Is het vrijdenken strijdig met de mensenrechten?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Re: Is het vrijdenken strijdig met de mensenrechten?

Bericht door Nietweten en Geweten »

Thor: Er is een mogelijkheid dat jullie die [linkse] conventies niet aangesproken willen zien, dan moet je dat aangeven want dan is dit geen site voor vrijdenkers maar voor een speciale groep die onder elkaar wenst te discussiëren. Verder ben ik heel flexibel, iemand die mij me respect behandeld en niet voor mij denkt, behandel ik ook met respect en ja mijn wens en wereldbeeld ziet er heel anders uit als die van een doorsnee mens, zonder dat het mij een beter mens of zoiets maakt. Ik hoop dat je hier wat mee kan beste Nietweten en geweten
Ja, ik kan er wel wat mee. Het bovenstaande leverde ook een inzichtje op over jouw opvatting van wat vrijdenken is, in de zin dat het 'vrij' tenminste ook de vrijheid bevat voor politiek rechtse kritiek op linkse conventies. Geen wonder dat je zoveel moeite hebt met mijn definitie die het 'vrij' primair laat verwijzen naar vrij zijn van religieus denken en pas secundair naar vrije ruimte voor politiek commentaar. Maar goed, ik beschouw die discussie gesloten en heb daar 'geen zin meer an'. Wat mij betreft doe je je best maar om linkse conventies te voorzien van rechts kritisch commentaar, ik zie het als deel van de mij vergunde democratische vrijheid als midden-linkser om open te staan voor kritiek van rechts. Maar dan wel doordachte kritiek die op linkse fouten in een bestaande werkelijkheid wijst en niet van die van realiteitsbesef losgerukte verwijten als eerder in dit topic dat de mensenrechten fascistisch of racistisch zouden zijn. Zulke kritiek kan ik niet serieus nemen. Op mijn beurt is het natuurlijk ook taak als midden-linkser om in democratische vrijheid rechtse fouten te voorzien van kritisch commentaar, zoals de grote fout om zich met veel tamtam onafhankelijk van links te verklaren en zodoende te verklaren dat rechts het allemaal beter weet en voorrang moet krijgen - kortom: de grote ultra-rechtse fout van de principiële polariteitsverklaring in de democratische landspolitiek van coalities van samenwerkend links & rechts.
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
Thor
Forum fan

Bericht door Thor »

Beste Nietweten en geweten,
Ja, ik kan er wel wat mee. Het bovenstaande leverde ook een inzichtje op over jouw opvatting van wat vrijdenken is, in de zin dat het 'vrij' tenminste ook de vrijheid bevat voor politiek rechtse kritiek op linkse conventies. Geen wonder dat je zoveel moeite hebt met mijn definitie die het 'vrij' primair laat verwijzen naar vrij zijn van religieus denken en pas secundair naar vrije ruimte voor politiek commentaar.
Vrijdenken is een leuk begrip in die zin dat het vrij kan zijn van elke conventie, politiek of religieus. Dat jij dat onderscheid maakte was voor mij zeer vreemd, maar uiteindelijk begreep ik de achterliggende gedachte. Waar ik als vrijdenker niet zo veel mee kan, maar wel dat ik daarmee weet hoe jij die discussie ziet. Vanuit de filosofie ben ik twee boeken aan het lezen en om een beloofde topic te openen over vrijheid en een andere over het specifieke van de mens, waarbij ik een en ander vergelijk aan een oude spreuk die in mij gegrift is en dat is dat hoe meer je bewust bent van het feit dat je niet vrij bent, des te vrijer ben je. :wink:
Wat mij betreft doe je je best maar om linkse conventies te voorzien van rechts kritisch commentaar, ik zie het als deel van de mij vergunde democratische vrijheid als midden-linkser om open te staan voor kritiek van rechts.
Zoals ik schreef, voor mij maakt het niet uit, belangrijker is dat we over hetzelfde praten en niet over wisselende begrippen. Nogmaals voor jou; links dicht de overheid een grote rol toe in de samenleving en rechts doet dat niet. Dit primaire verschil is mijn uitgangspunt, terwijl ik de indruk heb dat jij veel waar je tegen bent als rechts betiteld, hetgeen dan tot misverstanden leidt.
Op mijn beurt is het natuurlijk ook taak als midden-linkser om in democratische vrijheid rechtse fouten te voorzien van kritisch commentaar, zoals de grote fout om zich met veel tamtam onafhankelijk van links te verklaren en zodoende te verklaren dat rechts het allemaal beter weet en voorrang moet krijgen - kortom: de grote ultra-rechtse fout van de principiële polariteitsverklaring in de democratische landspolitiek van coalities van samenwerkend links & rechts.
Het is de taak van elke vrijdenker tegen misstanden te ageren en daarna met constructieve oplossingen te komen. En ik heb het al meermalen gemerkt dat jij een groot probleem ziet in het zich afzetten tegen links door rechtse partijen, je kent het voorbeeld van de slinger van de klok, decennia lang heeft links zich afgezet tegen rechts, naar ik aanneem met je goedkeuring, maar nu de slinger de andere kant opgaat mag dat niet. Het vreemde is dat links tot op heden zijn bestaan heeft opgebouwd door zich polair op te stellen tegen het confessionalisme, kapitalisme en andere tegenstanders. Nu men in het centrum van de macht staat, heeft men bezwaren dat een tegenstander zich tegenover links opstelt en weigert gebruik te maken van het gepolder. Ik denk dat links dit land dermate ver in de problemen heeft gestopt dat dat enkel kan veranderen door het frontaal aan te vallen. Het tijdperk van minimale verschillen tussen partijen is een tijdje weer voorbij.
"Er bestaat geen mening, hoe absurd ook, die de mensen niet gemakkelijk tot de hunne maken, zodra het gelukt is, hen te overtuigen, dat die algemeen aanvaard is."
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

Thor schreef:In dat verband zou het niet interessant zijn om ergens budgetten los te peuteren om bijvoorbeeld eens uit te zoeken, hoe de medelijden-adepten a) worden misleid en b) wat er nu feitelijk met dat geld is gebeurd.
Daar zou je een documentaire over moeten maken en dat aanbieden aan de media, dat lijkt mij een interessant project. Hoe zie jij dat?
Wat ik zie??? een hoop belangenverstrengelingen, een hoop geld dat verdwijnt (trouwens komen zulke dingen best vaak in de media, eigenlijk is daar aan zulke info geen gebrek) En politici die een structuur hebben gevormd die ze haast onaantastbaar maakt.

Men weet dat er een heleboel geld verdwijnt, af en toe een klokkenluider, die zich daarmee gelijk als schietschijf opstelt, een paar weken wat heisa in de media, en dan is het weer de corrupte "business as usual"
En dat vaak onder het mantra van "mensenrechten" en "ontwikkelingshulp"... We gaan immers de mensen helpen en hun onderwijzen in hoe democratie etc is en hoe fantastisch dat allemaal is. met democratie komt voorspoed lijkt er te zijn in gebrainwashed...

De bedragen waarover het gaat worden steeds groter, en daarmee ook dus het geld dat "verdwijnt". Maar over het algemeen kijkt de "burger" zijn krantje, leest erover zucht even, en denkt ach ik heb het toch redelijk goed. En laat Den Haag/ Europese regering met rust. Want het systeem dat de politici (en hun lobbies) zelf in elkaar geknutseld hebben doet er weinig aan, waarom zou ze, zij is het immers die eraan verdient.
Karl Jaspers; those who committed war crimes were morally guilty, and those who tolerated them without resistance were politically guilty, leading to collective guilt for all.
Plaats reactie