerlegde argumenten die we al decennia horen van de hardleerse bijbelsceptici. ...
Als ze maar over je schrijven, positief of negatief, dat maakt niet uit, ik geloof dat ie van Oscar Wilde komt maar dat weet ik niet zeker.

Vreemd he, dat dat bekritiseerd wordt, je zou bijna denken dat dat verhaal van die ark ietwat onlogisch is.
Zelf hou ik mij maar zeer zelden bezig met verhalen uit boeken waar anderen blij van worden maar ik niet, dat heeft ook te maken met dat ik meer geinteresseerd ben in wat met mensen doen met hetgeen ze geloven, meer dan wat ze geloven.

Maar dit met dat bootje heb ik toegelicht, met goden weet je het nooit maar mij lijkt het onwaarschijnlijk, ik zal mezelf eens quoten:
ikzelf schreef:Ach, men gelooft maar wat men zelf wil geloven, dat doe ik ook.

Men moet toch aardig moeite doen om niet te zien dat dat verhaal plagiaat is van het Gilgamesh Epos is mijn mening.
Wat mij betreft houdt dus hier al de authenticiteit van de bijbel op.
Letterlijk ga ik dat al helemaal niet nemen, dat wordt zo verwarrend.

De koala:

Van koala's is algemeen bekend dat het lastige eters zijn, gras lusten ze niet en van muesli krijgen ze buikpijn.
Ik meen zelfs dat het erg koppige soort zelfs alleen maar een bepaalde soort eucalyptus blieft en verder helemaal niks.
Het ligt dan toch aardig in de lijn der verwachting dat die beesten (2) behoorlijke honger hebben gehad. Nou zijn die beesten al in normale toestand al niet vooruit te branden, dat komt namelijk doordat ze dan apestoned van die eucalyptusdampen zijn, maar zo'n beest met honger moet zich toch helemaal wat slapjes voelen, dat zie ik nog niet van boom naar boom (waren die er eigenlijk ueberhaupt nog wel?) hoppen, laat staan 15.000 kilometer, dan krijgt zo'n koala ongelofelijk spierpijn, neem dat maar van mij aan.
Als het beest het al haalt tot Maleisie vindt ik dat op zich al een prestatie, daarna wordt het plonzen totdat het de Indonesische archipel uit is. (los daarvan; zo'n beest zinkt als een baksteen als je dat in het water smijt heb ik zo het idee).

Maar wie weet hebben die beesten toch iets ontdekt dat ze lekker vinden, ik sluit niet graag iets uit.
Dan komen we op het volgende punt; ergens zouden er dan toch fossiele koalabotjes moeten liggen, of pootafdrukjes van als het weer eens hongerig uit zo'n boom stortte, maar tot op heden is mij daarover niks bekend.
Evenmin geloof ik dat er ooit iets dergelijks gevonden is van Tasmaanse Duivels, kangaroes of vogelbekdieren.
Gezien dat laatste beest valt creationisme ook weer niet helemaal uit te sluiten; dat beest er zo raar uit, het zou kunnen dat een scheppend goddelijk wezen dit beest op de laatste dag in elkaar gezet heeft van de resterende onderdelen. Wink

Mbt tot luiaards in Zuid-Amerika zal deels dezelfde problematiek opgaan.

Inspiratie mbt dit stukje komt hier vandaan, ik heb het alleen een beetje vrij vertaald:

[link dood]
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Fenomeen: letterlijk is die quote: “The only thing worse than being talked about is not being talked about.” maar is idd van Oscar Wilde.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Sararje schreef:“The only thing worse than being talked about is not being talked about.”
Zo is ie nog beter.
In deze moderne tijd is er zoiets als Google, en daar doet FT het goed op.
Hoe doet dit relifanatenforumpje (?) het op Google?
Je kan God dan wel achter je hebben staan, maar dat scoort niet in de ranking op Google.
Het internet is een vrij medium waar standpunten van de tegenstander gevonden kunnen worden, twijfelende gelovigen zouden erdoor 'in gevaar' kunnen komen en FT is precies waar die fanaten 7 kleuren van schijten, in feite de antichrist, dat lijkt mij een reden waarom ze wel eens geprikkeld willen reageren.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ik meen dat als je op Freethinker zoekt, je vrij makkelijk FT vindt. Maar je maakt het ook google moeilijk met zoveel gelovigen die hun forumpje op no. 1 willen hebben. Allemaal voor Jezus/god etc.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Christianthinker
Contacteer:

De zondvloed

Bericht door Christianthinker »

Voor mij staat het vast dat de zondvloed heeft plaats gevonden maar ook dat deze gebeurtenis wetenschappelijk te bewijzen is. Het is niet zomaar een verhaal door Mozes geschreven. Hij werd geinspireerd door God zelf! Niet alleen heeft hij het boek Genesis geschreven maar ook de andere vier boeken van de Pentateuch.

Ik geloof dat de bijbel het Woord van God is aan de mensen maar ook geloof ik dat ieder Christen zijn gezonde verstand moet gebruiken en niet zomaar allerlei verzinsels en fantasien rond dit verhaal moet verspreiden.

Ook is het Oude Testament geladen met gebeurtenissen die een geestelijke strekking hebben en waar ik enorm van kan genieten. Ik hoop hier interessante discussies te krijgen met gebruikers van dit forum. Wel is het belangrijk te weten dat ik mijn redeneringen en geloofsstandpunten basseer op de Bijbel, het Woord van God.
lost and not found yet!
Bevlogen

Re: De zondvloed

Bericht door lost and not found yet! »

Christianthinker schreef:Voor mij staat het vast dat de zondvloed heeft plaats gevonden maar ook dat deze gebeurtenis wetenschappelijk te bewijzen is. Het is niet zomaar een verhaal door Mozes geschreven. Hij werd geinspireerd door God zelf! Niet alleen heeft hij het boek Genesis geschreven maar ook de andere vier boeken van de Pentateuch.

Ik geloof dat de bijbel het Woord van God is aan de mensen maar ook geloof ik dat ieder Christen zijn gezonde verstand moet gebruiken en niet zomaar allerlei verzinsels en fantasien rond dit verhaal moet verspreiden.

Ook is het Oude Testament geladen met gebeurtenissen die een geestelijke strekking hebben en waar ik enorm van kan genieten. Ik hoop hier interessante discussies te krijgen met gebruikers van dit forum. Wel is het belangrijk te weten dat ik mijn redeneringen en geloofsstandpunten basseer op de Bijbel, het Woord van God.
Welkom, maar misschien is het verstandig eerst het volgende topic door te lezen:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=4245
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

Christianthinker schreef:Voor mij staat het vast dat de zondvloed heeft plaats gevonden maar ook dat deze gebeurtenis wetenschappelijk te bewijzen is. Het is niet zomaar een verhaal door Mozes geschreven. Hij werd geinspireerd door God zelf! Niet alleen heeft hij het boek Genesis geschreven maar ook de andere vier boeken van de Pentateuch.

Wat je gelooft is je goed recht, maar kom niet aan met de opmerking dat 'de zondvloed als gebeurtenis wetenschappelijk te bewijzen is'. Dat is ie namelijk niet, en als jij meent van wel: laat het zien.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

Christianthinker schreef:Wel is het belangrijk te weten dat ik mijn redeneringen en geloofsstandpunten basseer op de Bijbel, het Woord van God.
Welkom op dit discussieforum, Christianthinker. Ik weet niet hoe belangrijk de autoriteit van de bijbel voor je betogen gaat worden, maar veel mensen op dit forum zijn niet zo overtuigt van deze autoriteit. Dus als je er niet zonder kunt, zou ik eerst een draadje openen waarin je deze mensen even uitlegt waarom de bijbel het 'Woord van God' is en wat dat betekent. Tenslotte zou ik je aanraden om de zoekfunctie van dit forum te gebruiken om wat soortgelijke discussies door te lezen, zodat je een idee hebt van wat je te wachten staat en welke tegenargumenten je zult krijgen. Op die manier kun je de meest voor de hand liggende valkuilen vermijden.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Hij werd geinspireerd door God zelf! Niet alleen heeft hij het boek Genesis geschreven maar ook de andere vier boeken van de Pentateuch.
Hoe heeft Mozes dan zijn eigen dood kunnen opschrijven? En wat er daarna gebeurde?

Voor mij staat het vast dat de zondvloed heeft plaats gevonden maar ook dat deze gebeurtenis wetenschappelijk te bewijzen is.
Heel leuk voor je, maar zou je iets meer je standpunt kunnen onderbouwen? Op een discussieforum kun je niets met dit soort 'loze kreten'.

Lees aub dit topic door en reageer op de punten waar je het wel of niet mee eens bent en onderbouw deze aub! Dat het in de bijbel staat zegt niets op dit forum, er zijn hier weinig mensen die geloven in een God, laat staan dat ze geloven in een door een God geïnspireerde bijbel.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Christianthinker schreef:Voor mij staat het vast dat de zondvloed heeft plaats gevonden maar ook dat deze gebeurtenis wetenschappelijk te bewijzen is.
Ik neem direct aan dat de zondvloed voor jou een vaststaand feit is, dat kan niet anders omdat je anders van je god een feilbare god zou maken.

Het zondvloedverhaal is niet wetenschappelijk te bewijzen, daarover is op deze site en op vele andere site's geen twijfel meer over mogelijk.
Lees eerst de artikelen op dit forum en de site aandachtig door voordat je gaat herkauwen wat allang weerlegd is.

De bijbel is niet uniek in zijn status als autoriteit die door de aanhangers wordt gepropageerd.
Hetzelfde geld voor vele andere heilige boeken.
Zolang jij die boeken niet kunt weerleggen als enig waar woord geïnspireerd door de bijbehorende god is jouw bijbel evenveel waard als die van hen, namelijk NIETS!
Dus bewijsvoering adhv een religieus boek is geen wetenschappelijke bewijsvoering en kan dus op voorhand verworpen worden.

Als je meent dat je wetenschappelijk onderbouwde argumenten op kunt voeren (die nog niet weerlegd zijn) die een zondvloed ondersteunen dan zie ik die tegemoet.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Christianthinker schreef:Ik hoop hier interessante discussies te krijgen met gebruikers van dit forum. Wel is het belangrijk te weten dat ik mijn redeneringen en geloofsstandpunten basseer op de Bijbel, het Woord van God.
Dan zijn we snel uitgepraat, vrees ik. Ik vind dat boek dom en saai. Ik vind Hesodius' Theogenie of Werken en Dagen een veel beter uitgangspunt. Je kunt ze hier vinden. Zou een discussie daarover niet veel interessanter zijn? De bijbel is toch al honderden jaren compleet uitgekauwd?
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Christianthinker
Contacteer:

Laatste antwoord

Bericht door Christianthinker »

Ik heb het hier wel gezien freethinkers. De meeste van jullie zijn net als wolven die toeslaan als ze een prooi zien. Als ik niet met jullie een discussie aan kan gaan op grond van de bijbel waarin ik geloof, houd het voor mij op... Jammer maar het is zoals Jezus zei: "die gezond zijn hebben geen dokter nodig maar die ziek zijn".
Fenomeen
Superposter

Re: Laatste antwoord

Bericht door Fenomeen »

Christianthinker schreef:Ik heb het hier wel gezien freethinkers. De meeste van jullie zijn net als wolven die toeslaan als ze een prooi zien. Als ik niet met jullie een discussie aan kan gaan op grond van de bijbel waarin ik geloof, houd het voor mij op...
Het valt toch best mee, ik heb wel eens erger gezien. Zie waarschuwende posting boven aan pagina, in dat geval; cave lupum!
Ik vind de postings behoorlijk informatief overkomen, men gromt een beetje maar hapt toch niet?
Een mening als die van Windsurfer lijkt mij niet meer dan logisch en nogal te verwachten.
Het is een beetje als een foute gaytent binnenstappen, tegen een uitgedoste travestiet in hart en nieren zeggen dat mode van christelijke kledingzaak 'Het Pratende Ezeltje' minder ordinair is en dan een subtiel antwoord verwachten.
Jammer maar het is zoals Jezus zei: "die gezond zijn hebben geen dokter nodig maar die ziek zijn".
Zie stukje over 'autoriteit' in posting van Heer Socra.
Laatst gewijzigd door Fenomeen op 06 jan 2009 00:06, 2 keer totaal gewijzigd.
C.M.H.
Forum fan

Bericht door C.M.H. »

Nounounou... Dat is wel heel snel. Hopelijk kan ik je op andere gedachten brengen..
Overigens, ik lees deze quote van je:
Voor mij staat het vast dat de zondvloed heeft plaats gevonden maar ook dat deze gebeurtenis wetenschappelijk te bewijzen is.

Betkend dit dat je allereerst vertrekt vanaf het punt dat de zondvloed heeft plaatsgevonden, en dat de eventuele wetenschappelijke bewijzen mooi meegenomen zijn, maar niet cruciaal?
En in hoeverre, als dit dus het geval is, zie je dit als fundatie voor een levenshouding?

P.S.
Je schreef bijbel i.p.v. Bijbel (Ja, ik loop te jennen! :D )
"Only the mediocre are always at their best"
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

zoals Jezus zei: "die gezond zijn hebben geen dokter nodig maar die ziek zijn".
Dat klopt als een bus.

Zij die blind zijn, zien niets.
Zij die doof zijn, horen niet.
Een naaimachine naait
Een nietmachine niet
Jan heet geen Piet
Al wat beweegt, staat
nooit stil en de zon geeft
de maan haar donkere kant.
De verborgen zijde is trouwens
toch verlicht.

En zo ken ik er nog wel een paar.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Plaats reactie