Roken

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Roken

Bericht door dikkemick »

dikkemick schreef:Prachtig, wat mensen bedenken om die gewoonte goed te praten.
https://www.gezondheidenco.nl/274495/sm ... met-roken/
En @JohanT. Jij kan er ook wat van.
Wat ik nl. nooit begrijp: Waarom nou niet ronduit toegeven dat roken een overlast veroorzakende verslavende gewoonte is, die een schijnbare rust teweeg brengt en bovendien meer na-dan voordelen oplevert?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

dikkemick schreef:
Wat ik nl. nooit begrijp: Waarom nou niet ronduit toegeven dat roken een overlast veroorzakende verslavende gewoonte is, die een schijnbare rust teweeg brengt en bovendien meer na-dan voordelen oplevert?
Als roker kon ik dat nooit toegeven. Ik voelde me bedreigd onder het steeds meer als paria gezien te worden.
De rookvrije werkplek vond ik te ver gaan, roken op het schoolplein moest mogen...
Als ik als roker ook had moeten meemaken dat de horeca rookvrij werd, had ik waarschijnlijk zo boos geweest dat ik er in gebleven zou zijn.
Als roker zie je jezelf niet als overlast veroorzaker.

Eenmaal gestopt vielen de schellen van mijn ogen. Toen zag ik dat allemaal wel.

Ben nog steeds zeer dankbaar voor het feit dat ik het roken, door de mentale knop moeiteloos om te zetten, in 1 keer kon laten en nooit meer verlangen heb gekregen in een sigaret.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Petra
Banned

Bericht door Petra »

dikkemick schreef:
Hetzelfde kun je zeggen van suikerverslaafden...
Hetzelfde kun je zeggen van vleesverslaafden...
Hetzelfde kun je zeggen van alcohol verslaafden...
Hetzelfde kun je zeggen van tv verslaafden...
Hetzelfde ....

Iedereen veroorzaakt overlast aan de ander of aan de gemeenschap, is het niet via je neusgaten dan wel via wat anders.

Hou me te goede; ik zeg niet dat roken goed is hoor. :lol:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef:
Voor wie verslaafd is, is het geen schijnbare rust. Het kalmerend effect van de sigaret is voor die mensen op dat moment heel reëel. Dat het om een korte termijn oplossing gaat die op lange termijn de verslaving in stand houdt, verandert daar niets aan.

Net zoals mensen die afhankelijk zijn geraakt aan slaappillen. Een slaappil innemen voor die mensen is een korte termijn oplossing voor hun (in)slaap probleem, die op lange termijn hun afhankelijkheid in stand houdt. Dat betekent echter niet dat ze maar schijnbaar inslapen nadat ze een pil genomen hebben.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

axxyanus schreef:
Voor wie verslaafd is, is het geen schijnbare rust. Het kalmerend effect van de sigaret is voor die mensen op dat moment heel reëel. Dat het om een korte termijn oplossing gaat die op lange termijn de verslaving in stand houdt, verandert daar niets aan.

Net zoals mensen die afhankelijk zijn geraakt aan slaappillen. Een slaappil innemen voor die mensen is een korte termijn oplossing voor hun (in)slaap probleem, die op lange termijn hun afhankelijkheid in stand houdt. Dat betekent echter niet dat ze maar schijnbaar inslapen nadat ze een pil genomen hebben.
Wat iemand subjectief ervaart maar de objectieve constatering er niet minder om. Het blijft een schijnrust. Een goede arts/apotheker zal dan ook, als hij of zij slaappillen voorschrijft deze nadelen vermelden. Beweren dat een sigaretJE kalmeert is dus objectief gezien de grootste flauwekul. Het is jezelf een loer draaien.
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef:
axxyanus schreef:

Wat iemand subjectief ervaart maar de objectieve constatering er niet minder om.
Er is geen objectieve vaststelling van wat iemand ervaart. Ervaring is zuiver subjectief.
dikkemick schreef:Het blijft een schijnrust.
Je standpunt blijven herhalen is geen geldige argumentatie.
dikkemick schreef:Een goede arts/apotheker zal dan ook, als hij of zij slaappillen voorschrijft deze nadelen vermelden.
Die nadelen spreken niet tegen dat de persoon die de pil inneemt echt inslaapt en niet maar schijnbaar.
dikkemick schreef:Beweren dat een sigaretJE kalmeert is dus objectief gezien de grootste flauwekul. Het is jezelf een loer draaien.
Nee dat is het niet. Dat sigaretje kalmeer op dat moment echt. Dat kan je zelfs enigszins objectief vaststellen doordat je via medische toestellen kan vaststellen dat die lichaamsreacties plaatsvinden die we anders ook vaststellen bij mensen die kalmeren.

Dat het op lange termijn een vicieuze cirkel is, spreekt niet tegen dat de effecten op korte termijn echt zijn, en niet slechts schijn.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Axxyanus

Het sigaretje kalmeert. Natuurlijk 'kalmeert' het sigaretje! Je lichaam komt eerst in een staat van onprettige (zelf veroorzaakt door het roken) ontwenningsverschijnselen. Hef je deze negatieve staat op, dan kalmeert dit lichaam/geest weer. Maar is dit in zuivere zin terecht om te beweren dat roken kalmeert? Waarom worden sigaretten nooit voorgeschreven aan niet-rokers die onrustig zijn? Want dan zou die sigaret (medisch gezien) een mens kalmeren. Ik vind het een schijnbaar (bij gebrek aan een beter woord) effect.

Het roken van een sigaret wordt veelal als ontspannend ervaren. Echter, in werkelijkheid heeft nicotine een stimulerend effect. Het zijn vooral de ontwenningsverschijnselen waar je aan tegemoet komt als je een sigaret rookt, die maken dat je het gevoel hebt tot rust te komen. Omdat nicotine het zenuwstelsel stimuleert en activeert, staan rokers vaak niet uitgerust op en slapen ze doorgaans minder goed dan niet-rokers.
https://www.rokendebaas.nl/U-en-roken/Psychisch.aspx
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef:@Axxyanus

Het sigaretje kalmeert. Natuurlijk 'kalmeert' het sigaretje! Je lichaam komt eerst in een staat van onprettige (zelf veroorzaakt door het roken) ontwenningsverschijnselen. Hef je deze negatieve staat op, dan kalmeert dit lichaam/geest weer. Maar is dit in zuivere zin terecht om te beweren dat roken kalmeert?
Er is niet zoiets als een zuivere zin. Beweringen halen hun betekenis altijd gedeeltelijk uit de context waarin ze gemaakt worden. Dat de bewering dus onjuist kan zijn in een andere context, maakt het geen schijn bewering.
dikkemick schreef:Waarom worden sigaretten nooit voorgeschreven aan niet-rokers die onrustig zijn? Want dan zou die sigaret (medisch gezien) een mens kalmeren.
Omdat er betere middelen zijn? Het feit dat het medisch niet verantwoord is om roken voor te schrijven tegen onrust, is niet in tegenspraak dat roken onrust wegneemt. Een middel moet niet alleen werkzaam zijn alvorens medisch gebruik ervan aanvaard wordt maar moet ook een beperkt aantal neveneffecten hebben en goed te doseren. Die twee laatsten lijken me niet van toepassing op roken.
dikkemick schreef:Ik vind het een schijnbaar (bij gebrek aan een beter woord) effect.
Jij mag dat vinden maar het enige dat je daarmee lijkt te bereiken, is je onbegrip illustreren voor hoe sterk de hang naar een sigaret kan zijn voor sommige mensen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Axxyanus
Mijn aanvulling nog gelezen? Wat jij hier betoogt is dat je als arts sigaretten KAN voorschrijven OMDAT ze een kalmerend effect hebben, zoals andere middelen dat ook kunnen hebben. Dat is hetzelfde als koffie (met cafeïne) voorschrijven om mensen rustig te maken. En laten nicotine en cafeïne nou opwekkende(!) stoffen zijn. Klinkt mij wat tegenstrijdig in de oren.
En dan is er dus wel zoiets als een 'in zuivere zin'. Nicotine IS een opwekkende stof (in zuivere zin!) en dus geen tranquillizer. Het is daarenboven ook een verslavende stof die, als er een tekort aan is, juist onrust veroorzaakt. Ergo: Het is niet rustgevend, het haalt slechts de onrust van de cold turkey weg. Heroïne zou 9zoals jij redeneert) ook een rustgevend middel zijn. Ben ik blij dat jij geen arts bent geworden.

En omdat ik weet dat wij op 1 golflengte zitten, maar je wederom zit te 'trekken'
Het rustgevende effect ontstaat doordat door het vele roken het lichaam gewend geraakt is aan een bepaald nicotinepeil. Gaat dit peil omlaag dan reageert het lichaam met onthoudingsverschijnselen. Eén van die onthoudingsverschijnselen is een gevoel van onrust. De onrust verdwijnt door opnieuw te roken. Het nicotinepeil gaat dan weer omhoog. De onrustgevoelens verdwijnen en je voelt je weer rustig. Dit verklaart het rustgevende effect van tabakhttps://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/ ... ustgevend/
Einstein/Mick
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

axxyanus schreef: Omdat er betere middelen zijn? Het feit dat het medisch niet verantwoord is om roken voor te schrijven tegen onrust, is niet in tegenspraak dat roken onrust wegneemt.
De onrust die het roken wegneemt werd in beginsel veroorzaakt door het roken.Naarmate men langer rookt wordt dit ingezet bij andere stressbronnen. Als ware het een soort fopspeen waar je aan vast blijft houden en troost uit put. Maar net zoals uit een fopspeen geen melk komt komt uit een sigaret geen troost. Een gestrest persoon die nog nooit rookte zal niet kalmeren door rook te inhaleren maar naast de spanning ook nog last van hoestbuien en tranende ogen hebben.
Laatst gewijzigd door doctorwho op 05 aug 2017 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Axxyanus prikkelt graag...
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef:@Axxyanus
Mijn aanvulling nog gelezen? Wat jij hier betoogt is dat je als arts sigaretten KAN voorschrijven OMDAT ze een kalmerend effect hebben, zoals andere middelen dat ook kunnen hebben.
Neen, dat betoog ik helemaal niet. Wat ik betoog is dat je oorspronkelijk argumentatie een dergelijke optie niet uitsluit en dat je retorische vraag het besluit dat je wilde trekken niet impliceerde.
dikkemick schreef:Dat is hetzelfde als koffie (met cafeïne) voorschrijven om mensen rustig te maken. En laten nicotine en cafeïne nou opwekkende(!) stoffen zijn. Klinkt mij wat tegenstrijdig in de oren.
Je komt nu met extra informatie. Dat deze extra informatie je standpunt ondersteunt, spreekt niet tegen dat je oorspronkelijk argument onvoldoende was.

Ik zie trouwens niets noodzakelijk tegenstrijdigs tussen opwekkend en kalmerend.
dikkemick schreef:En dan is er dus wel zoiets als een 'in zuivere zin'. Nicotine IS een opwekkende stof (in zuivere zin!) en dus geen tranquillizer.
Ach hou eens op met dat 'in zuivere zin. In de medische wereld is er geen zuivere zin maar enkel statistische tendensen. Als er iemand is die in slaap valt door koffie te drinken, dan is voor die persoon koffie een slaapmiddel :!:
dikkemick schreef:Het is daarenboven ook een verslavende stof die, als er een tekort aan is, juist onrust veroorzaakt. Ergo: Het is niet rustgevend, het haalt slechts de onrust van de cold turkey weg.
Niets ergo. Je hanteert hier een essentialisme dat in de werkelijke wereld niet bestaat.
dikkemick schreef:Heroïne zou 9zoals jij redeneert) ook een rustgevend middel zijn. Ben ik blij dat jij geen arts bent geworden.
Opnieuw de zelfde fout. Dat iets een bepaald effect heeft, impliceert niet dat het medisch verantwoord is om dat middel voor te schrijven voor dat effect. Leer eerst eens hygiënisch na te denken voor je denkt uit iemand anders woorden, bepaalde gevolgen te kunnen trekken.
dikkemick schreef:En omdat ik weet dat wij op 1 golflengte zitten, maar je wederom zit te 'trekken'
Neen, wij zitten niet op 1 golflengte. Ik hanteer geen essentialistisch wereldbeeld waarin woorden zoals "in zuivere zin" een betekenis hebben.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

doctorwho schreef:
axxyanus schreef: Omdat er betere middelen zijn? Het feit dat het medisch niet verantwoord is om roken voor te schrijven tegen onrust, is niet in tegenspraak dat roken onrust wegneemt.
De onrust die het roken wegneemt werd in beginsel veroorzaakt door het roken.Naarmate men langer rookt wordt dit ingezet bij andere stressbronnen. Als ware het een soort fopspeen waar je aan vast blijft houden en troost uit put. Maar net zoals uit een fopspeen geen melk komt komt uit een sigaret geen troost. Een gestrest persoon die nog nooit rookte zal niet kalmeren door rook te inhaleren maar naast de spanning ook nog last van hoestbuien en tranende ogen hebben.
Dat is naast de kwestie. Als we het hebben over welke effecten roken heeft op een roker dan zijn dat echte effecten. Het worden geen schijneffecten omdat roken die effecten niet heeft op een niet-roker.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik zie trouwens niets noodzakelijk tegenstrijdigs tussen opwekkend en kalmerend.
Dan klopt dit antoniem van kalmerend middel niet.
Einstein/Mick
Plaats reactie