dikkemick schreef:@Axxyanus
Mijn aanvulling nog gelezen? Wat jij hier betoogt is dat je als arts sigaretten KAN voorschrijven OMDAT ze een kalmerend effect hebben, zoals andere middelen dat ook kunnen hebben.
Neen, dat betoog ik helemaal niet. Wat ik betoog is dat je oorspronkelijk argumentatie een dergelijke optie niet uitsluit en dat je retorische vraag het besluit dat je wilde trekken niet impliceerde.
dikkemick schreef:Dat is hetzelfde als koffie (met cafeïne) voorschrijven om mensen rustig te maken. En laten nicotine en cafeïne nou opwekkende(!) stoffen zijn. Klinkt mij wat tegenstrijdig in de oren.
Je komt nu met extra informatie. Dat deze extra informatie je standpunt ondersteunt, spreekt niet tegen dat je oorspronkelijk argument onvoldoende was.
Ik zie trouwens niets noodzakelijk tegenstrijdigs tussen opwekkend en kalmerend.
dikkemick schreef:En dan is er dus wel zoiets als een 'in zuivere zin'. Nicotine IS een opwekkende stof (in zuivere zin!) en dus geen tranquillizer.
Ach hou eens op met dat '
in zuivere zin. In de medische wereld is er geen zuivere zin maar enkel statistische tendensen. Als er iemand is die in slaap valt door koffie te drinken, dan is voor die persoon koffie een slaapmiddel
dikkemick schreef:Het is daarenboven ook een verslavende stof die, als er een tekort aan is, juist onrust veroorzaakt. Ergo: Het is niet rustgevend, het haalt slechts de onrust van de cold turkey weg.
Niets ergo. Je hanteert hier een essentialisme dat in de werkelijke wereld niet bestaat.
dikkemick schreef:Heroïne zou 9zoals jij redeneert) ook een rustgevend middel zijn. Ben ik blij dat jij geen arts bent geworden.
Opnieuw de zelfde fout. Dat iets een bepaald effect heeft, impliceert niet dat het medisch verantwoord is om dat middel voor te schrijven voor dat effect. Leer eerst eens hygiënisch na te denken voor je denkt uit iemand anders woorden, bepaalde gevolgen te kunnen trekken.
dikkemick schreef:En omdat ik weet dat wij op 1 golflengte zitten, maar je wederom zit te 'trekken'
Neen, wij zitten niet op 1 golflengte. Ik hanteer geen essentialistisch wereldbeeld waarin woorden zoals "in zuivere zin" een betekenis hebben.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman