Klimaat

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Klimaat

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 03 nov 2025 12:28
Gerard R. schreef: 03 nov 2025 12:20 Ik denk dat je de komende jaren dit soort berichtjes meer gaat zien:

https://www.france24.com/en/video/20251 ... ying-point
Issued on: 03/11/2025 - 11:42
Tehran faces a critical water shortage as the Amir Kabir dam, a major source of the capital’s drinking water, holds only 8% of its capacity. Authorities warn the dam can supply water for just two more weeks due to a historic drought. (..)
Bijvoorbeeld door het (deels) verdwijnen van gletschers overal ter wereld. Maar ook door neerslagonregelmatigheden.
En wat dán??

Maar goed doorvliegen, autorijden, industrie etc. Hey... meneer Trump... "Allemaal bedacht door de Chinezen" waar we nu weer mee soebatten. :roll: Mongolen krijgen er vast ook last van. :evil: O nee, extreem rijke Mongolen niet.
Het is erger:

Op den duur wordt de Rijn een regenrivier en dat betekent een ramp in de droge tijden.
Of droge perioden en plotselinge overvloed van regen... Bloeb.. Ja, zonder de buffer van gletschers...
Het kán heel vervelend worden. Maar ik hoor ze alweer: "Het zal onze tijd wel uitduren".
** Heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://nos.nl/l/2589064
São Paulo - Brazilië opent vandaag voor drie weken evenementen in het kader van de COP30-klimaattop, in de hoop een wereld te laten zien die nog steeds vastbesloten is om de opwarming van de aarde aan te pakken. Dat kan lastig zijn in een jaar dat gekenmerkt wordt door economische onrust en geannuleerde Amerikaanse toezeggingen. Bedrijfsleiders die in São Paulo bijeenkomen, dringen aan op een krachtiger beleid voor de financiering van de energietransitie. In een open brief op maandag vragen ze regeringen "dringend" om stimulansen voor de overstap naar hernieuwbare energie in plaats van fossiele brandstoffen.
(..)
Tegenwoordig voel ik me dan een tikje triest als ik dit lees.
Het 'marcheert' voor geen meter.
Ik ga weer hopen voor de planeet. [-o<

Vervolgens:
https://www.telesurenglish.net/half-of- ... wo-months/
Half of The Hektoria-glacier collapsed in two months
De buitengewoon snelle afkalving zou de voorbode voor de mondiale stijging van de zeespiegel opnieuw kunnen veranderen.
Maandag publiceerde Nature Geoscience een onderzoek waaruit bleek dat bijna de helft van de Hektoria-gletsjer, in het oosten van Antarctica, in slechts twee maanden instortte, waarbij 8,2 kilometer ijs in zee verdween.
Dit cijfer is ongekend sinds de ijstijd en toont een desintegratieproces dat plaatsvond met een snelheid die tien keer sneller was dan het gemiddelde dat eerder voor een landgletsjer was gedocumenteerd (..)
Ik moet eens een opblaas-bootje kopen en een paar noodpakketten en een touwladder en een kanon, haha... :mrgreen:
Op Antarctica ligt ongeveer 70 meter zeespiegelwater in ijsvorm zoals gletschers. Of we even onze carbon-uitstoot willen aanpassen...?!
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Rotterdamse klimaatcentrum GCA, Global Center on Adaptation, 'Gerund door bokito's'?

We kunnen blijven discussiëren over het klimaat,
maar dit soort toestanden zijn ook niet bevorderlijk voor het klimaat:

NOS Nieuws - zaterdag, 08:52
Verziekte werksfeer bij Rotterdams klimaatcentrum: 'Gerund door bokito's'
  • Onderzoek naar GCA
    De NOS publiceerde de afgelopen weken twee keer eerder over GCA. Eerst over dat het centrum vanaf 2027 geen subsidie meer krijgt vanuit Nederland en dat het de afgelopen jaren een omstreden reputatie kreeg. Daarna beschreef de NOS hoe GCA de afgelopen jaren zijn eigen invloed overdreef en claimde mee te werken aan zeker één project waar het in werkelijkheid niet aan meewerkte. Dit is voorlopig het laatste deel van het onderzoek.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 04 nov 2025 18:45
Rotterdamse klimaatcentrum GCA, Global Center on Adaptation, 'Gerund door bokito's'?

We kunnen blijven discussiëren over het klimaat,
maar dit soort toestanden zijn ook niet bevorderlijk voor het klimaat:

NOS Nieuws - zaterdag, 08:52
Verziekte werksfeer bij Rotterdams klimaatcentrum: 'Gerund door bokito's'
  • Onderzoek naar GCA
    De NOS publiceerde de afgelopen weken twee keer eerder over GCA. Eerst over dat het centrum vanaf 2027 geen subsidie meer krijgt vanuit Nederland en dat het de afgelopen jaren een omstreden reputatie kreeg. Daarna beschreef de NOS hoe GCA de afgelopen jaren zijn eigen invloed overdreef en claimde mee te werken aan zeker één project waar het in werkelijkheid niet aan meewerkte. Dit is voorlopig het laatste deel van het onderzoek.
Als het een zooitje is, moet het stoppen, want dat is heel slecht voor het draagvlak voor hoogst noodzakelijke maatregelen.
Plaats reactie