Redeneringen over bewijslast.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Maverick
Banned

Bericht door Maverick »

collegavanerik schreef:
Maverick schreef:
Bij zowel atheisten als gelovigen zie ik nog wel eens de neiging om er heel hard tegen in te gaan, danwel om te vluchten in stompzinnig gedrag, als andere mensen er blijk van geven andere denkbeelden te hebben. Wat vaak op de achtergrond lijkt mee te spelen is de wens om niet eeuwig te leven en de wens om wel eeuwig te leven. Als je nadenkt over eeuwig leven, kan je je afvragen: word het bestaan wel zinvol als je eeuwig leeft? En ook: stel nou dat je op een gegeven moment niet meer wilt leven? Dus wellicht dat de wens om sterfelijk te zijn mensen motiveert om atheist te zijn, immers, dan heb je een veilig wereldbeeld. Het komt op mij over als vluchten voor erkennen dat we in een ondoorgrondelijke werkelijkheid leven.

Ik denk dat een agnostische houding in moreel opzicht de beste grondhouding is. Omdat het na logisch redeneren de meest logische grondhouding is. Daarom zie ik het als het juiste midden tussen extreme opvattingen, waarbij de "boekvolken" overigens uitblinken in vreemde opvattingen.
Is het je bekend dat boeddhisme wel een eeuwig leven kent maar niet noodzakelijk een god?
Het is maar net wat je verzint om de eeuwige dood af te wenden.
Ik acht het bestaan van een eeuwig leven net zo onwaarschijnlijk als het bestaan van elfjes.
Ik zie het nut niet in van eeuwig leven. Ik zie het idee ook als een reflectie van een menselijke manier van denken. Hoe alles werkelijk in elkaar zit gaat mijn bevattingsvermogen te boven en het lijkt mij dat dat voor iedereen geld, alleen niet iedereen lijkt dat te beseffen.

Juist het overal maar antwoord op willen hebben is de valkuil.

Boedhisme heeft voor zover ik weet meerdere stromingen. Het is wellicht meer een verzamelnaam met gemeenschappelijke stamvader dan een stroming op zich.

Maar goed, we dwalen af.

Ik stel on topic dat een godsbewijs leveren naar anderen toe onmogelijk is bij de huidige stand van zaken en dus altijd vals is.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Maverick schreef:
cluny schreef:Iemand die serieus denkt goddelijke dingesen te waarnemen is geen agnost, die is een gelovige.
Het verschil tussen merkbaar en meetbaar lijkt je te ontgaan. Ik zelf ervaar een een verschil tussen me wel openstellen voor "iets" en me niet openstellen daarvoor dat zich het best laat verklaren door het bestaan van "iets". Maar ik weet dat dit alles een illusie kan zijn. Dus aan het einde van de dag ben ik agnost.
Je bent geen agnost, je bent een gelovige.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

cluny schreef:
Maverick schreef:
cluny schreef:Iemand die serieus denkt goddelijke dingesen te waarnemen is geen agnost, die is een gelovige.
Het verschil tussen merkbaar en meetbaar lijkt je te ontgaan. Ik zelf ervaar een een verschil tussen me wel openstellen voor "iets" en me niet openstellen daarvoor dat zich het best laat verklaren door het bestaan van "iets". Maar ik weet dat dit alles een illusie kan zijn. Dus aan het einde van de dag ben ik agnost.
Je bent geen agnost, je bent een gelovige.
De twee zijn niet in tegenspraak.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Maverick schreef: Er moet ruimte zijn voor verschillende opvattingen en debat moet redelijk verlopen.
lukt vrij aardig me dunkt
Maverick schreef: Op zich kan je dit debat als volgt zien: twee kinderen die groep 4 succesvol hebben afgerond voeren een debat over het nut van de Europese unie.
de EU is natuurlijk iets dat bestaat. dat is een voldongen feit. het idee omtrent opperwezens overstijgt de menselijke fantasie niet eens.
Maverick schreef: Ik denk dat een agnostische houding in moreel opzicht de beste grondhouding is.
waarom is dit opzicht moreel beter dan mijn houding? men beweert al duizenden jaren dat opperwezens bestaan zonder dat er een greintje bewijs is. het opperwezen mag je voor mijn part zelf kiezen. over zelfverzonnen wezens kunnen we duidelijk zijn.
ik twijfel echt niet hoor.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Maverick schreef:
Ik stel on topic dat een godsbewijs leveren naar anderen toe onmogelijk is bij de huidige stand van zaken en dus altijd vals is.
Dat hangt van je definitie van god af: Historisch gezien is een god een buitenaardse entiteit die telepatisch wensen kan vervullen. Statistiek bewijst dat zo'n god niet bestaat.
Als je dan beweert: "ja maar god laat zich niet testen", dan houdt god zich dus niet aan zijn eigen belofte om gebeden te verhoren..

Als je vindt dat god sommige gebeden verhoord, komt je uit bij het probleem van de theodicee

Als je vindt dat een god geen gebeden verhoort dan is het hele godsconcept irrelevant in het dagelijks leven en kun je godsdienst zonder probleem achterwege laten. Je houdt je immers ook niet bezig met mogelijk intelligent leven op een andere planeet.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

hier verder babbelen met back in black.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
siger

Bericht door siger »

@Maverick

Ik zie niet direct wat er mis is met de het verhaal van Sagan. Kan je me een hint geven?

Je citaat uit wiki gaat ervan uit dat de nucleaire winter onzin is, waardoor ik het hele citaat (of de redacteur) wantrouw. Bovendien houd ik er niet van een plak-kwak voor mijn neus te krijgen waar ik dan tegenaan zou moeten. Voorlopig zie ik enkel dat Sagan zich zou vergist hebben, wat zeer wel mogelijk is, maar wat niet betekent dat hij een radicale atheist is die mensen wat wijsmaakt (als we het over atheisme hebben) en zeker niet dat zijn Onzinnige Stelling (de draak) niet to the point is. Wat maakt hij trouwens bespottelijk wat niet bespottelijk hoort te zijn?

Ik hoop dat je niet verwacht dat ik Aristoteles volg voor ethische adviezen. Dat doen zelfs Franciskaner monniken niet meer vandaag de dag.

Kortom, wil je eens niet proberen je eigen ideeën zelf helder te formuleren? Dat is dikwijls ook voor jezelf erg leerzaam.
siger

Bericht door siger »

Maverick schreef:Bij zowel atheisten als gelovigen zie ik nog wel eens de neiging om er heel hard tegen in te gaan, danwel om te vluchten in stompzinnig gedrag, als andere mensen er blijk van geven andere denkbeelden te hebben.
Je zou mij en iedereen een dienst bewijzen door dat op die plaats en dat ogenblik te demonstreren en aan te klagen.
Maverick schreef:Ik denk dat een agnostische houding in moreel opzicht de beste grondhouding is. Omdat het na logisch redeneren de meest logische grondhouding is. Daarom zie ik het als het juiste midden tussen extreme opvattingen, waarbij de "boekvolken" overigens uitblinken in vreemde opvattingen.
Maar waarom geef je die logische redenering dan niet?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

siger schreef:@Maverick

Ik zie niet direct wat er mis is met de het verhaal van Sagan. Kan je me een hint geven?
Dat is ook de vraag die bij mij meteen boven kwam, want ik zie het verband niet tussen dit verhaal en Mavericks voorbeelden van mogelijke vergissingen van Sagan. De mogelijke vergissingen hebben niets te maken met de kwestie atheïsme, dus ik begrijp niet hoe hij op basis van die zaken Sagan een 'doorgeschoten atheïst' kan noemen.
De enige reden om hem zo te noemen zou door dit verhaal van Sagan gegeven kunnen worden, en dan wordt het mij niet duidelijk, want het verhaal is volgens mij waterdicht.

Maverick antwoordt op Sagan dat er een onderscheid is tussen meetbaar en merkbaar. Maar dat klopt niet, want merkbaar is uiteraard ook meetbaar, het betekent eenvoudig dat een gedachte, zoals hij zelf zegt op zijn gevoelens inwerkt. Zijn gedachte aan 'iets' heeft dus emoties tot gevolg en de kracht daarvan is eenvoudig meetbaar. "Als ik mij openstel voor dit gevoel, merk ik een verschil met wanneer ik mij afsluit voor dit gevoel". Ja, zo werken gevoelens nou eenmaal: als je naar huis loopt in het donker en je gaat je onderweg bezighouden met angsten wat er wel niet allemaal kan gaan gebeuren dan voel je heel merkbaar de gevaren. Indien je diezelfde weg naar huis in het donker loopt en gewoon doorgaat met de gedachten die de bijeenkomst die je hebt bijgewoond je gegeven heeft, dan merk je niet eens dat het donker is, en bemerk je dus helemaal niets van gevaren. Oftewel het enige waar Maverick het over heeft is gedachten die op ons inwerken.

Indien hij zijn 'iets' echter beschouwt als iets wat buiten zijn gedachte een objectief bestaan heeft dan is hij zoals Cluny zegt wel degelijk een gelover. Bovendien zie ik dan eerder dat voor hemzelf een betiteling 'doorgeschoten gevoelsmens' gebruikt kan worden, dan dat de betiteling 'doorgeschoten atheïst' op Sagan van toepassing zou zijn, want wat zijn Mavericks redenen om er een objectief bestaan aan te geven? Hij heeft ze niet, hetgeen hij beaamt door ze niet al te serieus te nemen.

Sagan maakt in zijn verhaal overigens niets belachelijk. Hij verbaast zich er enkel over wat die gelovers in 'iets' toch eigenlijk zo bezielt dat ze maar voet bij stuk blijven houden dat er 'iets' moet zijn, terwijl er niets meetbaars is:
"...en intussen kunnen we weinig anders doen dan ons afvragen wat toch de oorzaak kan zijn dat mensen die ogenschijnlijk met gezonde rede, collectief door het leven gaan met zulke waandenkbeelden."

Het stukje van Sagan komt overigens uit zijn prachtige boek The Demon Haunted World, Science as a Candle in the Dark, en de vertaling is van mij. http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/20a.htm#draak
Er is op die link ook een respons van mensen die zich 'skepsiswatchers' noemen te vinden op het verhaaltje van Sagan. Misschien aardig om ook door te lezen. De link waar het verhaaltje oorspronkelijk stond doet het niet meer: http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/20a.htm#skepsis . Op dit verhaaltje volgt weer mijn eigen commentaar, hetgeen ik graag Maverick ter overdenking geef.
Born OK the first time
Maverick
Banned

Bericht door Maverick »

cluny schreef:Je bent geen agnost, je bent een gelovige.
Dat kan nooit gebasseerd zijn op wat ik gezegd heb.
axxyanus schreef:De twee zijn niet in tegenspraak.
Als grondhouding wel is mijn indruk. Ik kan hetgene ik ervaar op meerdere manieren uitleggen, ik weet niet welke juist is. Dus ben ik agnost. Als anderen dat andere uitleggen, prima.
appelfflap schreef:
Maverick schreef: Er moet ruimte zijn voor verschillende opvattingen en debat moet redelijk verlopen.
lukt vrij aardig me dunkt
Maverick schreef: Op zich kan je dit debat als volgt zien: twee kinderen die groep 4 succesvol hebben afgerond voeren een debat over het nut van de Europese unie.
de EU is natuurlijk iets dat bestaat. dat is een voldongen feit. het idee omtrent opperwezens overstijgt de menselijke fantasie niet eens.
Maverick schreef: Ik denk dat een agnostische houding in moreel opzicht de beste grondhouding is.
waarom is dit opzicht moreel beter dan mijn houding? men beweert al duizenden jaren dat opperwezens bestaan zonder dat er een greintje bewijs is. het opperwezen mag je voor mijn part zelf kiezen. over zelfverzonnen wezens kunnen we duidelijk zijn.
ik twijfel echt niet hoor.
Die vergelijking ging er natuurlijk om, om duidelijk te maken dat mensen niet in staat zijn om te bewijzen dat god wel of niet bestaat. Gezien het volgens mij gebrekkige inzicht dat mensen hebben in hoe de werkelijkheid in elkaar zit, ben ik van mening dat we gewoon niet weten of er een god bestaat of niet. Ik zelf ervaar op geen enkele manier het bestaan van een "Ubergod". Dat sluit niet uit dat er "iets" is.

Ik denk dat een agnostische houding de beste grondhouding is, omdat het het beste aansluit bij de stand van zaken voor wat betreft beschikbare kennis. Maar waar de ene persoon een kaart leest en allemaal steden, landen en zeeën ziet, daar ziet het andere persoon wegen. Dus mensen kunnen het feitenmateriaal anders lezen. Dan kan je dus ook op een andere grondhouding uitkomen. Komt nog bij dat mensen allemaal unieke kaarten hebben. Geen mens is hetzelfde dus geen kaart is hetzelfde.
collegavanerik schreef:
Maverick schreef:
Dat hangt van je definitie van god af: Historisch gezien is een god een buitenaardse entiteit die telepatisch wensen kan vervullen. Statistiek bewijst dat zo'n god niet bestaat.
Als je dan beweert: "ja maar god laat zich niet testen", dan houdt god zich dus niet aan zijn eigen belofte om gebeden te verhoren..

Als je vindt dat god sommige gebeden verhoord, komt je uit bij het probleem van de theodicee

Als je vindt dat een god geen gebeden verhoort dan is het hele godsconcept irrelevant in het dagelijks leven en kun je godsdienst zonder probleem achterwege laten. Je houdt je immers ook niet bezig met mogelijk intelligent leven op een andere planeet.
Het lijkt mij dat gebeden alleen maar kunnen werken, afhankelijk van wat er gevraagd word. Stel iemand wil graag slagen voor een examen. Als in groep A iedereen bid en in groep B niemand bid, zou het heel vreemd zijn als er geen verschil is. Immers, de voorbereiding is wezenlijk anders. Dus als er dan geen verschil is, dan klopt het onderzoek niet lijkt mij.

Ikzelf merk dat als ik mij openstel voor "iets" dat ik andere keuze's ga maken. Ik vind mensen overigens moeilijk meetbare wezens. Mocht je wel verschillen ontdekken tussen gelovigen en niet gelovigen, dan is dat weer geen bewijs dat god bestaat. Dan bewijst dat alleen maar dat geloof invloed heeft op een mens.
siger schreef:@Maverick

Je citaat uit wiki gaat ervan uit dat de nucleaire winter onzin is, waardoor ik het hele citaat (of de redacteur) wantrouw. Bovendien houd ik er niet van een plak-kwak voor mijn neus te krijgen waar ik dan tegenaan zou moeten. Voorlopig zie ik enkel dat Sagan zich zou vergist hebben, wat zeer wel mogelijk is, maar wat niet betekent dat hij een radicale atheist is die mensen wat wijsmaakt (als we het over atheisme hebben) en zeker niet dat zijn Onzinnige Stelling (de draak) niet to the point is. Wat maakt hij trouwens bespottelijk wat niet bespottelijk hoort te zijn?

Ik hoop dat je niet verwacht dat ik Aristoteles volg voor ethische adviezen. Dat doen zelfs Franciskaner monniken niet meer vandaag de dag.

Kortom, wil je eens niet proberen je eigen ideeën zelf helder te formuleren? Dat is dikwijls ook voor jezelf erg leerzaam.
Sagan vergelijkt een eventuele god met een onzichtbare draak, op die manier steekt hij de draak met god :wink:

God is al enige tijd de verklaring voor zaken die we niet kunnen verklaren. Dat lijkt mij een fundamenteel verschil met de draak van Sagan. Overigens heb ik zelf god niet nodig om EEA te kunnen verklaren, want ik heb niet het idee dat allles door mensen te verklaren is. Echter, ik sta open voor "iets" en ook acht ik een metafysische werkelijkheid meer aannemelijk dan een fysische werkelijkheid, een fysische werkelijkheid is het beeld wat ontstaat als je doet alsof er alleen maar de exact wetenschappelijke methode is om tot inzicht te komen.

@ Reformed: ik herken voor mijzelf dat datgene wat ik voel voor de mensen die het dichtst bij me staan, hetzelfde is als wat ik voel als ik me openstel voor "iets". Echter, ik weet dat dit een illusie kan zijn. De overeenkomst is voor mij wel heel opmerkelijk.

De vrije wil is voor mij het anker, en de argumenten dat vrije wil een illusie is zijn voor mij zwakker dan de argumenten dat vrije wil meer dan dat is. Daarover is een apart topic.

Hier in dit topic beperk ik mij tot de stelling dat wie meent godsbewijzen te kunnen leveren voor anderen, uitsluitend valse bewijzen kan aandragen. Daarom zie ik EEA als nogal persoonlijk. Mensen kunnen wel voor zichzelf aannemelijk achten dat god bestaat, of dat er "iets" is of dat het allebij flauwe kul is. Dat is volgens mij sterk verbonden met wat voor toekomst iemand wil: sterfelijk zijn of onsterfelijk zijn. Wie een zeer sterke wil heeft onsterfelijk te zijn lijkt mij veel meer ontvankelijk te zijn voor geloof.

De argumenten voor atheisme vind ik sterker, maar het sluit niet aan bij hoe ik zaken ervaar. Daarnaast is ons bestaan dermate onverklaarbaar dat om die reden de mogelijkheid van een god open blijft staan. Maar in een almachtige en goede god geloof ik niet. Totaal niet. Ik zie hooguit ruimte voor ''iets'' dat net als ons het niet voor het zeggen heeft.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Maverick schreef:
cluny schreef:Je bent geen agnost, je bent een gelovige.
Dat kan nooit gebasseerd zijn op wat ik gezegd heb.
axxyanus schreef:De twee zijn niet in tegenspraak.
Als grondhouding wel is mijn indruk. Ik kan hetgene ik ervaar op meerdere manieren uitleggen, ik weet niet welke juist is. Dus ben ik agnost. Als anderen dat andere uitleggen, prima.
Ja maar ook al weet je niet welke juist is, jij persoonlijk kiest toch voor een specifieke uitleg: Namelijk dat er iets is. Dus ben je een gelovige.

Kiezen voor een bepaalde uitleg, zonder objectieve aanwijzingen dat dat de juiste uitleg zou zijn, is een vorm van gelovigheid.
Maverick
Banned

Bericht door Maverick »

A, Ok. Ik leg het woord gelovig anders uit. Wie zonder enige ruimte voor twijfel zeker weet dat "God" bestaat of niet bestaat weet voor zichzelf dingen zeker die je aan anderen niet aan kan tonen. Dat geld ook voor "Iets". Overigens, waar mensen aannemen dat god niet bestaat op basis van exacte wetenschap is er geen sprake van geloof. Het gaat erom dat mensen het verschil zien tussen aannames. hoe sterk ook, en overtuigd zijn van iets wat je niet zeker kan weten.

Ik zie mezelf als iemand die uit verschillende mogelijkheden de voor mij meest waarschijnlijke als juist aanneemt. Dus ik zie mezelf niet als gelovige. Ik ben ook niet bepaald overtuigd van de "echtheid" van wat ik aanvoel, van wat voor mij merkbaar is. Dus bewijs leveren aan anderen, daar gaat het hier om, zie ik al helemaal als een onmogelijkheid. Hoe kan ik bewijzen wat ik zelf betwijfel?

Overigens "onbjectieve aanwijzingen".... Kan je toelichten wat je daar mee bedoeld? Ik heb lang en diep nagedacht over mijn houding, het is niet uit de lucht komen vallen.

Mijn dank aan een ieder voor de tollerante reacties.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

MAverick

het is belangrijk, zo bezie ik het toch, dat je een verschil maakt tussen de pragmatische en zuiver filosofische benadering.

in het 2e geval kun je nergens meer zeker van zijn. Dat is hier, of in dat andere topic, ook al aangegeven. puur pragmatisch kun je wel degelijk zeker zijn.

puur filosofisch kan ik onmogelijk zeker zijn, laat staan aantonen, dat mijn hond wel/niet god is. puur pragmatisch kun je er zeker van zijn dat mijn hond god NIET is.
Maverick
Banned

Bericht door Maverick »

Ik kom pragmatisch gezien duidelijk ergens anders uit. Waar het in de grond om gaat, is dat mensen bereid zijn hun standpunt te herzien bij nieuw bewijsmateriaal. Mensen die maar blijven zoeken naar argumentaties die zeker maken dat god wel of niet bestaan zijn de ware gelovigen :)
siger

Bericht door siger »

Maverick schreef:Ik kom pragmatisch gezien duidelijk ergens anders uit. Waar het in de grond om gaat, is dat mensen bereid zijn hun standpunt te herzien bij nieuw bewijsmateriaal. Mensen die maar blijven zoeken naar argumentaties die zeker maken dat god wel of niet bestaan zijn de ware gelovigen :)
Men kan openstaan voor nieuwe argumenten, zonder daarom een twijfelpose aan te nemen.

Ik ben zeker dat de aarde om de zon draait en dat de mens een aap is. Ik wil daar niet twijfelachtig over doen omdat misschien, theoretisch, ooit iemand aantoont dat het anders is.

Als dat ooit gebeurt zal ik mijn zienswijze graag aanpassen, maar tot zolang ben ik "gewoon zeker". Mijn methodische twijfel betekent niet aan alles steeds te twijfelen (wat meer pathos zou zijn dan inzicht,) maar op elk ogenblik het meest redelijke standpunt trachten in te nemen aan de hand van de beschikbare gegevens.

"Gewoon zeker" zijn heeft niets met strenge bewijsvoering en veel met pratisch inzicht te maken, zoals gewoon zeker zijn dat de bakker vandaag gesloten is.
Plaats reactie