Ook niet, als die god eventueel een scheppende en onderhoudende rol zou hebben, als daarbij evolutie als 'tool' zou dienen?Gralgrathor schreef: Dan geef je wel een heel specifieke uitleg aan 'evolutionisme'. Het accepteren van de evolutieleer als accuraat is tenslotte an sich niet onverenigbaar met een geloof in goden.
Ja, ik snap dat dat een fundamenteel punt van verschil is. Maar ik zou het standpunt van de ander niet een misverstand noemen, maar een andere opvatting of zoiets. Kwestie van woorden misschien, het is duidelijk dat evolutie en creatie tegenover elkaar staan.Daarnaast is [1] volgens mij eerder een kritiek op de onberedeneerde aanname dat de bijbel feilloos moet zijn.
Nou, dat staat er, dat het misverstanden van het creationisme zijn. Als dat niet echt zo is of het is niet zeker dan moet je dat ook niet opschrijven, lijkt me.Het zijn in ieder geval drogredeneringen die keer op keer weer worden opgediept. Of dat ze tot 'standpunten van het creationisme' maken laat ik aan de lezer over.
Bedoel je met wetenschap alleen 'science' zoals natuurkunde, biologie, geologie etc. of ook de mens- en taalwetenschappen?Karssenberg schreef:Dus kennelijk zijn ze wel verenigbaar.Dat hangt een beetje van je perspectief af. Als je alleen naar specifieke stellingen en bevindingen kijkt, dan is er geen conflict tussen de stelling dat gemeenschappelijke afstamming klopt en de stelling dat er goden bestaan. Dat conflict treedt pas op als je de epistemologie van wetenschap en religie gaat vergelijken. In die zin zijn religie en wetenschap inderdaad te enen male onverenigbaar.