Bonjour schreef: ↑14 nov 2024 22:54
bonifacius schreef: ↑14 nov 2024 22:37
Jij probeerde van onderwerp te veranderen met je "dogma..." vraag.
Ik had de keuze om je of als moderator tot de orde te roepen dat je afdwaalde, of ik kon dat als mede-forummer doen. Ik heb eens voor dat laatste gekozen.
Ah, was wel ok hoor, zo grasduinde ik weer is in Nisargadatta Maharaj's E-boek "
I Am Not the Body: Discovering the Truth Beyond Bondage".
Daarna effe aan Artificiële-intelligentie de vraag stellen "
wat bedoelt Nisargadatta Maharaj met dat je je lichaam niet bent?" gaf dan weer interessant leesvoer voor iemand als ik die twintig jaar geleden al op het spoor kwam van die verlichte kettingroker.
Maar uitleggen aan niet-geïnteresseerden wat hij daarmee bedoelt is een hopeloze zaak ontdekte ik weer. Is gewoon te abstract om na te vertellen, zelfs aan geïnteresseerden is dat nauwelijks te doen.
bonifacius schreef: ↑14 nov 2024 22:32
Een atheïstische kijk die zowel gelovigen als ongelovigen hebben???
Het verschil tussen een atheïst en een gelovige is dat de eerste alle godsbeelden verwerpen en de gelovige alle min 1. Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die niet atheïstisch was ten opzichte van Poseidon. Het atheïsme zit in ons allemaal.
De naam Poseidon zegt me wel iets, maar moest het wel terug even opzoeken waarover het gaat.
Het is dus een mythe zo blijkt, en ik benader mythes nooit vanuit atheïstisch of theïstisch standpunt.
Voor C.G. Jung bv. waren mythes ook geen loutere verzinsels, maar eerder uitingen van het collectieve onbewuste. Dit is een soort onderbewuste dat we allemaal delen, gevuld met archetypen: universele symbolen en patronen die onze gedachten, gevoelens en gedragingen beïnvloeden.
Dit zit ons allemaal, niet het atheïsme of theïsme.
bonifacius schreef: ↑14 nov 2024 22:32
Een pasgeborenen heeft helemaal geen kijk. De periode dat het naar een spiegel wijst en zichzelf herkent als "ik" komt pas enkele jaren later.
Ik heb het over een kind dat vrij blijft van godsbeelden. Kan zelfs een volwassene worden. Het is alleen praktisch onmogelijk om volwassen te worden zonder dat iemand je een godsbeeld probeert aan te smeren. Zou leuk zijn om een experiment als de Truman show op te zetten.
Hangt er vanaf in welk land of werelddeel je woont.
Bij mij in Vlaanderen is het heel goed mogelijk om volwassen te worden zonder dat iemand je een godsbeeld probeert aan te smeren.
Bij jullie in Nederland met die gereformeerden en zo is dat nog anders blijkbaar.
Wij oude Belgen lopen is een keer voor!
Zou leuk zijn om een experiment als de Truman show op te zetten.
Schitterende film, al een keer of drie gezien, ik ga em nog is bekijken!
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!